Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik zal ook proberen een bijdrage te leveren aan de vouwwagen/aanhanger verbruiken. Ik heb afgelopen weekend mijn vouwwagen naar de stalling gebracht via A28 (amersfoort) / A1 / A30 en nog een paar kilometer binnendoor. Geprobeerd overal 100km/h op de ACC te rijden, knooppunt A1/A30 was zoals vaak lekker druk.

Het verbruik van gemiddeld 210wh/km viel me nog mee. Geen fietsen mee, niet helemaal afgeladen, wel 2 kids achterin. De piek is van het knooppunt.
Dit verbruik is ongeveer hetzelfde als 120km/h met een fietsenrek en 2 mtb's erop ;) ook van het weekend getest.
Als ik langer constant had kunnen rijden op de snelweg dan zal het onder de 200wh/km uitkomen.

Wij zijn geen vakantie racers op vakantie dus 100km/h is prima en hard zat voor ons. Ik verwacht met de volgende vakantie 250-270wh/km wanneer de vouwwagen en auto afgeladen zijn (zonder fietsen). We gaan de dakkoffer van de vorige auto vervangen voor 1 of 2 Ortlieb Big Zip's die in het imperiaal van de vouwwagen kunnen. Dan komt er ook niks boven de daklijn uit van de auto.
 

Attachments

  • IMG_0436.JPG
    IMG_0436.JPG
    789.8 KB · Views: 189
  • IMG_0435.JPG
    IMG_0435.JPG
    1 MB · Views: 163
  • IMG_0433.jpg
    IMG_0433.jpg
    1,010.4 KB · Views: 166
  • Informative
Reactions: Nexus
Hallo, ik ben nieuw hier. Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik sta op het punt M3 SR+ te bestellen maar we zitten nog wel met wat vraagjes. We hebben een Holtkamper Cocoon vouwwagen en gaan daarmee dus op vakantie. Afgelopen paar jaar naar Corsica geweest maar dat was met de Volvo V60 Hybrid. Zal dit ook gaan met de Tesla? Ik heb dit draadje doorgelezen maar snap niet alles.
Wat zal ongeveer het bereik zijn. Mijn zwager, werkt bij het RDW en weet best wel wat van auto's, wist me te vertellen dat je bereik rond de 200 km ligt.
We zijn met zn 2en, vouwwagen weegt leeg 450 kilo, achterop de vouwwagen fietsendrager met racefiets.
Of zou je al bijna een LR moeten nemen?

Ik zie ook zaken staan als verbruik 210 wh/km. Hoever kom je dan en hoe snel krijg je weer wat bijgeladen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
 
Veel is afhankelijk van je rijsnelheid, lees luchtweerstand. Meer nog dan van t gewicht wat je meesleept. Wij hebben overigens ook een Cocoon. Ik rij graag beetje door, rond de 120, liever nog 130 vind ik wel fijn. Op basis van de hier gelezen ervaringen moet ik met de LR dan steeds 200/220 km kunnen rijden op een lading van 80% (laatste 20% laden gaat erg traag dus dat wil ik op langere trips zo veel mogelijk vermijden). Met de SR+ zou t met mijn rijstijl beperkt zijn tot zo’n 170/180 km schat ik. Maar nogmaals, stuk rustiger rijden (100 ofzo) en je komt een heel stuk verder.
 
Absoluut. Tis anders rijden. Wij rijden zelden meer als 700/800 op n dag en dan is t goed te doen om ook te laden. Zeker als kent combineert met n lunchpauze oid.

Ik heb nog geen model 3, mijn ervaringen zijn beperkt tot de model S. Dus ook nog geen ervaringen in het rijden met een aanhanger achter de Tesla.
 
Ik rijdt nu een maand of wat een M3 LR AWD, en ben op zoek naar een bagagewagen voor vakantie doeleinden. Ik twijfel tussen deze (totaal 106cm hoog) en deze (totaal 140cm hoog). Het liefst zou ik de lage kiezen, ik heb echter een mini-koelkast van 50 :)() cm. Eventueel kan deze in de auto, moet ik nog even nameten, bagageruimte is geloof ik 51cm. Ik zei mensen met caravan's hoger dan 1.40 en ook met een aggregaat in het begin van dit draadje. Wat denken jullie: wordt die hogere aanhanger een 'probleem'? We gaan buitenland ritten maken, maar Spanje zal het niet worden.
 
Ik rijdt nu een maand of wat een M3 LR AWD, en ben op zoek naar een bagagewagen voor vakantie doeleinden. Ik twijfel tussen deze (totaal 106cm hoog) en deze (totaal 140cm hoog). Het liefst zou ik de lage kiezen, ik heb echter een mini-koelkast van 50 :)() cm. Eventueel kan deze in de auto, moet ik nog even nameten, bagageruimte is geloof ik 51cm. Ik zei mensen met caravan's hoger dan 1.40 en ook met een aggregaat in het begin van dit draadje. Wat denken jullie: wordt die hogere aanhanger een 'probleem'? We gaan buitenland ritten maken, maar Spanje zal het niet worden.

Heerlijke bagagewagens. Wij hebben nu een vouwwagen (Holtkamper) Daarvoor ook een Anssems bagagewagen.
Als je ermee uitkomt zou ik absoluut voor die lage variant gaan, luchtweerstand lijkt me toch best 'n stukje minder.
@Wim S. is hier op het forum (in mijn ogen) expert als het gaat om luchtweerstand, misschien kan hij er nog wat zinnigs over zeggen.
 
