Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ramen tinten met raamfolie

This site may earn commission on affiliate links.
Hele kantoorpanden worden met folie bewerkt zonder problemen, duizenden auto's van andere merken rijden rond met folie. En bij Tesla barsten de achterruiten met en zonder folie. Het is daarom net even iets te kort door de bocht om de folie daar de schuld van te geven. Het is een te gemakkelijke uitweg als ze dat aangeven. (en er zijn volgens mij gelukkig ook al genoeg ruiten vervangen waar ze geen probleem hebben gemaakt van de folie)
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Hele kantoorpanden worden met folie bewerkt zonder problemen, duizenden auto's van andere merken rijden rond met folie. En bij Tesla barsten de achterruiten met en zonder folie. Het is daarom net even iets te kort door de bocht om de folie daar de schuld van te geven. Het is een te gemakkelijke uitweg als ze dat aangeven. (en er zijn volgens mij gelukkig ook al genoeg ruiten vervangen waar ze geen probleem hebben gemaakt van de folie)
Klopt, Tesla Model 3 achterramen knappen inderdaad door spanning in het raam. Tesla heeft een mooie stok om te slaan als er folie op het raam zit. Dan hebben ze een reden om onder de garantie uit te komen. Feit is inderdaad dat Model 3 achterramen te pas en te onpas breken. Bij Tesla Amsterdam staat achter het pand (bij de Ikea pickup) een glascontainer. Deze zit meestal vol met uitgebouwde Model 3 ramen.
Nogmaals, de ramen knappen niet door warmte, daar kunnen ze gewoon tegen. De reden dat ze knappen is gewoon spanning in de ruit, of het bewegen van de carrosserie.
 
  • Informative
Reactions: eelcodb and Kiprich
Dus folie eerst eraf stomen voordat je naar Tesla rijdt?

De ruit zal toch vervangen moeten worden dus dan ben je de folie sowieso kwijt. Inderdaad dus handiger om zelf even de folie te verwijderen voordat je naar Tesla zou gaan ermee. Dan krijg je tenminste geen gezeur want er is geen bewijs meer. ;) Ze kunnen het toch niet bewijzen dat het door de folie zou komen maarja.. altijd beter om een discussie te voorkomen bij een garantieaanvraag.
 
  • Like
Reactions: Herbie65
Tjonge niet geweten dat er zoveel soorten folie zijn.... :confused:

Ben van plan om vanaf de A stijl te tinten en krijg nu de volgende keuzes: Xpel CS of Xpel XR waarbij de CS 35% warmte werend is en de XR tot 85% zit natuurlijk wel een heel ander prijskaartje aan.

voor de CS ongeveer vanaf de A stijl €500 daarbij de achterruit tot de bovenste verwarmingslijn. Hele achterruit meerprijs €150.

Voor XR vanaf A stijl ong €700 meer prijs hele achterruit €250.

scheelt dus aardig wat.... :oops: Heeft iemand ervaring met deze folies? en wat is beter hele achterruit of tot de helft?

thx alvast
 
Ik heb alles laten tinten vanaf de B-stijl, incl. Gehele achterraam, voor 279 euro bij tintandgo in Den Haag.

Vanaf de A-stijl zal ik nooit laten doen omdat dit niet toegestaan is. Ik weet dat velen het hier niet mee eens zijn, maar vanuit mijn werk kan ik aangeven dat dit echt niet mag.
Ik zal proberen een stukje folie van 70% te bemachtigen en dan daar de Tintman op loslaten. De resultaten zal ik dan delen.
 
Vanaf de A-stijl zal ik nooit laten doen omdat dit niet toegestaan is. Ik weet dat velen het hier niet mee eens zijn, maar vanuit mijn werk kan ik aangeven dat dit echt niet mag.
Ik zal proberen een stukje folie van 70% te bemachtigen en dan daar de Tintman op loslaten. De resultaten zal ik dan delen.

Dit mag zeker, zelfs voorruit mag gewoon.

Mag ik folie of coating aanbrengen op mijn autoruiten?

Zo lang je boven de 55% blijft is er niets aan de hand. Als je naar een goed bedrijf gaat wordt de licht doorlaatbaarheid na het tinten gemeten en krijg je een certificaat hiervan.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Dit mag zeker, zelfs voorruit mag gewoon.

