TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Range verlies terwijl ik aan de kabel zit

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by warspite, Jan 1, 2014.

  1. warspite

    warspite Member

    Joined:
    Jul 29, 2013
    Messages:
    25
    Location:
    Limburg, Netherlands
    Ik zit naar de output te kijken van VisualTesla te kijken, en daar zie ik een rare trend.

    Screenshot 2014-01-02 08.05.33.png
    je ziet de rode (range) lijn na initiele oplaad, langzaam wegzaken. en geen bijlaad activiteiten.
    Dit had ik wel verwacht, want de kabel blijft deze hele periode aangesloten.
    Mijn verwachting was dat na opladen de auto zijn energie van het net (de kabel) zou betrekken en zijn accu met rust zou laten (zodat die gespaard wordt).

    is bovenstaand normaal?

    groet

    marcel
     
  2. PaulW5

    PaulW5 *****Driver

    Joined:
    Jul 22, 2013
    Messages:
    997
    Location:
    Uithoorn, Netherlands
    Ik ervaar hetzelfde......
     
  3. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,279
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Ik zie hetzelfde. Mijn redenering is dat de auto laad tot de ingestelde waarde bereikt (trip of range). Daarna wordt er niet meer bijgeladen. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat dit batterijbesparend werkt. In de nieuwe versie van VisualTesla zitten ook uitgebreidere scheduling mogelijkheden en er zijn al een aantal mensen die de scheduling zo proberen in te stellen dat ze precies 'vol' zijn voor vertrek. Dan is je batterij ook nog mooi op temperatuur.
     
  4. Steven

    Steven Member

    Joined:
    May 30, 2013
    Messages:
    683
    Location:
    Netherlands
    Ja, dat is mijn ervaring ook. Hij laadt niet meer bij als het laden eenmaal is gestopt. Wel is het handig om de auto (via de App) voor te verwarmen vlak voor vertrek. De energie die daarvoor wordt gebruikt wordt n.l. WEL uit het laadstation getrokken en gaat dus niet ten koste van je range. Als je dus gaat rijden is er minder energie nodig om de auto te verwarmen en dat vergroot je range :biggrin:.
     
  5. warspite

    warspite Member

    Joined:
    Jul 29, 2013
    Messages:
    25
    Location:
    Limburg, Netherlands
    niet echt logisch, dus betekent dat je meer gebruik van je accu moet maken dan strikt noodzakelijk.
    misschien het aantal A qua laden eens knijpen, zodat ie langer erover doet.


    marcel
     
  6. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Alleen als je de auto in stapt en de verwarming aan springt zal hij spanning uit het net halen.

    Wat je nu ziet is de "vampire drain" van de computers in de auto die nog draaien (ook in Sleep mode). De auto wordt elke 24 uur wakker en zal zichzelf bij laden indien het verschil meer dan X procent is.

    Ik heb dit zelf ook in de gaten gehouden toen ik een weekje weg was en de S op de oprit stond. Ik zag de range terug lopen van 342km tot 334km waarna hij begon bij te laden. Ik heb het tot maximaal 10 kilometer zien oplopen.
     
  7. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,410
    Location:
    De Woude NL
    IMG_0708.jpg

    Zelfde beeld hier, maar nog wat erger. Ik zie na normaal gebruik en daarna een daily charge dat ik tot 343 km typical range kan opladen. Na enkele dagen stilstand staat ie nu op 330 km. Scheelt dus 13 km.
    In de tussentijd ben ik enkele keren in de auto geweest om wat instellingen te veranderen. Dan gaat alles aan, ook de airco. Ook het meerdere keren, bij wijze van demonstratie, de auto via de App wakker maken kost wat stroom. Omdat ik scheduled 's nachts laat laden trekt ie alles uit de accu's en 330 km is voor de MS nog steeds geen argument om bij te laden.
    Pure vampire drain is 2 tot 3 km per 24 uur.
     
  8. Right_Said_Fred

    Right_Said_Fred Model S - Sig. 283 EU

    Joined:
    May 11, 2012
    Messages:
    1,283
    Location:
    Gorinchem, Netherlands
    Ik had tijdens mijn vakantie ook 3 km verlies per 24 uur. Vind dat alleszins acceptabel gezien de 'horrorverhalen' bij vroege Amerikaanse auto's.
     
  9. Navi

    Navi Member

    Joined:
    Oct 6, 2013
    Messages:
    120
    Location:
    The Netherlands
    Volgens mij gaat het verwarmen van de auto via de app niet via het laadpunt hoor, als de mijne vol is, en ik start voorverwarming 20 min voordat ik wegga, dan ben ik range kwijt, terwijl hij aan de kabel zat.
    Dus als het laden al gestopt is lijkt hij gewoon de accu te gebruiken.
     
