TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Recordpoging 4.100 km in 48 uur

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Arjan de Putter, Mar 7, 2016.

  1. Arjan de Putter

    Joined:
    Mar 1, 2016
    Messages:
    10
    Location:
    Deventer, The Netherlands
    Zo'n wereldrecord, dat kunnen wij Nederlanders toch beter?

    Op een andere plek in dit forum werd ik uitgenodigd om iets spannends te organiseren. Wat vind je van de uitdaging om 4.100 km in 48 uur te doen. 100% elektrisch vanzelfsprekend. Het bestaande record staat op 4.020 km.

    Als er minimaal 5 Tesla's meedoen neem ik de organisatie met plezier op me.

    Meer info en aanmelden kan via Aanmelding voorbespreking recordpoging 48 uur | E-xpeditie.nl.

    Heb je vragen, dan beantwoord ik die graag via dit forum.
     
  2. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,273
    Location:
    Third rock from the sun
    Leuk idee, maar de laadsnelheid is gemiddeld echt geen 450km/u en die laadsnelheid is gebaseerd op een gebruik dat beduidend lager is dan de auto doet bij snelheden boven de 100 km/u. Met andere woorden: je moet beduidend langer laden/sneller rijden om het binnen die tijd te halen. Is ergens ook wel logisch, een record verbreken zou niet makkelijk moeten zijn (en 105 km/u gemiddeld voor de rij-uren is vrij makkelijk).

    Dan wil je minimaal 5 Tesla's laten meedoen, echter zijn de meeste SuperChargers gebouwd met 8 stations en dus heb je continue minimaal 2 Tesla's die de maximum laadsnelheid moeten delen. Ik denk dat er iets meer info nodig is om te berekenen wat er nodig is om het record te verbreken.
     
  3. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,467
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Ik zou de start juist daarom op verschillende locaties doen.

    Als je alle auto's volgt met track&trace kun je zelfs de routes vrij laten per auto.

    En recordpoging houden van vrijdagavond tot zondagavond.
     
  4. e-Rik

    e-Rik Member

    Joined:
    Aug 20, 2013
    Messages:
    451
    Location:
    Nederland
    Ik weet het niet hoor met dit soort initiatieven. Puur voor de fun wat energie wegblazen, niet erg milieubewust, ook al is het groene energie. Die kan beter besteed worden. Bovendien bezet je SuC capaciteit voor mensen die zinniger onderweg zijn. Ik zou niet zo blij zijn om een rijtje rally Tesla's aan te treffen op mijn vakantietrip.
    En wat als een vermoeide, veel te hard rijdende Tesla chauffeur een ongeluk veroorzaakt in de jacht op het record? Leuke pr.

    Voor wat het waard is.
     
  5. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,467
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Dat is absoluut een punt. Sowieso dienen alle deelnemers zich aan de verkeersregels te houden, dus ook aan de snelheid.

    En het is aan de ene kant verspilling, aan de andere kant promotie waartoe een 100% elektrische auto in staat is.
     
  6. FrankNL

    FrankNL Member

    Joined:
    Jan 16, 2016
    Messages:
    276
    Location:
    Nederland
    Helemaal gelijk! Het is een zeer goede promotie en leuk om te proberen, daarnaast met groene energie is het ook geen verspilling...als je nou diesel zou verbranden...het potentieel van de auto laten zien is erg goed en positief voor elektrische auto's...daarnaast is het een leuk wedstrijd element door het record te breken, daar zijn ze voor...

    Goed initatief!
     
  7. Arjan de Putter

    Joined:
    Mar 1, 2016
    Messages:
    10
    Location:
    Deventer, The Netherlands
    In de begintijd van de verbrandingsmotor werden ritten georganiseerd om te laten zien waartoe de nieuwe auto's in staat zijn.

    Na afloop van mijn eerdere E-race (E-Race) merkte ik dat ontzettend veel mensen met vragen zitten over de elektrische auto. Ik heb er op verjaardagsfeestjes uren over moeten vertellen. In mijn ogen heeft het fenomeen "elektrische auto" dergelijke PR nodig en dat rechtvaardigt voor mij zo'n evenement.

    Dat het niet eenvoudig is om het eerdere record te verbreken mag duidelijk zijn. Is dat een reden om het niet te doen? Voor mij niet.

    En ook aan veiligheid is gedacht: teams bestaan uit minimaal 3 personen. En dat vergt een goede voorbereiding: goed fit zijn (fysiek en mentaal), gezonde voeding en goed bewegen (ook bij de tussenstops).

    Mijn idee is om de auto's in groepen te laten rijden; 1 groep met de klok mee, 1 groep de route andersom. Ook in verband met files en dergelijke.

    Wat de ervaringen met de Superchargers betreft: je ontmoet daar nog steeds de leukste mensen.

    Je moet er een beetje gek voor zijn... Wie is er voor in? Aanmelden kan via Aanmelding voorbespreking recordpoging 48 uur | E-xpeditie.nl
     
  8. Herbie65

    Herbie65 Member

    Joined:
    Dec 2, 2014
    Messages:
    526
    Location:
    Netherlands
    Dan moeten we de E-Rally ook maar afschaffen?:confused:
     
  9. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,853
    Location:
    Tilburg, Netherlands

    Het motto van dit forum is: "Omdat het kan."

