Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Qurrent slimme energie contract

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een model X in bestelling staan die eind mei/begin juni komt (100D). ik realiseer me dat dat betekend dat ik veel meer stroom zal gaan gebruiken. Ik kijk dus rond wat een voordelige leverancier is van groene stroom.

nu viel mijn oog op het Qurrent slimme energie contract. Dat betekend dat je uurprijzen gaat betalen voor je stroom ipv een vast tarief. Eeen soort slimme dag/nachtstroom dus. Heeft iemand hier al ervaring mee? is dat een voordelige/ handige constructie? nemen mensen uberhaupt dag/nachtstroom?

groeten,
Sijbrand
 
Per uur - Lijkt me met name de vraag of je zekerheid wilt hebben qua stroomprijs. Je zou dan met name moeten kunnen laden op die momenten dat e-aanbod het hoogst is.
Ervaring leert dat veel mensen zich verkijken op hoe veel _ eigenlijk hoe weinig - het verschil in €€ aan het eind van de streep is. Nachtstroom scheelt mij pakweg een cent per kwh.. met 6.000 kW per jaar thuis laden voor de auto is dat €60 per jaar .. tja..
 
Qurrent is zeker een groene leverancier. Maar realiseer je wel dat ze bij Qurrent nog moeten leren hoe met klanten om te gaan.
Op een vraag per email komt steevast pas na twee weken een antwoord. Aanbiedingen voor verlenging worden niet in een systeem vastgelegd en dat betekent dat je van drie verschillende mensen een verschillende - veel te hoge - aanbieding krijgt. Om die reden ben ik na een jaar weer vertrokken. Ik heb een brief geschreven naar de directie met verbetervoorstellen maar daar geen reactie op gekregen.
Pure Energie, ook een prima groen bedrijf, doet soms dingen als het ongewild aanvragen van een gasaansluiting, maar corrigeert dat snel.
Ze hebben een afdeling 'klantgeluk', dat kan alleen maar bij een leuke club.
 
Zo lang de Tariefsopbouw wordt gedomineerd door belastingen, is het m.i. lood om oud ijzer. Pas wanneer deze belastingen maar ook de netwerkkosten worden gekoppeld aan beschikbaarheid van (duurzame) energie wordt het interessant. Veel windenergie voorhanden (landelijk) en binnen een postcodegebied veel duurzame energie, dan daalt de prijs van levering van energie, en ook de belasting. Omdat gebruikers van deze energie eventuele capaciteitsproblemen op het net oplossen daalt ook het capaciteitstarief. Oftewel het is dan eigenlijk niet interessant om met je zonnepanelen terug te leveren, dus gooi zo veel mogelijk in de auto en de thuisbatterij. Mocht je in de luxe positie zijn van een thuisbatterij, dan kan het erg lonend zijn om de opgeslagen energie rond 17.00 terug te gaan leveren. Je kan vervolgens de thuisbatterij wel weer vullen na 22.00 wanneer er vrij veel windenergie voorhanden is, maar weinig energievraag is.
Door variabel te maken, kan je overigens prima voor de overheid zorgen dat ze nog altijd evenveel energiebelasting op jaarbasisbinnen krijgen.

Maar zo lang we enkel "spelen" met de 6 a 7 CT voor levering van energie zet dat geen zoden aan de dijk.
 
Bijna een jaar geleden de laatste post in dit draadje... terwijl het hier gaat om het enige (voor zover ik weet) energiecontract met continue variabel tarief, wat in de toekomst als standaard te verwachten is!
Wie heeft ervaring opgedaan, en is die positief?
Ik overweeg dit te gaan doen, ik zat al bij Qurrent toevallig. We hebben al 4 jaar geen aardgas meer, wel een forse warmtepomp, 2 elektrische auto's en 49 al wat oudere zonnepanelen. Netto komen we nog zo'n 13.000kWh te kort, daarom zit ik bij 1 van de 3 groenste energieleveranciers van Nederland.
Als ik door de variabele tarieven gemiddeld 2 cent per kWh zou kunnen besparen, dan is dat toch € 250 per jaar, zeker niet te verwaarlozen en ondanks dat de energiebelasting en netwerkkosten nog niet variabel zijn!

