Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rechtuit stabiliteit

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe is jullie ervaring met de rechtuitstabiliteit?

Ik vind namelijk dat de Tesla nogal vermoeiend rijdt, mis rechtuitstabiliteit. Als de auto niet nieuw was geweest had ik inmiddels al lang bij een uitlijn station gestaan waarschijnlijk en gevraagd er eens goed naar te kijken. Heb gespeeld met de standen Normal / comfort/ sport.. maakt eigenlijk weinig uit. Ook de autopilot zwabbert en is constant aan het corrigeren. Alsof er flinke geulen in de weg zitten. (is niet het geval)

Moest toevallig vandaag even met mijn Dodge Nitro weg en vond deze veel relaxter rijden in dat opzicht. Kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van een SUV uit 2009 op winterbanden.
 
Uitlijnen was voorheen niet het sterkste punt van de service centers. Die tijd is wel voorbij, dacht ik.

Maar er kan ook nu wel eens een exemplaar tussendoor glippen met een verkeerde of ontregelde afstelling.

Gewoon terug naar het SeC, want een Model S hoort messcherp door de bochten te sturen en als op rails rechtuit te gaan.
Tenzij je de stuurbekrachtiging op 'Comfort' hebt gezet, want dan voelt de besturing naar mijn smaak ook niet goed. (Op 'Standard' of 'Sport' wel)
 
Uitlijnen was voorheen niet het sterkste punt van de service centers. Die tijd is wel voorbij, dacht ik.

Maar er kan ook nu wel eens een exemplaar tussendoor glippen met een verkeerde of ontregelde afstelling.

Gewoon terug naar het SeC, want een Model S hoort messcherp door de bochten te sturen en als op rails rechtuit te gaan.
Tenzij je de stuurbekrachtiging op 'Comfort' hebt gezet, want dan voelt de besturing naar mijn smaak ook niet goed. (Op 'Standard' of 'Sport' wel)

Er kan nog iets anders aan de hand zijn. Mijn model S van november 2013 weigerde rechtuit te rijden. Daarvoor 5x de auto laten uitlijnen in SeC Adam. Zonder succes. Na 1,5 jaar is ie bij Ron van Empel min of meer rechtuit, maar niet lekker stabiel, gaan rijden.
Na de botsing is Tesla weer bezig gegaan om dat instabiele rechtuit rijden te proberen te verhelpen. Weer zonder succes. SeC Amsterdam heeft het probleem voorgelegd aan de technici van de fabriek. Die kwamen met het advies het stuurhuis te vervangen. En dat was bingo. De auto rijdt nu als op rails en heeft geen enkele neiging om van zijn koers af te gaan.
 
Had je het ook met de originele 19"?

(Ik las in een ander topic dat je tweedehands aftermarket velgen hebt, ik vraag het om even uit te sluiten dat het daaraan ligt.)

In Tilburg worden ze rollend uitgelijnd trouwens (werd me verteld tijdens aflevering), een betere manier is er denk ik niet.
 
Had je het ook met de originele 19"?

(Ik las in een ander topic dat je tweedehands aftermarket velgen hebt, ik vraag het om even uit te sluiten dat het daaraan ligt.)

In Tilburg worden ze rollend uitgelijnd trouwens (werd me verteld tijdens aflevering), een betere manier is er denk ik niet.

Ja daar had ik het ook mee... Ik dacht eigenlijk dat het daar aan lag.
Zal nog eens experimenteren met de bandenspanning ook. Had gevraagd bij de banden"boer" om ze op 3.1 rondom te zetten.
TPMS geeft nu echter aan 3.3.

Maar ga zeker ook laten uitlijnen, zo voelt het in ieder geval.
 
Even voor de duidelijkheid: Als er één bak is op de weg die stabiel is dan is het wel de S. Met hoofdletter S van stabiel. Al is het maar vanwege de combinatie wielbasis-spoorbreedte-zwaartepunt. En AutoPilot met windkracht 8 haaks reageert alerter dan welke menselijke bestuurder ook vermag.
 
Rijdt als een trein :)
Electrisch en als op rails
Rij vrijwel dagelijks in Duitsland en op hoge snelheid maar dit is inderdaad 1 van de meest stabiele auto's die ik ooit gereden heb.
19" Pirelli's in de winter en 21"michelins in de zomer
 
Rijdt als een trein :)
Electrisch en als op rails
Rij vrijwel dagelijks in Duitsland en op hoge snelheid maar dit is inderdaad 1 van de meest stabiele auto's die ik ooit gereden heb.
19" Pirelli's in de winter en 21"michelins in de zomer

Het isduidelijk, moet langs een SEC. Vandaag op weg naar Antwerpen toch echt weer geiriteerd.
Kan alleen nog wat spelen met bandenspanning.
 
Ik heb er ook veel last van. In Aartselaar hebben ze er +/- 20 werkdagen voor nodig gehad om hem terug uit te lijnen. Nu rijidt hij perfect rechtdoor maar zwaddert nog steeds zeer fel. In Aartselaar beweerde men dat hij zo hoort te rijden. Als de vering op "standard" staat is het gedrag minder dan in "low". In "low" is het niet te doen. Ik zou graag eens een tesla-rijder uitnodigen om een ritje te doen met mijn wagen om te zien wat de bevindingen zijn. Liefhebbers?
Ik zal nog eens een afspraak maken ini Aartselaar. Ze zullen me graag zien komen.....