Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rempedaal effect op ramen?

This site may earn commission on affiliate links.
Eentje waar iemand van jullie misschien een zinnige uitleg voor heeft, maar misschien ook wel een deel van de verklaring is voor de spontaan springende ruiten bij sommige Tesla's.

Als de wagen een tijdje heeft stil gestaan ('s morgens, na het werk,....) dan gebeurd het volgende.
Ik doe de deur open, zet me in mijn stoel, en druk op mijn rempedaal. Het moment dat ik op het rempedaal druk, hoor je ergens een of meerdere ruiten aangedrukt worden.

Op dat moment is er geen enkel lichaamsdeel in de buurt van de raambediening, dus daar ligt het alleszins niet aan.
Zijn er nog mensen die dat ervaren?

Bart
 
Is mij ook opgevallen. Het gaat idd ook om ramen van deuren welke niet open zijn geweest om in/uit te stappen. Ik had niet de indruk dat een raam erdoor kon "knappen". Het geluid is vergelijkbaar met het omhoog bedienen van een raam wat al gesloten is.

Tip: met model Tesla in je (voet)tekst/signature hebben we een idee over welke auto we het hebben
 
Heeft dat niet te maken dat een 3 en Y de ramen een stukje naar beneden doen bij lage temperaturen zodat deze minder snel aan de rubbers vriezen?

Volgens mij ook, want het effect doet zich alleen voor als het koud genoeg is. Vandaag met 10 graden bijvoorbeeld niets van gemerkt. Bij instappen en starten gaan bij een lage temperatuur de ramen dus naar boven, naar hun normale stand.
 
Inderdaad !
Staat vermeld in de sectie " 'Best practices' bij koude weersomstandigheden" op p. 101 v/d handleiding.
  1. • Model 3 past de stand van de ruiten automatisch iets aan, zodat het openen van portieren bij lage temperaturen wordt vergemakkelijkt.
 
Last edited:
  1. • Model 3 past de stand van de ruiten automatisch iets aan, zodat het openen van portieren bij lage temperaturen wordt vergemakkelijkt.

Wat lijkt me dat heerlijk.

Op plekken waar ik geen contact krijg via de app gebeurt het nogal eens dat de ruiten van mijn S na een vrieskoude nacht niet omlaag gaan bij het openen, maar daarna wel omhoog. Waardoor het raam te hoog uitkomt, de deur niet meer sluit en allles pas weer werkt zodra de auto een poosje heeft kunnen opwarmen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Wat lijkt me dat heerlijk.

Op plekken waar ik geen contact krijg via de app gebeurt het nogal eens dat de ruiten van mijn S na een vrieskoude nacht niet omlaag gaan bij het openen, maar daarna wel omhoog. Waardoor het raam te hoog uitkomt, de deur niet meer sluit en allles pas weer werkt zodra de auto een poosje heeft kunnen opwarmen.
Een fles met lauwwarm water en rondje lopen rond de auto doet ook wonderen. klein drupje sop erin dan bevriest het ook niet snel.
 
Een fles met lauwwarm water en rondje lopen rond de auto doet ook wonderen. klein drupje sop erin dan bevriest het ook niet snel.
Sta je dan met je auto van bij aankoop over een ton de klooien met water :)

Zelf tot nu toe 3x met wintersport trips meegemaakt. Natuurlijk een grote design fail en triest dat ze dergelijke verbeteringen niet naar de S en X hebben gebracht.

De 3 en helemaal de Y is superieur aan de S en X. Was ik geen 1.97 geweest maar 10cm korter had ik een 3 gehad. Ben heel nieuwsgierig naar de refresh of ze eindelijk de S eens een beetje pimpen met goede stoelen, geen issues met ramen, overal softclose, midden armsteun zoals de 3/Y, geïsoleerde ramen, verbeterde ruiterwissers, matrix verlichting, stoelen voor lange mensen, gordel spanner die verstelbaar is (echt bizar dat dit niet kan),HUD, stuur als de 3 maar dan groter, blindering voor het zonnescherm zoals je op praktisch elke VW ziet....

Ik mag dromen toch?
 
  • Like
Reactions: job-lek