Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ramen tinten met raamfolie

This site may earn commission on affiliate links.
Van de week bij mijn Tesla Model 3 de ramen laten tinten en dechromen door proautotint.nl in Venray.
Gekozen voor 70% doorlaatbaarheid aan de voorkant (incl certificaat) en 20% aan de achterkant.
Tevens laten dechromen in hoogglans zwart.
Binnen hebben we het midden console en de “hout” balk laten wrappen in Brushed Black Metalic.
Zeer blij met het resultaat!
DB2FAB6A-524B-4DA8-A0BE-46C94E10E1B8.jpeg 8CB77EAA-FADD-48E5-833B-DCCA8312C592.jpeg FCAC9DA6-3B40-4DF3-B3E4-6DC693EED4CA.jpeg D8A3ED95-0EE3-4376-935D-428B60E7DF05.jpeg
 
Van de week bij mijn Tesla Model 3 de ramen laten tinten en dechromen door proautotint.nl in Venray.
Gekozen voor 70% doorlaatbaarheid aan de voorkant (incl certificaat) en 20% aan de achterkant.
Tevens laten dechromen in hoogglans zwart.
Binnen hebben we het midden console en de “hout” balk laten wrappen in Brushed Black Metalic.
Zeer blij met het resultaat!
View attachment 498531 View attachment 498532 View attachment 498533 View attachment 498534
Wees er bewust van dat de ramen standaard ook al getint zijn, meestal tot zo’n 70-75% lichtdoorlatendheid. Als je daar dan, al dan niet gecertificeerde, folie op plakt van nog eens 70% dan kom je uit op 70% van 70% = 49%. Als de politie dan met een Tintman een controle uitvoert dan ben je flink de sjaak. Wat mij betreft terecht.

Ramen tinten prima, maar alleen vanaf de B-stijl.

Mag ik folie of coating aanbrengen op mijn autoruiten?
 
Budget blindering in Rotterdam. 250 euro voor achterruit en achterdeuren.
Zicht prima van binnenuit.
Voor 100 euro extra ook voordeuren met een lichte tint.
Je kan er op wachten, of krijgt leenauto of fiets mee.
Erg tevreden.
 

Attachments

  • 188BBD03-8576-431A-9AF6-AA636EF60038.jpeg
    188BBD03-8576-431A-9AF6-AA636EF60038.jpeg
    101.5 KB · Views: 242
  • 710157C3-A3A1-4F1E-BC20-3D88CB5E7BCE.jpeg
    710157C3-A3A1-4F1E-BC20-3D88CB5E7BCE.jpeg
    110.8 KB · Views: 221
  • Like
Reactions: dutchchili
Wees er bewust van dat de ramen standaard ook al getint zijn, meestal tot zo’n 70-75% lichtdoorlatendheid. Als je daar dan, al dan niet gecertificeerde, folie op plakt van nog eens 70% dan kom je uit op 70% van 70% = 49%. Als de politie dan met een Tintman een controle uitvoert dan ben je flink de sjaak. Wat mij betreft terecht.

Ramen tinten prima, maar alleen vanaf de B-stijl.

Mag ik folie of coating aanbrengen op mijn autoruiten?

Je mag 50% aan de voorkant hebben en met 70% zit je niet op 49% maar op 55%... Ruim binnen de norm. Laat ze maar komen met een Tintman. Je voorruit die mag je niet doen en heb ik ook niet gedaan.
 
Vindt het ook mooier overlopen als de voorkant ook gedaan wordt.
View attachment 513051
Ik snap werkelijk niet dat men mooier belangrijker vind dan veiligheid. De reden dat zijvoorramen minimaal 70% lichtdoorlatend moet zijn is om duidelijk oogcontact te kunnen krijgen met andere weggebruikers.

@Louisvdd76, je zit er met je berekening er echt naast. Je komt uit op maximaal 49%. Dat is onder de Nederlandse norm van 55%.

