Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
Mar 29, 2019
125
124
Netherlands
Heel mooi verbruik inderdaad! Hoogte en luchtweerstand zijn erg belangrijk. Ik heb vandaag even de impact van 3 fietsen op mijn vouwwagen getest op een stukje A12 tussen Ede en Arnhem (23km heen en weer). 100 km/u gereden en alles op snelweg op de op/afrit na. Met fietsen 234 Wh/km. Zonder fietsen 188 Wh/km. Kortom 25% stijging door 3 MTB's op de vouwwagen (Trigano Odyessee).... En normaal staan er 4 op. Met 4 zou het rond de 250 Wh/km uitkomen verwacht ik. En bij wind tegen gaat het verbruik nog eens enorm omhoog. Met aanhanger dus altijd even kijken welke kant de wind op staat (windy.com) zodat je dat kan invoeren bij ABRP.

Ik heb trouwens ook getest of het uitmaakt als je de stuurtjes een kwartslag draait. Die run kwam uit op 239 Wh/km. Kortom eerder een nadeel dan een voordeel.
 

Attachments

  • 20210710_171414.jpg
    20210710_171414.jpg
    501.5 KB · Views: 12
  • 20210710_173345.jpg
    20210710_173345.jpg
    427.5 KB · Views: 11
  • 20210710_175949.jpg
    20210710_175949.jpg
    443.7 KB · Views: 11
  • Like
Reactions: job-lek

MathieuW

Member
Feb 13, 2021
48
14
Belgium
Ik heb al gedroomd over een motortrailer achter de M3 met de Energica daarop, maar dan ga ik wel zeker voor eentje zonder oplooprem. Merk toch dat bergop-bergaf een stuk minder efficient was met de caravan erachter. Gok ook dat een 2T wegende M3 wel een 400kg aanhangertje de baas kan.
 

ERvee

member
Oct 12, 2014
1,301
224
Nieuwegein, The Netherlands
Ik heb al gedroomd over een motortrailer achter de M3 met de Energica daarop, maar dan ga ik wel zeker voor eentje zonder oplooprem. Merk toch dat bergop-bergaf een stuk minder efficient was met de caravan erachter. Gok ook dat een 2T wegende M3 wel een 400kg aanhangertje de baas kan.
Of je laat de oplooprem wat minder snel ingrijpen. Schijnt instelbaar te zijn.
 

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
6,748
5,239
Belgium
Ik heb al gedroomd over een motortrailer achter de M3 met de Energica daarop, maar dan ga ik wel zeker voor eentje zonder oplooprem. Merk toch dat bergop-bergaf een stuk minder efficient was met de caravan erachter. Gok ook dat een 2T wegende M3 wel een 400kg aanhangertje de baas kan.

Zeker aan te raden, zeker met een lichte motortrailer :)

IMG_0365.jpeg
 
  • Like
Reactions: ramonneke

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
6,748
5,239
Belgium
Zit in die driehoeken alle verlichting verstopt?
Yep.


Verlichting en trailer is van Poolse makelij, maar de firma werkt vanuit Dortmund. Is volledig opvouwbaar en demonteerbaar, dus ligt als stukken in mijn garage :). Er is een knikmechanisme aan de koppeling, dus je kan de motor er zo op- en afrijden, of je kiest voor de automatische snellader zodat je niet eens naast de motorfiets moet staan om gas te geven om op te rijden.

Ik heb het dubbele model, dat is modulair dus kan je ook monteren als enkel model.
 

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
6,748
5,239
Belgium
Wel lekker duur. 2 ruggen voor een motortrailertje...
Van alle motortrailers die ik heb afgezocht was dit nog de relatief goedkoopste. Ja, je kan voor minder een 750kg enkelasser vinden en er een beugel op monteren, maar dan heb je je motorfiets er nog niet opgereden.

Voor 2,5K heb ik nu een motortrailer waar 2 motorfietsen op passen, en die volledig demonteerbaar is en dus niet in de weg staat in de garage.
 

Fransosowitz

Member
Apr 24, 2021
120
134
The Netherlands
Had daar pas inderdaad het filmpje van bekeken. Op zich mooi initiatief, maar toch ben ik wat sceptisch over het mogelijke succes hiervan. Totaal 80kWh aan accu's in de caravan: wat moet dat extra gaan kosten t.o.v. een normale Coco al gauw €22k kost?
 
  • Informative
Reactions: jpvdheijn

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
6,748
5,239
Belgium
Op eerste zicht vind ik het ook heel slim bedacht, tot je bedenkt dat het ook wel zonde van de batterijen is voor de rest van het jaar.

