Ik had het over opties die ze simpelweg niet aanbieden, zelfs niet bij de premium versies.Ik begrijp een soort van 'verontwaardiging' richting Tesla niet , dat zij ons een auto hebben verkocht die meer zou kunnen dan de auto daadwerkelijk doet.
Ben wel nieuwsgierig of er forumleden zijn die bezwaren hebben tegen het softwarematig beperken van functies. Als je iets in je bezit krijgt het altijd ten volle zou moeten kunnen gebruiken.
Het is toch juist een geweldig prijsdifferentiatie middel voor Tesla en voor potentiële klanten om softwarematig opties te kunnen uitschakelen en zo aan potentiele klanten die een lager budget hebben (of willen besteden) voor een auto tegemoet te komen? Als van te voren voor beide partijen de spelregels duidelijk zijn is er toch niets op tegen.
Als het voor Tesla efficienter was geweest om de hardware achterwege te laten, dan hadden ze dat wel gedaan. Dus het krijgen van de hardware zonder deze (volledig) te kunnen gebruiken is m.i. onderdeel van de deal om te komen tot dat lagere (instap) budget.
Ook de accucapaciteit zou softwarematig beperkt kunnen worden, mocht het efficienter zijn om de standaard-accu's te gebruiken. Geen idee of de Sandaard-Range t.o.v. de Standaard Range + softwarematig zo is beperkt.
Als je akkoord gaat met voornoemde deal (met softwarematig toegepaste beperkingen) dan weet je van tevoren dat het niet de bedoeling is om via een derde partij toch bepaalde functies te activeren. Als dat heel eenvoudig wordt gemaakt en veelvuldig door bezitters toegepast, dan wordt daarmee deze wijze van prijsdifferentiatie ondergraven. Dat lijkt mij uiteindelijk niet in het voordeel van potentiele klanten die een beperkt budget over hebben voor de auto.
Misschien is het (om nog meer helderheid te verschaffen en misverstanden te voorkomen) handig dat Tesla een extra door de koper te ondertekenen juridisch stuk bij het koopcontract toevoegt waarin de koper met de spelregels akkoord gaat en belooft de softwarematig gesloten opties niet door derden of door zichzelf te ontsluiten...
Ik geef als vb een elektrische kofferklep, die kon je op geen enkele versie krijgen bij de Model 3 en dus heb ik het aftermarket moeten zoeken.
Mistlichten, audio, ambient lighting, ... allemaal zaken die je bij ieder ander automerk als optie op gelijk welke versie kan nemen of zelfs standaard is.
De achterliggende reden weet ik ook wel, het maakt het productieproces een stuk eenvoudiger want mede dankzij de slechts een handvol kleuren kunnen ze ze in batches produceren.
Ze laten zo wel veel geld liggen en bij premium merken verwacht men toch ook dat je je auto wat kan personaliseren.
Het feit dat ze alles afschermen en blokkeren zodat je niets kan toevoegen of wijzigen aan de wagen stoort mij het meest.
Ze blijven onze auto beheren met hun ota updates.