Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Range Anxiety... is voor niks nodig

This site may earn commission on affiliate links.
OK, ik zag ze vanmorgen nog niet echt tevoorschijn komen, maar de eerste 1000km zitten er nog niet op om daar een goed inzicht op te krijgen.
Ehmmmm nee, garage is niet groot genoeg ;)
Nou ja, je zult ze niet echt zien terugkomen maar ze verdwijnen minder snel als je gaat rijden de volgende dag. Misschien kun je ook beter naar je beschikbare kWh kijken dan naar de beschikbare kilometers.
 
Eerste test met always connected 'off' was een succes. De Kevin heeft lekker geslapen.
1 km vampire drain op 11u. Zo spectaculair weinig had ik ook niet verwacht.
Meteen ook duidelijk dat de aangegeven resterende typical niet afhankelijk is van de temperatuur. Stond koud vanmorgen.

IMG_4467.jpg


IMG_4468.jpg
 
Hoe is de "energy saving" ingesteld in de auto?
Volgens mij zijn er drie instellingen van invloed op de range tijdens rijden / dan wel stilstand (incl mijn instelling tussen haken)
- Range mode (OFF): beperkt vermogen van de kachel en battery pack verwarming, en stuurt vnl vermogen naar front motor (bij D); heeft voornamelijk effect tijdens het rijden
- Energy saving (ON): zorgt er voor dat de auto in diepere slaap/standby gaat, heeft vermoedelijk het meeste effect op vampire drain in de nacht.
- Always Connected (ON): zorg er o.a. voor dat je altijd via de app bij de auto kan, deze zet ik zelf alleen OFF als de auto bv een week op het vliegtuig moet staan.
Met de huidige temperaturen (en een auto die buiten slaapt) is een drain van 1 - 2 km per nacht nu normaal bij mij.
 
Nu rij ik al 2 jaar Tesla en lees zo nu en dan over het voor verwarmen van de Tesla... nu weet ik wel hoe ik mijn interieur voor verwarm, maar kan ik ook de accu voorverwarmen aan de de lader? Zo ja... hoe?

Met zo veel mogelijk vermogen laden.
Even aan de SuC met 100kW+ voelt mijn niet-P versie sneller uit de voeten.

Ook bij een P versie waar je op ludicrous max power wacht is ook sneller als je aan de SuC staat.

Thuis met 22, 16 of slecht 11 kW helpt dus en bijvoorbeeld 2uur laden voor vertrek is dus het verwarmen van de accu. Maar dit is echt heel minimaal merkbaar (ik laad thuis op 11kw). Soms heb ik gemerkt dat de regeneratie sneller actief was als dat de accu echt heel koud was.
 
My 2 cents : Zet je range niet in km maar in % .... en een hoop van je range anxiety is op slag weg...

Welk effect heeft de smart preconditioning op je wagen ?
Goeie tip, ik zat daar al naar te zoeken of het kon, maar het kan klaarblijkelijk. (Waar moeten we deze instelling zo ongeveer kunnen vinden? Alvast dank daarvoor!)
 
Goed punt. Ik was een half uur thuis na rit van 70km. Interior temperatuur was blijkbaar 25 graden, terwijl airco op 21,5 stond. Vermoed dus dat batterij ook nog wel warm zal geweest zijn. Vanavond nieuwe screenshot, direct na aankomst.
Nieuwe test gedaan. Opnieuw 1km.
Hoe is de "energy saving" ingesteld in de auto?
Wel, voor het ijkpunt van gisterenavond nog eens gekeken en always connected stond wel aan. Denk niet dat ik hem overdag op gezet heb. Het zou dus kunnen dat mijn test van gisteren met 1km ook met always connected 'aan' was. Vraagt om een dubbelcheck. Het verwonderde bij mijn test van gisteren dat de app zo snel connectie maakte. Vandaag, met always connected off, lukte het immers niet om connectie te maken. Vandaar geen foto's deze keer.
Als bij de test van gisteren always connected aan stond, dan is mijn 18km vampire drain van vorige week misschien uitzonderlijk geweest. 12V batterij opgeladen, processer misschien niet volledig in slaapstand geraakt (gebeurt met een PC ook wel eens dat hij warm en al blazend weer uit de boekentas komt).
My 2 cents : Zet je range niet in km maar in % .... en een hoop van je range anxiety is op slag weg...
Eerste wat ik dan doe is de percenten met 4 vermenigvuldigen om mijn range te kennen. Zie het verschil dus niet direct.
Welk effect heeft de smart preconditioning op je wagen ?
Mijn dagschema is elke dag anders. Nooit gebruikt.
op een laptop of mobiele telefoon staat toch ook niet: nog 8 uur en 20 minuten. Je weet hoe jij het gebruikt dat er met nog 20% dat er nog 4 uur mee door kan of slechts 1 uurtje.
Op mijn laptop wel. Mobiele telefoon niet en daar reken ik inderdaad niet om. Ik laad wel pas als hij onder de 20% duikt. Het gebeurt zelden dat er daarvoor geen mogelijkheid is. Met de auto is dat anders. Km lijkt mij vooral nuttig als je maar gedeeltelijk laadt. Als je niet thuis bent en aan de lader staat met nog 250km te doen vooraleer je opnieuw kan laden, dan laad ik tot ongeveer 300 km en hoef niet in de trage zone te komen.
 
  • Helpful
Reactions: nico180