Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Reparatiekosten kras en deuk Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal,

Ik rij inmiddels een jaar lang met veel plezier in onze Model 3 LR.
Vandaag liep ik naar de wagen en viel me op dat er in de rechter achterdeur een aantal krassen en een deuk zit. Balen zeg!! Ik vermoed dat er een scooter of iets dergelijks tegen de wagen is gevallen. Helaas heb ik geen camerabeelden en de buren hebben ook niets gezien of gehoord.

Ik heb vandaag een offerte aangevraagd bij een erkend schadeherstelbedrijf en zij vragen ongeveer €2.000 om dit te repareren. Ik ben helemaal verbaasd over deze prijs. De kras in de lak is ongeveer 1,5-2 cm breed en 0.5 cm hoog. De deuk zit ook lichtelijk in de wagen. Ze geven aan dat het onder meer zo duur is omdat het een 4-laagse lak is.

Mijn vraag is: is dit normaal? Of is het een absurd hoge prijs?
Is het nodig om de kras te laten repareren (kan het anders gaan roesten bijvoorbeeld)?

Zie bijgevoegde foto's. (De zwarte strepen op de foto krijg ik er waarschijnlijk af maar laat ik er nog even op voor nader onderzoek)

Ik baal echt enorm en zie graag jullie reacties tegenmoet.

Bedankt alvast!
 

Attachments

  • IMG_1680 2.JPG
    IMG_1680 2.JPG
    327.8 KB · Views: 689
  • IMG_1681 2.JPG
    IMG_1681 2.JPG
    148.4 KB · Views: 337
  • IMG_1682 2.JPG
    IMG_1682 2.JPG
    167.2 KB · Views: 329
  • IMG_1684.JPG
    IMG_1684.JPG
    604.4 KB · Views: 335
  • IMG_1685.JPG
    IMG_1685.JPG
    256.3 KB · Views: 331
  • IMG_1686.JPG
    IMG_1686.JPG
    324.2 KB · Views: 351
Je ziet dat er metaal zichtbaar is, dus het lijkt erop dat de schade doorheen alle laklagen is heen gegaan. Globaal gezien mag je voor zo een lak verwachten dat er inderdaad 3 tot 4 lagen op zitten: een grondlaag, een of meerdere kleurlagen en een blanke laklaag.

In dit geval zal men de gehele deur moeten afschuren tot aan de grondlaag, de beschadigde plekken schuren en indien nodig opvullen met opvulsel, en dan alle lagen er terug individueel opspuiten, met telkens voldoende droogtijd tussen elke laag. Bovendien moet men zorgvuldig de niet gespoten onderdelen afplakken, tijd voorzien in de spuitcabine en mogelijks ook de andere rondomliggende panelen bijwerken om kleurverschil te vermijden.

Ik kan je niet zeggen of €2000 veel of weinig is, maar als je de schade niet meer wil zien zal dit meer werk zijn dan wat met een lakstift zelf bijverven.

Stel dat dit 2 dagen werk is (4 halve dagen), aan €60/uur, zit je al aan €960 ex BTW.

Je kan altijd bij een ander schadebedrijf een offerte vragen. Ook kan je misschien een schadeherstelbedrijf vinden dat een spotrepair wil uitvoeren, wat ook aanzienlijk goedkoper uit komt, maar natuurlijk niet zo feilloos afgewerkt is als een paneel opnieuw spuiten. Men gaat hierbij enkel in de directe omgeving van de schade de lakken wegschuren, nieuwe grondlaag spuiten, kleurlagen en blanke lak erop.

Of je gaat zelf aan de slag ;)

Ik hou wel van dit kanaal, gaat gedetailleerd in op herstellingen van lakschade en velgherstelling.

 
Hallo allemaal,

Ik rij inmiddels een jaar lang met veel plezier in onze Model 3 LR.
Vandaag liep ik naar de wagen en viel me op dat er in de rechter achterdeur een aantal krassen en een deuk zit. Balen zeg!! Ik vermoed dat er een scooter of iets dergelijks tegen de wagen is gevallen. Helaas heb ik geen camerabeelden en de buren hebben ook niets gezien of gehoord.

