Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Reis naar Zwitserland in herfstvakantie

This site may earn commission on affiliate links.
Als alles goed gaat (groen-geel- rood), dan gaan we in de herfstvakantie naar Zwitserland. Ter plaatse kunnen we lokaal aan de 220V laden.

We hebben laadpassen van Newmotion en Maingau. Welke adviseren jullie nog meer?

Kennen jullie een leuk hotel tussen Karlsruhe en Freiburg in de buurt van de A5 met laadmogelijkheid? Of in de buurt van Strassbourg als de route via F “open” is. Het liefst in een beetje groene omgeving.

Bij voorbaat dank.
 
Natuurlijk hoop ik dat je hele goede tips krijgt.

Maar vraag me ook af op je zelf ook even op Tesla site hebt gekeken in menu bij "vind Tesla"?

Zoveel superchargers en destination chargers bij allerlei hotels....

Screenshot_20200902-181213_Chrome.jpg
 
Als alles goed gaat (groen-geel- rood), dan gaan we in de herfstvakantie naar Zwitserland. Ter plaatse kunnen we lokaal aan de 220V laden.

We hebben laadpassen van Newmotion en Maingau. Welke adviseren jullie nog meer?

Kennen jullie een leuk hotel tussen Karlsruhe en Freiburg in de buurt van de A5 met laadmogelijkheid? Of in de buurt van Strassbourg als de route via F “open” is. Het liefst in een beetje groene omgeving.

Bij voorbaat dank.
Hotel Eckert in Grenzach. An sich prima hotel en redelijk betaalbaar.

De Zwitsers met een Tesla laden massaal bij SuC's. Vast omdat de kWh-prijs bij een paal reteduur is.
Laatst bij de McD in Egerkingen. 2 menu's en een losse burger voor maar liefst 36 euro. Weet waar je aan begint.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hotel Eckert in Grenzach. An sich prima hotel en redelijk betaalbaar.

De Zwitsers met een Tesla laden massaal bij SuC's. Vast omdat de kWh-prijs bij een paal reteduur is.
Laatst bij de McD in Egerkingen. 2 menu's en een losse burger voor maar liefst 36 euro. Weet waar je aan begint.
Vorig jaar in Zwitserland gewoon met de Maingau pas voor een goedkoop tarief geladen. Wel binnen 4 uur ontkoppelen, omdat je daarna een boetetarief per minuut betaalt.
 
Ik heb een putje geboord in Zurich. Ik heb geen tips over laden maar wel een tip dat je subtiel moet laten blijken dat je geen Duitser bent, De service in restaurants is dan beter en kom je vaker dan zijn de porties ook groter. Al betaal je nog steeds veel te veel.
 
  • Funny
Reactions: Niek and JanG007
Vorig jaar in Zwitserland gewoon met de Maingau pas voor een goedkoop tarief geladen. Wel binnen 4 uur ontkoppelen, omdat je daarna een boetetarief per minuut betaalt.
Dan zijn Zwitsers "varkens" want de SuC staat er in in het weekend vol mee. Maar zoals hierboven Phil al schreef, er zijn enorm veel SuC's dus aan een paal staan is niet echt nodig.
 
Enige waar je rekening moet mee houden in de bergen is dat als je geschatte bestemmings-SOC laag is en je moet nog een berg over, dat die schatting rekening houdt met de regeneratie in de afdaling. Het kan zijn dat hij 2% aangeeft, bij aankomst beneden, maar dat je eerst niet boven op de berg geraakt. Als het nipt is, niet alleen de bestemmings-SOC bekijken, maar de ganse curve in de tripplanning.
Die regeneratie is wel super. One pedal driving in de haarspeldbochten. Maar zie mijn curve hieronder. Hoewel ik na 45 km met 19% ad SuC aankwam, ben ik onderweg toch onder de 16% geweest.
 

Attachments

  • 02D05437-6585-44A2-A4F1-CC5EE3E86ACC.jpeg
    02D05437-6585-44A2-A4F1-CC5EE3E86ACC.jpeg
    268.8 KB · Views: 43
  • Like
Reactions: jsopreis
Woon al 20 jaar in Zwitserland en rij 5 jaar Tesla. SuC Netwerk nu goed genoeg om overal te kunnen komen. Met de lage inkomstenbelasting (Max 35%) hebben we hier geen onzin met ‘auto van de zaak’ om toch nog enige voordelen te hebben.
Dus vooral auto/Tesla liefhebbers die elkaar nog steeds groeten bij langsrijden.

