Als ik de tweede foto met je relatief hoge aanhangwagen zie dan vind ik 230 Wh/km nog meevallen. Ons verbruik lag met deze
#69 lage vouwwagen rond de 213 Wh/
Afgelopen zaterdagavond ook vertrokken met de bagageaanhangwagen vanuit België richting Kroatië. We vertrokken rond 20:30 maar we schrokken van het verbruik. De eerste 100km reden we aan een gemiddelde van 250wh/km aan 100km/h. Dat was iets hoger dan gepland, had een testrit van 50km gedaan week ervoor met minder goed weer. Auto + bagageaanhanger iets minder gevuld en toen kwamen we uit op 220wh/km.
Maar gelukkig viel het gemiddeld gebruik over de totale rit wel mee. We klopten af op zo'n 230wh/km over 1300km.
Met zo'n verbruik hadden we wel aardig wat superchargers stops. Dit was allemaal goed meegevallen buiten Mogendorf supercharger. We kwamen eraan rond 23 uur en dan is het daar echt een hel. Allemaal jongeren aan de MC Donalds die er racen over de parkings. De aanhangwagen stalls werden allemaal geblokkeerd door gewone wagens. Gelukkig reed er net iemand weg en konden we toch nog aan de charger zonder af te koppelen. Maar echt veilig leek het allemaal niet. Onverantwoord daar! Verder is de supercharger in Ljubljana ook niet echt prettig maar helaas niet te ontwijken. Parking kost er 2 euro per uur, tenzij je iets drinkt in de bar van het hotel...
Kwa navigatie wou ik enkel via Tesla navigatie rijden. Maar dat is echt onpraktisch en niet bruikbaar. Snap de logica er niet van. De eerste 50km lijkt hij veel te veel te verbruiken om dan bij te stellen naar een juiste schatting van % aan de SUC. Maar eenmaal aan het laden gaat hij weer naar zijn eigen schatting van %. Om dan weer na 50km bij te stellen naar wat ABRP aangeeft.
Dit was dan wel weer top. Alle percentages klopten volledig met het juiste verbruik in te stellen.. 240 genomen omdat we na tijdje zagen dat het verbruik toch aan het zakken was.
Enig minpunt aan ABRP is dat de minuten die hij incalculeert wat te optimistisch zijn. Vaak gaf hij aan dat het 21 min laden is, maar in praktijk was het dan vaak 5 min tot kwartier langer.
's nachts was er wel niet overal een toilet beschikbaar en duurde het opladen vaak wat lang. Overdag hadden we vaak tijd te kort en moesten we ons haasten om weer te vertrekken.
Op enkele plaatsen aanhanger moeten afkoppelen maar was eigenlijk totaal geen probleem. Op een minuut had ik hem vaak afgekoppeld en kon hem zo goed als altijd vlak naast ons kwijt.
Over het algemeen was de reis dus goed meegevallen. Al lijkt deze trip een stuk zaliger zonder aanhangwagen. Ik rij wel liefst maar max 2 uurtjes om dan de benen te strekken. Dat was nu dus ook het geval maar omdat we de volgende suc moesten halen moesten we langer laden. Zonder aanhangwagen zouden we dan denk ik binnen de 10%-60% range blijven waardoor het opladen stuk sneller gaat. Vanaf 70% gaat opladen best traag.
netjes! Volgens mij hadden wij precies dezelfde bagagewagen gehuurd om naar zuid Frankrijk te rijden en over de hele rit hebben wij gemiddeld 241Wh/km gehaald. Meestal rond de 110 gereden. In totaal 13x bij een suc gestaan en 6u en 45min daar geladen. Best lange sessies eigenlijk... Leuke statistieken van Teslafi!