Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Range verlies terwijl ik aan de kabel zit

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zit naar de output te kijken van VisualTesla te kijken, en daar zie ik een rare trend.

Screenshot 2014-01-02 08.05.33.png

je ziet de rode (range) lijn na initiele oplaad, langzaam wegzaken. en geen bijlaad activiteiten.
Dit had ik wel verwacht, want de kabel blijft deze hele periode aangesloten.
Mijn verwachting was dat na opladen de auto zijn energie van het net (de kabel) zou betrekken en zijn accu met rust zou laten (zodat die gespaard wordt).

is bovenstaand normaal?

groet

marcel
 
Ik zit naar de output te kijken van VisualTesla te kijken, en daar zie ik een rare trend.

View attachment 39655
je ziet de rode (range) lijn na initiele oplaad, langzaam wegzaken. en geen bijlaad activiteiten.
Dit had ik wel verwacht, want de kabel blijft deze hele periode aangesloten.
Mijn verwachting was dat na opladen de auto zijn energie van het net (de kabel) zou betrekken en zijn accu met rust zou laten (zodat die gespaard wordt).

is bovenstaand normaal?

groet

marcel

Ik ervaar hetzelfde......
 
Ik zie hetzelfde. Mijn redenering is dat de auto laad tot de ingestelde waarde bereikt (trip of range). Daarna wordt er niet meer bijgeladen. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat dit batterijbesparend werkt. In de nieuwe versie van VisualTesla zitten ook uitgebreidere scheduling mogelijkheden en er zijn al een aantal mensen die de scheduling zo proberen in te stellen dat ze precies 'vol' zijn voor vertrek. Dan is je batterij ook nog mooi op temperatuur.
 
Ik zie hetzelfde. Mijn redenering is dat de auto laad tot de ingestelde waarde bereikt (trip of range). Daarna wordt er niet meer bijgeladen. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat dit batterijbesparend werkt. In de nieuwe versie van VisualTesla zitten ook uitgebreidere scheduling mogelijkheden en er zijn al een aantal mensen die de scheduling zo proberen in te stellen dat ze precies 'vol' zijn voor vertrek. Dan is je batterij ook nog mooi op temperatuur.

Ja, dat is mijn ervaring ook. Hij laadt niet meer bij als het laden eenmaal is gestopt. Wel is het handig om de auto (via de App) voor te verwarmen vlak voor vertrek. De energie die daarvoor wordt gebruikt wordt n.l. WEL uit het laadstation getrokken en gaat dus niet ten koste van je range. Als je dus gaat rijden is er minder energie nodig om de auto te verwarmen en dat vergroot je range :biggrin:.
 
Alleen als je de auto in stapt en de verwarming aan springt zal hij spanning uit het net halen.

Wat je nu ziet is de "vampire drain" van de computers in de auto die nog draaien (ook in Sleep mode). De auto wordt elke 24 uur wakker en zal zichzelf bij laden indien het verschil meer dan X procent is.

Ik heb dit zelf ook in de gaten gehouden toen ik een weekje weg was en de S op de oprit stond. Ik zag de range terug lopen van 342km tot 334km waarna hij begon bij te laden. Ik heb het tot maximaal 10 kilometer zien oplopen.
 
Alleen als je de auto in stapt en de verwarming aan springt zal hij spanning uit het net halen.

Wat je nu ziet is de "vampire drain" van de computers in de auto die nog draaien (ook in Sleep mode). De auto wordt elke 24 uur wakker en zal zichzelf bij laden indien het verschil meer dan X procent is.

Ik heb dit zelf ook in de gaten gehouden toen ik een weekje weg was en de S op de oprit stond. Ik zag de range terug lopen van 342km tot 334km waarna hij begon bij te laden. Ik heb het tot maximaal 10 kilometer zien oplopen.

IMG_0708.jpg


Zelfde beeld hier, maar nog wat erger. Ik zie na normaal gebruik en daarna een daily charge dat ik tot 343 km typical range kan opladen. Na enkele dagen stilstand staat ie nu op 330 km. Scheelt dus 13 km.
In de tussentijd ben ik enkele keren in de auto geweest om wat instellingen te veranderen. Dan gaat alles aan, ook de airco. Ook het meerdere keren, bij wijze van demonstratie, de auto via de App wakker maken kost wat stroom. Omdat ik scheduled 's nachts laat laden trekt ie alles uit de accu's en 330 km is voor de MS nog steeds geen argument om bij te laden.
Pure vampire drain is 2 tot 3 km per 24 uur.
 
