Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Het verbruik bij ABRP is zelf in te stellen (zoals je ook al gedaan hebt begrijp ik) waardoor je zodra je dit een beetje goed hebt ingesteld een veel betrouwbaardere routeplanning krijgt. Ik plan met abrp en stel op de tesla navigatie steeds de eerstvolgende supercharger in die ABRP voorstelt.
Houdt ABRP ook rekening mee met de eventuele hoogteverschillen gedurende de rit? Ik vul 230 wh/km in bij referentie gebruik maar dat is berekend over redelijk vlak stukje.
 
Houdt ABRP ook rekening mee met de eventuele hoogteverschillen gedurende de rit? Ik vul 230 wh/km in bij referentie gebruik maar dat is berekend over redelijk vlak stukje.
Ja. Ik heb geen screenshot om het te bewijzen, maar je ziet in de detailed mode - als je ABRP tijdens het rijden ook als navi gebruikt - duidelijk een dip in de schatting van je rit waar de auto verwacht dat je meer gaat verbruiken, en ook de grafiek terug omhoog gaan als ie verwacht dat je gaat bijladen.
 
Ok top!
Heb voorlopig maandje gratis premium met referral van Teslabjorn.

Net nog wat testen gedaan... Wanneer ik vertrek met 90% en in aanhangermodus volgt Tesla navigatie wel perfect alle stops die ABRP voorsteld.
Dus enkel de eerste stop is beetje riskant als ik Teslanav volg.

Eigenlijk is het ook "vervelend" vanaf mijn locatie. De vroegere suc is eigenlijk te vroeg (+-40%), de suc erna is dan weer kantje boordje. (+- 1%)
 
Bedoel je dat je dan met aanhangwagen rijdt, maar met aanhangwagenmodus uit?
Werkt de verlichting van de aanhangwagen dan nog naar behoren?
Ja klopt dat bedoel ik.
Ja de verlichting werkt dan nog keurig.

De auto detecteert nog steeds dat er n aanhanger achter zit maar rekent niet meer met die(in mijn geval) veel te hoge verbruikswaarden.
 
Ja klopt dat bedoel ik.
Ja de verlichting werkt dan nog keurig.

De auto detecteert nog steeds dat er n aanhanger achter zit maar rekent niet meer met die(in mijn geval) veel te hoge verbruikswaarden.
Ik heb het ook zo gedaan afgelopen zomervakantie. Overigens niet zelf de ref. waarde van ABRP ingevuld, maar 900kg extra gewicht toegevoegd in ABRP. Gecombineerd met wat hij zelf dan via de teslalink van mijn tesla-account van de auto uitleest, blijkt het resultaat aardig goed te kloppen, incl. ook hoogteverschillen etc. Met weinig moeite (geen testritten e.d.) zo toch prima idee van laadstops. Vervolgens zet ik in de tesla de aanhanger modus weer gewoon uit. Dan heb je inderdaad je AP weer terug. Wel zo handig op dit soort lange ritten, waarin die eigenlijk veel harder nodig is dan bij dagelijkse kortere stukjes. De tesla past zijn inschattingen dan tijdens de rit ook aan a.d.h.v. het werkelijke verbruik. Als ik in de teslanav dan ook gewoon eindbestemming invoer, komt hij tijdens de rit dan vaak uit op de suggesties van ABRP. Mooie convergentie dus. Dat laatste gaat in mijn geval ook regelmatig niet op, omdat ik bij ABRP uiteindelijk ook andere CCS laders aan wil zetten, omdat die soms handiger zijn.
(En in mijn geval (lease), is de SuC lastiger declareren bij de leasemaatschappij in vergelijking met gewoon via new motion pasje van de LM betalen. Dus niet SuCs zijn zelfs wat handiger in dat opzicht voor mij (maar ik pak toch vaak SuCs, want daar is het vaak betrouwbaarder, beter geregeld, vaak veel gezelliger, en soms vind ik het ook vervelend voor andere niet-Tesla EVs als ik daar een van de weinige laad plekken bezet houd, terwijl er veel Teslaladers om de hoek zijn waar zij niet aan kunnen. Dit laatste dus afh. van de drukte.).
 