Mag ik folie of coating aanbrengen op mijn autoruiten?

Zo lang je boven de 55% blijft is er niets aan de hand. Als je naar een goed bedrijf gaat wordt de licht doorlaatbaarheid na het tinten gemeten en krijg je een certificaat hiervan.

Inderdaad, zolang je maar niet onder die 55% komt.

Standaard zijn de ramen al getint en hebben een lichtdoorbaarheid van 70-75%. Als daar folie op aangebracht wordt met een lichtdoorbaarheid van 70% dan blijft er 49-53% over. In beide gevallen te laag. bij een Controle wordt nog wel een tolerantie aangehouden van 5%, maar dat is bedoeld om een eventuele tolerantie in de calibratie te corrigeren, en niet bedoeld om nog extra 5% te kunnen tinten.

je zou kunnen overwegen om een folie aan te brengen met een lichtere tint, maar of dat het dan waard is dat moet ieder voor zich bepalen.
Een certificaat van de leverancier heeft overigens geen enkele juridische waarde voor de wetgever.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Standaard zijn de ramen al getint en hebben een lichtdoorbaarheid van 70-75%. Als daar folie op aangebracht wordt met een lichtdoorbaarheid van 70% dan blijft er 49-53% over. In beide gevallen te laag. bij een Controle wordt nog wel een tolerantie aangehouden van 5%, maar dat is bedoeld om een eventuele tolerantie in de calibratie te corrigeren, en niet bedoeld om nog extra 5% te kunnen tinten.

je zou kunnen overwegen om een folie aan te brengen met een lichtere tint, maar of dat het dan waard is dat moet ieder voor zich bepalen.
Een certificaat van de leverancier heeft overigens geen enkele juridische waarde voor de wetgever.

Klopt ja, maar zo wordt het dus toch gedaan met die tolerantie. ;) Wat nog net legaal is is dus ook gewoon legaal. Of het nu 1% scheelt of 5%, dat maakt dan niet uit. Weet in ieder geval dat 70% op een Tesla gewoon mogelijk is en nog legaal is, daar rijden er al veel mee rond. Daar zul je geen problemen mee ondervinden.

Lichtere folie is op zich ook niet erg hoor, ziet er wel minder mooi uit maar je hebt wel nog het effect van de warmtewering. Het verschil met de standaard tint is dan wel moeilijk te zien.

Is overigens geen certificaat van de leverancier wat je krijgt maar van de metingen die zijn verricht voor en na het plaatsen van de folie. Certificaat van de leverancier zou inderdaad geen waarde hebben.
 
Laatst toch ook maar de knoop doorgehakt en afspraak gemaakt bij Proautotint in Venray. Prima adres voor de mensen in Limburg of natuurlijk andere mensen die redelijk in de buurt wonen in de andere provincies. :D Goede service met leenauto, ook allemaal erg snel gedaan en goede kwaliteit. Wel wat duurder dan sommige anderen maar was het voor mij wel waard aangezien ik niet al te ver van huis wou gaan hiervoor.

Heb niet alleen de ramen laten tinten, ook meteen een chrome delete erbij. Hier een lijstje wat allemaal precies gedaan is:
- Voorruit 70% tint
- Voorportierruiten 70% tint
- Achterportierruiten + vaste zijruitjes 40% tint
- Achterruit 20% tint
- Raamlijsten, deurhendels, spiegels en repeaters zijdeglans/satin zwart
- Tesla logo's mat brons, zelfde als mijn velgen

Echt heel erg blij hoe mijn Model 3 nu uit ziet, oogt allemaal veel sportiever, precies wat ik ook wou. :cool: Ramen zijn gemeten na het aanbrengen, ook certificaat van gekregen. Lichtdoorlaatbaarheid van de voorruit en voorportierruiten is nu 56% wat dus nog net binnen de norm valt van 55%. Of eigenlijk dus 50% met de correctie. Zit dus nog genoeg speling in. ;)

Hier wat foto's die ik heb gemaakt, had best een mooie locatie gevonden. :p

sYpU9r9.jpg


d87jB6d.jpg


kej8It9.jpg


Foto's van wat dichterbij.