Ik zal waarschijnlijk bij een aantal mensen tegen het zere been trappen, maar veiligheid gaat wat mij betreft boven alles.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: RobsEV
Ik snap werkelijk niet dat men mooier belangrijker vind dan veiligheid. De reden dat zijvoorramen minimaal 70% lichtdoorlatend moet zijn is om duidelijk oogcontact te kunnen krijgen met andere weggebruikers.

@Louisvdd76, je zit er met je berekening er echt naast. Je komt uit op maximaal 49%. Dat is onder de Nederlandse norm van 55%.

Ik zal waarschijnlijk bij een aantal mensen tegen het zere been trappen, maar veiligheid gaat wat mij betreft boven alles.
Bij mij is alles gemeten en goed bevonden, dus valt binnen de NL norm.
 
De reden dat zijvoorramen minimaal 70% lichtdoorlatend moet zijn is om duidelijk oogcontact te kunnen krijgen met andere weggebruikers.

het gaat de wetgever erom dat jij als bestuurder bij donkerte en slecht weer nog voldoende zicht naar buiten hebt. Als het om oogcontact zou gaan zou je ook geen zonnebril mogen dragen als bestuurder.

dit staat ook letterlijk in je eigen link die je hierboven hebt gepost.
 
  • Like
Reactions: The Boss
het gaat de wetgever erom dat jij als bestuurder bij donkerte en slecht weer nog voldoende zicht naar buiten hebt. Als het om oogcontact zou gaan zou je ook geen zonnebril mogen dragen als bestuurder.

dit staat ook letterlijk in je eigen link die je hierboven hebt gepost.

Dit staat op de website van het Openbaar Ministerie vermeld:

Wilt u op de voorruit van uw auto een folie of coating plakken? Wordt er daardoor minder licht doorgelaten? Dat is in Nederland verboden.

Als het voertuig wordt toegelaten op de weg, moet de voorruit minimaal 75% lichtdoorlatend zijn. De lichtdoorlatendheid van de zijruiten aan de voorkant moet minimaal 70% zijn (zie toelichting wettekst).

Voor alle duidelijkheid: 100% is volledige lichtdoorlatendheid.

De achterruit mag wel zijn voorzien van een folie of coating. Het voertuig moet dan wel een rechter-buitenspiegel hebben.

Al deze regels staan in de Europese richtlijn 92/22/EEG.

Verkeersveiligheid
Iedereen kent ze wel: auto's die aan alle kanten zijn geblindeerd. Je ziet de bestuurder niet of nauwelijks. Het ziet er misschien stoer uit, maar vanuit de verkeersveiligheid is het niet slim. En niet toegestaan.

Oogcontact met andere weggebruikers levert extra veiligheid op: ziet de chauffeur mij, wat wil hij nu? Zeker bij regenachtig of donker weer. Of juist bij zonnig weer. Wanneer een zonnebril wordt gedragen kunnen donkere ruiten tot gevaarlijke situaties leiden.

Gelukkig zijn de meeste autobezitters zo verstandig geen coatings, folies of iets dergelijks op hun autoruiten te plakken.


wettekst:
wetten.nl - Regeling - Aanwijzing meting lichtdoorlatendheid - BWBR0026844
 
Mag ik folie of coating aanbrengen op mijn autoruiten?
Folies en coatings die het doorlaten van licht te sterk verminderen mag u niet aanbrengen op de autoruiten. De voorruit en de zijruiten mogen geen beschadigingen of verkleuringen hebben. Ook mogen er geen onnodige voorwerpen op het raam zitten die het zicht van de bestuurder belemmeren. Dit geldt ook voor de achterruit als de auto geen rechterbuitenspiegel heeft.

Lichtdoorlatendheid autoruiten
De voorruit en de naast de bestuurderszitplaats aanwezige zijruiten moeten minimaal 55% van het licht doorlaten. De achterzijruiten en de achterruit mogen een lagere lichtdoorlatendheid hebben als de auto links en rechts een buitenspiegel heeft.

