Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Zoals ik zei, als alles goed gaat is het geen probleem, maar wat als het systeem uitvalt of de accu leeg is?
Is dat een vraag aan mij of de fabrikant (Dethleffs)?
Mij hoef je niet te overtuigen dat er haken en ogen aan de claim hangen. Ik denk dat er nog vele vragen rondom dit concept zijn. En dit zal wetgeving vast ook bemoeilijken. Samen met het financiele plaatje zullen dat naar mijn verwachting ook de voornaamste issues zijn rondom het concept.
 
Die vraag kan je ook stellen over verschillende systemen in de Tesla natuurlijk.
Ik denk dat het hier voornamelijk gaat over dat als je gaat beweren dat zo een caravan met eigen aandrijving en volle accu maar 100 trekgewicht zou opleveren, die balans helemaal omslaat als de batterij leeg is, de caravan geen aandrijving meer heeft en je plots het hele gewicht van de caravan moet trekken.
 
  • Like
Reactions: Fransosowitz
Ik denk dat het hier voornamelijk gaat over dat als je gaat beweren dat zo een caravan met eigen aandrijving en volle accu maar 100 trekgewicht zou opleveren, die balans helemaal omslaat als de batterij leeg is, de caravan geen aandrijving meer heeft en je plots het hele gewicht van de caravan moet trekken.
Goed op letten dan, dezelfde opmerking kan gegeven worden over het overladen van een aanhangwagen... daar moet je ook op letten dat je dat niet doet
 
Hallo Tesla experts :) Wij zijn aan het overwegen om een Tesla Model 3 Standard Range Plus aan te schaffen (de Long Range is voor ons buiten budget - schaffen de auto met eigen middelen aan). Wij gaan jaarlijks met de vouwwagen (Cabanon Chamonix, geen fietsen o.i.d. op de wagen. Hij is echter wel vrij hoog door een verlengd dekzeil) op vakantie. Ik probeer een beeld te vormen van een realistisch verbruik met de vouwwagen achter de auto. Op basis van dit topic lijkt dit ergens tussen de 200 en 300 Wh/KM te liggen (nog best een behoorlijk verschil).

Ik proveer via de site van A Better Routeplanner nu een inschattting te maken van de bruikbaarheid van de auto (gezien het relatief beperkte accupakket) tijdens onze vakanties. Echter een vraag daarover. Als ik bij A Better Routeplanner het verbruik handmatig aanpas naar 300 Wh/KM dan staat daar achter - at 110 KM/H - . Moet ik nog een correctie toepassen (aangezien mijn referentiesnelheid 100 KM/H) is. Bijgevoegd een snippet van hoe ik de route nu gepland heb.

Hebben jullie nog andere tips of overwegingen om mee te nemen bij een eventuele aanschaf - wij zijn verder totale leken op EV gebied :)

Alvast bedankt :)

Dankzij de tips / info uit dit draadje destijds de knoop doorgehakt en de Tesla SR+ gekocht. Afgelopen jaar voor het eerst naar Denemarken gereden met de vouwwagen erachter (een vrij bulky Cabanon Chamonix die maar net onder de daklijn past). 1000KM, 5 keer laden, gemiddelde snelheid van iets boven de 90 km/hr (TACC op 100) en een gemiddeld verbruik van 204 Wh/km. Maar 2 keer hoeven afkoppelen, bij 2 SuC's kon ik makkelijk laden met aanhanger (Lohne en Randers) en bij Hengelo blokkeerde ik maar 1 stall.

plRz4rpIWRLyaYh4cavdld6B.png
 
Yep.


Verlichting en trailer is van Poolse makelij, maar de firma werkt vanuit Dortmund. Is volledig opvouwbaar en demonteerbaar, dus ligt als stukken in mijn garage :). Er is een knikmechanisme aan de koppeling, dus je kan de motor er zo op- en afrijden, of je kiest voor de automatische snellader zodat je niet eens naast de motorfiets moet staan om gas te geven om op te rijden.