  • Like
Reactions: ERvee
Afgelopen zaterdagavond ook vertrokken met de bagageaanhangwagen vanuit België richting Kroatië. We vertrokken rond 20:30 maar we schrokken van het verbruik. De eerste 100km reden we aan een gemiddelde van 250wh/km aan 100km/h. Dat was iets hoger dan gepland, had een testrit van 50km gedaan week ervoor met minder goed weer. Auto + bagageaanhanger iets minder gevuld en toen kwamen we uit op 220wh/km.

Maar gelukkig viel het gemiddeld gebruik over de totale rit wel mee. We klopten af op zo'n 230wh/km over 1300km.

Met zo'n verbruik hadden we wel aardig wat superchargers stops. Dit was allemaal goed meegevallen buiten Mogendorf supercharger. We kwamen eraan rond 23 uur en dan is het daar echt een hel. Allemaal jongeren aan de MC Donalds die er racen over de parkings. De aanhangwagen stalls werden allemaal geblokkeerd door gewone wagens. Gelukkig reed er net iemand weg en konden we toch nog aan de charger zonder af te koppelen. Maar echt veilig leek het allemaal niet. Onverantwoord daar! Verder is de supercharger in Ljubljana ook niet echt prettig maar helaas niet te ontwijken. Parking kost er 2 euro per uur, tenzij je iets drinkt in de bar van het hotel...

Kwa navigatie wou ik enkel via Tesla navigatie rijden. Maar dat is echt onpraktisch en niet bruikbaar. Snap de logica er niet van. De eerste 50km lijkt hij veel te veel te verbruiken om dan bij te stellen naar een juiste schatting van % aan de SUC. Maar eenmaal aan het laden gaat hij weer naar zijn eigen schatting van %. Om dan weer na 50km bij te stellen naar wat ABRP aangeeft.

Dit was dan wel weer top. Alle percentages klopten volledig met het juiste verbruik in te stellen.. 240 genomen omdat we na tijdje zagen dat het verbruik toch aan het zakken was.

Enig minpunt aan ABRP is dat de minuten die hij incalculeert wat te optimistisch zijn. Vaak gaf hij aan dat het 21 min laden is, maar in praktijk was het dan vaak 5 min tot kwartier langer.

's nachts was er wel niet overal een toilet beschikbaar en duurde het opladen vaak wat lang. Overdag hadden we vaak tijd te kort en moesten we ons haasten om weer te vertrekken.

Op enkele plaatsen aanhanger moeten afkoppelen maar was eigenlijk totaal geen probleem. Op een minuut had ik hem vaak afgekoppeld en kon hem zo goed als altijd vlak naast ons kwijt.

Over het algemeen was de reis dus goed meegevallen. Al lijkt deze trip een stuk zaliger zonder aanhangwagen. Ik rij wel liefst maar max 2 uurtjes om dan de benen te strekken. Dat was nu dus ook het geval maar omdat we de volgende suc moesten halen moesten we langer laden. Zonder aanhangwagen zouden we dan denk ik binnen de 10%-60% range blijven waardoor het opladen stuk sneller gaat. Vanaf 70% gaat opladen best traag.
 

Attachments

  • IMG_20210905_083735__01.jpg
    IMG_20210905_083735__01.jpg
    686.1 KB · Views: 127
  • IMG_20210905_105513__01.jpg
    IMG_20210905_105513__01.jpg
    759.4 KB · Views: 91
In aanhanger modus gaat de navigatie ervan uit dat je verbruik inderdaad hoger is. Zonder aanhangermodus is ie dan weer te optimistisch. Dat is een beetje de handicap van rijden met een aanhanger: de auto weet zelf nog niet zo goed wat het eigenlijke verbruik gaat betekenen omdat de variabelen gewicht en luchtweerstand zo een grote onbekenden zijn.

Overdag houdt niks - buiten het oprottarief als je auto 100% volgeladen is - je tegen om wat langer te blijven zitten na 70% en de auto voller te laden terwijl je nog aan het dessert zit.

Mogendorf is wisselend succes. Heb daar ook al erg rustige avonden meegemaakt.
 
