Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Als je idd echt die 120/130 gaat rijden dan gaat t verbruik al snel naar 275/300 Wh/km.
Mijn ervaringen zijn met een Holtkamper cocoon vouwwagen en in mindere mate met een (dubbelassige) aanhanger. Overigens doet 10/15 km/u rustiger rijden wonderen voor je verbruik.
Dank je. Ja, dat rustiger rijden grote invloed heeft heb ik ondertussen begrepen. En dat betekent dan minder tijd bij laders. Met andere woorden, de tijdwinst door de hogere snelheid wordt (deels) tegengewerkt door de extra tijd bij de laders. Heeft iemand dat ooit uigegezocht wat de optimale snelheid is als je alleen zou kijken naar totale reisduur voor een afstand van laten we zeggen 800km (of in ieder geval een afstand waarbij meerdere keren snelladen nodig is)?
 
Bij 100kmu was t 230wh/km
Bij 110kmu was t 260wh/km
En zijwind was ca 5.3ms
 

Attachments

  • 2D322A17-2D31-4FD8-9607-23CE7927F31B.jpeg
    2D322A17-2D31-4FD8-9607-23CE7927F31B.jpeg
    131.7 KB · Views: 274
  • Like
Reactions: Snderrr
Ik rij met de vouwwagen (Trigano Odyssee met 4 MTB's er bovenop) altijd 120 tot 130 km/h. Maar is maar net waar je prettig bij voelt. Zoals in mijn verslag al stond begon ik altijd rustig om eerst te zien of ik inliep op mijn ABRP voorspeld verbruik. Daar rekende ik met 280 Wh per km bij 110 km/u. Maar zonder fietsen erop zou je de 250/260 Wh kunnen aanhouden. Die fietsen pakken veel wind denk ik. Kijk ook eerst even op Windy.com. Want wind tegen kan enorm uitmaken. Ik heb verbruikcijfers van 380 Wh gescoord bij 120 km/h maar ook 290 Wh. Stijgen en dalen maakt minder uit omdat je het grotendeels (80% meen ik) weer terug de batterij in stopt bij bergaf. Gewicht maakt relatief gezien ook iets minder uit merk ik. Stroomlijn des te meer.
 
  • Like
Reactions: coolname
ps: stel dat je tussen superchargers 180 km moet rijden. Als je dat doet met 120 km/u is dat 18 minuten sneller dan met 100 km/u. Dat zal uiteindelijk iets sneller zijn langzamer rijden en minder laden. Bij mij is dat ook ingegeven door het feit dat mijn kids lekker aan het spelen zijn bij de hotels in Frankrijk waar de SuC's liggen. Dan laad je teveel wat je mooi kunt inzetten om wat harder te rijden. Vaak een speeltuin, jeu de boules of tafeltennis aanwezig. Clermont ferrand bijvoorbeeld. Maar Lille heeft bijvoorbeeld een zwembad. Senlis is drama maar daar plan ik altijd een food stop.
 
  • Like
Reactions: coolname
Ja, tesla bjorn, ligt met een model 3 lr rond de 180 km/u, leeg rijden laden tot ongeveer 50% (dan begint laadsnelheid in te zakken).
Ik heb dat ook wel eens in een excelletje gestopt en kwam met de verbruik- en laadcurves van abrp voor de M3 SR+ op 150km/u als optimale kruissnelheid. Dat is precies ook het maximum voor autopilot :)

In de praktijk zal je dan zien dat de locaties van Ionities en Superchargers ook invloed gaan hebben. Bij snelheden boven 130 worden de etappes snel korter en moet je op je route maar net weer een goede DC fastcharger hebben op het punt dat je SoC beneden de 5% komt. Het mooie van abrp is dat het algoritme dat allemaal meeweegt.

On topic: als je een tijdje met abrp met live data rijdt met je aanhanger achter je Tesla dan weet abrp vervolgens ook het specifieke gebruik van jouw tractor-trailer combinatie!
 
Last edited:
  • Like
Reactions: coolname
ps: stel dat je tussen superchargers 180 km moet rijden. Als je dat doet met 120 km/u is dat 18 minuten sneller dan met 100 km/u. Dat zal uiteindelijk iets sneller zijn langzamer rijden en minder laden. Bij mij is dat ook ingegeven door het feit dat mijn kids lekker aan het spelen zijn bij de hotels in Frankrijk waar de SuC's liggen. Dan laad je teveel wat je mooi kunt inzetten om wat harder te rijden. Vaak een speeltuin, jeu de boules of tafeltennis aanwezig. Clermont ferrand bijvoorbeeld. Maar Lille heeft bijvoorbeeld een zwembad. Senlis is drama maar daar plan ik altijd een food stop.
Goed punt. Mijn excelletje liet dat ook zien dat je met minder maar langere stops maken en hard rijden maar een paar minuten langer onderweg bent dan in het ideale schema met hard rijden en veel korte stops.
 