Ik heb het dubbele model, dat is modulair dus kan je ook monteren als enkel model.
In België mag je toch 120 rijden met aanhanger?
is dat ook een beetje te doen met deze?
ik rij (reed) dat nl ook, en in Frankrijk 130.
nu was mijne daarop gebouwd. Geremd en geveerd.
zo demontabel is wel fijn, lekker compact opruimen.
dan wordt stelen wel wat lastiger
 
In België mag je toch 120 rijden met aanhanger?
is dat ook een beetje te doen met deze?
ik rij (reed) dat nl ook, en in Frankrijk 130.
nu was mijne daarop gebouwd. Geremd en geveerd.
zo demontabel is wel fijn, lekker compact opruimen.
dan wordt stelen wel wat lastiger
Ik wou al zeggen dat als ze de mijne willen pikken, ze toch 5 of 10 minuten bezig zijn om het ding eerst te monteren 😅

120-130 gaat perfect met dat ding. Er zit ophanging in de as, en achter een Model X zie je enkel aan de verbruikscijfers dat er een trailer achter hangt. Omwille van het geringe gewicht en omdat je sowieso altijd onder de 750kg blijft maak ik me niet zo een zorgen over dat ie niet geremd is.

In Duitsland mag je er standaard maar 80 mee, maar ze hebben een versie die 100 mag. Toen ik 'm kocht was het plan om 'm regelmatig in het binnenland en soms in Nederland te gebruiken, dus Duitsland was voor mij niet zo een zorg.

Eigenlijk... Ik rij nog nauwelijks met de motorfiets, dus eerlijk gezegd mag ie weg... Hij heeft 2100 gekost in april 2019, en is het modulaire model met 2 oprijplaten. Ik heb 'm enkel gebruikt met 1 oprijplaat dus de 2e heeft altijd in de garage gestaan. Stuur me een PM als je interesse hebt.
 
Ik wou al zeggen dat als ze de mijne willen pikken, ze toch 5 of 10 minuten bezig zijn om het ding eerst te monteren 😅

120-130 gaat perfect met dat ding. Er zit ophanging in de as, en achter een Model X zie je enkel aan de verbruikscijfers dat er een trailer achter hangt. Omwille van het geringe gewicht en omdat je sowieso altijd onder de 750kg blijft maak ik me niet zo een zorgen over dat ie niet geremd is.

In Duitsland mag je er standaard maar 80 mee, maar ze hebben een versie die 100 mag. Toen ik 'm kocht was het plan om 'm regelmatig in het binnenland en soms in Nederland te gebruiken, dus Duitsland was voor mij niet zo een zorg.

Eigenlijk... Ik rij nog nauwelijks met de motorfiets, dus eerlijk gezegd mag ie weg... Hij heeft 2100 gekost in april 2019, en is het modulaire model met 2 oprijplaten. Ik heb 'm enkel gebruikt met 1 oprijplaat dus de 2e heeft altijd in de garage gestaan. Stuur me een PM als je interesse hebt.
Dank voor je aanbod!
Ik denk er even over na.
 
Twee dagen geleden teruggekomen van kampeervakantie in Frankrijk. In totaal 4300 km gereden. 3200 daarvan met een forse Holtkamper vouwwagen erachter (zie foto). Zowel auto en aanhanger goed volgeladen. We rijden overal de maximaal toegestane snelheid (schat zo'n 60% 130 en 40% 110), bijna geen file gehad (1x 15 minuten in de hele vakantie) Gemiddeld verbruik van de 3200 km met de Holtkamper erachter was 278 wh/km.

Op de terugweg (1040 km naar huis vanuit de Ardeche) me helemaal aan ABRP gehouden, ingesteld op aankomen met 5% en dat lukte steeds ook heel aardig, 6 laadstops gemaakt (2 daarvan echt heel kort 8 en 15 minuten) en als we weer door konden volgens ABRP ook direct vertrokken (dus niet nog eventjes 5 procent extra laden o.i.d.) Reis en laadtijd bij elkaar was net geen 13 uur wat we echt netjes vonden.

Het zeil van de holtkamper bolt op de snelweg helemaal omhoog, zo hoog dat het zicht door de achteruitkijkspiegel nihil is. Heb wat geëxperimenteerd met paar spanbanden om 't strak omlaag te houden maar dat maakt voor het verbruik (vreemd genoeg) niet of nauwelijks wat uit, voor 't zicht natuurlijk wel ;)

We rijden alleen op doordeweekse dagen. Hebben nergens hoeven wachten op een laadplek. Op ongeveer 1 op de 3 laadplekken was het zelfs zo leeg dat we de aanhanger erachter konden laten hangen. We hebben op 1 tussentrip 'n Ionity Lader gebruikt. Scheelde 40 minuten extra rijden, werkte perfect met de Plugsurfing key. (die van Shell/Newmotion had er geen zin in).