In aanhanger modus gaat de navigatie ervan uit dat je verbruik inderdaad hoger is. Zonder aanhangermodus is ie dan weer te optimistisch. Dat is een beetje de handicap van rijden met een aanhanger: de auto weet zelf nog niet zo goed wat het eigenlijke verbruik gaat betekenen omdat de variabelen gewicht en luchtweerstand zo een grote onbekenden zijn.
Klopt maar als je bezig bent met een trip en de auto weet na 50km wat je aankunt zou ik toch aannemen dat de auto weer verder gaat met het huidige verbruik in het achterhoofd. Lijkt erop dat wanneer je in P gaat hij alles reset en dan weer het verbruik neemt wat te hoog is (default met aanhangwagenmodus).

Gelukkig was de route wel identhiek zoals Tesla navigatie enkel het geschat bereik van aankomst week redelijk wat af met +- 20%.
 
Als ik de tweede foto met je relatief hoge aanhangwagen zie dan vind ik 230 Wh/km nog meevallen. Ons verbruik lag met deze #69 lage vouwwagen rond de 213 Wh/
Afgelopen zaterdagavond ook vertrokken met de bagageaanhangwagen vanuit België richting Kroatië. We vertrokken rond 20:30 maar we schrokken van het verbruik. De eerste 100km reden we aan een gemiddelde van 250wh/km aan 100km/h. Dat was iets hoger dan gepland, had een testrit van 50km gedaan week ervoor met minder goed weer. Auto + bagageaanhanger iets minder gevuld en toen kwamen we uit op 220wh/km.

Maar gelukkig viel het gemiddeld gebruik over de totale rit wel mee. We klopten af op zo'n 230wh/km over 1300km.

Met zo'n verbruik hadden we wel aardig wat superchargers stops. Dit was allemaal goed meegevallen buiten Mogendorf supercharger. We kwamen eraan rond 23 uur en dan is het daar echt een hel. Allemaal jongeren aan de MC Donalds die er racen over de parkings. De aanhangwagen stalls werden allemaal geblokkeerd door gewone wagens. Gelukkig reed er net iemand weg en konden we toch nog aan de charger zonder af te koppelen. Maar echt veilig leek het allemaal niet. Onverantwoord daar! Verder is de supercharger in Ljubljana ook niet echt prettig maar helaas niet te ontwijken. Parking kost er 2 euro per uur, tenzij je iets drinkt in de bar van het hotel...

Kwa navigatie wou ik enkel via Tesla navigatie rijden. Maar dat is echt onpraktisch en niet bruikbaar. Snap de logica er niet van. De eerste 50km lijkt hij veel te veel te verbruiken om dan bij te stellen naar een juiste schatting van % aan de SUC. Maar eenmaal aan het laden gaat hij weer naar zijn eigen schatting van %. Om dan weer na 50km bij te stellen naar wat ABRP aangeeft.

Dit was dan wel weer top. Alle percentages klopten volledig met het juiste verbruik in te stellen.. 240 genomen omdat we na tijdje zagen dat het verbruik toch aan het zakken was.

Enig minpunt aan ABRP is dat de minuten die hij incalculeert wat te optimistisch zijn. Vaak gaf hij aan dat het 21 min laden is, maar in praktijk was het dan vaak 5 min tot kwartier langer.

's nachts was er wel niet overal een toilet beschikbaar en duurde het opladen vaak wat lang. Overdag hadden we vaak tijd te kort en moesten we ons haasten om weer te vertrekken.

Op enkele plaatsen aanhanger moeten afkoppelen maar was eigenlijk totaal geen probleem. Op een minuut had ik hem vaak afgekoppeld en kon hem zo goed als altijd vlak naast ons kwijt.

Over het algemeen was de reis dus goed meegevallen. Al lijkt deze trip een stuk zaliger zonder aanhangwagen. Ik rij wel liefst maar max 2 uurtjes om dan de benen te strekken. Dat was nu dus ook het geval maar omdat we de volgende suc moesten halen moesten we langer laden. Zonder aanhangwagen zouden we dan denk ik binnen de 10%-60% range blijven waardoor het opladen stuk sneller gaat. Vanaf 70% gaat opladen best traag.
netjes! Volgens mij hadden wij precies dezelfde bagagewagen gehuurd om naar zuid Frankrijk te rijden en over de hele rit hebben wij gemiddeld 241Wh/km gehaald. Meestal rond de 110 gereden. In totaal 13x bij een suc gestaan en 6u en 45min daar geladen. Best lange sessies eigenlijk... Leuke statistieken van Teslafi!