Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ratelend geluid rechtsvoor

This site may earn commission on affiliate links.
Dit geluid heb ik ook. Ben ermee naar de Sec Eindhoven gegaan en na diagnose stelling(?) heb ik een afspraak volgende week voor reparatie van iets bij de AC, welke overigens nog steeds werkt.
Dat ratelende geluid had ik ook in Noorwegen op vakantie terwijl het buiten slechts 15 gr was en de AC niet aanstond.
Ben benieuwd wat er nu vervangen gaat worden.

Helaas is het oorspronkelijke geluid niet meer te horen (edit: maar wel dit voorbeeldfilmpje gevonden). Zo luid is het in ieder geval niet bij mij.

ik ben wel benieuwd wat hier is uit gekomen. In mijn geval hoor ik een heel lichte brom van de ventilator, en zodoende neem ik dit ook alleen waar wanneer ik stil sta. Net als RD2018 gebruik ik de airco eigenlijk niet (tenzij de ramen beslaan of het enorm warm is).

Het geluid komt midden/rechts uit het dashboard, is continu, en gaat ook licht omhoog/omlaag wanneer ik de ventilatie harder of zachter zet, dus mijn eerste gedachte is dat het een kachelventilator de oorzaak is.

Ik heb een vraag: draait de airco fan ook wanneer je de airco uit hebt staan?

En als tweede vraag: bestaat er een soort Haynes manual, zodat ik kan uitzoeken waar de (interieur) ventilatoren zich bevinden?
 
Last edited:
Helaas is het oorspronkelijke geluid niet meer te horen (edit: maar wel dit voorbeeldfilmpje gevonden). Zo luid is het in ieder geval niet bij mij.
Dit is gewoon het geluid van de koeling dat je soms hoort bij superchargen als het flink warm is. In het filmpje is het wel erg hard, maar ik kan het ook heel duidelijk in het interieur horen. Behalve dat de koeling erg hard moet werken is dit een heel ander geluid dan dat ik had. Dat lijkt echt op een motor die afslaat (en dat gebeurt ook). Ik heb er nog wel een geluid van buiten de auto, maar binnen hoor je het bijna net zo (link).

ik ben wel benieuwd wat hier is uit gekomen. In mijn geval hoor ik een heel lichte brom van de ventilator, en zodoende neem ik dit ook alleen waar wanneer ik stil sta. Net als RD2018 gebruik ik de airco eigenlijk niet (tenzij de ramen beslaan of het enorm warm is).
Bij mij was dus inderdaad de aircopomp kapot. Lagers versleten en dan loopt die niet meer lekker. Dat geluid is heel herkenbaar als een motor die uitloopt en niet lekker gebalanceerd is. Iets heel anders dan jij in het fimpje aangeeft.

@pati07 Waarom de disagree op deze post?
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: Knooijer
Ik heb sinds vandaag ook een raar geluid komende van de airco van voren net onder nummerplaat. Als ik airco uitzet, stopt het.
Airco zelf gaat nog.
Sound sample:
Sounds familiar?
Ik zal morgen vroeg eens naar SC Zaventem moeten rijden, ik heb namelijk al een lopende afspraak voor iets anders.
De vraag is maar of ik hiermee nog een week of twee mag rondrijden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Klinkt heel anders dan het probleem dat ik had met de airco compressor van de Model S. Zou het gewoon inplannen bij Tesla. Zou er vrolijk om doorrijden, maar eventueel de airco uitschakelen. Neem aan dat de auto no in garantie zit?
Afspraak is ingepland eind April, alles onder garantie. Ze hadden mij ook verteld dat ze via remote diagnose gezien hebben dat er blijkbaar een kabel los zit. Eventueel veroorzaakt door een marter. We zullen zien.
 
Afspraak is ingepland eind April, alles onder garantie. Ze hadden mij ook verteld dat ze via remote diagnose gezien hebben dat er blijkbaar een kabel los zit. Eventueel veroorzaakt door een marter. We zullen zien.
Net terug van SC Zaventem. Het was gelukkig maar een klein steentje dat ergens in de filter voor de compressor was beland. Geen wisselstukken nodig. 15 minuten werk.