Inderdaad, het is koffiedikkijken. Maar eerlijk gezegd kan ik er nu niet van wakker liggen hoe het landschap er over een jaar of vijf uit ziet. In die vijf jaar heb ik de voordelen van de geringe bijtelling, ik heb mijn Modell S in 2014 gekocht (4% bijtelling over 95K). Kijk ik naar ik wat voor een niet eens echt vergelijkbare auto als een BMW 5 hiervoor over die periode kwijt zou zijn (25% bijtelling over 60K) dan zou ik zegen, reken maar uit. Wat voordeel door MIA en nog even geen wegenbelasting en een goedkope verzekering en weinig onderhoudskosten.
Ik heb mijn Model S vanaf eind maart en heb er nu ruim 22K kilometers mee gereden. Laden gebeurt thuis (uit de zonnepanelen) of bij superchargers. De brandstofkosten zijn tot nu toe geweest, een paar keer bij een publieke paal wat kWh laden om op bestemming te komen. Stel dat ik 40K per jaar rijd dan is het 200K in die vijf jaar. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat gemakkelijk te halen is, zeker met de acht jaar garantie. Het gaat dan om (laten we het netjes houden) 15.000 liter brandstof. (Mijn laatste benzineauto haalde nauwelijks 1 op 10 maar dat even terzijde).
Met deze auto verandert ook langzaamaan mijn idee dat een zakelijke auto om de paar jaar vervangen moet worden. Tot nu toe zie ik dat mijn auto zichzelf vernieuwt
Na die vijf jaar kan ik alsnog kiezen om hem gewoon op de BV te houden of hem voor de boekwaarde privé over te nemen en de normale, fiscaal toegestane, kilometervergoeding te vragen.
Ach, ook als alle voordelen dan wegvallen heb ik in ieder geval deze jaren gehad.
Nog een keer "Ach", dan is er nog een factor die niet in geld is uit te drukken. Ik heb in al de jaren dat ik op de weg zit nog nooit zo'n mooie en fijne auto gehad. Elke dag een plezier om hem, geladen en wel, naar buiten te rijden, veel positieve reacties en een puike zakelijke uitstraling (is ook belangrijk) en in die paar maanden al drie keer een heerlijke lange reis gemaakt met het gezin en alle bagage.
Dus.... laat maar komen.. Goed weekend!