  • Like
Reactions: coolname
Goed punt. Mijn excelletje liet dat ook zien dat je met minder maar langere stops maken en hard rijden maar een paar minuten langer onderweg bent dan in het ideale schema met hard rijden en veel korte stops.

ja, inderdaad. Als ik reken met ABRP naar supercharger clemont ferrand (overnachting daar) met 280 kWh bij 110 km/h dan doe ik er bij 105 tot 125 ongeveer even lang over. Scheelt maar een paar minuten. Sneller duurt dan langer omdat er in Frankrijk niet binnen 180km snelle laders laders zijn (bv. stuk tussen Lille en Senlis, en Bourges naar Clermont).
 
Voor de mensen die graag 12v in hun aanhanger willen via de 13-polige stekker... Dat gaat standaard dus niet via de Tesla aansluiting. Ik heb Burghoff gevraagd of ze dat alsnog willen bedraden. Zij adviseerde me bij Wema in Lathum te gaan vragen. Aardige gasten! En die hebben in een uurtje de 10 & 11 pool van de stekker bedraad. Moest wel een nieuwe stekker op omdat tesla ze afgedopt heeft. Maar kan nu deze zomer lekker de koelbox in de disselbak doen. Veel beter dan de koelbox door de brievenbus schuiven de kofferbak in... :)
 
Voor de mensen die graag 12v in hun aanhanger willen via de 13-polige stekker... Dat gaat standaard dus niet via de Tesla aansluiting. Ik heb Burghoff gevraagd of ze dat alsnog willen bedraden. Zij adviseerde me bij Wema in Lathum te gaan vragen. Aardige gasten! En die hebben in een uurtje de 10 & 11 pool van de stekker bedraad. Moest wel een nieuwe stekker op omdat tesla ze afgedopt heeft. Maar kan nu deze zomer lekker de koelbox in de disselbak doen. Veel beter dan de koelbox door de brievenbus schuiven de kofferbak in... :)

Achter de bekleding bij het rechter achterlicht van een M3 zit een "grote" stekker met een dikke rode draad op de hoek (bij de speaker) . Daar kan idd 12V vanaf getapt worden. Ik zou er wel altijd een extra zwevende zekering tussen doen en nieuwe draad aan bestaande solderen! De stroom gaat eraf op het moment dat de auto afgesloten wordt. Helemaal links bij achterwiel in de "kuip" zit een rubber "stop" door het carrosserie voor kabeldoorvoer.
 
  • Informative
Reactions: Nexus and Larss
Voor de mensen die graag 12v in hun aanhanger willen via de 13-polige stekker... Dat gaat standaard dus niet via de Tesla aansluiting. Ik heb Burghoff gevraagd of ze dat alsnog willen bedraden. Zij adviseerde me bij Wema in Lathum te gaan vragen. Aardige gasten! En die hebben in een uurtje de 10 & 11 pool van de stekker bedraad. Moest wel een nieuwe stekker op omdat tesla ze afgedopt heeft. Maar kan nu deze zomer lekker de koelbox in de disselbak doen. Veel beter dan de koelbox door de brievenbus schuiven de kofferbak in... :)
Thx. Enig idee hoe ze het gedaan hebben?
 
Zie draadje #190
Ha ha. Yes, @SparkyM3LR4WD . Ik weet hoe jij het beschreven hebt (nogmaals dank uiteraard). Maar ik vroeg me dus af of de uitvoering @Janssen_Ronald daarmee overeen kwam.

Overigens, die rode draad geeft een geschakelde 12V, lees ik nu. Dat is wel fijn om te horen, want ik vermoedde eerder dat het een continue was. Officieel moet de ene pin continu zijn en de andere geschakeld. Ikzelf vind de geschakelde het belangrijkst. Maar een continue is toevallig ook niet nog ergens daar beschikbaar (om het helemaal goed te maken)?

Belachelijk overigens dat Tesla dat blijkbaar niet gewoon gelijk goed doet trouwens, maar dat ter zijde. Zal wel komen omdat het een US club is, waar ze andere aansluitingen hebben geloof ik.
 
Ha ha. Yes, @SparkyM3LR4WD . Ik weet hoe jij het beschreven hebt (nogmaals dank uiteraard). Maar ik vroeg me dus af of de uitvoering @Janssen_Ronald daarmee overeen kwam.

Overigens, die rode draad geeft een geschakelde 12V, lees ik nu. Dat is wel fijn om te horen, want ik vermoedde eerder dat het een continue was. Officieel moet de ene pin continu zijn en de andere geschakeld. Ikzelf vind de geschakelde het belangrijkst. Maar een continue is toevallig ook niet nog ergens daar beschikbaar (om het helemaal goed te maken)?

Belachelijk overigens dat Tesla dat blijkbaar niet gewoon gelijk goed doet trouwens, maar dat ter zijde. Zal wel komen omdat het een US club is, waar ze andere aansluitingen hebben geloof ik.

Rechtsachter zit een versterker bij M3 -> heeft een zware (geschakelde) voeding waar je eenvoudig een +12V aan kunt solderen (geen kroonsteentje oid toepassen!) Voor de after market "Brink" trekhaak zit hier een 20A zekering tussen -> dan hebben jullie een idee wat er maximaal op aangesloten kan worden volgens de fabrikant :)

Aan de linkerkant zit een wit kastje met rode lampjes wat zich gedraagt als een modem/router. Als de auto in slaap valt gaan de knipperende lampjes pas uit.

De overige bekabeling is voor laden (linksachter) of heel erg "dun" -> veelal LED verlichting/lampjes. Ook bij de achterbank (gordel passagier rechtsachter) zit een bundel met tientallen draadjes waar je geen "continue 12 V" vanaf kunt takken -> veel te dun en je wilt m.i. niet in deze bundel draadjes gaan "rommelen". Dus als er iemand is die echt continue 12V wil is het meest veilige een draadje naar 12V accu met direct bij de accu een zwevende zekering. Ik ben zelf overigens erg voorzichtig met aanpassingen ivm garantie en de 12V accu heeft een hele belangrijke functie -> als deze leeg raakt krijg je hele vage storingen :rolleyes:

Nb: Ik zag achter de achterbumper wel een redelijk zware, "ongebruikte" stekker zitten (vlak bij slot achterklep) Niet gekeken of er spanning op staat. Geen idee wat de functie is maar het was wel een wat zwaardere uitvoering.
 
  • Helpful
Reactions: coolname
Dus als er iemand is die echt continue 12V wil is het meest veilige een draadje naar 12V accu met direct bij de accu een zwevende zekering. Ik ben zelf overigens erg voorzichtig met aanpassingen ivm garantie en de 12V accu heeft een hele belangrijke functie -> als deze leeg raakt krijg je hele vage storingen :rolleyes:
Het direct aansluiten van dashcams op de 12V accu heeft voor issues gezorgd bij diverse rijders. Zou eerst goed deze draadjes te bestuderen alvorens hiervoor te kiezen voor deze toepassing bij aanhangers.
 
Het direct aansluiten van dashcams op de 12V accu heeft voor issues gezorgd bij diverse rijders. Zou eerst goed deze draadjes te bestuderen alvorens hiervoor te kiezen voor deze toepassing bij aanhangers.
Ben benieuwd naar die issues, heb je een linkje?

Vorig jaar hebben wij een 12V koelbox in de koffer van de auto geplaatst en tijdens het rijden ingeplugd. De box bevond zich vlak achter de rugleuning. Wanneer wij de rugleuning bij een stop naar voren deden konden wij direct bij de koelbox.

Ik zie ook wel verlengkabels te koop, misschien iets als noodoplossing...
5m 12V auto auto sigarettenaansteker kabel stopcontact indicator lampje kopen? | BESLIST.nl | Ruime keuze
 
Er is niets mis met de 12v aansluitingen gebruiken in de auto. Deze schakelen uit als de auto gaat slapen. Er kunnen issues ontstaan met uitbreidingen die direct op de 12v accu van de auto worden aangesloten. Zie bijv 12v-batterij en dash-cam
Klopt. Ik heb elders ook gelezen dat als je dat doet, de auto dit ziet als sluipverbruik en errors geeft of aangeeft dat de 12v accu niet meer goed is,
 
Eergisteren rit van 1005 km kilometer gemaakt met de SR+ en aanhanger a 500 kilo volgeladen ( kamperen )
De gehele reis 105 km per uur gereden op de cruise control, gemiddeld verbruik tussen de 200 en 230 wh/km

Mijn ervaring is dat tesla wel erg veilig rekent mbt % aankomst volgende Suc.
We kwamen eigenlijk altijd met minimaal +10% aan dan in het begin voorspelt.

Het verbruik is wel na verwachting, daar ik andere mede tesla rijders met aanhanger/vouwwagen hierover gehoord heb.