Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Range depending on tyre choice

This site may earn commission on affiliate links.
Om welke 19" Tesla velgen gaat het als je die winterbanden/velgen-set van ze koopt?
Moet er natuurlijk wel een beetje uitzien.

Ik heb die vraag toevallig per email aan Lester gesteld. Ging er zelf een beetje vanuit dat dit de standaard 19" zijn en heb gevraagd of dit klopt en of eventueel ook de 19"cyclone velgen leverbaar zijn (zoals nu in USA).

Laat het weten zodra ik het antwoord heb ontvangen.
 
Voor de zomerbanden lijken de BBS CH-R 20x9 inch ET44 velgen in mat titaankleur me wel wat. Maakt de auto sportief. Ze kosten in DLD ca. 400 euro ex. BTW / stuk. Ze zijn er ook in zwart en zilver.
Voor de winter dan de standaard 19 inch velgen van Tesla. Helaas hou ik dan een setje all season banden over, maar wellicht wil iemand die overnemen.

Afbeelding 60.jpg
Afbeelding 57.jpg
 
Is natuurlijk ook onzin die all season banden op zo'n auto. gewoon in de zomer Ultra High Performance banden en in de winter winterbanden. Als je bij de normale A-merken blijft, is er voldoende keus.
Op mijn import-amerikaanse Mercedes Benz (560 SL) zaten ook all season banden (Continental Touringcontact M+S). Gewoon de hele set weggekieperd, was in de winter nauwelijks mee te rijden.

Die all season bandjes die je overhoudt, kun je mooi een keer oproken op Zandvoort of bij een drift cursus op vliegveld Lelystad. Wel in de middagpauze even voor en achter verwisselen, zodat je ze daarna alle vier in de kliko kunt mikken.

Ook benieuwd hoe lang je met één 85 KWh lading bezig kunt zijn, mij kostte het al 3/4 tank benzine om een half dagje over Zandvoort te tuffen. Zijn er überhaupt laadmogelijkheden daar in buurt?
 
Die all season bandjes die je overhoudt, kun je mooi een keer oproken op Zandvoort of bij een drift cursus op vliegveld Lelystad. Wel in de middagpauze even voor en achter verwisselen, zodat je ze daarna alle vier in de kliko kunt mikken.

Ook benieuwd hoe lang je met één 85 KWh lading bezig kunt zijn, mij kostte het al 3/4 tank benzine om een half dagje over Zandvoort te tuffen. Zijn er überhaupt laadmogelijkheden daar in buurt?


Zitten er dan knopjes TC on/off en ESP on/off op een Tesla ?
Ook heb ik ergens gelezen dat de Tesla na 10 minuten op het circuit in de relax modus gaat, dus ik weet niet of dat nou zo'n goed idee is.
 
Ik zag Jay Leno er een redelijke burn out mee doen, dus het uitzetten van twee- en drieletter sissyfuncties moet wel kunnen. Misschien is dat ook alleen mogelijk als-ie gejailbreaked is? :cool:

En heb je een linkje naar die 'relax modus'? Kan me er niets bij voorstellen, namelijk.
 
Ik zag Jay Leno er een redelijke burn out mee doen, dus het uitzetten van twee- en drieletter sissyfuncties moet wel kunnen. Misschien is dat ook alleen mogelijk als-ie gejailbreaked is? :cool:

En heb je een linkje naar die 'relax modus'? Kan me er niets bij voorstellen, namelijk.


Conclusion
Despite its large size and weight, the Model S has amazingly good handling. One of the more experienced (and fast!) drivers in our club passed me in his highly modified turbo Miata, but he said it did take a bit of time to catch up to me.
Unfortunately the cooling system can't keep up with track use. After 10 minutes it was the slowest car on the track. With a better cooling system the Model S could really hold its own.

Model S on the Track - A Review
 
Conclusion
Despite its large size and weight, the Model S has amazingly good handling. One of the more experienced (and fast!) drivers in our club passed me in his highly modified turbo Miata, but he said it did take a bit of time to catch up to me.
Unfortunately the cooling system can't keep up with track use. After 10 minutes it was the slowest car on the track. With a better cooling system the Model S could really hold its own.

Model S on the Track - A Review

zelfde ervaring met Roadster op circuit Assen. Na een kwartiertje schroeft hij zijn vermogen drastisch terug omdat het allemaal wat te warm wordt....
 
zelfde ervaring met Roadster op circuit Assen. Na een kwartiertje schroeft hij zijn vermogen drastisch terug omdat het allemaal wat te warm wordt....

Assen. Mooie baan. Niet remmen in Ramshoek. Heb ik m'n EU-licentie gehaald.
Wát wordt dan eigenlijk te warm? De motor? Batterij? Omvormer?
Dat is toch allemaal relatief simpel aan te passen met betere koeling, denk ik.
 
Assen. Mooie baan. Niet remmen in Ramshoek. Heb ik m'n EU-licentie gehaald.
Wát wordt dan eigenlijk te warm? De motor? Batterij? Omvormer?
Dat is toch allemaal relatief simpel aan te passen met betere koeling, denk ik.

vergeten te kijken wat warm wordt. Dat zou wel mooi gekund hebben op de kleine touchscreen in het midden... Is idd mooie baan. In het verleden veel met de motor gegast daar. Knietje aan de grond in de Ramshoek. Tegenwoordig oud en wijs ;-)
 
MS heeft geen reservewiel.
Dat betekent dat je bij een lekke band direct aan de kant moet om te proberen om met een flesje en een elektrisch pompje het gat te dichten.
Ik heb dat gelukkig nog nooit hoeven doen.