Zelfde beeld hier, maar nog wat erger. Ik zie na normaal gebruik en daarna een daily charge dat ik tot 343 km typical range kan opladen. Na enkele dagen stilstand staat ie nu op 330 km. Scheelt dus 13 km.
In de tussentijd ben ik enkele keren in de auto geweest om wat instellingen te veranderen. Dan gaat alles aan, ook de airco. Ook het meerdere keren, bij wijze van demonstratie, de auto via de App wakker maken kost wat stroom. Omdat ik scheduled 's nachts laat laden trekt ie alles uit de accu's en 330 km is voor de MS nog steeds geen argument om bij te laden.
Pure vampire drain is 2 tot 3 km per 24 uur.

Ik had tijdens mijn vakantie ook 3 km verlies per 24 uur. Vind dat alleszins acceptabel gezien de 'horrorverhalen' bij vroege Amerikaanse auto's.
 
Volgens mij gaat het verwarmen van de auto via de app niet via het laadpunt hoor, als de mijne vol is, en ik start voorverwarming 20 min voordat ik wegga, dan ben ik range kwijt, terwijl hij aan de kabel zat.
Dus als het laden al gestopt is lijkt hij gewoon de accu te gebruiken.
 
Volgens mij gaat het verwarmen van de auto via de app niet via het laadpunt hoor, als de mijne vol is, en ik start voorverwarming 20 min voordat ik wegga, dan ben ik range kwijt, terwijl hij aan de kabel zat.
Dus als het laden al gestopt is lijkt hij gewoon de accu te gebruiken.
Dat ligt helemaal aan je laadpaal. De auto vraagt aan de laadpaal om het relais weer in te schakelen, als dat niet gebeurd, dan haalt hij het vermogen uit de accu.

Een auto aan een laadpaal kent 3 statussen:
- 0: Not Connected
- 1: Connected
- 3: Charging

De auto gaat zodra hij klaar is terug naar de status "Connected" en het laadstation schakelt dan het relais uit.

Afhankelijk van hoe en wat kan het zijn dat het laadstation daarna weigert om terug te gaan naar de status "Charging".

Mijn laadstation (zelf gemaakt) doet dit prima. Zodra ik de auto open met de laadkabel er nog in hoor ik in de schuur het relais inschakelen omdat de verwarming aan gaat.
 
Dat ligt helemaal aan je laadpaal. De auto vraagt aan de laadpaal om het relais weer in te schakelen, als dat niet gebeurd, dan haalt hij het vermogen uit de accu.

Een auto aan een laadpaal kent 3 statussen:
- 0: Not Connected
- 1: Connected
- 3: Charging

De auto gaat zodra hij klaar is terug naar de status "Connected" en het laadstation schakelt dan het relais uit.

Afhankelijk van hoe en wat kan het zijn dat het laadstation daarna weigert om terug te gaan naar de status "Charging".

Mijn laadstation (zelf gemaakt) doet dit prima. Zodra ik de auto open met de laadkabel er nog in hoor ik in de schuur het relais inschakelen omdat de verwarming aan gaat.
Thx vanavond even proberen.
 
Volgens mij gaat het verwarmen van de auto via de app niet via het laadpunt hoor, als de mijne vol is, en ik start voorverwarming 20 min voordat ik wegga, dan ben ik range kwijt, terwijl hij aan de kabel zat.
Dus als het laden al gestopt is lijkt hij gewoon de accu te gebruiken.

Bij mij absoluut wel via het laadpunt. Ik zie het aan de activiteit van mijn laadpunt en aan mijn (aparte) meter in de meterkast. En de range blijft gelijk. Let op: ik bedoel alleen maar te zeggen dat de energie die nodig is voor het opwarmen van de auto via de laadpaal gaat en niet dat ook de accu van de MS weer wordt "bijgeladen". De "range" blijft gelijk. Niet hoger, maar ook niet lager!

Kan ook aan laadpunt liggen zoals Wido al terecht opmerkt? Ik heb een Keba P20 in ieder geval.
 
Last edited:
Ik gebruik de UMC en vandaag ook weer, had tot 80% geladen, 300km, charging stopped.

