Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Renault Zoe naast Tesla - belangrijke weetjes?

This site may earn commission on affiliate links.

AustinP

Active Member
Apr 6, 2015
1,667
1,460
Belgium
We hebben onze Tesla sinds meer dan een jaar, en 45000KM.
Nu zijn we op zoek naar een nieuwe auto voor mevrouw. In een budget onder 30k€, ziet de nieuwe Zoe 40 (met batterij 41KW) er belovend uit: 300KM reëel. Momenteel rijdt ze met een 8 jaar oud Polo 1.4TDI.
Nu, ik weet dat het appel en peer vergelijking is, maar naast de overduidelijke verschillen (ruimte & perfs), voor degene die kennis hebben van de Zoe, wat moeten we weten? Ik ben bang dat met onze ervaring met de Tesla, ik veel verwacht van een EV, en dat er toch belangrijke weetjes zijn dat we best op voorhand horen, om teleurstelling te voorkomen.

Bv: acceleratie idd niet Ludicrous, maar toch beter dan vergelijkbare kleine ICE autos (zoal Pol 1.4TDI ;)) of beter?

Alvast bedankt!
 
Je weet dat het een franse auto is?

Je hebt duidelijk nog geen proefrit gemaakt; aangezien je aan een vergelijking met een Tesla denkt.
Met de 22 kWh halen we zomers max. 130 km, in de winter 90.
Dus als je mevrouw 300 wil halen; aub niet voor me rijden dan.
De batterij moet je huren.
ZOE's zijn heel kritisch met laden. Check vooraf of die je paal thuis wel lust ;):confused:
Renault dealers zijn niet blij met EV's, verwacht daar al helemaal geen Tesla-ervaring.

Ik wil je absoluut niet ontmoedigen, maar je vroeg om "belangrijke weetjes".
Wij hebben een "maandagochtend-exemplaar" (jun 2015). Die heeft nog wat meer belangrijke weetjes.

Positief:
Mijn mevrouw is ondanks het eea nog steeds heel blij ermee.
Heeft een snelle lader (voor ons belangrijk, met maar 1 eigen laadplek).
Je bent af van olie verbranden.

En ja, de stap van een Polo naar een ZOE zal plezant zijn.
 
Bedankt voor jullie antwoorden

Ik weet dat het frans is, en ben zeker geen fan van Renault. Maar de Zoe ziet er, van buitenuit zeer mooi en ... het is een EV.
Model 3 zal te duur zijn. En het is idd nog 2 jaren wachten. Plus, 30k is echt de max, ik denk meer rond de 25k, indien mogelijk.

Ik heb ook al gehoord dat de verkopers daar niet zo enthousiaste over zijn, moet nog een vinden in onze regio (Keerbergen, Bel) en zien.

Martijn, ik lees op een franse fora dat er een verplicht jaarlijkse onderhoud is? Wat houdt dit in en hoeveel vragen ze?

Ivm met rijgedrag, voelt het veilig op snelwegen ? Is het daar ook comfortable, ivm geluid.
Ik begrijp de RLink niet zo goed. Kan jij een beetje uitleggen wat het is? Soort onboard OS om apps te installeren? 3G verbonden? OTA updates?

Alvast bedankt!
 
Het is een stille auto. De gewone versie (niet snellaad) is minder kritisch qua laden. In eco stand loopt de Zoë 95/100 km/h en anders max 135 km/h. Er zijn in NL een aantal echte ZE dealers die veel ervaring hebben met de Zoë. In Nieuwegein zit het verkoop- en servicepunt voor Utrecht eo. Ik heb begrepen dat 275 tot 300 km range realiseerbaar is. Oh ja er is een extra luxe Bose versie met leer, etc. Dit is eigenlijk de Swiss Edition die oorspronkelijk alleen in Zwitserland leverbaar was.
 
Ik heb naast een MS ook een Zoe (april 2016). Mijn vrouw is er blij mee en ik vind het best een geinig karretje hoor. We gebruiken hem niet voor ritjes boven 100km, daar hebben we de MS gelukkig voor. Ik vind het best goeie value for money. De afschrijving zal ongetwijfeld pittig zijn, maar wie weet valt dat tegen de tijd dat men ook op zoek gaat naar gebruikt elektrisch wat mee.
 