Last edited:
H


Heerlijke bagagewagens. Wij hebben nu een vouwwagen (Holtkamper) Daarvoor ook een Anssems bagagewagen.
Als je ermee uitkomt zou ik absoluut voor die lage variant gaan, luchtweerstand lijkt me toch best 'n stukje minder.
@Wim S. is hier op het forum (in mijn ogen) expert als het gaat om luchtweerstand, misschien kan hij er nog wat zinnigs over zeggen.
Zou een 'fancy' spoiler nog helpen? Of vermeerdert dat alleen weerstand?
 
H


Heerlijke bagagewagens. Wij hebben nu een vouwwagen (Holtkamper) Daarvoor ook een Anssems bagagewagen.
Als je ermee uitkomt zou ik absoluut voor die lage variant gaan, luchtweerstand lijkt me toch best 'n stukje minder.
@Wim S. is hier op het forum (in mijn ogen) expert als het gaat om luchtweerstand, misschien kan hij er nog wat zinnigs over zeggen.
De luchtstroom volgt de Model 3 heel goed. Deze loopt duidelijk laminair vanaf het hoogste deel af naar de kofferbak. Bij de kofferbak laat de luchtstroom los en ontstaat er een turbulent zog.
Heb je een aanhanger die niet hoger is dan de hoogte van de kofferbak dan ontstaat er geen nieuw frontaal oppervlak. Je hebt dan alleen weerstand door rolweerstand en de extra turbulente verstoring van de aanhanger.
Uiteraard is er ook een zog achter de aanhanger die de weerstand verhoogt.
De Model 3 alléén laat de luchtstroom beter los en zal geen groot turbulent zog veroorzaken.
Ga je rijden met een aanhanger die duidelijk hoger is dan de hoogte van de achterkant van de auto, dan ontstaat er een nieuw frontaal oppervlak dat aërodynamisch uitermate slecht is gevormd. Tel daarbij op dat er achter de aanhanger ook een veel groter turbulent zog ontstaat. Als de aanhanger 50 cm hoger is dan de achterzijde van de auto zal de weerstand met een factor 2 tot 3 toenemen in vergelijking met een lagere aanhanger.
 
Uiteraard heb je meer weerstand als de bagagewagen boven de auto uitkomt. Echter, de breedte en vormgeving van die wagen heeft een belangrijke rol in de weerstand. Zonder die gegevens, kan je er niet zoveel over zeggen. Kan zo 35% schelen.

Ook of er bergop wordt gereden tijdens vakantie heeft impact.

.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Fredblack and Timmm
Vandaag voor het eerst op stap met een paardentrailer. Licht ding van ruim 500 kg dus nog voldoende reserve voor onze pony.

Kleine 70 kilometer gereden bij goed weer. Gewoon netjes met het verkeer mee (provinciale wegen en zo’n beetje 35 kilometer snelweg). Gemiddeld verbruik van 305 Wh/km. Daar kunnen we dus heel Nederland mee door zonder stress. Met de AWD ook geen problemen met wegrijden uit de natte wei. Maar nog geen echte modder gehad, dus even afwachten hoe dat gaat.

De auto reed zonder problemen en de achteruitkijkcamera is een genot bij het manoeuvreren. Ik voelde bij het rijden in de auto wel veel kleine schokken. Alsof de trailer beurtelings steeds wat “duwde en trok”. Heb verder geen ervaring met dubbelassige, getemde trailers dus misschien is dat normaal.

De trailer had een 7-pins elektra aansluiting maar gelukkig had ik een verloopstekker. De kabel was lang genoeg om het aansluitpunt onder de auto te bereiken. Dat was vooraf mijn grootste zorg.

Met alleen een Tesla trek je doorgaans niet veel bekijks, maar een Tesla met trailer doet nog steeds hoop koppen draaien! :cool:
 
  • Like
Reactions: TM3LR and nico180
Interessant, maar wat is de technische/toegestane maximale massa van die trailer?

Niet zo relevant toch? Of is 't gewoon nieuwsgierigheid?
Als de vraag is mag je 'm trekken met je tesla dan gaat het erom hoe zwaar ie in beladen toestand is.
Zo lang dat totaalgewicht onder trekgewicht van auto zit is er niets aan de hand dacht ik te weten.
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Niet zo relevant toch? Of is 't gewoon nieuwsgierigheid?
Als de vraag is mag je 'm trekken met je tesla dan gaat het erom hoe zwaar ie in beladen toestand is.
Zo lang dat totaalgewicht onder trekgewicht van auto zit is er niets aan de hand dacht ik te weten.
Nieuwsgierigheid vooral, maar heb een vermoeden dat een trailer van "ruim 500kg" namelijk een zwaardere toegestane massa heeft dan 910 (of 1000kg). Ik dacht altijd namelijk dat het bepalend is. Nu ik een beetje rondkijk, bijvoorbeeld deze discussie.

Mijn eigen trailer is 540kg en maximale massa 1300kg. Als ons paard dus 460kg of minder weegt, dan zou het 'op papier' mogen om dit met een Model 3 te trekken als ik het goed begrijp. Leert ieder dag wat bij :oops:
 
  • Like
Reactions: ERvee
Dat laatste is afhankelijk van je treingewicht: maximaal toelaatbaar treingewicht (dus alles incl. belading) <3500 kg -> mag altijd
wanneer je boven de 3500 kg komt dan moet je een BE rijbewijs hebben.

daarnaast moet natuurlijk je aanhanger incl. werkelijke belading onder de max van de trekkende auto blijven