Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Alternatief dan is de volgende:

Anssems GT 750 HT
251 x 126 x 48, 750 kg

Totale lengte (cm)
353

Totale breedte (cm)
171

Totale hoogte (cm)
106

Deze is dan een stuk lager in hoogte maar wel breder en langer.
Denk dat vooral de hoogte het verschil in range gaat maken?
Ik denk dat die 30 cm verschil in hoogte een lager verbruik gaat opleveren. Want de rijwind die over de auto heengaat, komt niet zoveel meer tegen de opstaande rand van de aanhanger bij dit type.
 
Alternatief dan is de volgende:

Anssems GT 750 HT
251 x 126 x 48, 750 kg

Totale lengte (cm)
353

Totale breedte (cm)
171

Totale hoogte (cm)
106

Deze is dan een stuk lager in hoogte maar wel breder en langer.
Denk dat vooral de hoogte het verschil in range gaat maken?
Dat gaat zeker uitmaken.
Onze Combi-Camp (zie foto post #69 ) is laag en breed en valt helemaal weg achter de auto en heeft een laag verbruik #83
 
In september zijn we van plan om naar Kroatië te gaan. We gaan naar een camping met tent dus zijn we op zoek naar een gesloten bagageaanhangwagen.
Ons oog is gevallen op de volgende:

Anssems GT 500 VT1
181 x 101 x 83, 500 kg


De volledige afmetingen zijn het volgt:
Totale lengte (cm)
259

Totale breedte (cm)
146

Totale hoogte (cm)
140

Zou iemand een inschatting kunnen doen naar het huidig verbruik? Ik schat dat de aanhangwagen in totaal max 350kg zal zijn.
We zijn van plan om zo min mogelijk stops te doen en dus langer te laden. Kwa max km/u schat ik om max 100 km/u te rijden.

Had op a better routeplanner een schatting gedaan van 210wh/km. Geen idee als dat haalbaar gaat zijn?
Wij hebben met een vergelijkbare aanhanger vorig jaar naar Frankrijk gereden. Verbruik zat tussen de 210 a 230 wh/km ( sr+ )
We zijn begonnen met 110 km per uur, maar dit werd al snel 120 a 130 daar tesla best met een veilige marge rekent.
Op de terugweg een bepaald stuk windkracht 6 wind mee, dus toen hebben we zelfs een stuk 140 a 150 gereden.

ik denk als je met 230 wh/km rekent dat je een goede calculatie kunt doen via ABRP.
1CDE1818-5A13-46F8-82D2-F19A975ECFF3.jpeg
 
Iemand een idee wat de M3 verbruikt met een motortrailer en een enkele motor erachter? Zou toch heel graag de Energica eens meenemen naar Oostenrijk bv.
Geen idee met een Model 3, maar met een BMW K1600GT achterop een Model X zie ik aan 90 km/u een gelijkaardig verbruik als alsof je 120 rijdt zonder trailer, en ~390Wh/km aan 120 km/u. Zonder trailer haalde ik ~290Wh/km.
 
Ik heb vorige week mijn M3 LR DM verkocht met als enige reden de ontbrekende trekhaak. Vrijdag 21-6 in de trein een inventory DM LR met trekhaak gekocht en die is donderdag 27-6 geleverd!!! Kortom -> dit weekend even het trekken uitproberen.

Ons doel is om over drie weken met de vouwwagen (Trigano Odyssee, 365kg leeg, vol rond de 650kg denk ik) richting Frankrijk (Gorges du Tarn) en daarna Spanje (Palamos, Costa Brava) te rijden.

Zojuist de eerste rit gemaakt. terug van de stalling naar huis. 21.5km waarvan precies de helft snelweg. De andere helft is grotendeels 80km weg met veel stoplichten en ook nog eens hoogteverschil (Wageningse Berg). Op de snelweg 105km op de CC aangehouden. Verder gewoon 80 en 50 op de teller. Rustig optrekken en climate op 23.0 graden. Verbuik: 215Wh/km! Ben er erg blij mee. Ik rekende op rond de 250..... Op de snelweg stabiliseerde het op rond de 280Wh/km terwijl ik net met 105 km/u de brug over de Rijn op reed (toch zeker zo'n 20m hoger dan dat ik begon).

Maar goed, dit is met alleen mijzelf in de auto en de vouwwagen nog relatief leeg (1 mtb erop en alleen de disselbak vol met crap). Daar moet nog zo'n 120kg aan partner + kids en zeker 200kg aan bagage bij (3 extra mtb's o.a.). En moeten we niet de Wageningse Berg op maar het Centraal Massief (hoogste punt 1417m....).

Laten we in dit topic wat ervaringen verzamelen met het trekken met de Model 3. De eerste proef is in elk geval geslaagd. Ik ga dit weekend nog even wat Bjorn Nyland style TBTP testjes doen (verbruik bij 90 en 110 wil ik even weten). Mocht iemand nog ervaringen of cijfers hebben: I'm all ears!!

Pic or it didn't happen:

View media item 119991
View media item 119988
View media item 119989
Boottrailer opgehaald met M3 LR DM in Toscane. Dubbelasser ca 500kg. Heenweg was ca 15 uur rijden, terug met trailer 24 uur over gedaan. Gemiddeld verbruik met trailer op het scherm links onderin was steeds ruim 300Wh/km. BMS van de auto kon het bereik niet goed voorspellen en de tripgrafiek compleet onbetrouwbaar. Van Mulhouse naar Nancy (door de tunnel!) vertrokken met 400km range en na 180km met 1km range en samengeknepen billen de SuC gehaald. Laatste kms met 45kmh gereden

Foto bij SuC Forte dei Marmi

5F5D3915-C4B3-475A-8310-11D79D199D71.jpeg
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: BobbyKings
Vreemd dat het verbruik niet goed voorspeld kon worden. Ook niet met de 25-50km gemiddeldes? Deed hij bij ons prima met de caravan.
ja, de 25-50km gemiddeldes klopten wel maar de trip grafiek was niet betrouwbaar. Navigatie in de auto bleef ook de hele reis een supercharger te ver plannen die dan na 50-100km zonder bericht werd aangepast naar een SuC eerder. Wij hebben afhankelijk van de toegestane snelheid tussen 80 en 100 gereden. De meldingen die ik in mijn eigen sr+ vaak krijg dat ik beneden een lagere snelheid moet blijven om de bestemming te halen hebben wij op deze reis niet gezien.
 
Voor wat het waard is, van het weekend met model x afstand van 220km snelheid 100km/u met type boedelbak 1/3 meer verbruik. Heenreis zonder was rond de 190 wh/km terug rond de 290 wh/km. De tripgrafiek snapte er niets van bleef op 5% hangen terwijl ik na 100 km zag dat ik met 25% zou aankomen. Helaas niet aangedacht om even bestemming opnieuw in te voeren.
 
Afgelopen vrijdag onze vouwwagen weer opgehaald (Trigano Odyssee, in deze lege toestand zo'n 400 kilo). 21km waarvan de helft met 110km/u op de snelweg, de rest 80 en 50km/u. Toch een mooi verbruik (189Wh/km). Met 4 fietsen op de vouwwagen gaat dat verbruik enorm omhoog (290-350 Wh/km afhankelijk van wind). Zou het veel helpen om de stuurtjes te draaien? Omdat de M3 zo snel laadt merk je er misschien maar weinig van als dat zeg 5% scheelt. Scheelt dan misschien een minuut of 2 per laadstop.
20210702_124250[1].jpg
20210702_124512[1].jpg
20210702_124528[1].jpg
 
Vandaag ook de Anssems GT 750 VT1 201 x 101 x 83 opgehaald.
Best wel tevreden van het verbruik.
224wh/km op 24km met flink wat tegenwind. (SR+)
90% was snelweg waar ik max 100km/u heb gereden.

Capture.PNG


De aanhangwagen komt net boven het koffer uit dus door achteruit spiegels zie ik niet veel.
 
  • Like
Reactions: Klaas