Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rechtuit stabiliteit

This site may earn commission on affiliate links.
Ook op standje Comfort rijdt de Tesla op rails. In het begin had ik ook een zwabberbak, maar na een bezoekje aan het SeC is dat perfect verholpen.

Tesla Tilburg gaat mijn wagen komen ophalen in Aartselaar om te zien wat er scheelt. Wel pas op 15 maart. Het is nogal druk.

Ze vragen mij ook naar de VINnrs van diegenen die hetzelfde euvel hebben gehad maar waarbij het is opgelost door Tesla.

Zou ik u mogen vragen uw VINnr door te zenden via een PM of rechtstreeks naar Axel Van der Hoeven | Service Advisor ( [email protected] )? Via de log's zou het ons verder kunnen helpen in de zoektocht....

Alvast bedankt!
 
EnIgmA_BE is langs geweest en heeft ook gevoeld wat ik wil bedoelen.
Ik ben ook zonet bij het SeC in Aartselaar geweest voor een testrit samen met een technieker. Hij erkent dat de wagen een beetje zweeft maar dat dit eigen is aan de classics. Hij vertelde me dat dit typisch is voor Amerikaanse wagens maar dat Tesla meer de Europese toer opgaat wat demper-afstelling betreft. De recente wagens hebben dit niet meer wat ik ook heb mogen ervaren in de 85D van EnIgmA_BE. Ik zal ermee moeten leren leven aangezien Tesla hier niets kan aan verhelpen.:crying:

Ik heb in juli vorig jaar mijn P85D afgeleverd gekregen en had ook erg last van een zwabberende/zwevenden auto. Tesla (Den Haag) erkende dit, maar kon niet zo snel een oplossing vinden. Wel bleek er verkeerde software op te staan (voor een 70D ipv P85D), maar dat was niet de oplossing. Ze hebben de vering opnieuw gevuld, banden vervangen etc etc, maar niets hielp. Mijn auto heeft daarna zelfs 4 weken bij het Service Center gestaan! Uiteindelijk hebben ze het zogenaamde subframe van de achterwiel ophanging vervangen. En nu rijdt de auto erg stabiel. Geen problemen meer!

Maar wat je kunt doen is even vragen of je een proefrit mag maken in een vergelijkbaar model. Dan kun je zelf ervaren of het zo hoort of niet. Ik heb dat ook gedaan. De demo P85D reed superstrak tov mijn auto. Ben wel heel blij dat de monteurs bij Tesla het probleem ook erkende, anders had het een stuk minder leuk verhaal geweest.
 
Ik heb in juli vorig jaar mijn P85D afgeleverd gekregen en had ook erg last van een zwabberende/zwevenden auto. Tesla (Den Haag) erkende dit, maar kon niet zo snel een oplossing vinden. Wel bleek er verkeerde software op te staan (voor een 70D ipv P85D), maar dat was niet de oplossing. Ze hebben de vering opnieuw gevuld, banden vervangen etc etc, maar niets hielp. Mijn auto heeft daarna zelfs 4 weken bij het Service Center gestaan! Uiteindelijk hebben ze het zogenaamde subframe van de achterwiel ophanging vervangen. En nu rijdt de auto erg stabiel. Geen problemen meer!

Maar wat je kunt doen is even vragen of je een proefrit mag maken in een vergelijkbaar model. Dan kun je zelf ervaren of het zo hoort of niet. Ik heb dat ook gedaan. De demo P85D reed superstrak tov mijn auto. Ben wel heel blij dat de monteurs bij Tesla het probleem ook erkende, anders had het een stuk minder leuk verhaal geweest.

Heb ik ook gedaan maar die auto had het ook. Vandaar dat ik dacht dat ikzelf het probleem was.

Zou u uw VINnr naar Tesla Aartselaar kunnen sturen zodat ze kunnen zien wat er allemaal veranderd is? Alvast bedankt!
 
Vandaag bij het sec geweest, proefrit gemaakt en proberen duidelijk te maken welk probleem er was.
Moeilijk want de weg naar waalwijk is zonglad als een biljartlaken en wind stond er ook al niet en door de drukte was een hoge snelheid moeilijk.

Daarna mijn aftermarket set winterbanden vervangen door originele 19 wielen van tesla. Monteur heeft ook met deze set kunnen vaststellen dat het niet goed was. De uitlijnbank gaf gaf gelukkig ook aan dat er iets niet goed zat met de uitlijning. Heb helaas nog niet zelf kunnen rijden na de aanpassingen maar heb er vertouwen in.