Er zijn ook ROF (Run on Flat) banden, waarmee je nog 80 km met max. 80 km/uur kan doorrijden.
Deze banden zijn wel een stukje duurder maar voorkomen dat je op een onhandige en/of gevaarlijke plek met een lekke band komt te staan.

Heeft er iemand ervaring met flesje/pompje of ROF banden ?
 
MS heeft geen reservewiel.
Dat betekent dat je bij een lekke band direct aan de kant moet om te proberen om met een flesje en een elektrisch pompje het gat te dichten.
Ik heb dat gelukkig nog nooit hoeven doen.

Er zijn ook ROF (Run on Flat) banden, waarmee je nog 80 km met max. 80 km/uur kan doorrijden.
Deze banden zijn wel een stukje duurder maar voorkomen dat je op een onhandige en/of gevaarlijke plek met een lekke band komt te staan.

Heeft er iemand ervaring met flesje/pompje of ROF banden ?

Niet met ROF banden. Maar mensen die het naar mijn mening goed kunnen inschatten zeggen dat het 'less for more' is. Dus duurdere banden met slechtere eigenschappen.

In de eerste week dat ik de Maser had reed ik het erf van een boerenvriend af hier in het Oost'n en hop! lekke band door een grote spijker. Kwam er toen pas achter dat ik geen reserveband had maar een flesje en een electrisch pompje. Heb precies gedaan wat ik volgens de uitleg moest doen en warempel, binnen 5min. reed ik weer. Ook dan mag je max. 80 rijden, maar je bent al blij dat je verder kunt.

Voor mij dus geen ROF maar een ontdek-je-lekje-flesje.
 
Deze maat vast wel passen maar is het niet verstandiger voor een lagere ET waarde te gaan? Anders valt het wiel zo diep in de kast.


Als ik het allemaal goed heb begrepen zit de center line van het wiel dan 4 mm verder naar binnen t.o.v. de Tesla velg 19x8 inch ET40.
Maar omdat de velg 1 inch breder is komt daar aan iedere kant een halve inch weer bij. De buitenkant van de velg komt dan 12,7 -4 = 8,7 mm verder naar buiten.
De binnenkant van de velg komt 12,7 + 4 = 16,7 mm verder naar binnen.
De band als geheel (bij dezelfde breedte 245) komt 4 mm verder naar binnen.
 
MS heeft geen reservewiel.
Dat betekent dat je bij een lekke band direct aan de kant moet om te proberen om met een flesje en een elektrisch pompje het gat te dichten.
Ik heb dat gelukkig nog nooit hoeven doen.

Er zijn ook ROF (Run on Flat) banden, waarmee je nog 80 km met max. 80 km/uur kan doorrijden.
Deze banden zijn wel een stukje duurder maar voorkomen dat je op een onhandige en/of gevaarlijke plek met een lekke band komt te staan.

Heeft er iemand ervaring met flesje/pompje of ROF banden ?
Ik had op mijn BMW ROF banden. Het nadeel daarvan is dat ze een stuk harder/stugger zijn. Bij aanschaf werd me afgeraden om 17"velgen met ROF banden te nemen omdat het dan te hard zou worden. Inmiddels de ROF (op 17") inderdaad vervangen door 'normale' banden en dat rijdt wat comfortabeler. In meer dan 20 jaar (met vele jaren > 50.000 km per jaar) slechts 1x een lekke band gehad trouwens.
 
MS heeft geen reservewiel.
Dat betekent dat je bij een lekke band direct aan de kant moet om te proberen om met een flesje en een elektrisch pompje het gat te dichten.
Ik heb dat gelukkig nog nooit hoeven doen.

Er zijn ook ROF (Run on Flat) banden, waarmee je nog 80 km met max. 80 km/uur kan doorrijden.
Deze banden zijn wel een stukje duurder maar voorkomen dat je op een onhandige en/of gevaarlijke plek met een lekke band komt te staan.

Heeft er iemand ervaring met flesje/pompje of ROF banden ?
Zijn RFT (Run Flat Tires) elk voordeel heb z'n nadeel. Rijd momenteel met RFT banden, zouden inderdaad stugger zijn, net zoals bijvoorbeeld de 21" velgen tov de 19" velgen van de Tesla... Het grote voordeel is dat je met RFT banden wel gewaarschuwd wordt dat je band lek is maar niet hoeft te stoppen langs de kan vd weg om te gaan sjouwen met een 21" velg of gaan klooien met een pompje op de vluchtstrook langs de A12 in de stomende regen...
 
Het meenemen van een reservewiel is een overblijfsel uit de tijd dat er nog een gerede kans was dat je door een lekke band werd getroffen. Inmiddels is de kans dat je door een andere oorzaak stil komt te staan veel groter en is het willen meenemen van een reservewiel slechts een door traditie ingesleten emotie. Goed dat Tesla hiermee breekt.

- zo deze stelling gaat mij vast op een lekke band komen te staan - ;-)
 
Tja, ik heb al jaren geen reservewiel meer. In de Passat werd geen reservewiel meegeleverd en in de Ampera ook niet. Tot nu toe heb ik daar geen problemen mee gehad. In de tussentijd nog een Mondeo gehad en die had wel een reservewiel. Ook dat heb ik nooit nodig gehad.

Wat mij betreft mogen alle auto's 20kg lichter gemaakt worden door dit wiel weg te laten.