Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Voor wie meer weer gegevens wil en live op teslabrowser is teslawinds een leuke informatieve bron.

Tesla Winds and Elevation
Tesla Winds and Elevation is a browser application for the Tesla Model S and Model X that can show your course, ground speed, wind direction, crosswind, headwind/tailwind, elevation, climb/descend rates and grade.

Ze gebruiken lokatie via de browser icm publieke API die je op kan geven, is even wat gepriegel), maar werkt wel goed in browser.
 
Even in dit wat oudere draadje mijn ervaring delen..

Nu al een weekje nabij Krakow, Polen. Heenreis eerst op de planner in de auto vertrouwt maar we kwamen steeds met veel meer bereik bij de SC aan. Z'n beetje alle SC op de route over Berlijn gehad. En ja de hobbel weg over de grens.. Overal veel te lang geladen en meestal waren wij de langzame factor. Na circa 1100 km en 15 uur bij Wroclaw overnacht. Volgende dag het laatste stukje.

We rijden met een oude vouwwagen van circa 450 kg, 4 personen (2 kinderen) auto volledig volgeladen. Het was zeer warm +30 graden dus de airco de hele rit vol aan. Het verbruik lag op de snelweg bij 100 á 110 km per uur op 220 wh/km.

Totale bereik was circa 300 km, net te weinig om een SC in Duitsland over te slaan. Uiteindelijk weet ik dat voor ons een marge van 30% meer dan voldoende is. Dus bereik in de auto - 30% is ons werkelijk bereik. ABRP is met bovenstaande gegevens goed te gebruiken.

En het rijden van de M3 met vouwwagen is heerlijk. Nooit te weinig power, inhalen of oprit easy. Door de goede wegligging van de M3 stuitert de vouwwagen ook bijna niet. Bij scherpe bochten eerder nerveus geweest opdat ik de vouwwagen op zn zij trek ;)
 
Zijn er ook mensen die een reis met aanhanger/vouwwagen gemaakt hebben met een SR+ ? Ik overweeg aanschaf, heb de posts met belangstelling gelezen, maar kan er niet altijd uithalen of er ook mensen zijn die het met een SR+ gedaan hebben!
 
Snelheid bepaald alles. Ik rij veel door frankrijk met de vouwwagen (nu dus nog met de tweede auto, ICE) en rij dan vaak rond de 130. Ben benieuwd wat dat met verbruik doet. Model S zonder aanhanger zit er flink verschil tussen 110 of 130 rijden. Hoeveel lading je meeneemt maakt in mijn beleving op de lange stukken weer nauwelijks uit.
 
Snelheid bepaald alles. Ik rij veel door frankrijk met de vouwwagen (nu dus nog met de tweede auto, ICE) en rij dan vaak rond de 130. Ben benieuwd wat dat met verbruik doet. Model S zonder aanhanger zit er flink verschil tussen 110 of 130 rijden. Hoeveel lading je meeneemt maakt in mijn beleving op de lange stukken weer nauwelijks uit.
Ik heb 130 gereden met mijn M3 DM met trigano odyssee erachter met 4 fietsen erop. Wind is dan heel belangrijk. Bij geen wind rond de 330 Wh per km schat ik. Met wind tegen ook 380 Wh op de tripmeter gezien, maar ook 270. Lekker met abetterrouteplanner aan elke leg rustig beginnen met 110 km/u. Bij 20% aankomstverwachting ging ik dan trappen naar 130 km/u. In abrp rekende ik met 270 Wh ref verbruik bij 110 en dan met 120 kruissnelheid. Kwam mooi uit. Dit was een trip van Wageningen via millau naar palamos (spanje) en terug. 3700km gereden inclusief lokale ritjes.
 
  • Informative
Reactions: ERvee and Sregor
Hallo Tesla experts :) Wij zijn aan het overwegen om een Tesla Model 3 Standard Range Plus aan te schaffen (de Long Range is voor ons buiten budget - schaffen de auto met eigen middelen aan). Wij gaan jaarlijks met de vouwwagen (Cabanon Chamonix, geen fietsen o.i.d. op de wagen. Hij is echter wel vrij hoog door een verlengd dekzeil) op vakantie. Ik probeer een beeld te vormen van een realistisch verbruik met de vouwwagen achter de auto. Op basis van dit topic lijkt dit ergens tussen de 200 en 300 Wh/KM te liggen (nog best een behoorlijk verschil).

Ik proveer via de site van A Better Routeplanner nu een inschattting te maken van de bruikbaarheid van de auto (gezien het relatief beperkte accupakket) tijdens onze vakanties. Echter een vraag daarover. Als ik bij A Better Routeplanner het verbruik handmatig aanpas naar 300 Wh/KM dan staat daar achter - at 110 KM/H - . Moet ik nog een correctie toepassen (aangezien mijn referentiesnelheid 100 KM/H) is. Bijgevoegd een snippet van hoe ik de route nu gepland heb.

