TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Remedie tegen vastzittende parkeerremmen?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Maarten, Feb 25, 2016.

  1. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    1,688
    Location:
    Haarlem
    De meesten van ons zullen het denk ik wel meegemaakt hebben: na een nacht vochtig stallen van de S komen de parkeerremmen slechts met een schok los.
    Door corrosie kleeft het remblok aan de remschijf vast.
    Nu is dat na één nachtje niet zo erg, maar als het meerdere dagen en nachten worden dat de auto stil staat, zeker onder "zoute" omstandigheden, wordt het misschien een ander verhaal.
    In het verleden heeft mij dat bij de VW Phaeton al eens nieuwe remschijven opgeleverd: een heel duur klusje.

    Nou dacht ik slim te zijn en de auto in de N te zetten met een wielkeg achter een band om ervoor te zorgen dat de auto niet wegrolt.
    Helaas, het lijkt erop dat de combinatie van N en laden niet mogelijk is.
    Op zich wel logisch natuurlijk, maar weet iemand een workaround voor als de auto langere tijd onder natte/zoute omstandigheden stilstaat?
    Of hebben sommigen ervaren dat het bij licht vastzitten blijft en het dus geen probleem is? :rolleyes:
     
  2. Carl Leermakers

    Joined:
    Nov 24, 2013
    Messages:
    329
    Location:
    Brussels
    Op wintersport (nu toch al een keer of vier) laat ik mijn wagen meestal zes dagen met rust, en ook bij andere buitenlandse verplaatsingen is dat soms 4 à 5 dagen. Op "P" gestald. Behalve het "schokje" dat er soms inderdaad is (overigens soms zelfs na minder dan 24 uur niet-rijden) heb ik er nooit enige last van ondervonden.
     
  3. ERvee

    ERvee member

    Joined:
    Oct 12, 2014
    Messages:
    794
    Location:
    Nieuwegein, The Netherlands
    Bij alles korter dan n maand mag dat echt geen problemen opleveren en moeten ze gewoon redelijk soepel loskomen, zelfs in de winter.
     
  4. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,134
    Ik heb dat ook. Is een extra reden om je S nooit te lang stil te laten staan:wink:.
    Nee ff serieus, gezien de reacties zal Tesla hier met de update van sept 2014 hier ook wel iets aan aangepast hebben om te beletten dat er veel opspattend water tussen remschijf en -blokjes komt te zitten.
    Of zou het misschien aan de locatie van de remklauw kunnen liggen? (waarbij ik bedoel in welke cirkelkwadrant de remklauw zit bij een Classic en waar bij een next gen.)
    Of misschien ligt het aan het feit dat wij bij het oprijden van de oprit of garage amper moeten remmen waardoor het vocht blijft zitten.
     
  5. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Maarten, als hij binnen staat, eventueel 12u wachten tot de remschijven droog zijn en dan de wagen even 10 cm verzetten zodat de blokken "los" komen van de schijven? Mogelijk zullen ze daarna minder de neiging hebben in dezelfde mate te oxideren?
     
  6. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    1,688
    Location:
    Haarlem
    Dat verzetten ga ik doen, lijkt mij inderdaad de beste methode.
    Ben benieuwd of het gaat werken!
     
  7. RvdVen

    RvdVen Member

    Joined:
    Jan 31, 2014
    Messages:
    320
    Location:
    Helmond
    Misschien met enige regelmaat de "emergency brake" (P ingedrukt houden tijdens rijden) gebruiken om zo de handremblokken schoon te houden?
     
  8. Firebird

    Firebird Active Member

    Joined:
    Dec 7, 2013
    Messages:
    1,115
    Location:
    Ardooie, Belgium (EU)
    Hmm, dat gaan je passagiers gegarandeerd leuk vinden. :tongue:
     
  9. RvdVen

    RvdVen Member

    Joined:
    Jan 31, 2014
    Messages:
    320
    Location:
    Helmond
    Ik heb het zelf nooit geprobeert in een Tesla maar gooit ie de ankers dan goed uit?[emoji14]In mijn Scénic remt ie namelijk gewoon rustig af op de handrem als ik de automatische handrem aan trek tijdens het rijden.
     
  10. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,279
    Location:
    Third rock from the sun
    Als het goed is doen alle auto's dat (met elektronische handrem). Veiligheidsvoorziening. Ik verwacht niet dat Tesla dit anders doet. Even kort hard remmen kan ook helpen.
     
  11. RvdVen

    RvdVen Member

    Joined:
    Jan 31, 2014
    Messages:
    320
    Location:
    Helmond
    Met even kort hard remmen (bedrijfsrem) worden toch niet de handremblokken gebruikt?

    Ik heb het ooit bij een Audi A4 geprobeerd: die gaat toch aanzienlijk harder in de ankers als mijn Scénic hoor ;-)
     

Share This Page