Er waren nog wat andere kleine dingetjes, dus zaterdag kan ik de auto wisselen met mijn huidige Mercedes C klasse leenauto. Rijdt overigens ook prima. Kwa wegligging in ieder geval beter als wat ik gewend was met de Tesla... Hopelijk is dat vanaf zaterdag omgekeerd.
 
Ik heb gisteren mijn wagen binnen gedaan bij het SeC. Een ingenieur van Tilburg zou samen met de technieker van Aartselaar een proefrit doen. Resultaat: er zou niets mis zijn met het rijgedrag van de wagen volgens de ingenieur. Het zou bij de banden (19" Goodyear all season) horen.
De technieker is er van overtuigd dat, als ik nieuwe zomerbanden steek, het probleem opgelost is.
Toch ben ik er meer en meer van overtuigd dat het met de pneumatische vering te maken heeft omdat de stand van de vering in LOW het probleem verergerd. Als er wind staat is het probleem ook groter. Dus .......?
Pffffffff.
 
Vandaag bij het sec geweest, proefrit gemaakt en proberen duidelijk te maken welk probleem er was.
Moeilijk want de weg naar waalwijk is zonglad als een biljartlaken en wind stond er ook al niet en door de drukte was een hoge snelheid moeilijk.

Daarna mijn aftermarket set winterbanden vervangen door originele 19 wielen van tesla. Monteur heeft ook met deze set kunnen vaststellen dat het niet goed was. De uitlijnbank gaf gaf gelukkig ook aan dat er iets niet goed zat met de uitlijning. Heb helaas nog niet zelf kunnen rijden na de aanpassingen maar heb er vertouwen in.

Er waren nog wat andere kleine dingetjes, dus zaterdag kan ik de auto wisselen met mijn huidige Mercedes C klasse leenauto. Rijdt overigens ook prima. Kwa wegligging in ieder geval beter als wat ik gewend was met de Tesla... Hopelijk is dat vanaf zaterdag omgekeerd.
Dag Kymo,

Is het euvel bij uw wagen opgelost?
 
Dag Kymo,

Is het euvel bij uw wagen opgelost?

Heel eerlijk, vind het nog steeds een vage wegligging. En inderdaad het doet zich vor bij LOW en vooral wind.
Van morgenging ik weer alle kanten op.

Ik rij echter op aftermarket wielen en daar door kan ik geen aanspraak maken. Tijdens eerste bezoek, was er wel een fout in uitlijning ontdekt en was het wel beter. Maar absoluut niet op niveau Audi, BMW etc.
Wat wel opvalt dat het zich voordoet tussen 120 en 140... gisteren heel stuk 160 gereden en dan is de auto weer stabiel.
Dus ik twijfel... Luchtvering? Of juist een aktieve benadering van de stuur bekrachtiging? Of en foutief werkend differentieel (voor)... want vind ook dat "gas" los op de snelweg invloed heeft op de auto.

Vind persoonlijk het SEC en de hele service beleving nog niet wat ik er van verwacht had, maar heb de tijd gewoon niet om er verder werk van te maken. Voor mij is Tilburg een rot eind rijden en een halve dag niet werken kost heel veel geld.
 
Ik heb gisteren mijn wagen binnen gedaan bij het SeC. Een ingenieur van Tilburg zou samen met de technieker van Aartselaar een proefrit doen. Resultaat: er zou niets mis zijn met het rijgedrag van de wagen volgens de ingenieur. Het zou bij de banden (19" Goodyear all season) horen.
De technieker is er van overtuigd dat, als ik nieuwe zomerbanden steek, het probleem opgelost is.
Toch ben ik er meer en meer van overtuigd dat het met de pneumatische vering te maken heeft omdat de stand van de vering in LOW het probleem verergerd. Als er wind staat is het probleem ook groter. Dus .......?
Pffffffff.
Heel eerlijk, vind het nog steeds een vage wegligging. En inderdaad het doet zich vor bij LOW en vooral wind.
Van morgenging ik weer alle kanten op.