IMG_3855.jpeg
 
Lijkt mij logisch aangezien een caravan zorgt voor flink wat luchtweerstand.

Afgelopen week ook weg geweest met een Trigano Odyssee en overal eigenlijk 100km/h aan gehouden. Kwam op een gemiddeld gebruik uit van 200Wh/km.
Idem hier bij Italië vakantie met aanhanger met daarop nog een dakkoffer. Hoogte aanhanger+dakkoffer is ong. hoogte dak TM3. (Foto’s moet ik nog uitzoeken en post ik hier later nog wel een keer bij, bij interesse).
Daarmee hoofdzakelijk rond 100km/u gereden en gemiddeld verbruik was ca 200 Wh/km. Dat viel me niet tegen.
 
Vandaag eens een kleine proefrit gereden ter voorbereiding van de vakantie volgende week.
Ik vertrek dan vanuit België naar Kroatië.
Had nu eigenlijk alles gesimuleerd:
- opgeladen tot 100%
- aanhangwagen al volgeladen, gewicht gaat nog zo'n kleine 100kg meer zijn uiteindelijk met de laatste spullen.

Ik had de route ingegeven in de Tesla navigatie maar kreeg eigenlijk al direct een melding dat ik moest bijladen.
Hij stelde voor om de eerste stop bij Oberhonnefeld te gaan laden. Tijdens het rijden zou ik aankomen tussen de -1% & 1%.
Maar bij pakweg 40km bleef hij nog steeds Oberhonnefeld aanduiden als eerste stop.

Het verbruik over de testroute was 215wh/km over 85km, waarvan 95% snelweg met max 100km/u.

Wanneer ik dit via ABRP invul kom ik als eerste stop Frechen uit... Hier moet ik dan even laden (6min) maar haal dan met gemak de volgende stop.
Vanaf Weibersbrunn lijkt het gelijk te lopen met de Tesla navigatie.

Overige instellingen ABRP:
- gemiddeld verbruik 230wh/km
- max snelheid: 100km/u

Wat doen jullie in zo'n geval? Mijn gevoel zegt me om ABRP even te volgen en dan verder te proberen met Tesla navigatie.
Zijn er ergens toch bepaalde instellingen die je kan doen in Tesla nav waardoor je bijvoorbeeld min 10% moet hebben aan de SUC?

Moest ik nu door gereden hebben en de eerste SUC ging naar -5%, zoekt hij dan toch automatisch Frechen?

Hoe moet ik eigenlijk dan toch navigeren naar Frechen? Ik had dan via de map van de navigatie gezocht naar Frechen en aangeduid om naar toe te navigeren, maar dan is hij ook heel de route kwijt. Dan moet ik wanneer ik bij Frenchen ben opnieuw gaan navigeren naar mijn eindbestemming?
Is natuurlijk geen ramp maar vind het een beetje omslachtig.

Ben al blij dat ik deze voorbereiding al eens gedaan heb 😁.

Wagen is een SR+.
 

Attachments

  • IMG_20210826_194037.jpg
    IMG_20210826_194037.jpg
    490.5 KB · Views: 43
  • abrp.PNG
    abrp.PNG
    37.7 KB · Views: 54
  • IMG_20210711_145736.jpg
    IMG_20210711_145736.jpg
    421.8 KB · Views: 58
Het verbruik bij ABRP is zelf in te stellen (zoals je ook al gedaan hebt begrijp ik) waardoor je zodra je dit een beetje goed hebt ingesteld een veel betrouwbaardere routeplanning krijgt. Ik plan met abrp en stel op de tesla navigatie steeds de eerstvolgende supercharger in die ABRP voorstelt.

Als je aanhangermodus uit zet calculeert je tesla weer alsof je met een losse auto rijdt en ben je van je meldingen af dat je zachter moet rijden of het niet gaat redden. Bovendien werkt autopilot dan ook weer 😃

edit; tijdens je vakantie ABRP premium afnemen (kan per maand) en je Tesla account toevoegen is erg handig.
 
  • Like
Reactions: coolname