Ik heb vandaag een offerte aangevraagd bij een erkend schadeherstelbedrijf en zij vragen ongeveer €2.000 om dit te repareren. Ik ben helemaal verbaasd over deze prijs. De kras in de lak is ongeveer 1,5-2 cm breed en 0.5 cm hoog. De deuk zit ook lichtelijk in de wagen. Ze geven aan dat het onder meer zo duur is omdat het een 4-laagse lak is.

Mijn vraag is: is dit normaal? Of is het een absurd hoge prijs?
Is het nodig om de kras te laten repareren (kan het anders gaan roesten bijvoorbeeld)?

Zie bijgevoegde foto's. (De zwarte strepen op de foto krijg ik er waarschijnlijk af maar laat ik er nog even op voor nader onderzoek)

Ik baal echt enorm en zie graag jullie reacties tegenmoet.

Bedankt alvast!
Zie ook dit draadje schade topic , rondom deze post gaat het ook over deuren #2,811
 
Toen ik mijn X kocht zaten er op beide hoeken van de voorbumper ook duidelijke en diepe schades.
Aangezien mijn X ook last had van slijt plekken van de FWD werd er onder garantie een spotrepair voor de FWD gedaan hetzelfde bedrijf heeft toen ook de voorbumper gedaan:


Ze werken dus regelmatig voor Tesla Eindhoven en ik heb mijn best gedaan maar ik kan de schades op mijn voorbumper niet meer vinden, dus ik ben zeer tevreden met hun werk.
Op basis van jouw foto's kunnen ze wel een aanbieding doen denk ik. Ik was minder dan €300,- kwijt maar ze waren toch al aan mijn auto aan het werk dus relatief minder extra werk natuurlijk.
 
Ik heb nog eens even naar de schade gekeken, en je zit met schade net op een hoek van je auto, dus moet men spotrepair doen op een groot deel van de deur. Men gaat dus beide zijden opnieuw spuiten, en een goed schadeherstelbedrijf gaat dan ook de sierlijst verwijderen ipv enkel af te plakken. €2000 vind ik duur blijven, maar ik kan me ook voorstellen dat als je dit netjes wilt, dat minder dan €300 ook niet realistisch zal zijn.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hallo allemaal,

Ik rij inmiddels een jaar lang met veel plezier in onze Model 3 LR.
Vandaag liep ik naar de wagen en viel me op dat er in de rechter achterdeur een aantal krassen en een deuk zit. Balen zeg!! Ik vermoed dat er een scooter of iets dergelijks tegen de wagen is gevallen. Helaas heb ik geen camerabeelden en de buren hebben ook niets gezien of gehoord.

Ik heb vandaag een offerte aangevraagd bij een erkend schadeherstelbedrijf en zij vragen ongeveer €2.000 om dit te repareren. Ik ben helemaal verbaasd over deze prijs. De kras in de lak is ongeveer 1,5-2 cm breed en 0.5 cm hoog. De deuk zit ook lichtelijk in de wagen. Ze geven aan dat het onder meer zo duur is omdat het een 4-laagse lak is.

Mijn vraag is: is dit normaal? Of is het een absurd hoge prijs?
Is het nodig om de kras te laten repareren (kan het anders gaan roesten bijvoorbeeld)?

Zie bijgevoegde foto's. (De zwarte strepen op de foto krijg ik er waarschijnlijk af maar laat ik er nog even op voor nader onderzoek)

Ik baal echt enorm en zie graag jullie reacties tegenmoet.

Bedankt alvast!
Kun je het niet gewoon via de verzekering laten lopen? Zolang de schade door een motorvoertuig is veroorzaakt kun je beroep doen op waarborgfonds. Schade Zonder Dader. Bij mij is ooit 's nachts de linker zijkant beschadigd (inclusief afgereden buitenspiegel) en dat is vergoed door het waarborgfonds.
 