Kijk ik vanochtend, nog 296 over. (energy saving is uit)

Dus hij haalt de power toch niet uit de muur!
Die 4 km zou m.i. prima verklaard kunnen worden door de vampire drain gedurende de nacht, als je energy saving uit hebt staan. Ipv de range te gebruiken, kan je niet gewoon je electriciteitsmeter in de gaten houden terwijl je met de app de climate control aanzet?
 
Thx vanavond even proberen.

Dat ligt helemaal aan je laadpaal. De auto vraagt aan de laadpaal om het relais weer in te schakelen, als dat niet gebeurd, dan haalt hij het vermogen uit de accu.

Een auto aan een laadpaal kent 3 statussen:
- 0: Not Connected
- 1: Connected
- 3: Charging

De auto gaat zodra hij klaar is terug naar de status "Connected" en het laadstation schakelt dan het relais uit.

Afhankelijk van hoe en wat kan het zijn dat het laadstation daarna weigert om terug te gaan naar de status "Charging".

Mijn laadstation (zelf gemaakt) doet dit prima. Zodra ik de auto open met de laadkabel er nog in hoor ik in de schuur het relais inschakelen omdat de verwarming aan gaat.

VisibleTesla geeft bij mij de status Unknown als de auto volgeladen is. Dus niet de melding Connected. Ik zie dus ook als de auto Completed is mijn KM afnemen als ik de verwarming aan zet, dit neemt dan in 10 minuten met 2 KM af (geen ramp, maar hoort dus niet)
Ik heb een Ratio Mode 2 lader zou dit uit kunnen maken?
Ik zal het in ieder geval doorgeven aan ze.

***UPDATED***
Ratio lader werkt na meerdere testen gelukkig wel prima, ondanks afname van stroom via de laders zie ik wel 2 KM van range afgaan tijdens Climate Control aanzetten.....
 
Last edited:
VisibleTesla geeft bij mij de status Unknown als de auto volgeladen is. Dus niet de melding Connected. Ik zie dus ook als de auto Completed is mijn KM afnemen als ik de verwarming aan zet, dit neemt dan in 10 minuten met 2 KM af (geen ramp, maar hoort dus niet)
Ik heb een Ratio Mode 2 lader zou dit uit kunnen maken?
Ik zal het in ieder geval doorgeven aan ze.
Oh, nee. Die zijn de statussen tussen de auto en de laadpaal.

Dat zal niet zo uit de Tesla API komen, maar dat zijn weerstand niveau's tussen de laadpaal en de auto.

In mijn Open EVSE kan ik die goed volgen. Ik doel hier op: http://code.google.com/p/open-evse/wiki/J1772Basics

Het gaat dus om het Pilot Signaal van de auto richting de laadpaal.
 
Thx vanavond even proberen.

Dat ligt helemaal aan je laadpaal. De auto vraagt aan de laadpaal om het relais weer in te schakelen, als dat niet gebeurd, dan haalt hij het vermogen uit de accu.

Een auto aan een laadpaal kent 3 statussen:
- 0: Not Connected
- 1: Connected
- 3: Charging

De auto gaat zodra hij klaar is terug naar de status "Connected" en het laadstation schakelt dan het relais uit.

Afhankelijk van hoe en wat kan het zijn dat het laadstation daarna weigert om terug te gaan naar de status "Charging".

Mijn laadstation (zelf gemaakt) doet dit prima. Zodra ik de auto open met de laadkabel er nog in hoor ik in de schuur het relais inschakelen omdat de verwarming aan gaat.

Oh, nee. Die zijn de statussen tussen de auto en de laadpaal.

Dat zal niet zo uit de Tesla API komen, maar dat zijn weerstand niveau's tussen de laadpaal en de auto.

In mijn Open EVSE kan ik die goed volgen. Ik doel hier op: http://code.google.com/p/open-evse/wiki/J1772Basics

Het gaat dus om het Pilot Signaal van de auto richting de laadpaal.

Thx voor snelle reactie. Als ik naar VisibleTesla kijk zie ik wel dat er stroom nu eerst van batterij afgaat en daarna ook afname via charger.
VisibleTesla.JPG

Auto staat scheduled voor vanavond na 23.00 uur dus opladen kan/mag nog niet. Dan lijkt het wel te werken als ik de termen goed begrijp tenminste. Zie screenshot