Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Reserve km's na 0 stand gewijzigd

This site may earn commission on affiliate links.

bartdv

Raven MSLRP-FSD & Classic S60
Hebben Julie hier ervaring mee. Krijg tegenstrijdige antwoorden bij tesla. (Uk vs ,Bel)
Blijkbaar was er een kleine reserve van een 20 km voorzien. Sinds 7.1 zou deze reserve volledig weg zijn en 0 zou dus nu effectief 0 zijn. Dit zou eveneens verklaren waarom bij vele de range anders is na de update
 
Ik heb op het forum in verschillende threads (ik ga ze nu niet opzoeken) hetzelfde gelezen inderdaad, maar ook verschillende verhalen van anderen gelezen die al stilstonden met nog enkele kilometers te gaan, terwijl anderen weer ruim over de 0 door konden rijden.
Mijn conclusie: YMMV (your milage may vary).
 
Hebben Julie hier ervaring mee. Krijg tegenstrijdige antwoorden bij tesla. (Uk vs ,Bel)
Blijkbaar was er een kleine reserve van een 20 km voorzien. Sinds 7.1 zou deze reserve volledig weg zijn en 0 zou dus nu effectief 0 zijn. Dit zou eveneens verklaren waarom bij vele de range anders is na de update

range is hier niet gewijzigd; Bj0rn (teslabjorn) van NO, heeft ook al eens laten zien dat 0 .. echt 0 was, terwijl hij op andere momenten een 15 tal km onder 0 km kon gaan.
 
Ik had laatst nog 2km resterend en kon nog rijden. Meer durfde ik echt niet.

image.jpeg
 
Volgen uber-hacker wk057 is het rijden onder 0 simpelweg een calculatiefout van het range algoritme wat meestal (maar niet altijd) iets te conservatief rekent waardoor dus veel mensen wel eens hebben ervaren dat ze onder de nul kunnen rijden.
Devies is dus: niet op vertrouwen dat je reserve hebt, nul is stop.
 
Koffer dicht doen bij het rijden. Beter voor aerodynamica. En ook, als zo héél erg steil bergafwaarts rijdt, "standard regen" opzetten :).

Serieuzer: mij is het ooit (in 2014) gelukt om zo'n 8 km onder 0 te duiken, maar geen idee of dat vandaag nog kan. Prognose is mogelijk aangepast.

Ik had laatst nog 2km resterend en kon nog rijden. Meer durfde ik echt niet.

View attachment 110208
 
Volgen uber-hacker wk057 is het rijden onder 0 simpelweg een calculatiefout van het range algoritme wat meestal (maar niet altijd) iets te conservatief rekent waardoor dus veel mensen wel eens hebben ervaren dat ze onder de nul kunnen rijden.
Devies is dus: niet op vertrouwen dat je reserve hebt, nul is stop.

Inderdaad, het zou vrij idioot zijn van Tesla om die waardevolle range onder 0 te gaan verstoppen. Als je geluk hebt, zal de batterij nog wat capaciteit bevatten omdat het onderste limiet voltage nog niet is bereikt. Eens dat punt daar is, stopt het BMS het ontladen om de batterij te beschermen.

Het is verstandig van Tesla om hier conservatief mee om te gaan gezien je er wel wil op kunnen rekenen dat je effectief tot 0 kan door gaan. Maar ook dat is een gevaarlijke piste omdat er een correlatie is tussen de capaciteit van een batterij en de temperatuur. Als je wagen stil staat bij een hele lage temperatuur en je hebt al een hele lage SoC (stel een range van 20 km), zou je wel eens tot de vaststelling kunnen komen dat je range 0 blijkt te zijn als je wil vertrekken.
 
Hebben Julie hier ervaring mee. Krijg tegenstrijdige antwoorden bij tesla. (Uk vs ,Bel)
Blijkbaar was er een kleine reserve van een 20 km voorzien. Sinds 7.1 zou deze reserve volledig weg zijn en 0 zou dus nu effectief 0 zijn. Dit zou eveneens verklaren waarom bij vele de range anders is na de update

Ik zou er maar van uit gaan dat 0 nu echt wel 0 is.
Vorig jaar heb ik met die auto in een record test (waar ik 388 km uit een lading heb gehaald) nog 18 km onder 0 gereden.
Maar met de 7.0 update was er plots een 30 km bij gekomen. Dus ga er nu maar van uit dat 0 echt wel 0 is.
 
Ik zou er maar van uit gaan dat 0 nu echt wel 0 is.
Vorig jaar heb ik met die auto in een record test (waar ik 388 km uit een lading heb gehaald) nog 18 km onder 0 gereden.
Maar met de 7.0 update was er plots een 30 km bij gekomen. Dus ga er nu maar van uit dat 0 echt wel 0 is.

Frank, weet jij nog hoeveel kWh je tijdens die test uit je 60 kWh batterij hebt kunnen halen?
 
Betere indicatie is om de energy app op het kleine scherm aan te zetten. Zodra de gele streepjes onder de 75kW zakken moet je oppassen, onder de 30kW is het snel afgelopen en is je marge echt op.
Ik heb zelf al enkele (≤5km) onder 0 gereden, ook met 7.1, zonder grote zorgen.
 
54,7 kWh en 388,7 km, ik had toevallig het plaatje ergens opgeslagen ;)

TMC lid smac uit de UK heeft dezelfde CAN bus logger als ik aangeschaft en hij is gisteren zijn S60 beginnen uitmeten. Hij heeft hem ooit eens tot 56 kWh leeg kunnen rijden dus er zat misschien nog meer in voor Frank. :rolleyes:

Volgens de Battery Energy Status message (ID 0x0382) op CAN 3 is de beschikbare capaciteit van zijn batterij 59.8 kWh met een energy (brick protection) buffer van 2.8 kWh.
 
ik bennog niet zwaar over 0 geweest. Feit is wel dat er vroeger na 0 'charge now' kwam en de teller nu gewoon op 0 blijft staan.

zou me overigens zwaar verbazen als TESLA hier bewust iets gewijzigd zou hebben. Denk niet dat ze behoefte hebben aan mer flatbed/afsleep kosten.

denk eerder dat het een gevolg kan zijn van de problemen met het verbruiksalgoritme
 
Sinds 7.1 heb ik 10km minder, het was 354, nu nog 344. En dat is dus tussen 2 laadbeurten, vorige 7.0, volgende 7.1. Ik ga er vanuit dat het algoritme is aangepast.

Met mijn CAN monitor meet ik tevens het volgende:
Nominal Full Pack: 75.8 kWh (25000km gereden P85D)
Energy Buffer: 4.0 kWh