Ik rij echter op aftermarket wielen en daar door kan ik geen aanspraak maken. Tijdens eerste bezoek, was er wel een fout in uitlijning ontdekt en was het wel beter. Maar absoluut niet op niveau Audi, BMW etc.
Wat wel opvalt dat het zich voordoet tussen 120 en 140... gisteren heel stuk 160 gereden en dan is de auto weer stabiel.
Dus ik twijfel... Luchtvering? Of juist een aktieve benadering van de stuur bekrachtiging? Of en foutief werkend differentieel (voor)... want vind ook dat "gas" los op de snelweg invloed heeft op de auto.
Dat je de rechtuit stabiliteit bij 120 tot 140 onvoldoende beoordeelt komt m.i. door twee oorzaken. De 19" banden rijden duidelijk minder goed rechtuit dan 21" velgen en banden.
Een tweede belangrijker oorzaak is de bijzonder goede stroomlijn van de auto. Hoe beter een lichaam gestroomlijnd is hoe gevoeliger deze wordt in zijdelings binnenkomende luchtstromen. Deze luchtstroom is variabel in kracht en hoek en de Model S zoekt zich daar merkbaar een weg door. Audi's en BMW's hebben een zodanig slechte aerodynamische vorm dat deze minder hinder hebben van de variabelen in windrichting en sterkte. Deze auto's verstoren de luchtstroom op een grove wijze en hebben er daardoor minder last van. Ik heb meerdere snelle Audi's S6 gehad en weet inmiddels een en ander van aerodynamica.
Dat de stabiliteit bij 160 km/u weer beter wordt is ook verklaarbaar. Hoe harder je rijdt, hoe meer de wind voorlijk inkomt.
Van voorlijk of achterlijk inkomende wind heeft iedere auto minder last, ook een Tesla.
 
Dat je de rechtuit stabiliteit bij 120 tot 140 onvoldoende beoordeelt komt m.i. door twee oorzaken. De 19" banden rijden duidelijk minder goed rechtuit dan 21" velgen en banden.
Een tweede belangrijker oorzaak is de bijzonder goede stroomlijn van de auto. Hoe beter een lichaam gestroomlijnd is hoe gevoeliger deze wordt in zijdelings binnenkomende luchtstromen. Deze luchtstroom is variabel in kracht en hoek en de Model S zoekt zich daar merkbaar een weg door. Audi's en BMW's hebben een zodanig slechte aerodynamische vorm dat deze minder hinder hebben van de variabelen in windrichting en sterkte. Deze auto's verstoren de luchtstroom op een grove wijze en hebben er daardoor minder last van. Ik heb meerdere snelle Audi's S6 gehad en weet inmiddels een en ander van aerodynamica.
Dat de stabiliteit bij 160 km/u weer beter wordt is ook verklaarbaar. Hoe harder je rijdt, hoe meer de wind voorlijk inkomt.
Van voorlijk of achterlijk inkomende wind heeft iedere auto minder last, ook een Tesla.

Heerlijke technische reactie! Hier hou ik van. Mis dat een beetje hier op het forum...Meeste reactie zijn zeer Analytisch en ICTgerelateerd, maar weinig technische autokennis.
Het zo een goede, verklaring zijn... Dit weekend zal ik de zomer wielen monteren. Het enige voordeel dat ik daarvan heb ik dat de wang van de band veel platter is en stabieler, maar daar in tegen is de setup stagerd, waardoor ik voor op 245 blijf en achter naar 285 ga.
Maar idd de lage wang, de zomerbanden, het zou het allemaal beter moeten maken. Ook rij ik nu op Pirelli's (winter), ben nooit fan geweest van Pirelli, altijd wat vaag. Volgende winter ga ik zeker over naar wat anders.
 
Kymo,

Je zal vast al eens met anderen gereden hebben neem ik aan, maar we kunnen toch eens afspreken.
Dan kun je op een ook voor jouw bekend stuk A58 rijden, ter vergelijk.

Mijn ervaring is namelijk juist andersom, vele malen betere stabiliteit dan de 5 serie's die ik gereden heb; minder sturen, minder corrigeren.. En verbaas me daarbij over het comfort i.c.m. 21" ! (Michelin's en de staggered setup)
(De 5 serie's hadden 18/19 en active steering.)
 
Kymo,

Je zal vast al eens met anderen gereden hebben neem ik aan, maar we kunnen toch eens afspreken.
Dan kun je op een ook voor jouw bekend stuk A58 rijden, ter vergelijk.

Mijn ervaring is namelijk juist andersom, vele malen betere stabiliteit dan de 5 serie's die ik gereden heb; minder sturen, minder corrigeren.. En verbaas me daarbij over het comfort i.c.m. 21" ! (Michelin's en de staggered setup)
(De 5 serie's hadden 18/19 en active steering.)

Heel graag een keer Jasper.. En dan het liefst met een beetje wind op de A58. Ben heel benieuwd. Heb idd ooit proefrit gemaakt, maar dat is rondom waalwijk en forum lid Nexus heeft me laten rijden in zijn S bij Oosterhout. Was niet geheel vergelijkbaar door dat hij geen lucht vering heeft. Ook was de locatie niet ideaal, maar had het idee dat het beter was.

Heb jij Luchtvering Jasper?
 
Heb jij Luchtvering Jasper?


Ja, luchtvering, en de originele 21" staggered op Michelins.

