Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

RDW vertraagt komst FSD Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Het zal genuanceerder liggen. Vermoedelijk is dit in EU verband en heeft Nederland in de besluitvorming grote inbreng omdat Tesla hier zit. Andere landen kunnen zich daarachter verschuilen.
Daarnaast kent Nederland de risico's. We hebben meer fietsers en de RDW is bekend met de idioten die van alles doen om de veiligheidsmaatregelen te omzeilen. Dat wreekt zich in de veiligheidsprocedures.
 
  • Like
Reactions: horta
Vaak zijn het maar een paar personen (in de heel de EU) die er over beslissen, hoeven er maar 1 of 2 tussen te zitten die het niks vinden. Kan zo opgelost zijn, kan ook jaren duren...... pfff.
Niet helemaal. De Europese toelating van de Model 3 (overigens de overige Tesla's ook ) is door de RDW gedaan. Als een van de europese toelatingsinstanties (RDW voor NL bv. KBA voor Dld) het model toegelaten (gehomologeerd) heeft, is dat geldig voor alle landen aangesloten bij de UN/ECE (UNECE, staat voor United Nations Economic Commission for Europe). Hier zijn overigens veel meer landen aangesloten dan de EU lidstaten.
Mocht er toch een probleem ontstaan met een toegelaten voertuig, dan is de RDW aan zet om het voortouw te nemen (dat kan verstrekkende gevolgen hebben, denk aan VW en het dieselschandaal waar de Duitse KBA de toelating gedaan had). Deze verantwoordelijkheid voor de toelating verklaart ook waarom de RDW voorzichtig is met toelating van nieuwe autonome functies.
Overigens loopt NL hier wel in voorop, besteund door de overheid die van NL graag een gidsland voor dit soort innovaties wil maken.
 
  • Informative
Reactions: MLKRMR and Dutchie
Hier sluit ik mij bij aan.
Summon, voorrijden. Ik weet het niet. Hoe smart is dat? Zitten er camera's onder een Tesla? Wat als er een kat onder zit. Nog erger, een knikker en een kinderhandje op weg naar die knikker.

Dan wordt die gewoon overgereden als er iemand achter het stuur zit. De Tesla zou stoppen, ik weet niet of je al wat filmpjes gezien hebt van Smart Summon maar het is zo voorzichtig en langzaam dat het te veel onnodig stopt.
 
En wat als een Tesla meer ziet dan een menselijke bestuurder?

Meer zien is alleen maar beter, alleen ik ben eerder bang voor andere dingen beter zien en sommige dingen minder goed zien.

Als je een kind doorrijdt met FSD zeg jij niet makkelijk “ach zonder FSD was het ook gebeurd”, nee je vraagt je je rest van je leven af: “wat als ik zonder FSD had gereden”.

als ik alle phantom braking zie met huidige versies, dan heb ik er niet heel veel vertrouwen in om eerlijk te zijn.

Maar goed, proof me wrong. Ik ga het alleen niet uitproberen, ik heb dus ook geen fsd aangevinkt. Je bent onder autopilot toch minder alert als dat je zelf rijdt. Je kijkt makkelijker eventjes weg.


Maar goed ik zou iedere autonome auto ook minimaal met lidar uitgerust willen zien. Méér detail in beelden dan radar, waar je geen conclusies uit gedrag kunt trekken. Radar ziet vlekken, schimmen. Lidar kan detail zien, dus ook welke kant een gezicht op staat om een voorspelling te doen van richting waar iemand heen loopt. Dat kan radar niet...
 
Waarom geen Lidar. Lidar werkt in het visueel spectrum, ziet niks in regen, sneeuw, mist of stof.....dus heb je niks aan, veel te beperkt. Hi-res radar en andere nieuwe radar technieken zijn al stukken beter dan de traditionele radar en werken in elk weertype (ziet meer dan jezelf ziet).

Maar met je eens, ook geen FSD aangevinkt.
 
Meer zien is alleen maar beter, alleen ik ben eerder bang voor andere dingen beter zien en sommige dingen minder goed zien.

Als je een kind doorrijdt met FSD zeg jij niet makkelijk “ach zonder FSD was het ook gebeurd”, nee je vraagt je je rest van je leven af: “wat als ik zonder FSD had gereden”.

als ik alle phantom braking zie met huidige versies, dan heb ik er niet heel veel vertrouwen in om eerlijk te zijn.

Maar goed, proof me wrong. Ik ga het alleen niet uitproberen, ik heb dus ook geen fsd aangevinkt. Je bent onder autopilot toch minder alert als dat je zelf rijdt. Je kijkt makkelijker eventjes weg.


Maar goed ik zou iedere autonome auto ook minimaal met lidar uitgerust willen zien. Méér detail in beelden dan radar, waar je geen conclusies uit gedrag kunt trekken. Radar ziet vlekken, schimmen. Lidar kan detail zien, dus ook welke kant een gezicht op staat om een voorspelling te doen van richting waar iemand heen loopt. Dat kan radar niet...

Euh, je hebt kennelijk gemist dat Tesla camera beelden gebruikt. Hier een summary over hoe die verwerkt worden.
Met een duidelijke opinie over Lidar op 2:16.

 
Waarom geen Lidar. Lidar werkt in het visueel spectrum, ziet niks in regen, sneeuw, mist of stof.....dus heb je niks aan, veel te beperkt. Hi-res radar en andere nieuwe radar technieken zijn al stukken beter dan de traditionele radar en werken in elk weertype (ziet meer dan jezelf ziet).

Maar met je eens, ook geen FSD aangevinkt.

ik zeg ook niet in plaats van, extra erbij!
 
Euh, je hebt kennelijk gemist dat Tesla camera beelden gebruikt. Hier een summary over hoe die verwerkt worden.
Met een duidelijke opinie over Lidar op 2:16.


dan wil ik je toch adviseren hiernaar te kijken:
Is Elon Musk wrong about LiDAR? We put the two self driving methods to the test.

Camera’s hebben limieten en zijn afhankelijk van licht. De dynamic range van je oog is groter dan dat van een camerasensor. Dat merk je vooral in donkere situaties met lichtbronnen. Om ervoor te zorgen dat het beeld niet overbelicht is, gaat de gevoeligheid (iso) iets omlaag. Hierdoor vallen donkere gedeeltes weg. Het menselijk oog kan dit veel beter en lidar ook, dat zie je in het voorbeeld aan de scooter die tussen de bomen staat... Wel opgepikt door lidar en niet door camera’s.

het is niet voor niets dat alle bedrijven die zich richten op autonoom rijden, lidar gebruiken, naast camera’s en radar uiteraard!