TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Refurbishen banden???

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Myfirstone, Jan 9, 2020.

1. Myfirstone

Myfirstone Member

Wat ik mij laatst steeds vaker afvraag is er een bedrijf dat mijn winterbanden kan refurbishen?

in het verleden keek ik altijd Wheeler Dealers en in een van de uitzendingen liet Mike zijn banden refurbishen.

nu lijkt het mij voor mijn portemonnee en voor het milieu beter omdat te laten doen. Als je ziet wat er aan autobanden jaarlijks afgedankt wordt en extra belasting van het milieu.

weet iemand een adresje?

2. RuudL

RuudL MS P85 2013

Hi Joost,

Dat kan volgens mij alleen met vrachtwagenbanden en dan ook nog als het symbool ‘U’ of de markering ‘Regroovable' op de band staat.

3. Devils son

Devils son Active Member

Opsnijden noemen we dat hier. Ja, ik zou er niet aan beginnen.

4. Myfirstone

Myfirstone Member

Ik heb het dus over het opnieuw aanbrengen van profiel en niet uit zuinigheid het profiel “bijsnijden”!

Ik heb even gegoogled en wat ik lees is dat er kinderziektes waren wat negatieve imago opleverde en dat dit verholpen is maar het negatieve imago blijft “rondzingen”.

heb nog geen bedrijf gevonden.

ik ga morgen gewoon even contact opnemen met de fabrikant van mijn banden.

laat het later weten.

5. Devils son

Devils son Active Member

Maar dit wil jij serieus als besparing op een auto als een Tesla?

Kijk, op een boodschappenautootje waarmee je een rondje om de kerk doet, ok. Maar dit kan ik dan echt niet begrijpen.

6. DeHakkelaar

DeHakkelaar Active Member

Volgens mij is zijn beweegreden niet persé besparing maar meer uit milieu technisch aspect als ik hem goed lees.
    Als het opnieuw een profiel aanbrengen op een band veel minder milieu belastend is, goedkoper en verder geen nadelen kent dan lijkt mij dit alleen maar goed toch?

• Like x 2
  7. Devils son

Devils son Active Member

Hij noemt zijn portemonnee als eerste! :)

Als refurbishen geen nadelen zou kennen, goedkoper en minder milieubelastend zou zijn, dan zouden de grote merken al lang massaal hun banden weer terug innemen en op deze manier terug op de markt brengen. Dus dat lijkt mij allemaal hoogst onwaarschijnlijk.

8. DeHakkelaar

Dat zou je zeggen ja maar zo werkt het toch niet altijd in deze wereld ;)
    Er zijn wel meer zaken die goedkoper en minder milieu belastend zijn maar toch maar lastig van de grond komen door bepaalde invloeden.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ik denk dat het idd zo is, geen verstand van.

• Like x 2
  9. Bas.

Bas. Active Member

Daar zijn ze volgens mij mee gestopt omdat je dan bij hoge snelheid je loopvlak wel eens verloor. Mij niet gezien. Ik kom graag heel thuis. Misschien gaat het wel voor een voertuig met max 100kmh.

10. Myfirstone

Myfirstone Member

Als consument bepalen wij de markt niet of nou ja niet altijd de producent. Kringloopwinkels warenwet eerst ook niet en auto demontage bedrijven is ook Boeming

• Like x 1
  11. Camelroel

Camelroel Member

Het wordt nog steeds wel gedaan maar een personenauto band is qua constructie niet de beste band om te coveren. vandaar dat je het eigenlijk nog alleen maar ziet bij Vrachtauto's, landbouwvoertuigen en terreinbanden (niet SUV)

12. DeHakkelaar

Lees post #4 van dit topic nog even en dan met name de eerste zin.

13. Wim S.

Wim S. Banned

Terechte opmerking. Post overleeft alleen dankzij jouw quote ;)

• Funny x 1
  14. joverdijk

joverdijk Member

Daarom zie je ook zo weinig vrachtwagen loopvlak rubberstukken op de vluchtstrook bedoel je? ;-)

• Funny x 1
  15. dutchneon

dutchneon Member

Is inderdaad wel in opkomst, kostentechnisch is het voor personenauto's minder interessant dan voor vrachtwagens.
    Ze halen het loopvlak er af, ruwen het karkas op en vulkaniseren een nieuw loopvlak op de oude band.

hier een Duits bedrijf die dat doet met uitleg: Produktion

Er is inderdaad veel meer aandacht voor sinds meer duidelijk word hoe slecht de restanten van autobanden gerecycled kunnen worden.
    Belangrijk punt is dat de rating van de bang omlaag gaat dus een V rating band word een H band (snelheidsindicatie).
    Maar aangezien we heel binnenkort allemaal 100 gaan rijden is dat een erg goed product voor de NL markt.

Er zijn inderdaad erg veel vooroordelen over het (re)coveren van banden, die ook vaak te maken hebben met illegale praktijken uit het verleden waarbij inderdaad banden opnieuw ingesneden werden....

Sind runderneuerte Reifen gefährlich?: Wie sehr punkten runderneuerte Reifen bei Nachhaltigkeit und Sicherheit? | BR.de

• Informative x 1
  16. Devils son

Devils son Active Member

Je dient met zomerbanden een snelheidsindex te hebben die overeenstemt met de maximumsnelheid van de auto.

Kortom: dat wordt helemaal niets.

17. Bas.

Bas. Active Member

Het is al een hele kunst om nieuwe banden met prettige eigenschappen te vinden. Dus voor de kritische gebruiker zal dit nooit wat worden.

18. Myfirstone

Myfirstone Member

Waarom wordt dat helemaal niks dan?

19. Myfirstone

Myfirstone Member

Ik heb een erg interessant artikel gevonden en wil hem hierbij met jullie delen. Omdat mijn Duits slecht is heb ik Google even aan het werk gezet.

Google Translate

20. dutchneon

dutchneon Member

Dat is inderdaad het artikel wat ik hierboven deelde... de google translate vertaling valt me mee.
    jammer dat het technische verhaal wat beperkt is!

Share This Page

• About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC