Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Range mode / Winterverbruik

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben als test nu +/- een week aan het rijden met range mode ingeschakeld en wil dit topic starten om mijn ervaringen te delen en ook ervaringen van anderen te horen. Volgens de informatie in de auto wordt met range mode de koel-/verwarmingscapaciteit verminderd. Het lijkt er op dat dit ook invloed heeft op het verwarmen van de accu, want dat is nu duidelijk erg minimaal geworden.

Het 'probleem' is eigenlijk dat ik telkens een rit maak van 25-30 kilometer. In zo'n rit wordt tijdens de winter de accu net op tijd opgewarmd om aan het eind van de rit geen beperking te hebben op het regenereren. In deze rit hoef ik vrijwel nooit te remmen, dus het nut van regenereren is maar zeer beperkt. Het kost echter wel veel energie om de accu te verwarmen.

Nu range mode uit staat, kom ik wel nog met een forse beperking op het regenereren aan (vaak nog niet eens de helft), maar het gemiddelde verbruik is gedaald van 240-260 W/km naar zo rond de 220-240 W/km. Vandaag is het toevallig ook nog wat warmer (+5 graden Celsius) en ligt het verbruik dus rond de 220 Wh/km. Het is nog wel net wat onzuiniger dan de zomer (dan zit ik zo tussen de 190 en 210 Wh/km), maar het scheelt niet veel meer. Ik heb wel aardig gevarieerde ritten gehad in de afgelopen week, met veel wind, weinig wind, wat zeer korte ritten tussendoor (supermarkt), maar kan eigenlijk niet anders dan concluderen dat het verbruik in alle gevallen een stuk lager is.

De impact van het opwarmen van de accu is natuurlijk relatief groot bij dit soort korte ritten. Bij een lange rit zal het waarschijnlijk nuttiger zijn om wel de accu op te warmen, want dan win je meer energie terug als je moet afremmen.

Verder is het zo dat wanneer ik met 2 of meer mensen in de auto zit (en range mode aan staat), de ramen nu wat eerder beslaan, dus dat is ook wel een nadeeltje. Zolang ik alleen rijd is dat vrijwel niet aan de orde.

Dit is dus even een tip aan anderen die ook vrij korte ritten maken soms en een zeer hoog verbruik hebben in de winter. Test eens met range mode aan, mogelijk dat dat dus veel invloed heeft :)

Verder ben ik ook wel benieuwd naar jullie ervaringen met range mode!
 
Last edited:
Hi Dick, interessant. Misschien dat ik nooit zo goed ben geweest in begrijpend lezen, maar ik mis de conclusie een beetje. Beweer je nu dat bij koude temperaturen en korte ritten range mode AAN tot een hoger verbruik leidt dan range mode UIT? Daar lijkt het wel op gezien je derde alinea, maar je opmerking daarna dat de ramen beslaan lijkt er weer op te duiden dat je range mode wel aan hebt staan.
Ik rijd ook ritten van 35km enkele reis en constateer deze winter ook weer een erg hoog verbruik. Bij mij staat range mode geloof ik het hele jaar aan. Ik ga dus ook eens experimenteren. Bedankt voor de tip.
 
Het is een beetje een langer verhaal geworden dan bedoeld, maar ik wilde toch ook graag zoveel mogelijk details vermelden. Heb 1 zin aangepast m.b.t. de beslagen ramen, dat probleem doet zich dus voor met range mode aan.

Mijn conclusie is eigenlijk:
Lage temperaturen, korte ritten, range mode AAN: lager verbruik
Lage temperaturen, korte ritten, range mode UIT: hoger verbruik

Normaal gesproken staat range mode uit, dus eigenlijk zou je eens moeten testen met het inschakelen ervan.

Zie nu ook dat ik inderdaad een fout in de 3e alinea heb staan, maar kan die niet meer bewerken :( In de eerste zin moet daar 'range mode aan' staan. Sorry voor de onduidelijkheid.
 
Off topic en ook weer niet omdat je het noemt.
De beslagen ramen is vrij eenvoudig op te lossen.
Toen ik de wallconnector installeerde zat daar zo'n zakje met een hygroscopische korrel in. (Vind je vaak bij elektronica, hoewel deze relatief groot was/is)
Dit zakje heb ik voor op het dashboard gelegd en sinds dien beslaat er niets meer. Volgens google kun je ook een sok vullen met een bepaalde soort kattenbakgrit.

Over verbruik kan ik helaas nog niet meepraten aangezien onze X pas eind april geleverd wordt
 
  • Helpful
Reactions: dicktump
Ik heb ook een aantal dagen met RangeMode Aan gereden. Na die dagen toch uit gezet. Idd beslagen ramen en interieur minder snel op temperatuur. Ik neem het hoger verbruik liever maar voor lief. In de zomer maanden zou ik het Mischien eerder aan zetten. Heb toch vaak het PanoDak open.
 
Beste Dick, ik heb exact dezelfde ervaringen.

Voor mij is het altijd Range Mode Aan omdat ik ook dan de verwarm/koelcapaciteit al voldoende vind. Kom je in een meer extreme situatie (volle bak met beslagen ramen, extreem koud oid) dan kun je altijd de Range Mode tijdelijk even op Uit zetten.

Dan het regen/rem-issue. Dat hangt van je laadmogelijkheden af. Mijn Tesla hangt vrijwel iedere avond aan de lader tot 70%. Dan laat ik de volgende dag een halfuur voor vertrek nog 10% bijladen. Zo zijn accu en cabine warm en is de accu op 80%. Rijden en regenereren maar.
 
Wat nou winterverbruik? 20170202_185540.jpg

Dat was zojuist tussen Utrecht en Bodegraven.
 
  • Like
Reactions: dicktump
Ik wou net melden dat mijn winterverbruik ook veel hoger is dan in de zomer 220Wh/km vs 170Wh/km.

Maar dan zag ik mijn wekelijks gemiddelde:

upload_2017-2-2_21-29-10.png

upload_2017-2-2_21-29-42.png

upload_2017-2-2_21-30-32.png

upload_2017-2-2_21-31-25.png

upload_2017-2-2_21-31-49.png


Dus als ik zo mijn wekelijks gemiddelden bekijk verbaasd het mij dat winter en zomer verbruik dichter bij elkaar ligt dan ik zelf dacht.
Heb trouwens Range Mode aan staan.

Edit: Hangt natuurlijk allemaal van de rijstijl af.
 
Zullen we het er maar op houden dat het voorjaar in aantocht is?

Rangemode heb ik meestal aan staan. Alleen in Oostenrijk met veel subzero temperaturen en sneeuw uitgezet vanwege mee voorverwarmen van batterij met interieur. 20 minuten gaf al ongeveer 50% re-gen.

Vandaag rondje Tilburg - Apeldoorn - Zeewolde - Tilburg. Heenweg rustig aan gedaan omdat ik aan de vroege kant was. Terugweg van Nijkerk tot Den Bosch meegesukkeld met verkeer, zie ook erg lange reistijd.

Maar zo ken ik mijn 70D weer!

IMG_5289.JPG
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN and MickC
Zullen we het er maar op houden dat het voorjaar in aantocht is?
Inmiddels wel inderdaad, maar nu zit het verbruik dan ook al op 210 W/km wat naar mijn gevoel ook wel weer laag is voor ochtendtemperaturen van +/- 4 graden Celsius zoals afgelopen 2 dagen. Toen het nog wel vroor in de ochtend (en de batterij echt zeer koud was - regeneren deed vrijwel niks) merkte ik ook al dat het verbruik dus zo'n 20 W/km lager lag gemiddeld op mijn rit.

Maar volgende week wordt het zo te zien weer -6 graden Celsius in de nacht, dus als ik 's ochtends vertrek zal de batterij dan wel weer ijskoud zijn.

Ik denk dat het verstandig is om bij het vermelden van het verbruik niet alleen aan te geven of je range mode aan hebt staan maar ook of de airco op on/auto/off staat.
Ik heb de airco op auto staan.
 
Korte ritten in mijn eentje rijd ik nu meestal met range mode uit (sneller regen, toch??) clima helemaal uit, soms aan, en stoel/stuurverwarming aan.
Met passagiers is dat niet te doen. Beslagen ruiten. Dan is het al snel 250wh op de korte afstand, 220 op langere stukken (temp tot 5 graden).
Gem verbruik sinds 1 okt 2016 = 207Wh/km. In de zomer gem 187. Overall 193. Ben een beetje een hypermiler denk ik.