Ik heb naast een MS ook een Zoe (april 2016). Mijn vrouw is er blij mee en ik vind het best een geinig karretje hoor. We gebruiken hem niet voor ritjes boven 100km, daar hebben we de MS gelukkig voor. Ik vind het best goeie value for money. De afschrijving zal ongetwijfeld pittig zijn, maar wie weet valt dat tegen de tijd dat men ook op zoek gaat naar gebruikt elektrisch wat mee.
Heb je de R240 of de Q210?
 
Wij hebben ook een Tesla en daarnaast een Zoe. Supertevreden over de Zoe. Wel echt een stadsautootje, maar lekker luxe uitgevoerd, en altijd leuk om even in te rijden. Zeker met die grotere accu lijkt het me een prima deal. Wij hebben de R240 en nog nooit problemen met laden gehad. Dat RLink trouwens geen hoge pet van op. Beetje omslachtig allemaal.
 
@AustinP : is dit in vennootschap? Zo ja zie bijlage voor approximatieve berekening TCO Zoe 41kWh.

Onafhankelijk van die vraag: 41 kWh is iets anders dan 22 kWh. Laadt denk ik ook "Chademo-snel" (genre 250 km/u), als ik me niet vergis. Lijkt me echt wel serieus. Dat sommige Renault-dealers vreemd opkijken (of zelfs bizarre spastische spierreacties in hun gelaat beginnen vertonen) als je om Zoé-info vraagt is een andere kwestie, die niet snel opgelost zal zijn, maar ook niets met de intrinsieke waarde van de wagen te maken heeft. Als jij en je echtgenote die wagen bovendien nog mooi vinden ook: why not?

Dit gezegd zijnde: wachten op een M3 (zie dezelfde TCO-berekening) is ook wel zeker een meer dan waardig alternatief! Als Tesla-rijder heb je a priori nog steeds voorrang inzake leveringen, dacht ik.
 

Attachments

  • KostprijsZoeTesla2016-1 Feuil1.pdf
    119.7 KB · Views: 70
Dat past niet in zn budget; wellicht met een TCO-berekening weer wel (de batterij-huur meerekenen).
En een betere prijs-kwaliteit verhouding.
Daarover heb ik een andere mening. Op dit moment schrijven auto's als de Zoe en Leaf gigantisch hard af. Kijk maar eens wat een gebruikte van een jaar of 3 oud oplevert.
Met de komst van een nieuwere generatie EVs zoals de Ampera-E en de Model 3 gaat die afschrijving niet opeens minder hard ;-)
Wie wil er straks nog een Zoe (gedateerd model) als er ook een Model 3 is?
Als je die over 2/3 jaar ziet naast je Zoe dan ga je die alsnog kopen.
En dan heb je die gierende afschrijving al betaald.
 
Daarover heb ik een andere mening. Op dit moment schrijven auto's als de Zoe en Leaf gigantisch hard af. Kijk maar eens wat een gebruikte van een jaar of 3 oud oplevert.
Met de komst van een nieuwere generatie EVs zoals de Ampera-E en de Model 3 gaat die afschrijving niet opeens minder hard ;-)
Wie wil er straks nog een Zoe (gedateerd model) als er ook een Model 3 is?
Als je die over 2/3 jaar ziet naast je Zoe dan ga je die alsnog kopen.
En dan heb je die gierende afschrijving al betaald.
Dan moet je wel een Model 3 kunnen krijgen... Ik denk dat die pas over een jaar of 2 met een beetje fatsoenlijke levertijd te krijgen zijn. En het zou me niet verbazen als dat nog langer gaat duren. Ik denk dat m'n Zoe nog 10K+ ofzo opbrengt, iemand die een Model 3 voor 40K gaat kopen, zie ik niet als concurrent voor mijn 2e handsje.
 
