Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Range depending on tyre choice

This site may earn commission on affiliate links.
Het leek me interessant om te onderzoeken van het effect van bandenkeuze is op de actieradius van Model S.
M.b.v. van een spreadsheet en een paar aannamen heb ik onderstaande tabel samengesteld.
Bij de berekening in een bepaalde klasse heb ik steeds de middenwaarde aangehouden, dus bij klasse C heb ik rcc = 8,4 gebruikt.
Helaas heb ik nog geen 19" banden kunnen vinden met een A of B label maar het schijnt dat er door de bandenfabrikanten hard aan wordt gewerkt.

Schermafbeelding 2013-03-26 om 7.29.34 AM.png
 
Interessante informatie Hans. Dit speelde nog wel eens in mijn achterhoofd bij de keuze tussen 19" en 21", maar zo groot vind ik de verschillen dan weer niet. Ook frappant dat het verschil in range tussen 19" en 21" bij 120 km/h kleiner is dan bij 90 km/h (of misschien is dat wel logisch...)
 
Ook frappant dat het verschil in range tussen 19" en 21" bij 120 km/h kleiner is dan bij 90 km/h (of misschien is dat wel logisch...)

Als de snelheid toeneemt blijft de rolweerstand (banden) gelijk maar neemt de luchtweerstand sterk toe. Hierdoor wordt de invloed van de rolweerstand op de actieradius relatief kleiner.
Omgekeerd zal bij lagere snelheden de rolweerstand een steeds grotere invloed hebben op de actieradius.

IK ben overigens wel benieuwd welke banden Tesla in Europa gaat monteren. De banden die ze gebruiken in Amerika zijn voor zover ik weet niet in Europa leverbaar.
 
Als de snelheid toeneemt blijft de rolweerstand (banden) gelijk maar neemt de luchtweerstand sterk toe. Hierdoor wordt de invloed van de rolweerstand op de actieradius relatief kleiner.
Omgekeerd zal bij lagere snelheden de rolweerstand een steeds grotere invloed hebben op de actieradius.

IK ben overigens wel benieuwd welke banden Tesla in Europa gaat monteren. De banden die ze gebruiken in Amerika zijn voor zover ik weet niet in Europa leverbaar.

Waarom zijn die banden in europa niet leverbaar ? De auto zal toch wel met banden naar tilburg komen. Dat lijkt me het meest logisch ivm intern transport van de auto's
 
Waarom zijn die banden in europa niet leverbaar ? De auto zal toch wel met banden naar tilburg komen. Dat lijkt me het meest logisch ivm intern transport van de auto's

Bij de specificaties lees ik dat ze in Amerika de volgende banden monteren:

19" aluminum alloy wheels with all-season tires (Goodyear Eagle RS-A2 245/45R19).
Note: optional 21" wheels come with Continental Extreme Contact DW 245/35R21 high-performance tires

Ik zie deze type banden echter niet op de NL sites van Goodyear en Conti staan.
 
Bij de specificaties lees ik dat ze in Amerika de volgende banden monteren:

19" aluminum alloy wheels with all-season tires (Goodyear Eagle RS-A2 245/45R19).
Note: optional 21" wheels come with Continental Extreme Contact DW 245/35R21 high-performance tires

Ik zie deze type banden echter niet op de NL sites van Goodyear en Conti staan.

all-season tires, dat zijn naar mijn ervaring in de zomer slechte zomerbanden en in de winter slechte winterbanden...
Toch maar eens vragen of er in Europa meer keuze is.
 
all-season tires, dat zijn naar mijn ervaring in de zomer slechte zomerbanden en in de winter slechte winterbanden...
Toch maar eens vragen of er in Europa meer keuze is.

Banden met lage rolweerstand zijn altijd een compromis op grip. Maar uiteindelijk leg je er toch op wat je zelf wil? 245/45R19 is toch een courante bandenmaat. Dit zal uiteraard effect hebben op je range.
 
Goodyear heeft een nieuwe LRR band geïntroduceerd: Goodyear Efficient Grip Performance.
De grootste maat die ze aanbieden is 245/40R18. Deze band heeft een B-label voor rolweerstand en een A-label voor grip op nat wegdek.
Voor zover ik weet is dit de eerste 18 inch band met een B-label voor rolweerstand.
Jammer genoeg nog geen 245/45R19 voor de Model S, maar wellicht gaan ze die er nog aan toevoegen. Heeft er iemand contacten bij Goodyear om het na te vragen ?

bron: Goodyear EfficientGrip Performance | Goodyear personenwagenbanden

Ik heb de eerder getoonde tabel nog uitgebreid met lagere snelheden.
T.o.v. de banden die Tesla in de VS monteert (21 inch E/F label, 19 inch C/E label) kan het verschil in actieradius behoorlijk zijn, zeker bij gemiddeld lage snelheden.
View attachment 20110
 