Dit zou interessanter zijn met V2G als thuisbatterij.
 

Camelroel

Member
Oct 21, 2018
880
464
Lelystad
Wat weegt een accu van 80 kWh? 500 kg? Dan zit je dus gauw aan het maximum gewicht van de EV-trekauto. Alleen de X zou goed zijn denk ik.
Of een heel licht gebouwde caravan zonder bagage. :cool:
 

Fransosowitz

Member
Apr 24, 2021
120
134
The Netherlands
De claim is juist dat het trekgewicht van de auto fors omlaag kan, omdat de caravan zelf voor de aandrijving zorgt. De wetgeving is hier echter (voor zover ik weet) nog niet op aangepast. Dus ook dat kan nog een hindernis zijn voor het succes van een dergelijke caravan (of aanhangers in het algemeen).
 

Camelroel

Member
Oct 21, 2018
880
464
Lelystad
De claim is juist dat het trekgewicht van de auto fors omlaag kan, omdat de caravan zelf voor de aandrijving zorgt. De wetgeving is hier echter (voor zover ik weet) nog niet op aangepast. Dus ook dat kan nog een hindernis zijn voor het succes van een dergelijke caravan (of aanhangers in het algemeen).
Trekken is een ding, onder controle houden een ander. Je kunt met een Polotje wel 3 ton trekken en redelijk veilig onderweg zijn mits goed beladen, maar een onverwachte beweging of even uitwijken zou ik niet doen.
Dus trekgewicht omhoog lijkt me niet verstandig.
 

Klaas

Active Member
Mar 15, 2016
1,877
998
nederland
Kijk een sleurhut bouwer die aan het meedenken is. Ik zie nog veel meer mogelijkheden voor een de eigen aandrijving en accu van de caravan.
Ik zou voor EV auto's veel meer inzetten op gebruiksvriendelijke en zeer luxe vouwcaravans, die zo min mogelijk boven de auto uitsteken. Waarom zou je voor een EV bestemde caravan eerst de lucht in bouwen en daarna een dure accu ter compensatie voor het verbruik...

Zo maar een paar voorbeelden

Of ter inspiratie....
 
Last edited:

Fransosowitz

Member
Apr 24, 2021
120
134
The Netherlands
Trekken is een ding, onder controle houden een ander. Je kunt met een Polotje wel 3 ton trekken en redelijk veilig onderweg zijn mits goed beladen, maar een onverwachte beweging of even uitwijken zou ik niet doen.
Dus trekgewicht omhoog lijkt me niet verstandig.

Een caravan die zelf voor de aandrijving zorgt kan ook stabieler achter een auto hangen doordat er ook actief geremt kan worden op de elektromotoren (soort van trailer stability control).
Maar uiteraard geldt nog steeds: hoe lichter de aanhanger t.o.v. de auto, hoe beter de initiele stabiliteit kan zijn. Daarom ook het gebruikte woord "claim": ik heb het niet zelf verzonnen, dat was de fabrikant. :)
En zoals gezegd: de wetgeving is hier nog niet op ingespeeld. Dus als een auto een max trekgewicht heeft van b.v. 750kg, dan gaat het vooralsnog om de massa van de aanhanger en doet de elektrische aandrijving van de aanhanger er niet toe. Als de e.Home Coco 1800kg weegt, dan zou die dus niet getrokken mogen worden door de genoemde auto. Ondanks dat Dethleffs misschien claimt dat de getrokken massa slechts 100kg is.
 

Camelroel

Member
Oct 21, 2018
880
464
Lelystad
Een caravan die zelf voor de aandrijving zorgt kan ook stabieler achter een auto hangen doordat er ook actief geremt kan worden op de elektromotoren (soort van trailer stability control).
Maar uiteraard geldt nog steeds: hoe lichter de aanhanger t.o.v. de auto, hoe beter de initiele stabiliteit kan zijn. Daarom ook het gebruikte woord "claim": ik heb het niet zelf verzonnen, dat was de fabrikant. :)
En zoals gezegd: de wetgeving is hier nog niet op ingespeeld. Dus als een auto een max trekgewicht heeft van b.v. 750kg, dan gaat het vooralsnog om de massa van de aanhanger en doet de elektrische aandrijving van de aanhanger er niet toe. Als de e.Home Coco 1800kg weegt, dan zou die dus niet getrokken mogen worden door de genoemde auto. Ondanks dat Dethleffs misschien claimt dat de getrokken massa slechts 100kg is.
Zoals ik zei, als alles goed gaat is het geen probleem, maar wat als het systeem uitvalt of de accu leeg is?
 

Products we're discussing on TMC...

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top