Dan moet je wel een Model 3 kunnen krijgen... Ik denk dat die pas over een jaar of 2 met een beetje fatsoenlijke levertijd te krijgen zijn. En het zou me niet verbazen als dat nog langer gaat duren.

en intussentijd heb jij wel electrisch gereden. ;)

iemand die een Model 3 voor 40K gaat kopen, zie ik niet als concurrent voor mijn 2e handsje.
maar het zou wel kunnen dat er dan vele Zoes en aanverwanten op de 2de hands markt komen, en dat de prijs dus laag zal zijn.
Pure speculatie uiteraard.
 
  • Like
Reactions: jgjongsma
Het absolute voordeel van de Zoe is de lader: 22 kW laden aan een gewone laadpaal of elders indien voldoende krachtstroom beschikbaar achter het laadstation is erg bruikbaar. Het is de enige wagen die dat standaard aanbiedt. Bij de Q90 is het zelfs 43 kW, dus aan een snellaadpaal bijna zo snel als Chademo of CCS.
Voor de rest: alle voordelen van elektrisch rijden: lineaire acceleratie, stil, soepel, gekoppeld zodat voor te verwarmen, koelen, SOC raadplegen, laadactiviteit raadplegen enz...
 
Bedankt voor jullie antwoorden

Ik weet dat het frans is, en ben zeker geen fan van Renault. Maar de Zoe ziet er, van buitenuit zeer mooi en ... het is een EV.
Model 3 zal te duur zijn. En het is idd nog 2 jaren wachten. Plus, 30k is echt de max, ik denk meer rond de 25k, indien mogelijk.

Ik heb ook al gehoord dat de verkopers daar niet zo enthousiaste over zijn, moet nog een vinden in onze regio (Keerbergen, Bel) en zien.

Martijn, ik lees op een franse fora dat er een verplicht jaarlijkse onderhoud is? Wat houdt dit in en hoeveel vragen ze?

Ivm met rijgedrag, voelt het veilig op snelwegen ? Is het daar ook comfortable, ivm geluid.
Ik begrijp de RLink niet zo goed. Kan jij een beetje uitleggen wat het is? Soort onboard OS om apps te installeren? 3G verbonden? OTA updates?

Alvast bedankt!
Tot 110/120 km/u rijdt het prima. Daarboven wordt het onrustig (en schiet verbruik erg omhoog).
Verder kan ik je niet echt verder helpen.
Nog geen regulier onderhoud laten uitvoeren.
RLink weet ik ook niet. Rij er zelf nauwelijks in, dus ook nooit echt in verdiept.
Behalve dan dat er tomtomlive ofzo op zit; ja, is connected (3G?), geen OTA updates, en een (matig werkende) app voor je smartphone.
 
Bedankt voor jullie antwoorden

Ik weet dat het frans is, en ben zeker geen fan van Renault. Maar de Zoe ziet er, van buitenuit zeer mooi en ... het is een EV.
Model 3 zal te duur zijn. En het is idd nog 2 jaren wachten. Plus, 30k is echt de max, ik denk meer rond de 25k, indien mogelijk.

Ik heb ook al gehoord dat de verkopers daar niet zo enthousiaste over zijn, moet nog een vinden in onze regio (Keerbergen, Bel) en zien.

Martijn, ik lees op een franse fora dat er een verplicht jaarlijkse onderhoud is? Wat houdt dit in en hoeveel vragen ze?

Ivm met rijgedrag, voelt het veilig op snelwegen ? Is het daar ook comfortable, ivm geluid.
Ik begrijp de RLink niet zo goed. Kan jij een beetje uitleggen wat het is? Soort onboard OS om apps te installeren? 3G verbonden? OTA updates?

Alvast bedankt!
We hebben 2 zoe's rijden. Wat een fantastische EV is dat. Onderhoud slechts 55,- per jaar. Alleen bereik is niet zo. Maar de nieuwe ZOE met 400km NEDC, verwacht ik dat je zonder problemen 300km kunt rijden. De Rlink is hun navigatie en entertainment systeem. Navigatie is van Tomtom. DUs dat werk wel aardig. Beter kaartmateriaal en routeplanning dan de Tesla overigens. Maar verder kun je de ZOE niet vergelijken met de Tesla. De Tesla is op alle andere vlakken superlatief.