Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rechtuit stabiliteit

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb er ook veel last van. In Aartselaar hebben ze er +/- 20 werkdagen voor nodig gehad om hem terug uit te lijnen. Nu rijidt hij perfect rechtdoor maar zwaddert nog steeds zeer fel. In Aartselaar beweerde men dat hij zo hoort te rijden. Als de vering op "standard" staat is het gedrag minder dan in "low". In "low" is het niet te doen. Ik zou graag eens een tesla-rijder uitnodigen om een ritje te doen met mijn wagen om te zien wat de bevindingen zijn. Liefhebbers?
Ik zal nog eens een afspraak maken ini Aartselaar. Ze zullen me graag zien komen.....

Dat is inderdaad de beste manier om te ervaren wat er aan de hand is. Maar zorg dan wel dat je een vergelijkbare setup hebt. Air + 19" en liefst met dezelfde banden. Ook hetzelfde model want de ophanging kan verschillen. Ik heb bvb een sportophanging met hardere air dampers en dikkere sway bars.
 
Ik heb er ook veel last van. In Aartselaar hebben ze er +/- 20 werkdagen voor nodig gehad om hem terug uit te lijnen. Nu rijidt hij perfect rechtdoor maar zwaddert nog steeds zeer fel. In Aartselaar beweerde men dat hij zo hoort te rijden. Als de vering op "standard" staat is het gedrag minder dan in "low". In "low" is het niet te doen. Ik zou graag eens een tesla-rijder uitnodigen om een ritje te doen met mijn wagen om te zien wat de bevindingen zijn. Liefhebbers?
Ik zal nog eens een afspraak maken ini Aartselaar. Ze zullen me graag zien komen.....
Heb je een P85 of een S85? Als je een P85 lijken we eenzelfde MS te hebben, ook staat de mijne op Goodyears waarmee de MS werd geleverd. Alleen afstand is een dingetje...
Overigens heb ik nog nooit een moment gedacht dat de auto zwabberde!
 
Heb je een P85 of een S85? Als je een P85 lijken we eenzelfde MS te hebben, ook staat de mijne op Goodyears waarmee de MS werd geleverd. Alleen afstand is een dingetje...
Overigens heb ik nog nooit een moment gedacht dat de auto zwabberde!
Ik heb een classic S85 met 19" standaardvelgen en de originele banden. Met mijn aftermarket winterset 19" heb ik hetzelfde probleem. Ik heb eerder de indruk dat het de luchtvering is die voor de problemen zorgt.
Ik heb zelfs één van mijn vrienden, die ook interesse had in een Tesla, laten rijden en die haakte af wegens dat rijgedrag. Ik moet zeggen toen ze mij in het SeC zeiden dat dit gedrag normaal is, dacht ik 'voor mij is dit de eerste en de laatste Tesla'. Nu ik lees dat jullie toch wel uiterst tevreden zijn, is er dus toch nog hoop....
Ik moet wel meegeven dat het SeC in Aartselaar een vervangTesla heeft meegegeven als referentie en die had het probleem ook. Dus begon ik te denken dat ik een moeilijke klant ben en maar moet stoppen met moeilijk doen.��
 
Last edited:
Ik heb een classic S85 met 19" standaardvelgen en de originele banden. Met mijn aftermarket winterset 19" heb ik hetzelfde probleem. Ik heb eerder de indruk dat het de luchtvering is die voor de problemen zorgt.
Ik heb zelfs één van mijn vrienden, die ook interesse had in een Tesla, laten rijden en die haakte af wegens dat rijgedrag. Ik moet zeggen toen ze mij in het SeC zeiden dat dit gedrag normaal is, dacht ik 'voor mij is dit de eerste en de laatste Tesla'. Nu ik lees dat jullie toch wel uiterst tevreden zijn, is er dus toch nog hoop....
Ik moet wel meegeven dat het SeC in Aartselaar een vervangTesla hebben meegegeven als referentie en die had het probleem ook. Dus begon ik te denken dat ik een moeilijke klant ben en maar moet stoppen met moeilijk doen.
Kun je dan zo nauwkeurig mogelijk beschrijven wat Tesla's t.o.v. andere auto's niet goed doen?
 
Kun je dan zo nauwkeurig mogelijk beschrijven wat Tesla's t.o.v. andere auto's niet goed doen?
Dat is moeilijk te beschrijven. Je moet het ervaren.
Het geeft hetzelfde gevoel als je op een baan rijdt die spoorvorming vertoont. Dan wordt je ook van links naar rechts geduwd. Het is 'werken' als je boven de 120km/u rijdt. Mijn vorige wagen, een Mercedes Viano, reed veel stabieler bij hogere snelheden. En die staat toch veel hoger op zijn wielen. Ook de ruil BMW rijidt stabiel.
 
Dat is moeilijk te beschrijven. Je moet het ervaren.
Het geeft hetzelfde gevoel als je op een baan rijdt die spoorvorming vertoont. Dan wordt je ook van links naar rechts geduwd. Het is 'werken' als je boven de 120km/u rijdt. Mijn vorige wagen, een Mercedes Viano, reed veel stabieler bij hogere snelheden. En die staat toch veel hoger op zijn wielen. Ook de ruil BMW rijidt stabiel.