Lb8MApU.jpg


TvTk1gx.jpg


Iedereen die een wat sportievere look wil voor zijn Tesla raadt ik dit zeker aan. Ook de warmtewering van de ruiten is echt merkbaar verbeterd. :)
 
  • Like
Reactions: MasterMace and JRY.
Laatst toch ook maar de knoop doorgehakt en afspraak gemaakt bij Proautotint in Venray. Prima adres voor de mensen in Limburg of natuurlijk andere mensen die redelijk in de buurt wonen in de andere provincies. :D Goede service met leenauto, ook allemaal erg snel gedaan en goede kwaliteit. Wel wat duurder dan sommige anderen maar was het voor mij wel waard aangezien ik niet al te ver van huis wou gaan hiervoor.

Heb niet alleen de ramen laten tinten, ook meteen een chrome delete erbij. Hier een lijstje wat allemaal precies gedaan is:
- Voorruit 70% tint
- Voorportierruiten 70% tint
- Achterportierruiten + vaste zijruitjes 40% tint
- Achterruit 20% tint
- Raamlijsten, deurhendels, spiegels en repeaters zijdeglans/satin zwart
- Tesla logo's mat brons, zelfde als mijn velgen

Echt heel erg blij hoe mijn Model 3 nu uit ziet, oogt allemaal veel sportiever, precies wat ik ook wou. :cool: Ramen zijn gemeten na het aanbrengen, ook certificaat van gekregen. Lichtdoorlaatbaarheid van de voorruit en voorportierruiten is nu 56% wat dus nog net binnen de norm valt van 55%. Of eigenlijk dus 50% met de correctie. Zit dus nog genoeg speling in. ;)

Hier wat foto's die ik heb gemaakt, had best een mooie locatie gevonden. :p

sYpU9r9.jpg


d87jB6d.jpg


kej8It9.jpg


Foto's van wat dichterbij.

Lb8MApU.jpg


TvTk1gx.jpg


Iedereen die een wat sportievere look wil voor zijn Tesla raadt ik dit zeker aan. Ook de warmtewering van de ruiten is echt merkbaar verbeterd. :)


Trouwens nog even een vraag.... de voorruit is dat prettig? Zie je dan alles donkerder of valt dat heel erg mee?

Ik heb nu alles zonder voorruit, kan nog kiezen natuurlijk. :D
 
Mooi geworden!

De mijne gaat morgen naar Carglass. Na wat rond zweren toch voor mij beste optie qua locatie en garantie. Daarbij komt ook nog dat niet alle tinters de hele achterruit doen, is voor mij toch wel een must.

Trouwens nog even een vraag.... de voorruit is dat prettig? Zie je dan alles donkerder of valt dat heel erg mee?

Ik heb nu alles zonder voorruit, kan nog kiezen natuurlijk. :D

Bedankt! :D

Zeker in 1 stuk laten doen die achterruit ja, ziet zoveel mooier uit. :) Wist niet dat Carglass ook deed tinten, is inderdaad ook wel interessant dan als de prijzen niet te duur zijn.

Jazeker, vindt het zelf wel fijner rijden. Wat minder last van de zon en in het donker ook wat minder last van felle koplampen die je tegemoet komen. ;) Verwacht geen heel groot verschil hierin, maar het is er wel. :p Het is 1-2 dagen even wennen, inderdaad iets donkerder. Maar het scheelt niet heel veel vanuit binnen gezien. Vanaf buiten is het verschil wel beter te zien, ziet er echt mooi uit.

Ik zou voorruit ook laten doen als je de keuze nog hebt. Of je kunt dit altijd later nog laten doen.
 
Ik ben ook bij Murphy van Proautotint in Venray geweest....Vakwerk!
Ik heb toen niet mijn voorruit laten doen want dan zul je zien binnen 4 weken heb je een in je vooruit die doorgaat tot een barst en kun je je voorruit opnieuw laten doen na het plaatsen van een nieuwe ruit.....
Gelukkig was m'n voorgevoel juist en op de terugweg van de wintersport pats.... een steentje... en dikke pit. Gelijk laten vullen maar je ziet hem nog steeds. Als ik hem nu tzt ga laten vervangen ga ik er misschien nog eens over denken ;-)
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Firehuntah and JRY.
Van de week de auto laten doen bij Carglass. Blijkbaar hebben ze een rondrijdende 3e partij die op de vestigingen de ramen komt doen.

Ik heb gekozen voor 70% voorportieren en 20% achterportieren en achterraam.

Kom ik de auto ophalen, ziet er helemaal top uit! wat blijkt hebben ze de achterruit maar half gedaan :mad:
Dit was niet wat ik had afgesproken dus nu ga ik donderdag rechtstreeks naar de 3e partij zelf en zij corrigeren dit. Ze dachten dat dit de bedoeling was omdat het vaker gedaan wordt ivm het erg donker worden van het dak.

Nou liever een iets te donker dak dan die oerlelijke streep over mijn achterruit die ook nog eens irritant in je achterruitkijk spiegel zit.

totaal € 590 met 10 jaar garantie.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Ik ben ook bij Murphy van Proautotint in Venray geweest....Vakwerk!
Ik heb toen niet mijn voorruit laten doen want dan zul je zien binnen 4 weken heb je een in je vooruit die doorgaat tot een barst en kun je je voorruit opnieuw laten doen na het plaatsen van een nieuwe ruit.....
Gelukkig was m'n voorgevoel juist en op de terugweg van de wintersport pats.... een steentje... en dikke pit. Gelijk laten vullen maar je ziet hem nog steeds. Als ik hem nu tzt ga laten vervangen ga ik er misschien nog eens over denken ;-)

Tja, als je op die manier denkt dan had je de achterruit ook niet moeten laten doen, daar zit ook een grote kans in dat daar zomaar een barst in komt bij de Model 3. :D Zo lang het maar sterretjes zijn maakt het niet veel uit toch. Je blijft ze inderdaad altijd wel een beetje zien maar voorruit vervangen hiervoor is best duur niet?

Van de week de auto laten doen bij Carglass. Blijkbaar hebben ze een rondrijdende 3e partij die op de vestigingen de ramen komt doen.

Ik heb gekozen voor 70% voorportieren en 20% achterportieren en achterraam.

Kom ik de auto ophalen, ziet er helemaal top uit! wat blijkt hebben ze de achterruit maar half gedaan :mad:
Dit was niet wat ik had afgesproken dus nu ga ik donderdag rechtstreeks naar de 3e partij zelf en zij corrigeren dit. Ze dachten dat dit de bedoeling was omdat het vaker gedaan wordt ivm het erg donker worden van het dak.

Nou liever een iets te donker dak dan die oerlelijke streep over mijn achterruit die ook nog eens irritant in je achterruitkijk spiegel zit.

totaal € 590 met 10 jaar garantie.

Fijn dat de portierruiten in ieder geval goed zijn, wel jammer van de achterruit inderdaad. Vraag je toch altijd af hoe zoiets mis kan gaan als het van tevoren is afgesproken. Wel goed dat ze het gaan corrigeren. Die rede wat ze geven is gewoon onzin, niemand wil maar de helft van de achterruit gedaan hebben, dat is voor hun zelf gewoon makkelijker. Ziet er inderdaad niet mooi uit met die zichtbare lijn. Dat donker worden van het dak valt ook reuze mee. Van buitenaf zie je dit niet eens, alleen van binnen een beetje verschil met het voorste gedeelte van het dak maar dat maakt helemaal niet uit.

Hoop dat het donderdag netjes wordt hersteld. Je snapt natuurlijk wel dat we daarna wat foto's willen zien ervan? :p
 
Vandaag is de achterruit opnieuw gedaan. De tinter probeerde nog te vertellen dat de meeste mensen voor een halve achterruit gaan....... helemaal is zoveel mooier en het bovenste deel is niet eens zoveel donkerder.

Had even een foto moeten maken van de halve en nu de hele achterruit. :rolleyes:

maar ja hier een aantal fotos van het eindresultaat :cool:

B20E2EDA-7925-4F67-A373-AEB32C0A8CF2.jpeg
158EED0D-68B7-4F7B-ADF5-6D902C12055B.jpeg
84DF1428-F6F7-4919-8903-D6C80FB05E9B.jpeg