Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

remhulp bij aanrijding

This site may earn commission on affiliate links.
Onlangs had ik een lichte aanrijding. Achteraan op een voertuig gereden die stond te wachten om de weg op te rijden, die vertrok, maar uiteindelijk stopte dit voertuig terug. Ik zelf schoof ook aan om de weg op te rijden, keek nog eventjes naar links om dan vervolgens weg te rijden, maar het was al te laat. Het voertuig voor mij was toch niet vetrokken en ik reed er achteraan op in, aan lage snelheid 3-5kmh misschien?
Met wat bumperschade als gevolg.
Nu vraag ik af waarom er geen remhulpsysteem van de model S heeft ingegrepen om die aanrijding te vermijden?
 
Onlangs had ik een lichte aanrijding. Achteraan op een voertuig gereden die stond te wachten om de weg op te rijden, die vertrok, maar uiteindelijk stopte dit voertuig terug. Ik zelf schoof ook aan om de weg op te rijden, keek nog eventjes naar links om dan vervolgens weg te rijden, maar het was al te laat. Het voertuig voor mij was toch niet vetrokken en ik reed er achteraan op in, aan lage snelheid 3-5kmh misschien?
Met wat bumperschade als gevolg.
Nu vraag ik af waarom er geen remhulpsysteem van de model S heeft ingegrepen om die aanrijding te vermijden?

Ik was vorige week bij een in Tesla gespecialiseerd schadebedrijf (gelukkig alleen voor vervangen voorruit ivm sterretje+scheurtje)
Nog nooit zoveel Tesla's met schade bij elkaar gezien!

Maar wat schetste mijn verbazing -> heel veel met (lichte en zware) voorschade :oops:
Wat doen al deze chauffeurs toch met al die reeks aan beveiligingen/rij assistentie...... :rolleyes:
 
Nu vraag ik af waarom er geen remhulpsysteem van de model S heeft ingegrepen om die aanrijding te vermijden?
Onder de x km/u (ik denk 10) werkt geen enkel rijhulpsysteem, behalve de ongewenste acceleratiebescherming maar die beperkt de acceleratie, niet het rijden op zich.
Al eens gezien hoe de wagens op een trailer staan voor transport? Zou anders niet mogelijk zijn.
En er zijn nog wat meer toepassingen te bedenken. Rijden door lang gras, uit een nipte parkeerplaats rijden, voor een muur parkeren…
 
Eenzelfde eens voor gehad met m'n Škoda met front assist collision avoidance. Die voorkwam toch mooi de aanrijding door echt vol in de ankers te gaan. Tegelijkertijd werden we in de stoelen gedrukt doordat de gordels aangetrokken werden en gingen de alarm lichten aan.

Toen ik de auto achter mij zag naderen heb ik het gas nog weer ingedrukt; maar de auto ging gelijk weer vol in de ankers.

Op dat systeem had ik het volste vertrouwen dat het er alles aan zou doen om een aanrijding te voorkomen.

Bij de Tesla heb ik dat vertrouwen niet. Bij het minste geringste gaan er duizend toeters en bellen af; maar bij diverse bijna aanrijdingen greep de auto niet in.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?