  10. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Dat ligt helemaal aan je laadpaal. De auto vraagt aan de laadpaal om het relais weer in te schakelen, als dat niet gebeurd, dan haalt hij het vermogen uit de accu.

    Een auto aan een laadpaal kent 3 statussen:
    - 0: Not Connected
    - 1: Connected
    - 3: Charging

    De auto gaat zodra hij klaar is terug naar de status "Connected" en het laadstation schakelt dan het relais uit.

    Afhankelijk van hoe en wat kan het zijn dat het laadstation daarna weigert om terug te gaan naar de status "Charging".

    Mijn laadstation (zelf gemaakt) doet dit prima. Zodra ik de auto open met de laadkabel er nog in hoor ik in de schuur het relais inschakelen omdat de verwarming aan gaat.
     
  11. PaulW5

    PaulW5 *****Driver

    Joined:
    Jul 22, 2013
    Messages:
    997
    Location:
    Uithoorn, Netherlands
    Thx vanavond even proberen.
     
  12. Steven

    Steven Member

    Joined:
    May 30, 2013
    Messages:
    683
    Location:
    Netherlands
    #12 Steven, Jan 2, 2014
    Last edited: Jan 2, 2014
    Bij mij absoluut wel via het laadpunt. Ik zie het aan de activiteit van mijn laadpunt en aan mijn (aparte) meter in de meterkast. En de range blijft gelijk. Let op: ik bedoel alleen maar te zeggen dat de energie die nodig is voor het opwarmen van de auto via de laadpaal gaat en niet dat ook de accu van de MS weer wordt "bijgeladen". De "range" blijft gelijk. Niet hoger, maar ook niet lager!

    Kan ook aan laadpunt liggen zoals Wido al terecht opmerkt? Ik heb een Keba P20 in ieder geval.
     
  13. Navi

    Navi Member

    Joined:
    Oct 6, 2013
    Messages:
    120
    Location:
    The Netherlands
    Ik gebruik de UMC en vandaag ook weer, had tot 80% geladen, 300km, charging stopped.

    Kijk ik vanochtend, nog 296 over. (energy saving is uit)

    Dus hij haalt de power toch niet uit de muur!
     
  14. pebell

    pebell Member

    Joined:
    Jul 22, 2013
    Messages:
    557
    Location:
    Leiden, The Netherlands
    Die 4 km zou m.i. prima verklaard kunnen worden door de vampire drain gedurende de nacht, als je energy saving uit hebt staan. Ipv de range te gebruiken, kan je niet gewoon je electriciteitsmeter in de gaten houden terwijl je met de app de climate control aanzet?
     
  15. PaulW5

    PaulW5 *****Driver

    Joined:
    Jul 22, 2013
    Messages:
    997
    Location:
    Uithoorn, Netherlands
    #15 PaulW5, Jan 3, 2014
    Last edited: Jan 3, 2014
    VisibleTesla geeft bij mij de status Unknown als de auto volgeladen is. Dus niet de melding Connected. Ik zie dus ook als de auto Completed is mijn KM afnemen als ik de verwarming aan zet, dit neemt dan in 10 minuten met 2 KM af (geen ramp, maar hoort dus niet)
    Ik heb een Ratio Mode 2 lader zou dit uit kunnen maken?
    Ik zal het in ieder geval doorgeven aan ze.

    ***UPDATED***
    Ratio lader werkt na meerdere testen gelukkig wel prima, ondanks afname van stroom via de laders zie ik wel 2 KM van range afgaan tijdens Climate Control aanzetten.....
     
  16. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Oh, nee. Die zijn de statussen tussen de auto en de laadpaal.

    Dat zal niet zo uit de Tesla API komen, maar dat zijn weerstand niveau's tussen de laadpaal en de auto.

    In mijn Open EVSE kan ik die goed volgen. Ik doel hier op: http://code.google.com/p/open-evse/wiki/J1772Basics

    Het gaat dus om het Pilot Signaal van de auto richting de laadpaal.
     
  17. PaulW5

    PaulW5 *****Driver

    Joined:
    Jul 22, 2013
    Messages:
    997
    Location:
    Uithoorn, Netherlands
    Thx voor snelle reactie. Als ik naar VisibleTesla kijk zie ik wel dat er stroom nu eerst van batterij afgaat en daarna ook afname via charger. VisibleTesla.JPG
    Auto staat scheduled voor vanavond na 23.00 uur dus opladen kan/mag nog niet. Dan lijkt het wel te werken als ik de termen goed begrijp tenminste. Zie screenshot
     

Share This Page