Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Spoiler op auto.jpg
 
Iemand een idee of er wel eens experimenten geweest zijn met zulke opstelling? View attachment 718324

Een spoiler voor een goede windgeleiding schijnt erg precies te komen qua plaatsing, hoek etc. Dus lijkt me heel lastig om hier echt voordeel uit te halen.

Omdenken: een lichte en relatief goed gestroomlijnde caravan nemen. Zoals een Eriba Touring hefdak caravan.

 

Attachments

  • 1633595791496.png
    1633595791496.png
    824.7 KB · Views: 35
Een spoiler voor een goede windgeleiding schijnt erg precies te komen qua plaatsing, hoek etc. Dus lijkt me heel lastig om hier echt voordeel uit te halen.

Omdenken: een lichte en relatief goed gestroomlijnde caravan nemen. Zoals een Eriba Touring hefdak caravan.

Wij hebben een heel kleine a la formaat Eriba Puck. Verbruik blijft wel rond de 270wh/km bij 100km/h. Zou leuk zijn als dat lager kon ;)
 
Net z'n 150km met 282kg zware aanhanger gereden (leeg en 256cm lang). 90kmh en 260-270 kw verbruik (normaal is dat ongeveer 170 kw aan die snelheid), droog en 8 graden. Scheelt dus flink (maar ga 99% korte stukjes rijden, dus prima).
 
Tja vondt het ook hoog, maar ja wat doe je eraan !? 282kg is 3 personen extra en dat maakt niet veel uit. Denk dat z'n open (eduard) bakwagen (met kop rek) veel drag heeft. Kan best dat als ik er 500kg inzet het verbruik niet veel zal afwijken.
 
Tja vondt het ook hoog, maar ja wat doe je eraan !? 282kg is 3 personen extra en dat maakt niet veel uit. Denk dat z'n open (eduard) bakwagen (met kop rek) veel drag heeft. Kan best dat als ik er 500kg inzet het verbruik niet veel zal afwijken.
Het is inderdaad vooral de luchtweerstand, gewicht doet maar beperkt mee.
Dat mijn ervaring van de zomer is (met gemiddeld 20-30 graden buitentemperatuur) en jouw ervaring onder winterse omstandigheden zal ook wel voor aardig wat verschil zorgen.
 
Net z'n 150km met 282kg zware aanhanger gereden (leeg en 256cm lang). 90kmh en 260-270 kw verbruik (normaal is dat ongeveer 170 kw aan die snelheid), droog en 8 graden. Scheelt dus flink (maar ga 99% korte stukjes rijden, dus prima).
Net weer gereden (veel wind, 12 graden), zonder koprek. Heen naar het oosten: 230kw, dus dacht top. Terug, flink wind tegen: 300kw! (nog niet eens storm) Alles 90 km/h. Dus achter vrachtwagen (met 87 km/h): 230 kw. Toen A2 naar noorden (flinke zijwind, niet achter vrachtwagen en weer 90 km/h)): 230 kw. Dus koprek maakt verschil.

Toen de trajectcontrole A2: moest toen 83 km/h rijden, niet achter vrachtwagen: 195 kw :)

Geen zeil en lading was erg licht en laag (binnen de borden van de aanhanger).
Zeil ga ik niet testen (heb ik niet en ook niet nodig, aanhanger staat binnen), zal wellicht ook schelen.

Kortom, geen koprek en de wettelijke max. snelheid voor aanhangers aanhouden (83km/h op de teller) dan kom je heel eind met je aanhanger (alleen doe je er wat langer over....). En vrachtwagens....... nu een uitkomst (meestal niet echt).

Afneembare trekhaak is mooier, maar doe oude kleren aan (je ligt echt onder de auto om de boel te monteren (met name dat klepje los maken). Overigens wel gemakkelijk te doen (2 minuten werk).
 
Wil zelf ff binnenkort testrondje rijden met de duc erachter op aanhanger, en dan ff 90 en 110 proberen. Ff kijken hoe en wat, ben heel benieuwd naar het verbruik. Naar Frankrijk mag je nl best de max snelheid rijden, en aangezien t best een eind Frankrijk in is, zou ik best wel willen weten wat die doet om t met ABRP te berekenen.
Wat zijn jouw ervaringen met verbruik met de motor aanhanger erachter inmiddels?