Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat je met een relatief lage combi camp serieus meer range hebt (zie foto post 69). Wanneer je de komende jaren graag wilt kamperen met de Tesla dan zou een inruil voor een lage vouwwagen te overwegen kunnen zijn.
Buiten het feit dat ik m net gekocht heb ... de ruimte heb ik nodig en eerlijk gezegd ook het gemak. Hoe dan ook. Mochten jullie eind februari een HK met rode tesla zien rijden dan weet je wat er aan de hand is.
 
Met alle twijfels of dat de zomervakantie in het buitenland doorgang kan vinden, hebben wij vooralsnog het voornemen om 26 Juli richting de Camping te gaan in Frankrijk.( Totaal 1005km enkele reis )
Dit met de SR+ en een bagage aanhanger wel te verstaan.
Ik heb nog niet heel veel " reviews " gelezen waar de reis met aanhanger gemaakt is in een SR+ naar Frankrijk.

Verder lees ik een divers verbruik bij iedereen, maar dit varieert uiteraard door het o.a. het weer & de snelheid.
Ik heb het voornemen om rond de 100 a 105 km per uur te gaan rijden.
Verwacht verbruik hoop ik op 220 Wh/KM

Bijgevoegde de route, mogelijk rijden we het in 2 stukken met een overnachting.
Hier nog advies in? Daar er hotels bij de meeste super chargers aanwezig zijn.
 

Attachments

  • aanhanger.png
    aanhanger.png
    919.9 KB · Views: 145
  • route.png
    route.png
    53.4 KB · Views: 112
Met alle twijfels of dat de zomervakantie in het buitenland doorgang kan vinden, hebben wij vooralsnog het voornemen om 26 Juli richting de Camping te gaan in Frankrijk.( Totaal 1005km enkele reis )
Dit met de SR+ en een bagage aanhanger wel te verstaan.
Ik heb nog niet heel veel " reviews " gelezen waar de reis met aanhanger gemaakt is in een SR+ naar Frankrijk.

Verder lees ik een divers verbruik bij iedereen, maar dit varieert uiteraard door het o.a. het weer & de snelheid.
Ik heb het voornemen om rond de 100 a 105 km per uur te gaan rijden.
Verwacht verbruik hoop ik op 220 Wh/KM

Bijgevoegde de route, mogelijk rijden we het in 2 stukken met een overnachting.
Hier nog advies in? Daar er hotels bij de meeste super chargers aanwezig zijn.
Wat is het gemiddeld verbruik in de praktijk met jou M3 en deze aanhangwagen?
Mocht je niet gebonden zijn aan deze aanhangwagen en het verbruik valt tegen, dan is misschien een enkelasser plateauwagen met kleine wielen (zonder hek) ook een optie.
 
Wat is het gemiddeld verbruik in de praktijk met jou M3 en deze aanhangwagen?
Mocht je niet gebonden zijn aan deze aanhangwagen en het verbruik valt tegen, dan is misschien een enkelasser plateauwagen met kleine wielen (zonder hek) ook een optie.

Met deze aanhanger en de M3 heb ik nog niet gereden, wel diverse andere open aanhangwagens voor een bezoek aan de stort.
Maar de afstanden die ik hiermee heb gereden zijn te kort om een goede indruk te krijgen van het verbruik.
In de eerste zes pagina's van dit forum lees ik genoeg gemiddelden met o.a. vouwwagen en vergelijkbare aanhangers van een verbruik rond de 220 wh/km.
Alleen geen van deze M3's zijn SR+ varianten, enkel LR :)
 
Snelheid bepaald enorm veel, 95 of 105 maakt al een significant verschil. Wij willen dit jaar met de LR en een Holtkamper vouwwagen weg, als t allemaal kan en ook verantwoord is dan naar Frankrijk en Spanje.

Nog geen ervaringscijfers met de Holtkamper. Wel wat langere stukken met ‘n lege aanhangwagen (dubbelasser, weegt zelf 425 kg). Rond de 100 km/u rijden met mooi warm weer brengt t verbruik naar 250 a 275 wh/km. Ik ga ervan uit dat ik dit ook moet aanhouden voor t reizen met m’n vouwwagen.
 
  • Like
Reactions: Roberto-NL
Als je twijfels hebt over het verbruik zou ik er een ritje in nl aan wagen om te zien wat het daadwerkelijk verbruik is. Dan kun je ook je eigen rijstijl gebruiken als maatstaf.
Ook ABRP is wel heel handig om te gebruiken omdat je daar veel voorkeurs instellingen in kwijt kunt.
Op mij eerste lange reis naar de wintersport met de SR+ heb ik de navigatie in de auto gebruikt en zo af en toe ABRP geraadpleegd. Op zich werkt de Tesla navigatie icm de superchargers prima maar soms is het voor je gevoel wel handig om een controle in ABRP te doen en waar nodig of gewenst een ander laadpunt te kiezen.
 
