Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Radio vs Spotify volume verschil

This site may earn commission on affiliate links.
Is er bij jullie ook zo'n verschil tussen het volume van radio zenders en Spotify?

De meeste wagens hebben aparte volume controls om dit beter in balans te krijgen maar de M3 duidelijk niet (of ik vind de optie niet). Bij Spotify moet mijn volume steevast op 70% van het maximum staan als ik op de snelweg rijdt. Radio klinkt even luid bi 40% - dat geeft een behoorlijk shock als je switcht tussen de twee...
 
Dat er verschil zit in geluidsniveau tussen verschillende bronnen is heel normaal.

Vroeger al verschillen gehad tussen verschillende radio zenders, verschillen tussen verschillende CD's toen ik die nog in de auto had, maar ook verschillen tussen verschillende MP3 die ik op het audiosysteem van de auto kon opslaan. Je had om de verschillen uit te vlakken tussen de MP3 al volume egalisatie programma's. Als je dan een playlist had gemaakt dan analyseerde dit programma de geluid niveau's en paste deze per bestand aan naar een gemiddeld niveau.

Doordat de auto zo stil is merk je deze verschillen ook wel beter dan in een ICE.
Nu rij ik vaak met het geluid op standje 2-3 terwijl vroeger in een ICE was dit zeker op standje 5-6.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Herkenbaar inderdaad. Merk zelf ook een duidelijk verschil tussen veel muziek uit de jaren 60-70-80 van de vorige eeuw (ja ... ik wordt oud) en hedendaagse muziek. Vooral voor wat betreft het volume van de lage tonen en bassen. Heeft mogelijk te maken met wel of niet digitaal bewerkt zijn. In de muziek van deze eeuw zitten veel meer diepe en vollere bastonen gemixt dan toen. Lijkt daardoor soms alsof de subwoofer uitvalt maar het volume is zachter en de bassen zijn minder en het audiosysteem compenseert dat verder niet.
 
Verschillen binnen oude en nieuwe muziek en playlists in Spotify is idd een algemeen probleem. Maar de mogelijkheid om balans tussen volume radio en spotify bij te stellen (zoals bij de meeste merken mogelijk is) lijkt me een kleine moeite voor Tesla om te integreren... Je kan het telefoon volume wijzigen alsook dat van de navigatie, dus eentje toevoegen voor Spotify zou toch peanuts moeten zijn
 
Verschillen binnen oude en nieuwe muziek en playlists in Spotify is idd een algemeen probleem. Maar de mogelijkheid om balans tussen volume radio en spotify bij te stellen (zoals bij de meeste merken mogelijk is) lijkt me een kleine moeite voor Tesla om te integreren... Je kan het telefoon volume wijzigen alsook dat van de navigatie, dus eentje toevoegen voor Spotify zou toch peanuts moeten zijn

Dan ook één voor TuneIn het liefst per zender want ze hebben bijna allemaal een net iets anders volume, eigen media etc en misschien ook nog één die detecteert of het recente of oude spotify nummers zijn.

Even serieus ik hoor dat er verschil is maar het is hooguit 1 of 2 klikjes met het wieltje op het stuur en meestal verandert hiermee nog niet eens het volume cijfer van 2 naar 3 of andersom.
 
Dat er verschil zit in geluidsniveau tussen verschillende bronnen is heel normaal.

Vroeger al verschillen gehad tussen verschillende radio zenders, verschillen tussen verschillende CD's toen ik die nog in de auto had, maar ook verschillen tussen verschillende MP3 die ik op het audiosysteem van de auto kon opslaan. Je had om de verschillen uit te vlakken tussen de MP3 al volume egalisatie programma's. Als je dan een playlist had gemaakt dan analyseerde dit programma de geluid niveau's en paste deze per bestand aan naar een gemiddeld niveau.

Ik kan mij nog wel herinneren dat je jezelf een hoedje schrok als je van CD naar radio schakelde
 
Yep, dat zou idd kunnen. Maar wel zonder van het grote scherm en gebruiksgemak ervan.

Gebruikers gemak van de Tesla Spotify app grenst zo ongeveer aan nul. Je kunt playlists niet sorteren of makkelijk bekijken en er is geen afspeel queue zoals je bij Spotify op je mobiel wel kunt. Maar ieder zijn ding ;-) ik hoop dat de Spotify app over 4 jaar wel mogelijk iets stabieler en beter is :-D
 
  • Like
Reactions: therightbruno
Ik denk dat deze vraag beter hier past dan in een nieuwe thread.
Via mijn telefoon kan ik locaties naar de model 3 sturen, die staat dan direct klaar in de navigatie. Is het ook mogrlijk om op dezelfde manier nummere/albums etc. naar de auto te sturen, die dan direct in spotify worden geladen?
Dank!
 
Thanks. Als ik je goed begrijp; dan zet ik dus het afspelen over van mijn telefoon over naar de auto? In dat geval zou ik (bijna) net zo snel zijn door gewoon handmatig een album op te zoeken in de auto (of via spraakbesturing iets te doen) op het moment dat ik in stap. Het lijkt mij juist handig om dit vooraf te kunnen doen.