Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Range depending on tyre choice

This site may earn commission on affiliate links.
Twee jaar geleden reed ik mijn 235/45/18 winterband kapot, afgesleept naar een quickfitter, maar die band was nergens verkrijgbaar. Dus ik heb maar twee wielen met zomerbanden gebracht en vier maanden met een niet zo beste combi rond gereden.
Weer 7 maanden later was die winterband er pas. De 19" / 21" banden zullen ook niet breed verkrijgbaar zijn, zal dus vaak een ranger worden.
 
Tja, ik heb al jaren geen reservewiel meer. In de Passat werd geen reservewiel meegeleverd en in de Ampera ook niet. Tot nu toe heb ik daar geen problemen mee gehad. In de tussentijd nog een Mondeo gehad en die had wel een reservewiel. Ook dat heb ik nooit nodig gehad.

Wat mij betreft mogen alle auto's 20kg lichter gemaakt worden door dit wiel weg te laten.
Mijn Auris Hybride heeft ook geen reservewiel, mijn M5 uit 1999 ook niet, tot op heden nog nooit een lekke band gehad.

Scheelt gewicht meeslepen voor iets wat je 99.999% van de tijd niet nodig hebt.
 
Het meenemen van een reservewiel is een overblijfsel uit de tijd dat er nog een gerede kans was dat je door een lekke band werd getroffen. Inmiddels is de kans dat je door een andere oorzaak stil komt te staan veel groter en is het willen meenemen van een reservewiel slechts een door traditie ingesleten emotie. Goed dat Tesla hiermee breekt.

- zo deze stelling gaat mij vast op een lekke band komen te staan - ;-)

Reservebanden meenemen is in deze tijd ontstaan:

alfap3g scuderia ferrari.jpg


ps. Zoals iedereen uiteraard weet reed de Scuderia toen met Alfa Romeo's (de P3)
:biggrin:
 
Met mijn "Spyker met gekroonde rode griffioen:wink:, nu failliet:cursing:" heb ik tussen 2008 en 2012, 5 (!) lekke banden gehad.
2 op autosnelweg, 1 in B, 1 in Nl.
3 op secundaire wegen, stand 2(B), 1(NL).
Ik ben intussen heel bedreven in vervangen van wielen.

Zomer 2012 was ik het beu, laagprofielbandjes weg en sindsdien geen lekke band meer.
 
Met mijn "Spyker met gekroonde rode griffioen:wink:, nu failliet:cursing:" heb ik tussen 2008 en 2012, 5 (!) lekke banden gehad.
2 op autosnelweg, 1 in B, 1 in Nl.
3 op secundaire wegen, stand 2(B), 1(NL).
Ik ben intussen heel bedreven in vervangen van wielen.

Zomer 2012 was ik het beu, laagprofielbandjes weg en sindsdien geen lekke band meer.

Inkoppertje: als je een auto koopt met de naam Spyker, dan is het vragen om lekke bandjes
 
Van wie kreeg jij die keuze - al een DS ? Welk nummer heb je ?

Qua banden - viel me op dat de meeste Noren die Sottozero niets vonden voor 'hun' winter en liever Nokians hadden.

Als ik de keus krijg dan denk ik ook maar voor het echte winterwerk te gaan.

gr

PJH
 
Keuze komt van Tesla Tilburg
Levering eind september
Verschil in prijs (€900,-) vind ik erg groot.
Onze winters zijn natuurlijk iets anders dan bij de Noren, maar of die meer vergelijkbaar is met Italie denk ik ook niet
 
In Scandinavische landen wordt 's winters niet of nauwelijks gestrooid, onbegonnen werk en slecht voor het milieu.
Je rijdt daar dus de hele winter op sneeuw. Nokian banden (uit Finland) zijn daarom heel goed op sneeuw, ijs en droge wegen.
Ze zijn echter wat minder goed op natte wegen.

Voor Nederlandse winters denk ik dat ik daarom zou kiezen voor de SottoZero's. Die zijn beter op nat wegdek.
 
In Scandinavische landen wordt 's winters niet of nauwelijks gestrooid, onbegonnen werk en slecht voor het milieu.
Je rijdt daar dus de hele winter op sneeuw. Nokian banden (uit Finland) zijn daarom heel goed op sneeuw, ijs en droge wegen.
Ze zijn echter wat minder goed op natte wegen.

Voor Nederlandse winters denk ik dat ik daarom zou kiezen voor de SottoZero's. Die zijn beter op nat wegdek.

Duidelijk,bedankt voor het advies
 
Ik heb zelf Nokian banden liggen als winterband en moet inderdaad toegeven dat ze op nat wegdek echt niet goed zijn. Ik heb nochtans 4Motion en voel mijn achterkant soms wegglijden bij vertrek uit stilstand in een bocht. Met mijn zomerbanden in nat weer heb ik dit nog niet meegemaakt.
Ik heb besteld met 19" en overweeg om op die velgen direct 'echte' winterbanden te leggen en achteraf een extra setje 19" velgen bij te kopen. After market of Tesla ben ik nog niet uit.