Hebben jullie nog andere tips of overwegingen om mee te nemen bij een eventuele aanschaf - wij zijn verder totale leken op EV gebied :)

Alvast bedankt :)
 

Attachments

  • TESLA.JPG
    TESLA.JPG
    65.7 KB · Views: 115
Hallo Tesla experts :) Wij zijn aan het overwegen om een Tesla Model 3 Standard Range Plus aan te schaffen (de Long Range is voor ons buiten budget - schaffen de auto met eigen middelen aan). Wij gaan jaarlijks met de vouwwagen (Cabanon Chamonix, geen fietsen o.i.d. op de wagen. Hij is echter wel vrij hoog door een verlengd dekzeil) op vakantie. Ik probeer een beeld te vormen van een realistisch verbruik met de vouwwagen achter de auto. Op basis van dit topic lijkt dit ergens tussen de 200 en 300 Wh/KM te liggen (nog best een behoorlijk verschil).

Ik proveer via de site van A Better Routeplanner nu een inschattting te maken van de bruikbaarheid van de auto (gezien het relatief beperkte accupakket) tijdens onze vakanties. Echter een vraag daarover. Als ik bij A Better Routeplanner het verbruik handmatig aanpas naar 300 Wh/KM dan staat daar achter - at 110 KM/H - . Moet ik nog een correctie toepassen (aangezien mijn referentiesnelheid 100 KM/H) is. Bijgevoegd een snippet van hoe ik de route nu gepland heb.

Hebben jullie nog andere tips of overwegingen om mee te nemen bij een eventuele aanschaf - wij zijn verder totale leken op EV gebied :)

Alvast bedankt :)
Met onze Combi Camp vouwwagen was zoals je hebt kunnen lezen een vrij laag verbruik mogelijk van minder dan 220 Wh/km, maar die vouwwagen is relatief laag (zie foto post 69)
 
Met onze Combi Camp vouwwagen was zoals je hebt kunnen lezen een vrij laag verbruik mogelijk van minder dan 220 Wh/km, maar die vouwwagen is relatief laag (zie foto post 69)

Dat had ik gezien ja - prachtig verbruik! Onze Chamonix al 120 cm hoog is (zonder het verlengde dekzeil te gebruiken). Met spullen eronder komt daar zomaar 30 a 40 CM bij en dan komt hij dus boven de daklijn van de Model 3 (145 cm als ik het goed heb opgezocht). Daarom probeer ik in te schatten of ik de berekening bij a better routeplanner nu goed maak :)
 
Volgens mij gaat het voornamelijk om de stroomlijning en snelheid. Gewicht maakt niet veel uit. Wij zijn net terug en hebben zn 2500 km met de vouwwagen gereden, verbruik lag tussen 230 en 205. Terugweg wat gewicht naar de auto verplaatst maar dat maakte qua verbruik niets uit.

Onze clipper is zn 140cm breed en komt net boven de kofferbak uit.

Wij plande de rit met de hoogst waarde, voor abrp 240 bij 110km. Reference speed 100%, max speed 100km. En we hadden altijd ruim voldoende. Tijdens de rit kan je altijd sneller of langzamer
 
  • Informative
Reactions: ERvee and nico180
Ik zou het referentieverbruik bij 110 km/u op 280 Wh zetten. Moet voldoende zijn. Vervolgens zet je de max speed op 100 km/u. Zou dan een mooi verbruik moeten worden, rond de 250 Wh o.i.d.. Ik had een veel hoger verbruik maar rij dan ook veel sneller (120/130) met 4 fietsen erop. De Trigano Odyssee van mij is niet veel lager. Wij hebben ook nog meubels onder het zeil (2x stoel, quechua tafelset met krukjes, extra tafel, campingkast en grondzeil + tapijt).
Let vooral op wind. Ik had van antwerpen tot orleans de wind flink tegen. Vul maar eens 3 bft wind tegen in.....
Kun je checken op windy.com
 
Mag ik concluderen dat de auto en in combinatie met het super charger netwerk gewoon geweldig is..

Om van a naar b te rijden liggen de meeste SC, ook voor de sr+ binnen bereik. Voor het zekere kan je altijd een lokaal veel voorkomende charger pas aanvragen. App op de telefoon en misschien soms wat plannen maar meestal, zo al wij het hebben ervaren heel veel plezier.

Vouwwagen neerzetten en dan is het lachen, laden op de camping en iedere dag doen wat je wilt. Dat is onze ervaring.
 
  • Love
Reactions: nico180