Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Qurrent slimme energie contract

This site may earn commission on affiliate links.
  • Kan NieuweStroom ook groene stroom leveren?
    Absoluut, als u groene stroom en gas wilt, dan kunt u een Garantie van Oorsprong (GvO) kopen. Iedere groene bron (producent) heeft apart gemerkte GvO’s. Als u groene energie afneemt worden voor u GvO’s gekocht en afgeboekt, zodat u kunt aantonen dat u groene energie hebt verbruikt. Bij NieuweStroom kunt u zelf kiezen uit welke groene bron u uw energie wilt hebben. De kosten hiervoor zijn rond € 0,00068 per kWh voor groene stroom uit Nederlandse biomassa en rond € 0,00045 per kWh voor groene stroom uit Europese windmolens. Wij berekenen de GvO’s transparant en tegen de werkelijke kostprijs aan u door.
Leveranciers die op de duurzaamheidsladder op de vierde plaats van onderen staan, zijn vervuilend bezig.
Van de 30 beoordeelde leveranciers zijn er 26 schoner bezig dan NieuweStroom.
Voor dezelfde prijs kun je ook stroom afnemen van leveranciers die de zaken wel goed voor elkaar hebben.
Leveranciers ook die niet hoeven knoeien met 'vergroende' energie en duistere GVO's.
Om die reden zit ik bij Pure Energie.
 
  • Like
Reactions: HWS
In de toelichting hierop op de Wise website wordt er specifiek melding gemaakt van GvO’s van waterkrachtcentrales in Noorwegen. Daar wordt het tendentieuze woord Sjoemelen inderdaad gebruikt omdat Noorse huishoudens die denken groene stroom te verbruiken onbewust door een verkochte GvO nu grijze stroom verbruiken.

NieuweStroom zegt hier geen gebruik (meer) van te maken, maar wel van GvO’s van Nederlandse windmolens en biomassacentrales (slecht idee die laatste).

Precies wat Pure Energie doet (met windmolens). Met het enige verschil dat Pure Energie bizarre teksten als onderstaande op haar website verneldt:

“Als je aangesloten bent op Windpark Kloosterlanden krijg je stroom en een GvO van deze windmolen.”

Ik zal Pure Energie eens bellen en vragen wanneer ze gaan graven om de kabel van de windmolen naar mijn huis aan te leggen.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: basvk
In de toelichting hierop op de Wise website wordt er specifiek melding gemaakt van GvO’s van waterkrachtcentrales in Noorwegen. Daar wordt het tendentieuze woord Sjoemelen inderdaad gebruikt omdat Noorse huishoudens die denken groene stroom te verbruiken onbewust door een verkochte GvO nu grijze stroom verbruiken.

NieuweStroom zegt hier geen gebruik (meer) van te maken, maar wel van GvO’s van Nederlandse windmolens en biomassacentrales (slecht idee die laatste).

Precies wat Pure Energie doet (met windmolens). Met het enige verschil dat Pure Energie bizarre teksten als onderstaande op haar website verneldt:

“Als je aangesloten bent op Windpark Kloosterlanden krijg je stroom en een GvO van deze windmolen.”

Ik zal Pure Energie eens bellen en vragen wanneer ze gaan graven om de kabel van de windmolen naar mijn huis aan te leggen.

Je doet wat denigrerend over Pure Energie, maar Pure Energie heeft wel zelf meer dan 80 windmolens neergezet. NieuweStroom is alleen maar een verkoopkantoor van allerlei soorten - meestal grijze - en sjoemelstroom. Uit het onderzoek van meerdere maatschappelijke organisaties samen is NieuweStroom geoormerkt als een 'vervuiler'. NieuweStroom kan beweren wat ze willen, maar ze hebben tegen de uiterst slechte rangschikking 'vervuiler', van de 30 leveranciers staan ze op plek 26, geen protest aangetekend.
Pure Energie | Wise Nederland
Onze windmolens kom je overal in Nederland tegen
 
Mijn punt is dat je bij NieuweStroom, mits je het vinkje plaatst bij “GvO van Nederlandse windmolens”, even groene stroom krijgt als bij Pure energie.

Dat veel klanten van NieuweStroom dat vinkje niet plaatsen, en ze daardoor slecht scoren op een ongenuanceerd lijstje, vind ik niet de schuld van NieuweStroom.

Als je het betreffende vinkje wel plaatst durf ik te stellen dat NieuweStroom groener is dan Pure Energie. Door het hanteren van uurprijzen wordt de verbruiker gestimuleerd op het juiste moment stroom af te nemen en daarmee het net te balanceren.

Voor een groenere toekomst is dit uitermate noodzakelijk. Het komt nu al voor dat windmolens stil moeten worden gezet wegens overschot aan stroom op winderige nachtelijke momenten. Of de stroom moet dan gratis worden weggegeven, soms zelfs met geld toe. Dit maakt windmolens duurder, waardoor een groene toekomst niet sneller dichterbij komt.

De bijdrage van NieuweStroom aan een oplossing voor dit soort uitdagingen moeten we niet onderschatten.

Disclaimer: ik heb geen enkel financieel belang bij NieuweStroom. Ik ken ook niemand die daar werkt of aandeelhouder is.
 
Mijn punt is dat je bij NieuweStroom, mits je het vinkje plaatst bij “GvO van Nederlandse windmolens”, even groene stroom krijgt als bij Pure energie.

Dat veel klanten van NieuweStroom dat vinkje niet plaatsen, en ze daardoor slecht scoren op een ongenuanceerd lijstje, vind ik niet de schuld van NieuweStroom.

Als je het betreffende vinkje wel plaatst durf ik te stellen dat NieuweStroom groener is dan Pure Energie. Door het hanteren van uurprijzen wordt de verbruiker gestimuleerd op het juiste moment stroom af te nemen en daarmee het net te balanceren.

Voor een groenere toekomst is dit uitermate noodzakelijk. Het komt nu al voor dat windmolens stil moeten worden gezet wegens overschot aan stroom op winderige nachtelijke momenten. Of de stroom moet dan gratis worden weggegeven, soms zelfs met geld toe. Dit maakt windmolens duurder, waardoor een groene toekomst niet sneller dichterbij komt.

De bijdrage van NieuweStroom aan een oplossing voor dit soort uitdagingen moeten we niet onderschatten.

Disclaimer: ik heb geen enkel financieel belang bij NieuweStroom. Ik ken ook niemand die daar werkt of aandeelhouder is.

Ik geef het op Gaston, je hebt je zand in de ogen laten strooien. Een ordinaire sjoemelstroom leverancier groener noemen dan een leverancier die meer dan 80 eigen windmolens heeft gebouwd, geeft aan dat je er niks van snapt.
Het net balanceren is natuurlijk nodig, maar daar werkt NieuweStroom helemaal niet aan mee.
Dat windmolens soms moeten worden uitgezet ligt niet aan de windmolens, maar aan degenen die een verkeerde inschatting hebben gemaakt van de benodigde base-load. Als die te hoog wordt kunnen ze makkelijker de windmolens, of de zonneparken terugregelen dan de kolen- of gascentrales.
 
Het verschil in standpunt lijkt zich toe te spitsen op de mening dat een energieleverancier zelf windmolens moet bouwen of dat zij dit láát doen door ervoor te zorgen dat er vraag naar die stroom is.

Jij het eerste. Ik het laatste. Hetzelfde doel.
Prima.