Aantal Tesla’s zijn laatste jaar wel zeer toegenomen door de 3. Situaties van volle SuC heb ik echter nog niet gezien.

Goedkoop in Zwitserland is vooral electronica omdat de BTW maar 7.7 % is.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Superendo and JRY.
Woon al 20 jaar in Zwitserland en rij 5 jaar Tesla. SuC Netwerk nu goed genoeg om overal te kunnen komen. Met de lage inkomstenbelasting (Max 35%) hebben we hier geen onzin met ‘auto van de zaak’ om toch nog enige voordelen te hebben.
Dus vooral auto/Tesla liefhebbers die elkaar nog steeds groeten bij langsrijden.

Aantal Tesla’s zijn laatste jaar wel zeer toegenomen door de 3. Situaties van volle SuC heb ik echter nog niet gezien.

Goedkoop in Zwitserland is vooral electronica omdat de BTW maar 7.7 % is.
Wat dacht je van deze, de Gotthardpas! Als ik dit zie ga ik weer dood.
 

Attachments

  • 20200618_204106.jpg
    20200618_204106.jpg
    238 KB · Views: 44
  • Like
Reactions: Bas. and Superendo
Woon al 20 jaar in Zwitserland en rij 5 jaar Tesla. SuC Netwerk nu goed genoeg om overal te kunnen komen. Met de lage inkomstenbelasting (Max 35%) hebben we hier geen onzin met ‘auto van de zaak’ om toch nog enige voordelen te hebben.
Dus vooral auto/Tesla liefhebbers die elkaar nog steeds groeten bij langsrijden.

Aantal Tesla’s zijn laatste jaar wel zeer toegenomen door de 3. Situaties van volle SuC heb ik echter nog niet gezien.

Goedkoop in Zwitserland is vooral electronica omdat de BTW maar 7.7 % is.
Tijdje geleden was ik bij SuC Beckenried en daar stonden 3 wachtende. Wij gingen eten bij SeeRauch en hadden geen haast (Tip)
 
Enige waar je rekening moet mee houden in de bergen is dat als je geschatte bestemmings-SOC laag is en je moet nog een berg over, dat die schatting rekening houdt met de regeneratie in de afdaling. Het kan zijn dat hij 2% aangeeft, bij aankomst beneden, maar dat je eerst niet boven op de berg geraakt. Als het nipt is, niet alleen de bestemmings-SOC bekijken, maar de ganse curve in de tripplanning.
Die regeneratie is wel super. One pedal driving in de haarspeldbochten. Maar zie mijn curve hieronder. Hoewel ik na 45 km met 19% ad SuC aankwam, ben ik onderweg toch onder de 16% geweest.

Goeie tip!

Had het dit voorjaar ook richting Serre-Chevalier (nog nèt voor de Corona-skistop): we gingen aankomen met een OK 5%, maar dat was inderdaad mèt regeneratie ingerekend. Het was even wat zweten bergop; uiteindelijk met 1% op de top van de pas aangekomen, en dan kunnen regenereren richting Serre-Chevalier zelf.

Het is nog maar zelden zooo stil geweest in deze van zichzelf al stille auto...
 
Daar is het vaak druk en Monte Ceneri ook. Egerkingen daarentegen is redelijk rustig.
In Beckenried stond ik vorig jaar dus helemaal alleen. Lekker ontbijt genomen in het hotel aan de overkant met formidabel uitzicht over het meer. Voor de kinderen kost het ontbijt hun leeftijd gedeeld door 2 :) .
Bij terugkomst aan de Supercharger, tegen 11.00, stond onze Tesla nog steeds eenzaam en alleen.
Maar goed, al dat anecdotisch bewijs hier, zegt natuurlijk niets. Het zou best kunnen dat het er wel eens druk is.
 
In Beckenried stond ik vorig jaar dus helemaal alleen. Lekker ontbijt genomen in het hotel aan de overkant met formidabel uitzicht over het meer. Voor de kinderen kost het ontbijt hun leeftijd gedeeld door 2 :) .
Bij terugkomst aan de Supercharger, tegen 11.00, stond onze Tesla nog steeds eenzaam en alleen.
Maar goed, al dat anecdotisch bewijs hier, zegt natuurlijk niets. Het zou best kunnen dat het er wel eens druk is.
Klopt. Het is geen wet van meden en perzen dat het vol is. Maar dat geldt voor alle SuC's. In augustus was het ook erg druk bij Melide. Druk is dan meer dan de helft bezet. Was voor ons ook de eerste keer dat het daar zo druk was.