Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Oplooprem wat minder snel laten remmen door een veer er achter te zetten heeft wel wat gewerkt, maar volgend jaar komt er toch een blokkeerpal tussen, hij komt toch nog wat op en nu moet je ook enorm trekken om de parkeerrem op te zetten.
Verder natuurlijk weinig snelweg gedaan, en dan daalt het verbruik van 270 (bij weinig wind) naar 210 ongeveer. Bij veel wind op de snelweg ging het toch wel snel naar boven!
IMG_6377.JPG

(cc op 90)
 
Wat een ondoordacht ontwerp van de stekker aansluiting.:(
De stekker “hangt” naar beneden waardoor de afstand tot het wegdek erg klein is. De stekker hangt zelfs lager dan de onderkant van de trekhaak.
In het binnenland van Spanje en Portugal zijn de wegen in de dorpjes wat minder vlak dan in Nederland waardoor bij een flinke drempel de stekker/kabel ipv de trekhaak de grond raakt.
Het is nu iets te warm (38gr) maar in het weekend ga ik de stekker maar zodanig aanpassen dat de kabel er haaks uitsteekt.
1655237339140.jpeg
 
Ik heb twee keer met een 13 pin-7 pin conversie ertussen gereden en beide keren is die er uitgetrokken tijdens het rijden. Drempels in Nederland zijn ook niet mis, vooral dat soort verhoogde trottoirs als je ergens een wijk inrijdt. Met de 13 pin stekker zorg ik er voor dat de kabel van rechts over de trekhaak gaat voordat ik hem insteek.
Het ontwerp is uiteraard gemaakt voor de lage luchtweerstand, maar ik vind het ook een draak van een ontwerp. Ook omdat je eigenlijk op de grond moet gaan liggen om de stekker in te steken.

Laat even weten hoe je dat doet met een haakse kabel, ben wel geïnteresseerd.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik moet zeggen dat ik er nog niets mee heb voorgehad, en toch al zo'n 6000km met aanhanger gereden tot nu toe.

Desondanks zou het wel een stuk handiger zijn als de stekker wat toegankelijker en meer naar achteren gericht zou zijn, zodat er geen kabel tussen moet...
 
  • Like
Reactions: OttoR
Last edited:

Misschien dit een idee? Wel een wat prijzige adapter helaas.

Of als je iemand weet met een 3d printer: Tesla Model 3 Angle adapter for trailer hitch (Europe) by martiby
Dat is wel een mooie oplossing. Beetje prijzig maar ziet er goed uit.
Voorlopig heb ik het maar even zo opgelost. Als ik wat meer tijd heb ga ik een wat nettere versie maken.
1655373758521.jpeg
 
  • Like
Reactions: ERvee
Prima oplossing voorlopig.
Persoonlijk met de stekker nog nooit de grond geraakt maar op deze manier zal je trekhaak wel 't laagste punt zijn, en die kan wel wat hebben ;)

Had die hoekadapter nog nooit gezien, wel al paar keer naar zoiets gezocht op internet. Heb 'm zojuist besteld.
Steeds af en aan koppelen bij de laadpunten als we op reis zijn naar zuid Europa maak je 't met dit ding jezelf wel stuk makkelijker mee.
 
Last edited:

Misschien dit een idee? Wel een wat prijzige adapter helaas.

Of als je iemand weet met een 3d printer: Tesla Model 3 Angle adapter for trailer hitch (Europe) by martiby
Ze zeggen wel eens: Beter te duur, dan niet te koop
maar wel precies goed deze
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and adjego
Ze zeggen wel eens: Beter te duur, dan niet te koop
maar wel precies goed deze
Toch eentje gevonden en zelfs ietsje goedkoper
 
Toch eentje gevonden en zelfs ietsje goedkoper
Nee hoor. Das dezelfde, maar dan in euro’s geprijsd ;)
Heb m net 2 dagen binnen. Netjes afgewerkt. Werkt prima.
 
  • Like
Reactions: adjego and Ducarow
Iemand nog rond gereden met een aanhangwagen?

In september laatste keer gereden naar Kroatië met aanhangwagen en vraag me als het volgende gefixed is ondertussen...
Bij het starten van de trip had ik aanhangwagenmodus ingesteld.

Had de route ingesteld van A --> B, toen waren er nog geen waypoints.
Dus Tesla schotelde zo'n 10 SUC's voor.

Kreeg direct een melding dat ik het niet ging halen bij de eerste stop. (aankomst -2%)
Met abrp en een gemiddeld verbruik genomen van 240wh/km kwam ik bij die stop uit op 15%.

Na ongeveer zo'n 50km rijden had de tesla navigatie zich aangepast en gaf dan wel een redelijk resultaat van aankomst met 14%.
Aangekomen met 14% en auto aan de lader.
Hier gaf hij dan weer aan dat ik langer moest laden als ABRP. Toch maar ABRP gevolgd en geladen tot het bepaald percentage.

Na het laden weer vertrokken en opnieuw de melding dat ik het niet ging halen (2%).
En exact na 50 km had hij zich weer aangepast aan mijn verbruik.

Het lijkt er dus op dat bij aanhangermodus een soort van default verbruik wordt ingesteld.
Maar bij een trip onthoud hij dit niet en reset dit terug naar de default, tijdens en na het laden om dan na 50km weer bij te stellen aan huidig verbruik.

Ondertussen geen aanhangwagen meer gebruikt maar dit was wel heel vervelend.
Zonder ABRP stond ik veel te lang te laden.

Binnenkort weer met aanhangwagen op vakantie.

Ik kan Tesla perfect volgen dat je in het begin niet weet wat het huidig verbruik is.
Maar na een eerste stop moet hij gewoon rekening houden met het huidig verbruik die je al hebt afgelegd.
 
Mijn ervaring is nog van voorgaande zomervakanties. Herken je verhaal, ook ik rij op ABRP die je gemakkelijk op je eigen gemiddelde verbruik kunt zetten. Tesla rekent idd met een vast gemiddelde.

Bovendien wil ik niet met 15% binnen komen rijden wat ie nogal vaak aangeeft bij mij, 5% is prima. Even koffie en toilet en je zit zo weer op 80+ %.