Hierbij wat n=1 cijfers van mijn ritjes afgelopen dagen:
Donderdag van Rotterdam naar Doorn en weer terug gereden, zonder aanhanger en alleen bestuurder in de auto.
Heenweg 28 graden, gemiddeld verbruik 148Wh/km, op de snelweg voornamelijk 109km/h op de cruise control gereden, gemiddelde snelheid 82km/h.
Terugweg 25 graden, 179Wh/km, half 109km/wh en half 135km/h, gemiddeld 93km/h.

Zaterdag van Rotterdam naar Rijswijk NB en weer terug. Bestuurder + bijrijder. Heenweg met lege open aanhanger (1x2m en iets van 20cm opstaande rand). Terugweg met 60kg lading erin (boormachine, aanhanger wederom open:
Heenweg 20 graden, gem. 170Wh/km, 97km/h op de CC, gem. 66km/h, wind mee.
Terugweg 20 graden, gem 211Wh/km, 97km/h op de CC, gem. 72km/h, wind tegen.

Cijfers uit TeslaMate gehaald.

Wellicht dat iemand er wat aan heeft :p
 
Mocht je ergens een aanhanger gaan ophalen die je nog niet achter je 3 hebt gehad kan het geen kwaad een verlengkabeltje mee te nemen (evt met verloop 9 naar 13 er in).

Waar het bij mijn vorige auto makkelijk paste zit de aansluiting onder de Tesla zo onhandig dat ik bij een bocht naar rechts alles stuk getrokken zou hebben. Gelukkig kon ik met wat vloeken en prutsen de kabel onder de aanhanger verleggen zodat het net ging.
 
Hierbij wat n=1 cijfers van mijn ritjes afgelopen dagen:
Donderdag van Rotterdam naar Doorn en weer terug gereden, zonder aanhanger en alleen bestuurder in de auto.
Heenweg 28 graden, gemiddeld verbruik 148Wh/km, op de snelweg voornamelijk 109km/h op de cruise control gereden, gemiddelde snelheid 82km/h.
Terugweg 25 graden, 179Wh/km, half 109km/wh en half 135km/h, gemiddeld 93km/h.

Zaterdag van Rotterdam naar Rijswijk NB en weer terug. Bestuurder + bijrijder. Heenweg met lege open aanhanger (1x2m en iets van 20cm opstaande rand). Terugweg met 60kg lading erin (boormachine, aanhanger wederom open:
Heenweg 20 graden, gem. 170Wh/km, 97km/h op de CC, gem. 66km/h, wind mee.
Terugweg 20 graden, gem 211Wh/km, 97km/h op de CC, gem. 72km/h, wind tegen.

Cijfers uit TeslaMate gehaald.

Wellicht dat iemand er wat aan heeft :p
offtopic: haal je de wind mee tegen ook uit Teslamate?
 
Heel fijn om al deze ervaringen hier te lezen. Ik ben aan het beslissen een M3 LR te kopen waar ik dan ook graag zomervakanties naar Frankrijk, Oostenrijk, etc. mee wil afleggen. Wij hebben een bagage karretje waar bovenop nog een dakkoffer is gemonteerd. Totale hoogte is dan ongeveer even hoog als het dak van de M3. We houden wel van doorrijden (120-130 km/h), dus ik vind het nog wat lastig in te schatten, maar vermoed gebaseerd op wat ik hier lees zo tussen de 250-300Wh/km uit te komen. Is dat iets dat kan kloppen?

Maar wat ik eigenlijk ook zou willen vragen aan iemand die een M3 met trekhaak heeft: ik las in een eerdere post dat de 13-polige plug geen constante en geschakelde 12V heeft. Is dat echt zo? Daar zou ik me erg over verbazen, want iedere auto met zo’n 13-polige plug heeft dat toch (dat was de reden om over te gaan van 7 naar 13-polig). Ik heb in mijn karretje een koelkast staan die netjes over de geschakelde 12V pin van de trekhaak loopt. Ik zou het erg vervelend vinden als dat onderweg niet meer gaat werken. Is er iemand die hier uitsluitsel over kan geven (door bijv. even te meten)? Volgens mij is pin 10 van zo’n 13-polige Jäger stekker de geschakelde 12V, en pin 9 de continue. Ik zou zekerheid hierin zeer waarderen.
 