    Laten we dat zo houden :)
     
    • Like x 3
  10. PascalH

    PascalH Member

    Joined:
    Sep 5, 2015
    Messages:
    154
    Location:
    Zutphen, Netherlands
    Ik heb mijn team ingeschreven. Ben wel van een uitdaging [emoji41]
     
  11. sander kemper

    sander kemper Member

    Joined:
    Jan 11, 2016
    Messages:
    167
    Location:
    Wilp Netherlands
    Ik doe ook mee hoewel ik betwijfel of het technisch kan want 105KM gemiddeld is toch snel 125-130KM per uur denk ik zomaar en hoelang hou je dat vol. Wellicht de meer ervaren MS rijders kunnen daar antwoord op geven.
     
  12. Cohiba

    Cohiba Member

    Joined:
    Aug 6, 2014
    Messages:
    108
    Location:
    Ghent
    Volgens mij haal je dit enkel als er bij elke SUC een volgeladen tesla klaarstaat om kort achter te kunnen rijden tot aan de volgende SUC. En dan komt het er op aan zo slim mogelijk bij te laden en snelheid in te schatten.
     
  13. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,273
    Location:
    Third rock from the sun
    Die 105 was gebaseerd op de afstand en tijd buiten de laaduren om. Dus 105 zou daadwerkelijke snelheid zijn. De aanname van de laadsnelheid is dan overigens erg optimistisch. Ik ben heel benieuwd wie het lukt. Iedereen alvast succes gewenst!
     
  14. Theo Oberstadt

    Joined:
    Jan 22, 2016
    Messages:
    39
    Location:
    Voorschoten Nederland
    Moet goed te doen zijn.
    1180km naar de wintersport ging al is 14 uur bij temperatuur rond het vriespunt
    Gemiddelde snelheid moet hoger ongeveer 130km, afstanden niet te lang (rond de 220km)
    de tijd die je verliest met langer laden maak je ruimschoots goed door de korte reisduur (ongeveer 25 minuten sneller)
    belangrijk voor de route : dat er 130 gereden mag worden, niet te grote tussenafstand (de eerder genoemde 220km maximaal), laadpunt vlak langs de snelweg, goed weer .
    Als jullie het goed vinden probeer ik ook een team samen te stellen.
     
  15. Keezje

    Keezje Active Member

    Joined:
    Dec 17, 2013
    Messages:
    1,237
    Location:
    Netherlands
    Helemaal eens Theo, als ik 1.650 km kan rijden in 19 uur (solo) passen er ook 4.168,4210526315789473684210526316 kilometers in 48 uur :smile: en zeker als de familie niet meereist, want sommige laadstops hebben minder tijd nodig dan het fourageren.

    (Voor wat betreft mijn deelname is het thuisfront vooralsnog echter geen vertragende factor, maar een blokkerende... :redface: Heel soms MAG je iets gewoon niet. Misschien helpt zeuren, dat kun je dan weer van de kinderen leren)
     
  16. PascalH

    PascalH Member

    Joined:
    Sep 5, 2015
    Messages:
    154
    Location:
    Zutphen, Netherlands
    #16 PascalH, Mar 9, 2016
    Last edited: Mar 9, 2016
    Kijk het begint te leven ! leuk :biggrin:

    Zaken waar we gebruik van kunnen maken en eventueel rekening mee kunnen houden:
    - contact met TomTom voor HD traffic informatie op de route : wegwerkzaamheden, file, sponsoring :)
    - Tesla SuC planner EV Trip Planner
    - Tesla laad tabellen EV Trip Planner (Wel even zelf thuis wat metingen verrichten bij de SuC)
    - Weatherpro app voor realtime regenbuien en weersvoorspellingen
    - iemand een idee hoe de wind draait tijdens de route ( de MeteoEarth app geeft windrichting verwachtings modelen )
    - google maps of elk willekeurig ander mapping systeem waarmee we zoveel mogelijk vlak terrein hebben. hoogte kaart gegevens
    - de stukken waar je moet stijgen zoveel mogelijk snelladers in de buurt
    - (een tesla heeft gelukkig geen last van ijle lucht met het stijgen)
    - de stukken waar we dalen zoveel mogelijk recht en 130+ snelheid

    ik vergeet vast nog wat...
     
  17. Arjan de Putter

    Joined:
    Mar 1, 2016
    Messages:
    10
    Location:
    Deventer, The Netherlands
  18. PascalH

    PascalH Member

    Joined:
    Sep 5, 2015
    Messages:
    154
    Location:
    Zutphen, Netherlands
    Peanuts ! Kom op pioniers!
    Na schaatsen, tulpen, kaas, Deltawerken , wegenbouw, mag er ook best een lange afstands record EV bij toch voor Nederland
     
  19. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,313
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    Hou er rekening mee dat de kans groot is dat dit record niet erkend wordt.
    De combinatie van tijd en afstand zijn ze niet zot van bij guiness
     
  20. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,127
    Kans groot?
    Is gewoon een vaststaand feit. Het enige record dat werd erkend is door Renault met een ZOE op Nardo... 1618km op 24u tijd.
    Als iemand dat budget bij elkaar weet te vinden doe ik graag mee!

    Maar ik heb niet de indruk dat het boek hun doel op zich is. (waar ook wel iets voor te zeggen valt)
     
    • Like x 1

Share This Page