Dat is idd precies wat ik ook ervaar. Je bent constant aan het sturen. Een lange rit is erg vermoeiend.
En gevaarlijk! Al een paar keer richting vangrail of andere auto gegaan.

- - - Updated - - -

Dat is moeilijk te beschrijven. Je moet het ervaren.
Het geeft hetzelfde gevoel als je op een baan rijdt die spoorvorming vertoont. Dan wordt je ook van links naar rechts geduwd. Het is 'werken' als je boven de 120km/u rijdt. Mijn vorige wagen, een Mercedes Viano, reed veel stabieler bij hogere snelheden. En die staat toch veel hoger op zijn wielen. Ook de ruil BMW rijidt stabiel.

en idd het is vooral boven de 120kmh. Vind ook dat ik lange doordraaiers niet heel prettig kan nemen. De auto stuurt daar ook niet strak. Altijd met zweet in mn handjes. Dat deed notabene mijn rangerover strakker en met meer vertrouwen.
 
Ik had dat met mijn vorige auto (niet een Tesla- Het kwam door een probleem met het caster - de bovenkant van de wielen stonden ten opzichte van de onderkant van de wielen niet goed).

Ik heb met mijn classic op 19" goodyears geen enkel probleem op hogere snelheden. Pink aan het stuur zeg maar. Hooguit bij hele harde zijwind vlagen terwijl je een vrachtwagen inhaalt dat ik een keertje moet corrigeren.
Hij spoort zo goed dat ik twijfel of ik de knak bij ver uitsturen moet laten maken, want ik ben bang dat de uitlijning dan verandert...

ps: ik heb luchtvering
 
Last edited:
Ik heb met mijn classic op 19" goodyears geen enkel probleem op hogere snelheden. Pink aan het stuur zeg maar. Hooguit bij hele harde zijwind vlagen terwijl je een vrachtwagen inhaalt dat ik een keertje moet corrigeren.
Hij spoort zo goed dat ik twijfel of ik de knak bij ver uitsturen moet laten maken, want ik ben bang dat de uitlijning dan verandert...

^^^ Wat hij zegt :). Ik kan 160+ rijden zonder enig probleem 19" dunlop (maar ook met Goodyears en Michelin)

Overigens is 'de krak' bij mij verwijderd - geen issue.
 
Dat is idd precies wat ik ook ervaar. Je bent constant aan het sturen. Een lange rit is erg vermoeiend.
En gevaarlijk! Al een paar keer richting vangrail of andere auto gegaan.
en idd het is vooral boven de 120kmh. Vind ook dat ik lange doordraaiers niet heel prettig kan nemen. De auto stuurt daar ook niet strak. Altijd met zweet in mn handjes. Dat deed notabene mijn rangerover strakker en met meer vertrouwen.

PatrickL Dat is moeilijk te beschrijven. Je moet het ervaren.
Het geeft hetzelfde gevoel als je op een baan rijdt die spoorvorming vertoont. Dan wordt je ook van links naar rechts geduwd. Het is 'werken' als je boven de 120km/u rijdt. Mijn vorige wagen, een Mercedes Viano, reed veel stabieler bij hogere snelheden. En die staat toch veel hoger op zijn wielen. Ook de ruil BMW rijidt stabiel.
Tja, dat moet toch bij het SeC ook te constateren zijn. Weten jullie toevallig of het stuurhuis bekeken is als oorzaak? Bij Wim S. was dat met dezelfde verschijnselen de oplossing!
 
Ik heb er ook veel last van. In Aartselaar hebben ze er +/- 20 werkdagen voor nodig gehad om hem terug uit te lijnen. Nu rijidt hij perfect rechtdoor maar zwaddert nog steeds zeer fel. In Aartselaar beweerde men dat hij zo hoort te rijden. Als de vering op "standard" staat is het gedrag minder dan in "low". In "low" is het niet te doen. Ik zou graag eens een tesla-rijder uitnodigen om een ritje te doen met mijn wagen om te zien wat de bevindingen zijn. Liefhebbers?
Ik zal nog eens een afspraak maken ini Aartselaar. Ze zullen me graag zien komen.....
PatrikL, ik wil gerust eens langskomen.
Sta wel op 21" en luchtvering, maar kan me helemaal niet terugvinden in het gedrag dat je S vertoond.
Ik moet nog altijd mijn wintervelgen gaan halen, maar daar wou ik ook 19" nemen(de tpms heb ik al liggen). Ik hoop dat zich dat gedrag dan niet gaat voordoen.
Je bandendruk is toch hoog genoeg?
 
