Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Raam vastgevroren, wat te doen?

This site may earn commission on affiliate links.
Hi deze ochtend een onaangename verrassing bij mijn M3. Ik kreeg mijn bestuurdersdeur na wat trekwerk wel open, maar niet meer dicht. Het raam ging niet naar beneden. Eerst had ik dat niet door en klapte het glas tegen de stijl bij het sluiten van de deur. Uiteindelijk het raam met wat duwen wel weer in beweging gekregen, maar heel blij wordt je er om 0700 uur niet van. Helaas het ik geen garage, iemand ideeën hoe dit te voorkomen? de strip waar het raam inschuift in te smeren met eens spray en wat dan? andere tips?
 
Warm/lauw water, zeker niet kokend heet. Heb ik altijd gebruikt totdat ik Tesla ben gaan rijden.

Om ruiten te ontdooien had ik in mijn vorige auto altijd, fles vullen met lauw warm water, dat pak je voor vertrek en dan ook als dik onder 0 nog buiten is.
 
Als er veel ijs op zit, wordt je daar idd niet vrolijk van. Ik heb regelmatig spiegels die niet openklappen, deuren die niet meer goed sluiten als ik ze met kracht heb opengetrokken.

Dan moet je echt wel een tijd goed hebben voorverwarmd, wil het ijs bij de deurubbers weg zijn.
 
Moet wel zeggen dat als je voorverwarmd zonder ingeplugd te zijn, wel aardig wat batterij kost.
Was laatst met 4 graden buiten de voorverwarming op 21 gezet met stoelen aan toch wel 5% batterij kwijt in 1 uur. Beetje stom want het was te gezellig op de verjaardag en was vergeten dat mijn model 3 al aan het voorverwarmen was. toch zon 3,5 kW gebruikt.
 
Oma weet raad, uierzalf op de raamrubbers smeren voorkomt vastvriezen. Kruidvat Uierzalf | Kruidvat

Daarnaast super voor zeer veel andere zaken dus altijd handig om in huis te hebben.

Had ik dat maar vorig jaar tijdens wintersport gedaan want daar kreeg ik de deur niet open omdat het raam vast zat. Met kracht de deur open getrokken maar het raam zat ook vast in de deur waardoor het niet omlaag kon wat nodig was om de deur te sluiten. Toen klooien met gewoon koud water langs de rand.
 
Gewoon de rubbers van de deur goed insmeren met van die speciale sticks. Eventueel ook eens proberen met WD40, schijnt ook te werken, zolang het maar vochtwerend is. Verder idd goed voorverwarmen (defrost) en eventueel voor het naar bed gaan de ramen en deurhendels droog maken zodat er niets ik wat kan vast vriezen. Het wordt vooral vervelend als de temperatuur zo rond het vriespunt schommelt omdat er dan vaak vocht en regen in de lucht zit, wat in de loop van de nacht kan bevriezen. Er zijn op youtube diverse filmpjes van vinden van Amerikanen en Canadezen die hier al langer ervaring mee hebben. Zoek maar op 'Tesla Model 3 winter'.