Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijden met gierende remmen

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds drie weken heb ik heel af en toe een enorm kabaal alsof er een rem aanloopt onder de auto. Leuk voor de inwoners als je 's avonds door een rustig dorpje probeert te rijden. Ik heb dat met mijn vorige S nooit gehad. Wel heb ik een vrijwel identiek verhaal van een zakenrelatie een drietal jaren geleden gehoord. Maar daar was het een kiezeltje dat tussen de remschijven terecht was gekomen. Dat lijkt bij mij niet het geval te zijn. Daarvoor gebeurt het te vaak af en aan. Serviceverzoek is intussen ingeschoten, maar het leek me nuttig om eens hier te informeren of er iemand anders ook hetzelfde euvel gehad heeft.
 
Hier ook eens voorgekomen, maar dat was inderdaad ook een kiezel tussen de schijf en klauw. Het geluid is niet te harden. In jouw geval zou bijna denken dat er iets een stuk van de remschoen (deels) losgebroken is en soms in contact komt met de schijf. Kan je eventueel het wiel verwijderen en kijken of er wat tussen zit?
 
Grote kans dat er een steentje zit niet tussen de schijf en de klauw, maar tussen de schijf en het stofschild wat achter de schijf zit. Je kan proberen om met een lange schroevendraaier of zo dat schild wat naar achter te drukken, dan valt met wat mazzel het steentje (als dat er zit natuurlijk) er tussen uit.
 
Grote kans dat er een steentje zit niet tussen de schijf en de klauw, maar tussen de schijf en het stofschild wat achter de schijf zit. Je kan proberen om met een lange schroevendraaier of zo dat schild wat naar achter te drukken, dan valt met wat mazzel het steentje (als dat er zit natuurlijk) er tussen uit.
Een steentje kan het niet meer zijn. Dan zou het niet meer spontaan terugkomen. De afgelopen trip van zaterdag en zondag terug uit de Alpen had ik er geen last meer van. De week ervoor toen we heen reden wel. Spontaan hield het op vrijdagavond op een paar kilometer van ons vakantiehuis om zaterdagochtend toen ik naar de bakker ging weer in volle hevigheid terug te komen.
We gaan zien wat SeC DH vindt.
 
Hier ook eens voorgekomen, maar dat was inderdaad ook een kiezel tussen de schijf en klauw. Het geluid is niet te harden. In jouw geval zou bijna denken dat er iets een stuk van de remschoen (deels) losgebroken is en soms in contact komt met de schijf. Kan je eventueel het wiel verwijderen en kijken of er wat tussen zit?
Aardig idee, maar helaas heb ik niet echt de spullen in huis om even alle wielen te verwijderen en terug te plaatsen.
 
Na het rijden even voelen welke schijf warmer is dan de rest?
Edit: hier met winterbanden ook al een aantal kiezel gehad tussen stofplaat en schijf, plus 1 keer tussen velg en draagarm. Dit geeft angsaanjagende geluiden.

Hier ook meegemaakt.
Als je direct de andere kant op gaat rijden wil de steen/kiezel meestal weer snel verdwijnen.
En anders een paar keer zacht rijdend voor-/achteruit herhalen. (als het verkeer het toelaat)

Bij pvkeep is het waarschijnlijk een ander geluid/oorzaak.

Een kenner zal aan het geluid snel kunnen horen wat de oorzaak is. Een kiezel, slepend remblok, versleten remblok, glazuurlaag, etc. hebben een eigen specifiek geluid al dan niet op specifieke momenten.