Ik ben als test nu +/- een week aan het rijden met range mode ingeschakeld en wil dit topic starten om mijn ervaringen te delen en ook ervaringen van anderen te horen. Volgens de informatie in de auto wordt met range mode de koel-/verwarmingscapaciteit verminderd. Het lijkt er op dat dit ook invloed heeft op het verwarmen van de accu, want dat is nu duidelijk erg minimaal geworden.
Het 'probleem' is eigenlijk dat ik telkens een rit maak van 25-30 kilometer. In zo'n rit wordt tijdens de winter de accu net op tijd opgewarmd om aan het eind van de rit geen beperking te hebben op het regenereren. In deze rit hoef ik vrijwel nooit te remmen, dus het nut van regenereren is maar zeer beperkt. Het kost echter wel veel energie om de accu te verwarmen.
Nu range mode uit staat, kom ik wel nog met een forse beperking op het regenereren aan (vaak nog niet eens de helft), maar het gemiddelde verbruik is gedaald van 240-260 W/km naar zo rond de 220-240 W/km. Vandaag is het toevallig ook nog wat warmer (+5 graden Celsius) en ligt het verbruik dus rond de 220 Wh/km. Het is nog wel net wat onzuiniger dan de zomer (dan zit ik zo tussen de 190 en 210 Wh/km), maar het scheelt niet veel meer. Ik heb wel aardig gevarieerde ritten gehad in de afgelopen week, met veel wind, weinig wind, wat zeer korte ritten tussendoor (supermarkt), maar kan eigenlijk niet anders dan concluderen dat het verbruik in alle gevallen een stuk lager is.
De impact van het opwarmen van de accu is natuurlijk relatief groot bij dit soort korte ritten. Bij een lange rit zal het waarschijnlijk nuttiger zijn om wel de accu op te warmen, want dan win je meer energie terug als je moet afremmen.
Verder is het zo dat wanneer ik met 2 of meer mensen in de auto zit (en range mode aan staat), de ramen nu wat eerder beslaan, dus dat is ook wel een nadeeltje. Zolang ik alleen rijd is dat vrijwel niet aan de orde.
Dit is dus even een tip aan anderen die ook vrij korte ritten maken soms en een zeer hoog verbruik hebben in de winter. Test eens met range mode aan, mogelijk dat dat dus veel invloed heeft
Verder ben ik ook wel benieuwd naar jullie ervaringen met range mode!
Het 'probleem' is eigenlijk dat ik telkens een rit maak van 25-30 kilometer. In zo'n rit wordt tijdens de winter de accu net op tijd opgewarmd om aan het eind van de rit geen beperking te hebben op het regenereren. In deze rit hoef ik vrijwel nooit te remmen, dus het nut van regenereren is maar zeer beperkt. Het kost echter wel veel energie om de accu te verwarmen.
Nu range mode uit staat, kom ik wel nog met een forse beperking op het regenereren aan (vaak nog niet eens de helft), maar het gemiddelde verbruik is gedaald van 240-260 W/km naar zo rond de 220-240 W/km. Vandaag is het toevallig ook nog wat warmer (+5 graden Celsius) en ligt het verbruik dus rond de 220 Wh/km. Het is nog wel net wat onzuiniger dan de zomer (dan zit ik zo tussen de 190 en 210 Wh/km), maar het scheelt niet veel meer. Ik heb wel aardig gevarieerde ritten gehad in de afgelopen week, met veel wind, weinig wind, wat zeer korte ritten tussendoor (supermarkt), maar kan eigenlijk niet anders dan concluderen dat het verbruik in alle gevallen een stuk lager is.
De impact van het opwarmen van de accu is natuurlijk relatief groot bij dit soort korte ritten. Bij een lange rit zal het waarschijnlijk nuttiger zijn om wel de accu op te warmen, want dan win je meer energie terug als je moet afremmen.
Verder is het zo dat wanneer ik met 2 of meer mensen in de auto zit (en range mode aan staat), de ramen nu wat eerder beslaan, dus dat is ook wel een nadeeltje. Zolang ik alleen rijd is dat vrijwel niet aan de orde.
Dit is dus even een tip aan anderen die ook vrij korte ritten maken soms en een zeer hoog verbruik hebben in de winter. Test eens met range mode aan, mogelijk dat dat dus veel invloed heeft
Verder ben ik ook wel benieuwd naar jullie ervaringen met range mode!
Last edited: