Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijden er in NL/BE al Model 3/Ys rond met de 150PK GHOST of 50PK Boost upgrade van Ingenext?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik begrijp een soort van 'verontwaardiging' richting Tesla niet , dat zij ons een auto hebben verkocht die meer zou kunnen dan de auto daadwerkelijk doet.

Ben wel nieuwsgierig of er forumleden zijn die bezwaren hebben tegen het softwarematig beperken van functies. Als je iets in je bezit krijgt het altijd ten volle zou moeten kunnen gebruiken.

Het is toch juist een geweldig prijsdifferentiatie middel voor Tesla en voor potentiële klanten om softwarematig opties te kunnen uitschakelen en zo aan potentiele klanten die een lager budget hebben (of willen besteden) voor een auto tegemoet te komen? Als van te voren voor beide partijen de spelregels duidelijk zijn is er toch niets op tegen.
Als het voor Tesla efficienter was geweest om de hardware achterwege te laten, dan hadden ze dat wel gedaan. Dus het krijgen van de hardware zonder deze (volledig) te kunnen gebruiken is m.i. onderdeel van de deal om te komen tot dat lagere (instap) budget.

Ook de accucapaciteit zou softwarematig beperkt kunnen worden, mocht het efficienter zijn om de standaard-accu's te gebruiken. Geen idee of de Sandaard-Range t.o.v. de Standaard Range + softwarematig zo is beperkt.

Als je akkoord gaat met voornoemde deal (met softwarematig toegepaste beperkingen) dan weet je van tevoren dat het niet de bedoeling is om via een derde partij toch bepaalde functies te activeren. Als dat heel eenvoudig wordt gemaakt en veelvuldig door bezitters toegepast, dan wordt daarmee deze wijze van prijsdifferentiatie ondergraven. Dat lijkt mij uiteindelijk niet in het voordeel van potentiele klanten die een beperkt budget over hebben voor de auto.

Misschien is het (om nog meer helderheid te verschaffen en misverstanden te voorkomen) handig dat Tesla een extra door de koper te ondertekenen juridisch stuk bij het koopcontract toevoegt waarin de koper met de spelregels akkoord gaat en belooft de softwarematig gesloten opties niet door derden of door zichzelf te ontsluiten... 🤔
Ik had het over opties die ze simpelweg niet aanbieden, zelfs niet bij de premium versies.
Ik geef als vb een elektrische kofferklep, die kon je op geen enkele versie krijgen bij de Model 3 en dus heb ik het aftermarket moeten zoeken.
Mistlichten, audio, ambient lighting, ... allemaal zaken die je bij ieder ander automerk als optie op gelijk welke versie kan nemen of zelfs standaard is.
De achterliggende reden weet ik ook wel, het maakt het productieproces een stuk eenvoudiger want mede dankzij de slechts een handvol kleuren kunnen ze ze in batches produceren.
Ze laten zo wel veel geld liggen en bij premium merken verwacht men toch ook dat je je auto wat kan personaliseren.
Het feit dat ze alles afschermen en blokkeren zodat je niets kan toevoegen of wijzigen aan de wagen stoort mij het meest.
Ze blijven onze auto beheren met hun ota updates.
 
Tja, dit is een keuze van Tesla. Veel mensen vinden het juist handig dat je slechts een drietal dingen kan kiezen ipv ellenlange optielijsten bij andere merken. Anderen vinden het dan weer vervelend om de auto niet te kunnen personaliseren. In elk geval moet dit een stevige reductie in complexiteit en kost bieden voor Tesla. Je ziet dan ook dat heel wat andere merken die beginnen te kopiëren (bv Polestar). Als je graag veel opties wenst, kan je eenvoudig terecht bij de andere merken. Overigens ook nog nooit gehoord van problemen met garantie bij Tesla na installatie van geautomatiseerde kofferbak, verlichting,... .
 
Tja, dit is een keuze van Tesla. Veel mensen vinden het juist handig dat je slechts een drietal dingen kan kiezen ipv ellenlange optielijsten bij andere merken. Anderen vinden het dan weer vervelend om de auto niet te kunnen personaliseren. In elk geval moet dit een stevige reductie in complexiteit en kost bieden voor Tesla. Je ziet dan ook dat heel wat andere merken die beginnen te kopiëren (bv Polestar). Als je graag veel opties wenst, kan je eenvoudig terecht bij de andere merken. Overigens ook nog nooit gehoord van problemen met garantie bij Tesla na installatie van geautomatiseerde kofferbak, verlichting,... .
Idd, vooral diegenen die een auto leasen gaan daar niet van wakker liggen want na hun huurperiode leveren ze die terug in.
Particulieren, zoals mezelf, hechten daar meer belang aan omdat wij de auto aankopen om er langere tijd mee te rijden.
Er zijn idd andere merken en als ik mijn tweede wagen vervang of later mijn huidige Tesla zal dit zeker meespelen in mijn beslissing.
 
Nog een andere optie 😉

🤮

Nee dankje. 😂 Wat voor een fake grille is dat dan weer? Die grijs/rode strepen gaan nog maar de rest.. Velgen passen naar mijn mening er niet echt bij en ze hebben het over stance. Ik zie het niet, wielen staan nog steeds binnen de wielkasten. Denk niet dat ze die veel gaan verkopen eerlijk gezegd. 😉
 
🤮

Nee dankje. 😂 Wat voor een fake grille is dat dan weer? Die grijs/rode strepen gaan nog maar de rest.. Velgen passen naar mijn mening er niet echt bij en ze hebben het over stance. Ik zie het niet, wielen staan nog steeds binnen de wielkasten. Denk niet dat ze die veel gaan verkopen eerlijk gezegd. 😉
Ik voel je pijn 😂 maar het ging eigenlijk over het feit dat hij ook gekieteld was dus er is nog een partij die er ook mee bezig is.
 
Ik voel je pijn 😂 maar het ging eigenlijk over het feit dat hij ook gekieteld was dus er is nog een partij die er ook mee bezig is.
Klopt ja, en dat bij een Performance. Dus dat is wel apart. Wist niet dat je daar ook nog meer vermogen uit kon krijgen. Schijnbaar dus wel maar of dat een goed idee is? Dat is namelijk pas echt boven de specificaties gaan van de motor. Bij de SR+ en LR boost upgrade (van Ingenext) weet je tenminste dat de Performance het ook aankan dus zou dan geen probleem mogen zijn. Maar als je boven het vermogen van de Performance gaat.. hoop dat dat lang heel blijft want dat is onbekend terrein.
 
  • Like
Reactions: JanG007