Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Remmerij verbeteren Model X

This site may earn commission on affiliate links.

watt

Power Member
May 6, 2019
481
287
NL
Heb er eigenlijk nog niemand over gehoord, maar de remmerij van de Model X vind ik zelf wat soft.

Wat mij betreft mag de remmerij wel wat sneller en vooral agressiever aangrijpen. Nu heb ik het gevoel dat ik flink op de rem moet trappen wil de kolos naar wens afremmen. Uiteraard ben ik op de hoogte dat het ook een log, zwaar apparaat is die ook moeilijker zich laat afremmen dan een auto van 900 kg.

Iemand die weet of de remmen geupgrade kunnen worden? Bijvoorbeeld remblokken die wat beter aangrijpen? Zo ja, nog tips over welke remblokken/schijven dan gebruikt moeten worden?
 
Heb er eigenlijk nog niemand over gehoord, maar de remmerij van de Model X vind ik zelf wat soft.

Wat mij betreft mag de remmerij wel wat sneller en vooral agressiever aangrijpen. Nu heb ik het gevoel dat ik flink op de rem moet trappen wil de kolos naar wens afremmen. Uiteraard ben ik op de hoogte dat het ook een log, zwaar apparaat is die ook moeilijker zich laat afremmen dan een auto van 900 kg.

Iemand die weet of de remmen geupgrade kunnen worden? Bijvoorbeeld remblokken die wat beter aangrijpen? Zo ja, nog tips over welke remblokken/schijven dan gebruikt moeten worden?
Unplugged Performance heeft rem upgrades voor de Model X. Misschien dat Tesland deze verkoopt?

Tesla Model X Upgrades By Unplugged Performance
 
Ik vrind dat mijn remmen best OK zijn, ik gebruik ze ook nauwelijks. :cool:
Ze roesten wel erg snel. Als het vandaag regent als ik hem in de garage zet dan weet ik zeker dat ik morgen 4 remmen hoor losbreken. Dit heb ik met andere auto's nooit zo erg gehad. Zelfs mijn Laro die een half jaar niet gebruikt was en buiten stond had er geen last van.
 
Ik ervaar de remkracht van de Model X ook als soft. Natuurlijk is het een hele zware auto, maar daar hoort de remkracht op afgestemd te zijn. De remweg van een vrachtwagen is ook ongeveer hetzelfde als een gemiddelde personenauto.

Ooit op de drukke Brennerpas met mijn Audi Q5 in een kop-staart kettingbotsing terecht gekomen, waarbij ik de enige was die de voorligger niet geramd heeft, dankzij voldoende afstand gehouden en veel remkracht. Zowel voor als achter mij zaten meerdere auto's op elkaar. Mijn Model X zou niet op tijd tot stilstand zijn gekomen. Na deze ervaring houd ik nóg meer afstand dan ik al deed, wat natuurlijk geen kwaad kan, maar soms irritant is door invoegende medeweggebruikers die een "gaatje" zien.

Als mijn remmen ooit aan vervanging toe zijn (300.000 km?), dan ben ik ook geïnteresseerd in een upgrade.
 
Ik ervaar de remkracht van de Model X ook als soft. Natuurlijk is het een hele zware auto, maar daar hoort de remkracht op afgestemd te zijn. De remweg van een vrachtwagen is ook ongeveer hetzelfde als een gemiddelde personenauto.

Ooit op de drukke Brennerpas met mijn Audi Q5 in een kop-staart kettingbotsing terecht gekomen, waarbij ik de enige was die de voorligger niet geramd heeft, dankzij voldoende afstand gehouden en veel remkracht. Zowel voor als achter mij zaten meerdere auto's op elkaar. Mijn Model X zou niet op tijd tot stilstand zijn gekomen. Na deze ervaring houd ik nóg meer afstand dan ik al deed, wat natuurlijk geen kwaad kan, maar soms irritant is door invoegende medeweggebruikers die een "gaatje" zien.