...wat ik hier lees zo tussen de 250-300Wh/km uit te komen. Is dat iets dat kan kloppen?
Ik zou het erg vervelend vinden als dat onderweg niet meer gaat werken.
Ik heb zelf geen trekhaak, maar als ik de ervaringen op dit forum lees dan denk ik ook dat het verbruik inderdaad hier ongeveer op uit zal komen.
Zou je het genot van een Tesla M3 werkelijk laten afhangen van een geschakelde 12V? Ik zou het daar niet van laten afhangen.... Je krijgt er erg veel rijgenot voor terug.
Even voorstellen...
 
  • Like
Reactions: coolname
Heel fijn om al deze ervaringen hier te lezen. Ik ben aan het beslissen een M3 LR te kopen waar ik dan ook graag zomervakanties naar Frankrijk, Oostenrijk, etc. mee wil afleggen. Wij hebben een bagage karretje waar bovenop nog een dakkoffer is gemonteerd. Totale hoogte is dan ongeveer even hoog als het dak van de M3. We houden wel van doorrijden (120-130 km/h), dus ik vind het nog wat lastig in te schatten, maar vermoed gebaseerd op wat ik hier lees zo tussen de 250-300Wh/km uit te komen. Is dat iets dat kan kloppen?

Maar wat ik eigenlijk ook zou willen vragen aan iemand die een M3 met trekhaak heeft: ik las in een eerdere post dat de 13-polige plug geen constante en geschakelde 12V heeft. Is dat echt zo? Daar zou ik me erg over verbazen, want iedere auto met zo’n 13-polige plug heeft dat toch (dat was de reden om over te gaan van 7 naar 13-polig). Ik heb in mijn karretje een koelkast staan die netjes over de geschakelde 12V pin van de trekhaak loopt. Ik zou het erg vervelend vinden als dat onderweg niet meer gaat werken. Is er iemand die hier uitsluitsel over kan geven (door bijv. even te meten)? Volgens mij is pin 10 van zo’n 13-polige Jäger stekker de geschakelde 12V, en pin 9 de continue. Ik zou zekerheid hierin zeer waarderen.

Probleem opgelost, je kunt de M3 bestellen ;)
Rechts achterin zit een kabelboom met een +12V (dmv solderen kun je hiervan aftakken)
Overigens geen idee hoeveel Watt jet hiervan kunt aftakken.
Voor de zekerheid altijd een zekering ertussen plaatsen.
Gevolgen voor garantie kan ik niet inschatten maar achteraf gemonteerde trekhaken halen hier ook stroom vandaan :rolleyes:
 

Attachments

  • Tesla M3 12V_plusdraad.jpg
    Tesla M3 12V_plusdraad.jpg
    224.8 KB · Views: 92
  • Like
Reactions: coolname
Wil zelf ff binnenkort testrondje rijden met de duc erachter op aanhanger, en dan ff 90 en 110 proberen. Ff kijken hoe en wat, ben heel benieuwd naar het verbruik. Naar Frankrijk mag je nl best de max snelheid rijden, en aangezien t best een eind Frankrijk in is, zou ik best wel willen weten wat die doet om t met ABRP te berekenen.
 
Probleem opgelost, je kunt de M3 bestellen ;)
Rechts achterin zit een kabelboom met een +12V (dmv solderen kun je hiervan aftakken)
Overigens geen idee hoeveel Watt jet hiervan kunt aftakken.
Voor de zekerheid altijd een zekering ertussen plaatsen.
Gevolgen voor garantie kan ik niet inschatten maar achteraf gemonteerde trekhaken halen hier ook stroom vandaan :rolleyes:
Ha ha, ja, als de bestelling alleen hier vanaf zou hangen... Maar, wouw, dat is nuttige info. Dank je wel! Komt dat uit een boek of website ofzo? Zo ja waar? Ik vraag het omdat ik dat soort dingen wel tof vind en graag wil kijken wat daar nog meer allemaal bij staat en uitgevonden is.
 
Ik heb zelf geen trekhaak, maar als ik de ervaringen op dit forum lees dan denk ik ook dat het verbruik inderdaad hier ongeveer op uit zal komen.
Zou je het genot van een Tesla M3 werkelijk laten afhangen van een geschakelde 12V? Ik zou het daar niet van laten afhangen.... Je krijgt er erg veel rijgenot voor terug.
Even voorstellen...
Thanks! Nee, de bestelling hangt hier niet alleen vanaf, maar het staat wel op mijn lijstje van onhandigheden t.o.v. mijn huidige situatie, want het gaat de optelling daarvan, met als tegenhanger de voordelen (want die zijn er inderdaad zeker ook natuurlijk), zijn hoe de beslissing valt. (ik zal de even voorstellen straks ook even invullen, dank voor de hint).
 
  • Like
Reactions: Mars2020