Het is wel een rwd én een +

Had het er net met Simone over. Zij is normaal gesproken altijd een beetje ongerust als ze met regen en wind s'avonds een eind zelf moet rijden.

Die komt dan altijd vermoeid en met witte knokkels thuis..

Laats kwam ze terug uit Utrecht met exact die omstandigheden.. Ze zei me toen dat het juist een genot was te rijden! "Ontspannen en lekker Spotify geluisterd.." "En veel minder spoorvorming"

Aldus haar technische reactie!

Maar mail/app maar of het je bijvoorbeeld dit weekend lukt.
 
Mee eens, voldoende hoge bandenspanning in de 19" helpt een beetje maar hij voelt als een boot in vergelijking met mijn 21" staggered zomer setup. Het gewicht van de wagen zal er ook wel geen goed aan doen. De invloed van de significant hogere wang bij de 19" is goed merkbaar.
Dat kan ik goed volgen. Toch heb ik bij mijn vorige wagen ( MB Viano 2100kg, Luchtvering achteraan, 245/45/18" ) dit zwabber-fenomeen nooit gehad (Bij geen enkele wagen trouwens). En daar werd ook pittig me gereden op de Duitse snelwegen. Zelf in de winter met winterbanden van 65 hoog heb ik dit niet gehad. Het enige verschil zijn het merk van de banden (Goodyears) en de technische uitleg hierboven van Wim.
 
Wat mij opvalt is dat je hier op het forum erg weinig klachten over hoort en mijn P85D op 19" rijdt nog altijd stabieler dan een gemiddelde wagen. Ik vergelijk dan bvb met de Ford C Max van mijn vrouw die ik in vergelijking bijna gevaarlijk vind om in te rijden.

Als je hier echt last van hebt is mijn eerste gevoel dat er effectief iets aan de hand is.
 
... want vind ook dat "gas" los op de snelweg invloed heeft op de auto.

Kymo, geen idee of de info nuttig is maar de mijne had een tijdje iets gelijkaardig - naar links neigen bij 't optrekken en naar rechts bij re-gen - en dat had gewoon te maken met niet strak genoeg aanspannen van bouten tussen motor en aandrijfas (of zoiets). Was volgens de SeC een gekend probleem bij de 2013 leveringen. Een half uur binnen bij de SeC, en opgelost (VIN 19130, als dat helpt).

Vermoed wel dat jouw probleem wel nog wat anders is (zijwindgevoeliger dan een BMW of Audi? 19" niet stabiel? Nooit zelf ervaren, integendeel!), maar je weet maar nooit of het er iets mee te maken kan hebben.
 
Heel graag een keer Jasper.. En dan het liefst met een beetje wind op de A58. Ben heel benieuwd. Heb idd ooit proefrit gemaakt, maar dat is rondom waalwijk en forum lid Nexus heeft me laten rijden in zijn S bij Oosterhout. Was niet geheel vergelijkbaar door dat hij geen lucht vering heeft. Ook was de locatie niet ideaal, maar had het idee dat het beter was.
Er kunnen verschillende oorzaken voor instabiliteit zijn. Ik heb er twee met mijn Classic gehad. De eerste is 'roadforce'. Dit is een ongelijkmatig afslijten van de banden, niet door een verkeerde uitlijning maar door een kwaliteitsprobleem met de nieuw gemonteerde Goodyear banden. Gevolg was veel bandenlawaai, vergelijkbaar met cuppen, en naar rechts trekken bij gas geven en naar links trekken bij gas loslaten. Nieuwe Michelins losten dit deels, maar toch niet helemaal op. Mijn auto bleef naar rechts trekken.
Na zes uitlijnpogingen, vijf bij Tesla, één bij Van Empel in Tiel, bleef met name de instabiliteit aanwezig.
Na het consulteren van technici van de fabriek adviseerden deze het stuurhuis te vervangen. Vanaf dat moment reed mijn Tesla als op rails.
 
Wbt 19" banden: ik vind ook dat de auto "zwabberig" voelt op de originele allseasons. Ik heb die echter maar een paar honderd km gereden en meteen verkocht destijds dus niet echt een goede vergelijking. Wel heb ik al veel op winterbanden (Nokian A3) gereden en ook daar op voelt de auto vrij zwabbering aan.
Vorige winter heb ik echter runflat banden (Goodyear) gemonteerd en die rijden veeeeeel strakker dan ik voorheen op die 19" set heb gehad. Sommigen zouden het stug of oncomfortabel noemen wellicht maar ik vind het heerlijk.
Mijn 20" staggered zomer set heeft van al dit geen last, met de continental, pirelli en michelin (jaja ik verslijt ze nogal) nooit enig gevoel van zwabberigheid gehad.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB