TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Range mode / Winterverbruik

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by dicktump, Feb 2, 2017.

  1. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    745
    Location:
    Enschede, NL
    #1 dicktump, Feb 2, 2017
    Last edited: Feb 2, 2017
    Ik ben als test nu +/- een week aan het rijden met range mode ingeschakeld en wil dit topic starten om mijn ervaringen te delen en ook ervaringen van anderen te horen. Volgens de informatie in de auto wordt met range mode de koel-/verwarmingscapaciteit verminderd. Het lijkt er op dat dit ook invloed heeft op het verwarmen van de accu, want dat is nu duidelijk erg minimaal geworden.

    Het 'probleem' is eigenlijk dat ik telkens een rit maak van 25-30 kilometer. In zo'n rit wordt tijdens de winter de accu net op tijd opgewarmd om aan het eind van de rit geen beperking te hebben op het regenereren. In deze rit hoef ik vrijwel nooit te remmen, dus het nut van regenereren is maar zeer beperkt. Het kost echter wel veel energie om de accu te verwarmen.

    Nu range mode uit staat, kom ik wel nog met een forse beperking op het regenereren aan (vaak nog niet eens de helft), maar het gemiddelde verbruik is gedaald van 240-260 W/km naar zo rond de 220-240 W/km. Vandaag is het toevallig ook nog wat warmer (+5 graden Celsius) en ligt het verbruik dus rond de 220 Wh/km. Het is nog wel net wat onzuiniger dan de zomer (dan zit ik zo tussen de 190 en 210 Wh/km), maar het scheelt niet veel meer. Ik heb wel aardig gevarieerde ritten gehad in de afgelopen week, met veel wind, weinig wind, wat zeer korte ritten tussendoor (supermarkt), maar kan eigenlijk niet anders dan concluderen dat het verbruik in alle gevallen een stuk lager is.

    De impact van het opwarmen van de accu is natuurlijk relatief groot bij dit soort korte ritten. Bij een lange rit zal het waarschijnlijk nuttiger zijn om wel de accu op te warmen, want dan win je meer energie terug als je moet afremmen.

    Verder is het zo dat wanneer ik met 2 of meer mensen in de auto zit (en range mode aan staat), de ramen nu wat eerder beslaan, dus dat is ook wel een nadeeltje. Zolang ik alleen rijd is dat vrijwel niet aan de orde.

    Dit is dus even een tip aan anderen die ook vrij korte ritten maken soms en een zeer hoog verbruik hebben in de winter. Test eens met range mode aan, mogelijk dat dat dus veel invloed heeft :)

    Verder ben ik ook wel benieuwd naar jullie ervaringen met range mode!
     
    • Informative x 2
  2. jm71

    jm71 Active Member

    Joined:
    Dec 19, 2012
    Messages:
    1,155
    Location:
    Krommenie, Netherlands
    Hi Dick, interessant. Misschien dat ik nooit zo goed ben geweest in begrijpend lezen, maar ik mis de conclusie een beetje. Beweer je nu dat bij koude temperaturen en korte ritten range mode AAN tot een hoger verbruik leidt dan range mode UIT? Daar lijkt het wel op gezien je derde alinea, maar je opmerking daarna dat de ramen beslaan lijkt er weer op te duiden dat je range mode wel aan hebt staan.
    Ik rijd ook ritten van 35km enkele reis en constateer deze winter ook weer een erg hoog verbruik. Bij mij staat range mode geloof ik het hele jaar aan. Ik ga dus ook eens experimenteren. Bedankt voor de tip.
     
  3. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    745
    Location:
    Enschede, NL
    Het is een beetje een langer verhaal geworden dan bedoeld, maar ik wilde toch ook graag zoveel mogelijk details vermelden. Heb 1 zin aangepast m.b.t. de beslagen ramen, dat probleem doet zich dus voor met range mode aan.

    Mijn conclusie is eigenlijk:
    Lage temperaturen, korte ritten, range mode AAN: lager verbruik
    Lage temperaturen, korte ritten, range mode UIT: hoger verbruik

    Normaal gesproken staat range mode uit, dus eigenlijk zou je eens moeten testen met het inschakelen ervan.

    Zie nu ook dat ik inderdaad een fout in de 3e alinea heb staan, maar kan die niet meer bewerken :( In de eerste zin moet daar 'range mode aan' staan. Sorry voor de onduidelijkheid.
     
  4. Ataraxia

    Ataraxia X 75D AP2 6p.

    Joined:
    Jan 7, 2017
    Messages:
    69
    Location:
    Tilburg
    Off topic en ook weer niet omdat je het noemt.
    De beslagen ramen is vrij eenvoudig op te lossen.
    Toen ik de wallconnector installeerde zat daar zo'n zakje met een hygroscopische korrel in. (Vind je vaak bij elektronica, hoewel deze relatief groot was/is)
    Dit zakje heb ik voor op het dashboard gelegd en sinds dien beslaat er niets meer. Volgens google kun je ook een sok vullen met een bepaalde soort kattenbakgrit.

    Over verbruik kan ik helaas nog niet meepraten aangezien onze X pas eind april geleverd wordt
     
    • Helpful x 1
  5. CJA Hulskamp

    CJA Hulskamp Active Member

    Joined:
    Jan 30, 2016
    Messages:
    1,365
    Location:
    Westzaan
    Ik heb ook een aantal dagen met RangeMode Aan gereden. Na die dagen toch uit gezet. Idd beslagen ramen en interieur minder snel op temperatuur. Ik neem het hoger verbruik liever maar voor lief. In de zomer maanden zou ik het Mischien eerder aan zetten. Heb toch vaak het PanoDak open.
     
  6. FairFrank

    FairFrank Member

    Joined:
    May 27, 2013
    Messages:
    138
    Location:
    Amsterdam - NL - EU
    Beste Dick, ik heb exact dezelfde ervaringen.

    Voor mij is het altijd Range Mode Aan omdat ik ook dan de verwarm/koelcapaciteit al voldoende vind. Kom je in een meer extreme situatie (volle bak met beslagen ramen, extreem koud oid) dan kun je altijd de Range Mode tijdelijk even op Uit zetten.

    Dan het regen/rem-issue. Dat hangt van je laadmogelijkheden af. Mijn Tesla hangt vrijwel iedere avond aan de lader tot 70%. Dan laat ik de volgende dag een halfuur voor vertrek nog 10% bijladen. Zo zijn accu en cabine warm en is de accu op 80%. Rijden en regenereren maar.
     
  7. Art747

    Art747 Member

    Joined:
    Nov 19, 2015
    Messages:
    537
    Location:
    Haarlemmermeer (Netherlands)
    Ik heb de range mode altijd uit staan, verwarm/koel is dan onvoldoende. Verbruik zo rond de 270 a 280 Wh/km. Vredestein winterbanden 20". En dat is gelijk aan verbruik in de zomer met mijn 22"...
     
  8. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    1,233
    Location:
    Verkeerde kant van het bruggetje
    Wat nou winterverbruik? 20170202_185540.jpg

    Dat was zojuist tussen Utrecht en Bodegraven.
     
    • Like x 1
  9. MickC

    MickC Member

    Joined:
    Apr 3, 2016
    Messages:
    618
    Location:
    Belgium
    Ik wou net melden dat mijn winterverbruik ook veel hoger is dan in de zomer 220Wh/km vs 170Wh/km.

    Maar dan zag ik mijn wekelijks gemiddelde:

    upload_2017-2-2_21-29-10.png
    upload_2017-2-2_21-29-42.png
    upload_2017-2-2_21-30-32.png
    upload_2017-2-2_21-31-25.png
    upload_2017-2-2_21-31-49.png

    Dus als ik zo mijn wekelijks gemiddelden bekijk verbaasd het mij dat winter en zomer verbruik dichter bij elkaar ligt dan ik zelf dacht.
    Heb trouwens Range Mode aan staan.

    Edit: Hangt natuurlijk allemaal van de rijstijl af.
     
  10. Tampert

    Tampert Member

    Joined:
    Sep 26, 2016
    Messages:
    215
    Location:
    Netherlands
    Ik mopperde eerder over de snelheid van verwarmen ed. Tot dat ik rangemode maar eens uit heb gezet. Die laat ik dus maar uit want nu werkt de verwarming lekkerder. Ik vraag me af of je dat erg merkt in het totaalverbruik.
     
  11. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Well-Known Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    6,006
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Zullen we het er maar op houden dat het voorjaar in aantocht is?

    Rangemode heb ik meestal aan staan. Alleen in Oostenrijk met veel subzero temperaturen en sneeuw uitgezet vanwege mee voorverwarmen van batterij met interieur. 20 minuten gaf al ongeveer 50% re-gen.

    Vandaag rondje Tilburg - Apeldoorn - Zeewolde - Tilburg. Heenweg rustig aan gedaan omdat ik aan de vroege kant was. Terugweg van Nijkerk tot Den Bosch meegesukkeld met verkeer, zie ook erg lange reistijd.

    Maar zo ken ik mijn 70D weer!

    IMG_5289.JPG
     
    • Like x 2
  12. jja

    jja Member

    Joined:
    Feb 15, 2013
    Messages:
    114
    Location:
    Arnhem, the Netherlands
    Ik denk dat het verstandig is om bij het vermelden van het verbruik niet alleen aan te geven of je range mode aan hebt staan maar ook of de airco op on/auto/off staat.
     
  13. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    1,233
    Location:
    Verkeerde kant van het bruggetje
    Mijn foto van gisteren (stuk A2 en dan A12 richting Den Haag) was met range mode off en airco op auto. Wel in mijn eentje in de auto. Dat scheelt ook.
     
  14. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    3,368
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Je bedoelt dat er dan niet geklaagd wordt dat je zo langzaam rijdt?
     
    • Funny x 2
  15. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,879
    Location:
    Breda, Netherlands
    Nou, ik ben gisteren naar Amsterdam geweest. Gelukkig kon ik daar laden (stopera) anders had ik het niet gered heen en terug....
    IMG_0548.JPG
     
  16. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    745
    Location:
    Enschede, NL
    Inmiddels wel inderdaad, maar nu zit het verbruik dan ook al op 210 W/km wat naar mijn gevoel ook wel weer laag is voor ochtendtemperaturen van +/- 4 graden Celsius zoals afgelopen 2 dagen. Toen het nog wel vroor in de ochtend (en de batterij echt zeer koud was - regeneren deed vrijwel niks) merkte ik ook al dat het verbruik dus zo'n 20 W/km lager lag gemiddeld op mijn rit.

    Maar volgende week wordt het zo te zien weer -6 graden Celsius in de nacht, dus als ik 's ochtends vertrek zal de batterij dan wel weer ijskoud zijn.

    Ik heb de airco op auto staan.
     
  17. Ton S90D

    Ton S90D Member

    Joined:
    Jun 18, 2016
    Messages:
    230
    Location:
    Netherlands
    Sinds afgelopen week begin ik 1,5 uur later met laden. 01:30 uur i.p.v. 00:00 uur. Als ik om 05:45 uur in de auto stap heb ik 100% regen.
     
    • Helpful x 1
  18. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Well-Known Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    6,006
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Tja, timemanagement :)
     
  19. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,796
    Location:
    De Woude NL
    Je hebt een 26% hoger verbruik dan ik. Nu gemiddeld over de levensduur van de auto 209 wH/km. 21" wielen en achterwielaandrijving.
    Toegegeven, ik ben een oude man en heb de tijd, maar het verschil is best groot.
     
  20. Jkr85

    Jkr85 Member

    Joined:
    Sep 22, 2016
    Messages:
    484
    Location:
    Rotterdam, The Netherlands
    Korte ritten in mijn eentje rijd ik nu meestal met range mode uit (sneller regen, toch??) clima helemaal uit, soms aan, en stoel/stuurverwarming aan.
    Met passagiers is dat niet te doen. Beslagen ruiten. Dan is het al snel 250wh op de korte afstand, 220 op langere stukken (temp tot 5 graden).
    Gem verbruik sinds 1 okt 2016 = 207Wh/km. In de zomer gem 187. Overall 193. Ben een beetje een hypermiler denk ik.
     

Share This Page