  • Informative
Reactions: Klaas
Kun je het niet gewoon via de verzekering laten lopen? Zolang de schade door een motorvoertuig is veroorzaakt kun je beroep doen op waarborgfonds. Schade Zonder Dader. Bij mij is ooit 's nachts de linker zijkant beschadigd (inclusief afgereden buitenspiegel) en dat is vergoed door het waarborgfonds.
Ik kan (nog) niet aantonen dat het een motorvoertuig is geweest. Buurtonderzoek heeft nog niets opgeleverd. Er hangen daar ook geen camera's helaas. Ik vermoed dat het een scooter is geweest. Er staan daar af en toe van die scooters die je tijdelijk kan huren.

Heeft iemand nog tips hoe ik er achter kan komen dat het om een motorvoertuig is gegaan? Zou dit ook kunnen aangetoond worden door bijvoorbeeld iemand te laten kijken naar de schade die kan vaststellen wat er gebeurd is?
 
Ik heb nog eens even naar de schade gekeken, en je zit met schade net op een hoek van je auto, dus moet men spotrepair doen op een groot deel van de deur. Men gaat dus beide zijden opnieuw spuiten, en een goed schadeherstelbedrijf gaat dan ook de sierlijst verwijderen ipv enkel af te plakken. €2000 vind ik duur blijven, maar ik kan me ook voorstellen dat als je dit netjes wilt, dat minder dan €300 ook niet realistisch zal zijn.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide info en toelichting ! Ik heb inmiddels een offerte aangevraagd bij Prima Spot Repair.
 
Heel erg bedankt voor je uitgebreide info en toelichting ! Ik heb inmiddels een offerte aangevraagd bij Prima Spot Repair.
Als je bereid bent zo ver van huis te gaan, weet ik een schadehersteller die dichterbij is voor je en die mij al drie keer tegen zeer aantrekkelijke voorwaarden fantastisch heeft geholpen (in de zin van herstel zonder dat je kan zien dat er ooit schade is geweest): Van Uem in Wijk bij Duurstede. Absolute top. Voâh wènag, zauas jullie in De Haag zeggûh.
 
Hallo allemaal,

Ik rij inmiddels een jaar lang met veel plezier in onze Model 3 LR.
Vandaag liep ik naar de wagen en viel me op dat er in de rechter achterdeur een aantal krassen en een deuk zit. Balen zeg!! Ik vermoed dat er een scooter of iets dergelijks tegen de wagen is gevallen. Helaas heb ik geen camerabeelden en de buren hebben ook niets gezien of gehoord.

Ik heb vandaag een offerte aangevraagd bij een erkend schadeherstelbedrijf en zij vragen ongeveer €2.000 om dit te repareren. Ik ben helemaal verbaasd over deze prijs. De kras in de lak is ongeveer 1,5-2 cm breed en 0.5 cm hoog. De deuk zit ook lichtelijk in de wagen. Ze geven aan dat het onder meer zo duur is omdat het een 4-laagse lak is.

Mijn vraag is: is dit normaal? Of is het een absurd hoge prijs?
Is het nodig om de kras te laten repareren (kan het anders gaan roesten bijvoorbeeld)?

Zie bijgevoegde foto's. (De zwarte strepen op de foto krijg ik er waarschijnlijk af maar laat ik er nog even op voor nader onderzoek)

Ik baal echt enorm en zie graag jullie reacties tegenmoet.

Bedankt alvast!
Balen, sorry dat dit je overkomen is en schandalig hoe mensen de verantwoordelijkheid ontwijken van hun roekeloos gedrag. Gelukkig is het staal en geen aluminium want anders was de schade het dubbele waard. Ik kan het weten, geloof me😋. Op hoeveel ben je nu uiteindelijk gekomen met de schadeprijs, want ik zie dat dit een oudere thread is?
 
  • Informative
Reactions: ERvee