Goodyear heeft een nieuwe LRR band geïntroduceerd: Goodyear Efficient Grip Performance.
De grootste maat die ze aanbieden is 245/40R18. Deze band heeft een B-label voor rolweerstand en een A-label voor grip op nat wegdek.
Voor zover ik weet is dit de eerste 18 inch band met een B-label voor rolweerstand.
Jammer genoeg nog geen 245/45R19 voor de Model S, maar wellicht gaan ze die er nog aan toevoegen. Heeft er iemand contacten bij Goodyear om het na te vragen ?

bron: Goodyear EfficientGrip Performance | Goodyear personenwagenbanden

Ik heb de eerder getoonde tabel nog uitgebreid met lagere snelheden.
T.o.v. de banden die Tesla in de VS monteert (21 inch E/F label, 19 inch C/E label) kan het verschil in actieradius behoorlijk zijn, zeker bij gemiddeld lage snelheden.
View attachment 20110
Hans, ik denk dat de markt voor deze 19" band erg klein is. Grotere banden worden gekocht door mensen die geen interesse in lage rolweerstand hebben. Dat veranderd met de MS doordat range een issue wordt, maar met een paar duizend MSen op de weg kan je nog niet van een interessante markt voor de bandenproducenten spreken.
 
Hans, ik denk dat de markt voor deze 19" band erg klein is. Grotere banden worden gekocht door mensen die geen interesse in lage rolweerstand hebben. Dat veranderd met de MS doordat range een issue wordt, maar met een paar duizend MSen op de weg kan je nog niet van een interessante markt voor de bandenproducenten spreken.

Maar voor een bandenfabrikant is het wellicht interessant om aan Tesla te leveren, dat kan goede publiciteit opleveren.

- - - Updated - - -

Hans, ik denk dat de markt voor deze 19" band erg klein is. Grotere banden worden gekocht door mensen die geen interesse in lage rolweerstand hebben. Dat veranderd met de MS doordat range een issue wordt, maar met een paar duizend MSen op de weg kan je nog niet van een interessante markt voor de bandenproducenten spreken.

Maar voor een bandenfabrikant is het wellicht interessant om aan Tesla te leveren, dat kan goede publiciteit opleveren.

- - - Updated - - -

Hans, ik denk dat de markt voor deze 19" band erg klein is. Grotere banden worden gekocht door mensen die geen interesse in lage rolweerstand hebben. Dat veranderd met de MS doordat range een issue wordt, maar met een paar duizend MSen op de weg kan je nog niet van een interessante markt voor de bandenproducenten spreken.

Maar voor een bandenfabrikant is het wellicht interessant om aan Tesla te leveren, dat kan goede publiciteit opleveren.
 
Afgelopen donderdag maakte ik een proefrit in Eindhoven in een Signature Performance, geen plus, met 21" velgen. Deze had Michelin Pilot Sport banden.


De Michelin Pilot Sport PS2 is alleen in Amerika leverbaar.
245/35R21 Tires | Michelin Tires

In Europa heeft Michelin het type PS2 niet in het programma, sterker nog, het lijkt erop dat ze geen enkele band met afmeting 245/35/21 kunnen leveren.
Het zal toch niet zo zijn dat Tesla een Amerikaanse band onder de Europese auto's gaat monteren ?
 
Hans, je opmerking kan goed kloppen. De rode Sig. was één van de eerste uit Amerika vertelde ze me. Dus nog niet de Europese versie. Hopelijk tillen ze de afwerking ook nog naar een iets hoger nivo. Was al veel beter dan de gemiddelde Amerikaan maar zeker niet op het niveau van mijn huidige Duitse exemplaar die overigens ook uit Amerika zou moeten zijn gekomen.
 
Omdat de 21 inch velgen snel zullen beschadigen (stoepranden) lijkt het me belangrijk om een band te kiezen met velgrand bescherming, aanduidig daarvan is FR.

De keuze is dan niet heel groot. Ik kan zo even alleen de ContiSportContact 5 vinden in de maat 245/35R21.

ContiSportContactâ„¢ 5 P | Continental

Deze band heeft een laadindex van 96. Dat komt overeen met maximaal 710 kg per band. Ik vraag me af of dat wel voldoende is voor de Model S.
Leeggewicht is 2100 kg. Met 5 passagiers en flink van bagage voor en achter kan dat nog flink oplopen. En wellicht heb je meer gewicht op de achteras dan op de vooras.
Ik herinner me nog dat mijn Grand Espace van 1840 kg al laadindex 98 nodig had.

Ook de banden van Pirelli (zo te zien zonder velgrand bescherming) hebben bij deze maat een laadindex 96.

Bij Michelin, Dunlop en Goodyear kan ik geen banden vinden in deze maat. Wordt de bandenkeuze voor de 21 inch velgen wellicht een probleem ?
 
correctie: Mijn Grand Espace 4 had 245/45R18 banden met laadindex 100. Ook ter vergelijk: Porsche Panamera S heeft banden met laadindex 101 tot 103 (verschillende banden V en A).

De Amerikaanse Michelin Pilot Sport PS2 die nu onder de Tesla zitten hebben laadindex 96. Hmm, dat geeft toch te denken.
 
Hans:
Als je bleeft - for those of us who praat nur een beetje nederlands, what does "RCC" mean en engels????? I can figure out the rest of your interesting thread.....

Dank u wel!

Audie