Als mijn remmen ooit aan vervanging toe zijn (300.000 km?), dan ben ik ook geïnteresseerd in een upgrade.
Als je met voldoende pedaalkracht je ABS kan activeren op een droge wegdek, zijn de remmen goed genoeg. Want bij het activeren van de abs zijn de banden de limiterende factor en niet je remmen. "Betere" remmen voelt een stuk beter en zullen er voor zorgen dat je met minder pedaaldruk je ABS kan activeren maar je remweg zal niet echt korter worden.
Performance remproducten halen de winst uit een betere koeling of andere materialen die beter tegen hitte bestand zijn waardoor je op een circuit langer goede remmen hebt. Ik hoop niet dat jouw rijstijl zo is dat je het op de weg ook nodig bent. Als je remmen 300.000 km meegaan zal dat ook wel meevallen. :)
 
  • Like
Reactions: job-lek and Mini_Me
Als je met voldoende pedaalkracht je ABS kan activeren op een droge wegdek, zijn de remmen goed genoeg. Want bij het activeren van de abs zijn de banden de limiterende factor en niet je remmen. "Betere" remmen voelt een stuk beter en zullen er voor zorgen dat je met minder pedaaldruk je ABS kan activeren maar je remweg zal niet echt korter worden.
Performance remproducten halen de winst uit een betere koeling of andere materialen die beter tegen hitte bestand zijn waardoor je op een circuit langer goede remmen hebt. Ik hoop niet dat jouw rijstijl zo is dat je het op de weg ook nodig bent. Als je remmen 300.000 km meegaan zal dat ook wel meevallen. :)
Interessant wat je zegt over dat de banden de limiterende factor zijn en niet de remmen. Daar heb je een punt. Tesla vereist dan blijkbaar een hogere pedaaldruk dan bijvoorbeeld Audi. Mijn rijstijl is inderdaad dusdanig dat de ABS vrijwel nooit hoeft in te grijpen. Is er nog een verschil waar te nemen in de remervaring tussen 22"en 20" banden? De breedte van de band is uiteraard hetzelfde, maar misschien meer wegcontact door de grotere diameter?
 
Interessant wat je zegt over dat de banden de limiterende factor zijn en niet de remmen. Daar heb je een punt. Tesla vereist dan blijkbaar een hogere pedaaldruk dan bijvoorbeeld Audi. Mijn rijstijl is inderdaad dusdanig dat de ABS vrijwel nooit hoeft in te grijpen. Is er nog een verschil waar te nemen in de remervaring tussen 22"en 20" banden? De breedte van de band is uiteraard hetzelfde, maar misschien meer wegcontact door de grotere diameter?
De omtrek is gelijk tussen 20 en 22 omdat de 22 een lagere wang heeft. Dus bij dezelfde breedte is het contactoppervlak ook gelijk. Verschil is rubber en bandendruk gaan hier het meeste verschil maken.
 
Ik heb hetzelfde probleem en verschillende keren bij CC aangekaart maar geen verbetering. Ik heb dan zelf de remblokken vooraan vervangen door blokken van Ferrodo. Grijpen een stuk beter dan de originele van Brembo, maar ze "bijten" ook niet zoals ik het zou willen. Zeker bij nat weer en geen gebruik van de remmen is het angstig als je op de snelweg plots een noodstop moet maken. Een goeie reflex en een fractie van een seconde de voet vannhet pedaal helpt wel.
Ik overwoog ook om blokken uit de racewereld te plaatsen maar die zijn ook maar op hun best als ze gloeiend heet staan dus dat is weggegooid geld.
Het gewicht van de wagen is geen excuus. Onze bestelwagens rijden elke dag met 3200kg rond en die stoppen een stuk beter dan de MX.
Ook de wegligging in bichten is een ramp. Het binnenwiel draait in de bocht onvoldoende waardoor er steeds 1 wiel slipt ennje dus maar de helft van de impact hebt. Bij het keren tussen de stoepranden hoor je zo 1 wiel over het asfalt schuren.

Echt niet tevreden van.
 
Unplugged Performance heeft rem upgrades voor de Model X. Misschien dat Tesland deze verkoopt?

Tesla Model X Upgrades By Unplugged Performance

Bedankt, wist niet dat dat bestond, het is echter wel een prijzige upgrade :D


Ooit op de drukke Brennerpas met mijn Audi Q5 in een kop-staart kettingbotsing terecht gekomen, waarbij ik de enige was die de voorligger niet geramd heeft, dankzij voldoende afstand gehouden en veel remkracht. Zowel voor als achter mij zaten meerdere auto's op elkaar. Mijn Model X zou niet op tijd tot stilstand zijn gekomen. Na deze ervaring houd ik nóg meer afstand dan ik al deed, wat natuurlijk geen kwaad kan, maar soms irritant is door invoegende medeweggebruikers die een "gaatje" zien.