Boete bij te lage lichtdoorlatendheid autoruiten
De politie gebruikt tijdens controles een apparaat dat de hoeveelheid licht die de autoruit doorlaat meet. Is de gemeten lichtdoorlatendheid te laag, dan:

  • kunt u een boete krijgen;
  • kan de politie uw kentekenbewijs deel I (A) invorderen. U mag dan niet meer in uw auto rijden.
De voertuig gebonden verplichtingen blijven wel gewoon bestaan. Bijvoorbeeld de motorrijtuigenbelasting (mrb), wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) en de Algemene Periodieke Keuring (APK). Als u uw voertuig laat schorsen, hoeft u niet meer te voldoen aan deze verplichtingen.

Kentekenbewijs terugkrijgen
Nadat u de autoruiten in orde heeft gemaakt, kunt u de auto voor een keuring aanbieden op een door de politie aangegeven manier. Voldoen de autoruiten bij de keuring aan de eisen, dan krijgt u uw kentekenbewijs terug. U mag dan de weg weer op met uw auto.

Donkere autoruiten verkeersonveilig
Donkerder getinte autoruiten zijn niet veilig omdat ze het zicht van de bestuurder beperken. Bij regenachtig en donker weer kunnen te sterk getinte ruiten tot gevaarlijke situaties leiden.

en dit is uw eerdere link, laatste alinea. Ben ik benieuwd wat het nu is.
 
Waar ze geen rekening mee houden is de standaardtint die de ramen al hebben. Een raam zal nooit 100% lichtdoorlatend zijn. Over het algemeen zijn ze standaard al 30% getint, dus 70% lichtdoorlatend. Als je daar dan nog folie van 70% op plakt hou je 49% over. Da’s niet genoeg.

Dat is zeker wel iets waar raamfolieplakkers rekening mee houden. Ik heb er verschillende gesproken die hier meteen over begonnen. Is ook logisch want bijna geen enkele autoruit is 100% lichtdoorlatend.
Standaard gaan ze uit van 70% en daarin zit een ruime marge bij de meeste auto's dus vandaar dat je dan met nog 70% erop gewoon nog vaak goed zit. Je ziet iemand dan ook nog gewoon prima zitten om oogcontact te maken dus ik zou niet zomaar willen stellen dat iemand in dit geval looks verkiest boven veiligheid.
 
Last edited:
Dat is zeker wel iets waar raamfolieplakkers rekening mee houden. Ik heb er verschillende gesproken die hier meteen over begonnen. Is ook logisch want bijna geen enkele autoruit is 100% lichtdoorlatend.
Standaard gaan ze uit van 70% en daarin zit een ruime marge bij de meeste auto's dus vandaar dat je dan met nog 70% erop gewoon nog vaak goed zit. Je ziet iemand dan ook nog gewoon prima zitten om oogcontact te maken dus ik zou niet zomaar willen stellen dat iemand in dit geval looks verkiest boven veiligheid.
Sorry hoor, maar het is toch geen hogere wiskunde om te kunnen inzien dat je bij 70% folie over 70% lichtdoorlaatbaarheid nog maar 49% over houdt? De wet houdt geen rekening met alle bijkomende factoren. Meet de Tintman <50% (er wordt rekening gehouden met een correctiefactoor van 5%) dan heb je dikke prent te pakken.

Daarnaast schrijven de APK-regels voor dat ramen niet mogen zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht beperken. Te denken valt daarbij aan stickers en lichtdoorlaatbaarheid beperkende folie.
 
Sorry hoor, maar het is toch geen hogere wiskunde om te kunnen inzien dat je bij 70% folie over 70% lichtdoorlaatbaarheid nog maar 49% over houdt?

Nee zeker niet, maar dan moet je mijn bericht nog maar even goed lezen want ik beweer ook nergens dat 70% over 70% geen 49% oplevert.

Daarnaast schrijven de APK-regels voor dat ramen niet mogen zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht beperken. Te denken valt daarbij aan stickers en lichtdoorlaatbaarheid beperkende folie.

Verder mag gelukkig iedereen zelf bepalen wat hij nodig of onnodig, danwel uitzicht beperkend vindt, zolang je je maar aan de wet houdt.
Raamfolie op de voorruiten mag dus gewoon anders hadden ze wel de regel gehad dat elke vorm van folie meteen wordt verwijderd ipv eerst meten of het binnen de marges valt.