O ja, heb hier ook nog een aantal cellen staan van een voormalige forse no-break-installatie, totaal iets van 35kWh, misschien dat ik daar ook nog iets leuks mee kan doen.
 
Last edited:
Qurrent is niet de enige met variabele uurtarieven.

Energie voor de échte inkoopprijs | easyEnergy

APX-handelsbeurs - NieuweStroom

Met NieuweStroom heb ik goede ervaring. Omdat de uurtarieven 24u van te voren bekend zijn, kijk ik bij aankomst thuis altijd met 1 tap even op de Center Console webbrowser wat de tarieven voor de komende nacht zijn. Daar pas ik de starttijd van het laden dan soms op aan. Meestal is rond 03:00 de stroom altijd het voordeligst, dus daar staat ie standaard op ingesteld.

Bij verwachte harde wind kan de prijs dalen tot 0ct ex belastingen en toeslag. Tevens kun je aangeven dat je uitsluitend groene stroom wilt afnemen.
 
Qurrent is niet de enige met variabele uurtarieven.

Energie voor de échte inkoopprijs | easyEnergy

APX-handelsbeurs - NieuweStroom

Met NieuweStroom heb ik goede ervaring. Omdat de uurtarieven 24u van te voren bekend zijn, kijk ik bij aankomst thuis altijd met 1 tap even op de Center Console webbrowser wat de tarieven voor de komende nacht zijn. Daar pas ik de starttijd van het laden dan soms op aan. Meestal is rond 03:00 de stroom altijd het voordeligst, dus daar staat ie standaard op ingesteld.

Bij verwachte harde wind kan de prijs dalen tot 0ct ex belastingen en toeslag. Tevens kun je aangeven dat je uitsluitend groene stroom wilt afnemen.
NieuweStroom wil alleen klanten onder de 10.000 kWh hebben. Heb je een warmtepomp, een Tesla en een wat groter huis dan zit je daarboven en willen ze je niet hebben.
 
Bijna een jaar geleden de laatste post in dit draadje... terwijl het hier gaat om het enige (voor zover ik weet) energiecontract met continue variabel tarief, wat in de toekomst als standaard te verwachten is!
Wie heeft ervaring opgedaan, en is die positief?
Ik overweeg dit te gaan doen, ik zat al bij Qurrent toevallig. We hebben al 4 jaar geen aardgas meer, wel een forse warmtepomp, 2 elektrische auto's en 49 al wat oudere zonnepanelen. Netto komen we nog zo'n 13.000kWh te kort, daarom zit ik bij 1 van de 3 groenste energieleveranciers van Nederland.
Als ik door de variabele tarieven gemiddeld 2 cent per kWh zou kunnen besparen, dan is dat toch € 250 per jaar, zeker niet te verwaarlozen en ondanks dat de energiebelasting en netwerkkosten nog niet variabel zijn!

O ja, heb hier ook nog een aantal cellen staan van een voormalige forse no-break-installatie, totaal iets van 35kWh, misschien dat ik daar ook nog iets leuks mee kan doen.
Qurrent mag een groene club zijn, ze communiceren niet.
Als je ze een email stuurt krijg je automatisch een antwoord dat ze hun best zullen doen je binnen twee weken te beantwoorden. Ik dacht dat de tijd van de postkoets toch voorbij was.
Ik heb in de afgelopen week tussen 20 minuten en een half uur aan de telefoon gehangen voor ze opnemen. Meestal geef ik het na een kwartier op.
Ik heb de directie eerder mijn beklag gedaan, maar geen enkele reactie ontvangen.
Qurrent heeft meerdere directiewisselingen achter de rug of zitten er nog middenin. Ze hebben het drukker met navelstaren dan met hun klanten.

Pure Energie is dan veel en veel beter. Die hebben een afdeling 'klantgeluk'. Gaat ook wel eens fout maar ze reageren direct en lossen het ook meteen op.
 