Een paar jaar geleden heb met de MX een kleine fender bender gehad met een voorganger die plots vol in de ankers ging bij groen licht toen het donker en regenachtig was. In mijn beleving (en afgaande op de dashcambeelden) reageerde ik vrij snel, maar kreeg wel de indruk dat ik de rem te diep moet intrappen eerdat de remmen goed vastbeten.

In vergelijking met eerdere auto's die ik reed is dat aangrijpmoment veel sneller, het kan inderdaad zoals @Camelroel zegt, niet zozeer liggen aan de remmerij zelf maar aan de remdruk. Ik verwacht niet dat hier snel iets aan kan worden verbeterd?
 
Bedankt, wist niet dat dat bestond, het is echter wel een prijzige upgrade :D




Een paar jaar geleden heb met de MX een kleine fender bender gehad met een voorganger die plots vol in de ankers ging bij groen licht toen het donker en regenachtig was. In mijn beleving (en afgaande op de dashcambeelden) reageerde ik vrij snel, maar kreeg wel de indruk dat ik de rem te diep moet intrappen eerdat de remmen goed vastbeten.

In vergelijking met eerdere auto's die ik reed is dat aangrijpmoment veel sneller, het kan inderdaad zoals @Camelroel zegt, niet zozeer liggen aan de remmerij zelf maar aan de remdruk. Ik verwacht niet dat hier snel iets aan kan worden verbeterd?
Zou het misschien kunnen dat je de remmen niet eerder echt had gebruikt die dag?

Wellicht moest je toen je hard moest remmen eerst nog even de remmen schoon/droog remmen?
 
Bij de S het zelfde verhaaltje.
Zeker nu ik een in een paar andere ev's heb proef gereden.
Die remmen een stuk beter.
Wat ik nu meer ga doen is op een weg waar geen verkeer is, een paar noodstops ga maken.
Daar knappen de remmen wel van op, maar de remmen van mijn S remmen remmen slechter als mijn klassieke Engelse motorfiets.
 
Het blijkt dat het lage Tesla remkrachtgevoel ook te maken heeft met de flexible ophanging van de master cilinder. Bij hard remmen "geeft ie mee". Goed in beeld gebracht door Brian van i1Tesla, inclusief een oplossing hiervoor door de cilinder vast te zetten met een brace van Mountainpassperformance. Helaas leveren zij geen brace voor de Model X.

 
  • Informative
Reactions: watt
Zou het misschien kunnen dat je de remmen niet eerder echt had gebruikt die dag?

Wellicht moest je toen je hard moest remmen eerst nog even de remmen schoon/droog remmen?

Het was gebeurd in de eerste 5 km vanaf huis, maar kan niet zeggen dat de remmen niet gebruikt worden op dat stuk. Ik haalde die fender bender ook meer als voorbeeld aan, in z'n algemeenheid heb ik vaak het gevoel meer te moeten anticiperen omdat de remmen mij te laat lijken aan te grijpen.


Heb je een P100D? Dan kan ik de Brembo kit aanraden, voor schijven zijn dan 380mm groot en remklauw heeft 6 zuigers, ik gebruik het ook en zeker een verbetering.

Dit zijn ze: Brembo® - GT Series Cross Drilled 2-Piece Rotor Big Brake Kit

Ik heb een gloednieuwe achter schijven set over indien je intresse hebt, zwarte klauwen ipv ordinair rood.

Ik heb geen MX P100D maar een "normale" MX 100D. Zo'n Brembo kit was eerlijk gezegd wel het eerste waar ik aan dacht bij een upgrade. Ik zie dat ze op die website ook kits hebben voor de MX (je link bevat een brake kit voor de MS): Security Check alsmede enkele andere merken brake kits.


Het blijkt dat het lage Tesla remkrachtgevoel ook te maken heeft met de flexible ophanging van de master cilinder. Bij hard remmen "geeft ie mee". Goed in beeld gebracht door Brian van i1Tesla, inclusief een oplossing hiervoor door de cilinder vast te zetten met een brace van Mountainpassperformance. Helaas leveren zij geen brace voor de Model X.


Interessant. Dit klinkt mij aardig plausibel. Misschien moeten we 'm eens vragen om deze brace ook te leveren voor de MX? :D Bedankt voor het delen, ga het in de gaten houden.