Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Raam passagierskant plots omlaag

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi allen,

Gisteren was ik op bezoek bij mijn ouders in Koksijde en was ik gaan laden aan een publieke laadpaal. De auto was netjes vergrendeld, niets zichtbaars achtergelaten, Sentry-mode geactiveerd en alles ging goed. Toen ik na een kleine 2 uur terugkwam zag ik tot mijn grote verbazing dat het raam van de passagier helemaal omlaag was, terwijl ik de auto zeker zo niet heb achtergelaten. Gelukkig is er niets gestolen, maar op de DashCam zag ik héél veel verbaasde blikken dat daar plots een M3 stond te chargen met het raam helemaal omlaag. Het moet redelijk in't begin gebeurd zijn als ik de blikken van de voorbijgangers analyseer.

Heeft iemand van jullie dit ook al voor gehad? Heb alvast een afspraak ingepland bij service center maar ben benieuwd naar jullie feedback/ervaring hierover.

Groetjes,
Nicolas
 
Nee dat heb ik nog niet gehad. Wel dat mijn frunk ineens open/omhoog stond (versterkte veren geïnstalleerd) terwijl de auto thuis in de garage stond.
Ik weet zeker dat ik dat niet gedaan heb want dat moet je dubbel bevestigen in de app en verder komt er niemand aan dus dat moet ook 1 van de verassing eitjes zijn van Elon...
 
In begin ook paar keer gehad. Zelfs met regen. Auto was helemaal nat. :-( Tesla heeft onderzocht maar kon niks vinden. Rond om mijn huis heb ik camera's hangen ik ben beeld voor beeld gaan bekijken en kwam er achter dat ik bij uitstappen zelf de ruit omlaag aanraak. Heel licht aanraken is voldoende. In mijn situatie was het eigen fout. Maar ontwerp van Tesla is ook niet optimaal en zou dat niet mogen dat het zo gevoelig is.
 
Heb het een paar dagen geleden ook gehad. Tijdens het uitstappen realiseerde ik me dat ik op een knopje van de ramen had gedrukt. Daarop heb ik ze allemaal even naar boven getrokken voor alle zekerheid, maar verder niet echt gekeken omdat ik met mijn gedachten al ergens anders zat. Toen we een uur later terugkwamen, was de passagiersraam half naar beneden. Wat ik denk dat er gebeurd is: als je het knopje eerst naar beneden duwt en daarna omhoog trekt, stopt dat alleen de beweging maar gaat de raam niet terug omhoog. Daarvoor moet je nog een tweede keer trekken. Ik ben natuurlijk niet zeker dat dat is wat er gebeurd is (en nog veel minder dat iets dergelijks bij nicolasve gebeurd is) maar ik vermoed dat het toch zoiets moet geweest zijn. Het kan ook iets zijn met het bedienen van de ramen tijdens het openen en sluiten van de deur, een of andere interne logica die het raam laat terugkeren naar de positie van voor de opening of zoiets? Ik ga er eens mee moeten experimenteren.
 
Bedankt voor de reacties. Even verduidelijken, ik reed alleen met de auto, geen passagiers (dus de deur waar het raam omlaag was heeft niemand aangeraakt, er is iemand uitgestapt oid.). Ik ben er vrij zeker van dat alle ramen omhoog waren toen ik de auto vergrendelde (alhoewel never say never, normaal controleer ik het en het zou vrij opvallend moeten geweest zijn dat het raam niet dicht was). Jammer genoeg is de camera binnenin niet actief voor sentry mode, anders kon ik het met zekerheid weten. Enfin, ik hou het in de gaten!
 
Ik had vanochtend hetzelfde. Vrijwel zeker dat ik niet het knopje heb aangeraakt (passagierskant). Vanochtend (na flinke regenbui) merkte ik opeens dat het raam open stond. Ik heb het wel eens eerder gehad, maar er toen vanuit gegaan dat het waarschijnlijk een eigen fout was.. maar begin nu serieus te twijfelen aan een systeemfout (of feature).
 
En ik lees hier Model 3 draadje
>> volgens mij was de oplossing het raam opnieuw kalibreren maar weet niet meer hoe.
>>>>Gewoon lang de knop vd raambediening vasthouden.
>>>>>> Was volgens mij 5 of 10 seconde naar beneden en hetzelfde aantal omhoog.

Tesla zegt Doe-het-zelf - Model 3
Een raam kalibreren:

  • Sluit het portier met het betreffende raam.
  • Ga in de bestuurdersstoel zitten en sluit het bestuurdersportier.
  • Gebruik de raamschakelaar aan bestuurderszijde om het raam te verhogen totdat het stopt.
  • Gebruik de raamschakelaar aan bestuurderszijde om het raam te verlagen totdat het stopt.
  • Gebruik de raamschakelaar aan bestuurderszijde om het raam te verhogen totdat het stopt.
Het raam is nu gekalibreerd. Als het probleem aanhoud nadat u de kalibratieprocedure enkele keren hebt uitgevoerd, neem dan contact op met Tesla.
 
Heb het vorig jaar op lang parkeren op Schiphol gehad. Kan na drie weken terug bij mijn auto en zag dat het rechter achterraam half open stond.

Geloof mij: voordat ik mijn auto voor een paar weken ergens achter laat loop ik er minstens drie rondjes omheen om te kijken of alles in orde is. Een gebruikersfout is wat mij betreft dan ook uitgesloten.
 
Heb het vorig jaar op lang parkeren op Schiphol gehad. Kan na drie weken terug bij mijn auto en zag dat het rechter achterraam half open stond.

Geloof mij: voordat ik mijn auto voor een paar weken ergens achter laat loop ik er minstens drie rondjes omheen om te kijken of alles in orde is. Een gebruikersfout is wat mij betreft dan ook uitgesloten.
Heb je bij Tesla de logfiles opgevraagd voor die 3 weken op Schiphol?
 
Ook ik heb soms dat er een raam open staat. Ga er dan altijd maar vanuit dat ik zelf ergens op gedrukt heb.. andere vraag. Het viel me dit weekend op dat de achterramen niet helemaal naar beneden opengaan. Ik kan me niet herinneren dat dat eerder ook zo was ?
 
Ook ik heb soms dat er een raam open staat. Ga er dan altijd maar vanuit dat ik zelf ergens op gedrukt heb.. andere vraag. Het viel me dit weekend op dat de achterramen niet helemaal naar beneden opengaan. Ik kan me niet herinneren dat dat eerder ook zo was ?
Bij veel auto's is er, door de vorm van de achterdeur (die deels wordt ingegeven door de onhandige plaatsing van het achterwiel), geen ruimte om het raam helemaal te laten zakken. Lijkt me dat dat bij ons niet anders is ....

upload_2020-6-28_13-31-42.png
 
  • Like
Reactions: Yendred