Daar vergis je je, Wim.
NieuweStroom heeft geen limiet van 10.000 kWh. Ik zit er zelf ook ruim boven.
NieuweStroom wil alleen zakelijke klanten. Ben je particulier dan sturen ze je naar Easy Energy en die hanteert een bovengrens van 10.000 kWh.
Citaat uit hun 'vragen en antwoorden'

NieuweStroom richt zich op de zakelijke markt. Wij hebben echter veel klanten die naast hun zakelijke aansluiting ook hun privé aansluiting bij NieuweStroom willen onderbrengen. Voor onze zakelijke klanten blijven wij deze dienst ook aanbieden.

Maar als u enkel een privé aansluiting wilt aanmelden, dan adviseren wij u om naar onze partner easyEnergy te gaan. EasyEnergy bedient met hetzelfde concept de consumentenmarkt en klanten die minder dan 10.000 kWh stroom en/of 5.000 m3 gas per jaar verbruiken. Ga naar de website van easyEnergyvoor meer informatie of neem direct contact op met easyEnergy via 0858-883658.
 
Zeg dan dat Easy Energy een limiet van 10.000 kWh per jaar hanteert. Nu zaai je verwarring.

9 van de 10 Tesla rijders hier heeft een onderneming. Die eis van Nieuwe Stroom lijkt me geen belemmering. Sterker nog: De BTW is mooi terug te vragen. Dat kan niet bij een privé energie contract.
 
Hm, NieuweStroom is volgens de Consumentenbond 1 van de 'vuilste' energieleveranciers, oftewel geen echte groene stroom.
Voor mij een voorwaarde, dat een energieleverancier 100% groene stroom levert. Woning al van het gas af, en voor dagelijks vervoer alleen 100% elektrische auto's, daar hoort echte groene stroom bij.
Bijzonder. Hoe oud is die informatie van de consumentenbond? Toen ik mij inschreef bij NieuweStroom kon ik gewoon een vinkje plaatsen bij Groene Stroom. Je betaalt dan een kleine toeslag.
 
Zeg dan dat Easy Energy een limiet van 10.000 kWh per jaar hanteert. Nu zaai je verwarring.

9 van de 10 Tesla rijders hier heeft een onderneming. Die eis van Nieuwe Stroom lijkt me geen belemmering. Sterker nog: De BTW is mooi terug te vragen. Dat kan niet bij een privé energie contract.
Ik heb niet de bedoeling verwarring te zaaien. Ik moest de juiste info alleen weer even helder krijgen.
 
Heb zelf al enige tijd het slimme energiecontract van qurrent.
Ik doe bij hun mee aan een pilot waarbij de auto automatisch wordt geladen wanneer het tarief laag is.
Dat werkt best wel goed, er zitten nog wat kinderziektes in, maar daarom heet het ook een pilot.
Qua communicatie kan ik niet echt over oordelen omdat ik ze niet veel nodig heb gehad.
Al met al ben ik positief over qurrent, en zover ik kan beoordelen voelt de stroom groen aan en ruikt het gas groen.
 
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy
Bijzonder. Hoe oud is die informatie van de consumentenbond? Toen ik mij inschreef bij NieuweStroom kon ik gewoon een vinkje plaatsen bij Groene Stroom. Je betaalt dan een kleine toeslag.
Oftewel, volgens een recentelijke vergelijking (3 maanden oud) levert Nieuwestroom echt donkergrijze stroom (weergegeven in rood, haha).
Conclusie: er zijn 2 leveranciers met continue variabele tarieven (geen versnellingsbak...) waarvan de één grijze stroom levert en de ander echt 100% groen. Qurrent, de groene leverancier communiceert echter niet met de klanten. Dat laatste neem ik dan maar voor lief.
 
  • Kan NieuweStroom ook groene stroom leveren?
    Absoluut, als u groene stroom en gas wilt, dan kunt u een Garantie van Oorsprong (GvO) kopen. Iedere groene bron (producent) heeft apart gemerkte GvO’s. Als u groene energie afneemt worden voor u GvO’s gekocht en afgeboekt, zodat u kunt aantonen dat u groene energie hebt verbruikt. Bij NieuweStroom kunt u zelf kiezen uit welke groene bron u uw energie wilt hebben. De kosten hiervoor zijn rond € 0,00068 per kWh voor groene stroom uit Nederlandse biomassa en rond € 0,00045 per kWh voor groene stroom uit Europese windmolens. Wij berekenen de GvO’s transparant en tegen de werkelijke kostprijs aan u door.