Ik ben woensdag gaan laden in Aartselaar en een afspraak gemaakt voor jaarlijks onderhoud in april.
Toen ik daar stond in het bureau zag ik dat de mekaniekers gewoon hun laptop bovenop de wagen zetten zonder schroom. Daarom dat er de laatste keer krassen op de zijkant van het dak waren die heb ik er met veel moeite uit gekregen want het is plastic.
Ze hebben bij mij dezelfde mekanieker erop gezet dan de vorige keer, ik ben daar niet zo happy mee want die heeft de vorige keer de rubbers van het dak niet goed gemonteerd.
Stillaan is mijn vertrouwen een beetje zoek aan het geraken op die manier. Wat service betreft geen enkele opmerking, alleen moet het ook goed uitgevoerd worden met respect voor de eigenaar zijn wagen.

Terug een beetje on topic, het gedrag dat je beschrijft is hetzelfde zoals een ICE met versleten bushings aan de stabilisatorstangen.
Ik heb geen flauw vermoeden wat er in de S gemonteerd is aan stabilisatorstangen ik heb er nog niet onder gelegen. Het elektrisch stuurhuis zou ook de oorzaak kunnen zijn zoals al eerder beschreven in een andere topic.
 
Last edited:
PatrikL, ik wil gerust eens langskomen.
Sta wel op 21" en luchtvering, maar kan me helemaal niet terugvinden in het gedrag dat je S vertoond.
Ik moet nog altijd mijn wintervelgen gaan halen, maar daar wou ik ook 19" nemen(de tpms heb ik al liggen). Ik hoop dat zich dat gedrag dan niet gaat voordoen.
Je bandendruk is toch hoog genoeg?
Mijn bandendruk is ok. 3,1bar zoals opgegeven door Tesla.
Aan de 19" velgen zal het volgens mij niet liggen. Anders zouden er al meer mensen hieover geklaagd hebben, niet?
Als je het niet erg vindt om van Overpelt naar Nijlen te komen, ben je van harte welkom om een testrit te doen.
 
Als jullie samen tot de conclusie komen dat de MS van PatrickL inderdaad niet goed stuurt danwel dat er echt iets mee aan de hand is, zou ik adviseren om met de MS van PatrickL naar Tilburg te gaan (uiteraard afspraak maken). Vraag ook om een vervangende MS voor als je eigen MS in Tilburg moet blijven om het probleem op te lossen...
 
EnIgmA_BE is langs geweest en heeft ook gevoeld wat ik wil bedoelen.
Ik ben ook zonet bij het SeC in Aartselaar geweest voor een testrit samen met een technieker. Hij erkent dat de wagen een beetje zweeft maar dat dit eigen is aan de classics. Hij vertelde me dat dit typisch is voor Amerikaanse wagens maar dat Tesla meer de Europese toer opgaat wat demper-afstelling betreft. De recente wagens hebben dit niet meer wat ik ook heb mogen ervaren in de 85D van EnIgmA_BE. Ik zal ermee moeten leren leven aangezien Tesla hier niets kan aan verhelpen.:crying:
 
EnIgmA_BE is langs geweest en heeft ook gevoeld wat ik wil bedoelen.
Ik ben ook zonet bij het SeC in Aartselaar geweest voor een testrit samen met een technieker. Hij erkent dat de wagen een beetje zweeft maar dat dit eigen is aan de classics. Hij vertelde me dat dit typisch is voor Amerikaanse wagens maar dat Tesla meer de Europese toer opgaat wat demper-afstelling betreft. De recente wagens hebben dit niet meer wat ik ook heb mogen ervaren in de 85D van EnIgmA_BE. Ik zal ermee moeten leren leven aangezien Tesla hier niets kan aan verhelpen.:crying:

ik denk toch dat het niet hoort; probeer eens Tilburg.
 
EnIgmA_BE is langs geweest en heeft ook gevoeld wat ik wil bedoelen.
Ik ben ook zonet bij het SeC in Aartselaar geweest voor een testrit samen met een technieker. Hij erkent dat de wagen een beetje zweeft maar dat dit eigen is aan de classics. Hij vertelde me dat dit typisch is voor Amerikaanse wagens maar dat Tesla meer de Europese toer opgaat wat demper-afstelling betreft. De recente wagens hebben dit niet meer wat ik ook heb mogen ervaren in de 85D van EnIgmA_BE. Ik zal ermee moeten leren leven aangezien Tesla hier niets kan aan verhelpen.:crying:

Dan zou ik denk ik ook eens naar Tilburg gaan.
Ze moeten toch iets aan de vering aan kunnen passen.
Het is precies of de demping iets te zacht staat, en dat de auto daardoor gaat zwalpen(zwalpen - WikiWoordenboek).
Nu rijden ze in America misschien trager dan hier, maar dit kan niet de bedoeling zijn.
 
Dan zou ik denk ik ook eens naar Tilburg gaan.
Ze moeten toch iets aan de vering aan kunnen passen.
Het is precies of de demping iets te zacht staat, en dat de auto daardoor gaat zwalpen(zwalpen - WikiWoordenboek).
Nu rijden ze in America misschien trager dan hier, maar dit kan niet de bedoeling zijn.

Ik zit ook dagelijks in Antwerpen (Kallo Beveren) ... Wellicht kunnen wij ook eens een afspraak maken na werktijd?? :rolleyes: