Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijden met lichten aan in Scandinavië?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb het vandaag eens nagekeken : als de verlichting in "Auto" staat, dus iedere keer nadat je gestopt bent en terug vertrekt branden de dagrijlichten vooraan, achteraan geen verlichting, dus dat is niet wettelijk in orde.
De dimlichten moet je dus iedere keer manueel aanzetten (kan inderdaad het vlotst met de knipperlichthendel naar voor te duwen om het menu lichten op te roepen. Het probleem is dat je dat dikwijls vergeet, zeker als je regelmatig een fotostop doet.
Het is wel spijtig dat Tesla dit niet oplost door automatisch de regiostandaard te gebruiken (in Noorwegen gaan automatisch de dimlichten aan bij het wegrijden), als men een andere regio binnenrijdt.
Als iemand nog andere tips heeft, hoor ik dit graag.
 
  • Love
Reactions: tCC_
Beste tCC_: uw grootspraak staat me helemaal niet aan, en is volgens mij totaal niet nodig (zeker niet als 11de bericht)

Je zit hier op een Belgisch/ Nederlands forum, wat wil je hier dan andere Europese landen met andere regelgeving gaan verdedigen als zijnde legaal of illegaal.

Gent ligt trouwens in België en had dus zeker niets met uw Nederland of Scandinavië te maken...
 
Beste tCC_: uw grootspraak staat me helemaal niet aan, en is volgens mij totaal niet nodig (zeker niet als 11de bericht)

Je zit hier op een Belgisch/ Nederlands forum, wat wil je hier dan andere Europese landen met andere regelgeving gaan verdedigen als zijnde legaal of illegaal.

Gent ligt trouwens in België en had dus zeker niets met uw Nederland of Scandinavië te maken...
Je zaait nogal wat verwarring in het topic "Rijden met lichten aan in Scandinavië?"
 
Nog even mijn vraag herhalen voor mensen die de thread niet van het begin lezen :
Heeft iemand tips voor een Belgische auto die in Noorwegen rijdt om telkens de auto start (automatisch) de dimlichten te laten branden?
Volgens mij kan dat niet, te lezen in de handleiding Model 3 Owner's Manual | Tesla --> Exterior lights (headlights, tail lights, side marker lights, parking lights, and license plate lights) are set to AUTO each time you start Model 3. When set to AUTO, exterior lights automatically turn on when driving in low lighting conditions. If you change to a different setting, lights always revert to AUTO on your next drive.

Heb nog wel even wat grootspraak als aanvulling op m'n eerdere opmerking mbt drl en de achterlichten, bij sommige merken kun je zoals ik al zei de "Scandinavische mode" enablen, misschien is een tweet richting Elon de moeite waard, of vriend Bjorn eens benaderen --> Activate Scandinavian DRL for Audi & Volkswagen
 
Met een beetje googlen kom je ook een heel eind:

Daytime running lights​

The car must have two headlamps in front with white or yellow light. As daytime running lights you may use
  • dipped (low-beam) headlights and dipped headlights with reduced voltage
  • specially approved lamps
  • fog lamps
When you use daytime running lights, it is not required that your rear lights are lit. As the driver of the car, you still need to make sure that you are using the right lights for the current light and visibility conditions. For example, when you enter a tunnel, your rear lights must be lit.

Bron: Car lights

Ook nog een forum over zweden:

"Cars from 2009 and forwards can be equipped with DRL . DRL replaces "half ligth" without rear light being lit.

Bron: Driving cars with daytime running lights? - Sweden Forum - Tripadvisor
 
  • Like
Reactions: shthpnz and mnno
Hoe zorg ik er voor dat de lichten automatisch branden van zodra ik wegrij?

Zoek waar je lichtsensor zit, plak er een sticker over en je dimlichten branden bij het starten van je voertuig.

Voor de rest is er blijkbaar niemand die de definitie van DRL (dagrijlicht) eens opzoekt. Bij DRL branden er geen achterlichten. Op het ogenblik dat de achterlichten mee (moeten) branden, spreekt men van dimlichten.
Als er handige Harry's zijn die zelf de programmatie veranderen (in hun Ford's en Audi's), dan is dit voertuig niet meer conform met hoe het voor een specifiek land is afgeleverd. Tenzij de DRL verlichting voldoet aan de regelgeving (o.a. lichtsterkte) voor dimlichten. Maar, dan spreken we niet van DRL met achterlichten maat van dimlichten.

Om op mijn vorige vraag terug te komen, wat is er onwettelijk bij een Belgisch voertuig dat de DRL's aansteekt in een land waar dimlichten moeten gevoerd worden?
Niets, het is aan u, de bestuurder, om de regelgeving van het land waar u zich in bevindt te volgen, zijnde de dimlichten (zelf) aan te steken.
 

Bedankt voor je link, hoef ik zelf al niet te zoeken en bewijs je hier dat je jezelf al heel de tijd tegenspreekt.

Ik lees in jouw link:

What is Scandinavian DRLs?

Scandinavian DRLs are Both DRL and tail lights ON simultaneously. This function is mandatory in Scandinavian countries, except cars from 2009 which can be equipped with daytime running lights without the need for tail lights to be on.

De rest van je link is een hoop geleuter over hoe je ZELF het een en ander kan aanpassen aan de programmatie van je voertuig. Wat dan al dan niet wettelijk is (homologatie in orde door zelf instellingen aan te passen?)
 
  • Like
Reactions: mnno
...spuit11

spuit elf

BETEKENIS & DEFINITIE

laatkomer; iemand zich ongevraagd en zonder kennis van zaken ergens mee bemoeit. De volledige uitdrukking is spuit elf geeft ook modder.
De onderliggende gedachte is dat de aangesprokene er geen verstand van heeft. De spuit waarvan sprake is, was oorspronkelijk een brandspuit.

Voor een brandweercorps is er maar genoeg water voor tien spuiten. Een elfde zou alleen maar modder aanzuigen.

Toch is het getal elf niet toevallig gekozen. Zo bestaat er een andere uitdrukking: elf heet het gekkennummer of gekkengetal.

Het WNT ziet hierin een woordspeling met het zelfstandig naamwoord elf in de betekenis ‘boze geest, mythische dwerg waaraan benauwde dromen worden toegeschreven’. De uitdrukking ontstond begin twintigste eeuw.Ze noemen me de dromer/Ze noemen me spuit elf. (Neerlands Hoop, Portnoy’s klacht, van de elpee Neerlands Hoop Express, 1973)

Jou wordt niks gevraagd, spuit elf... (Ben Borgart, Blauwe nachten, 1978)

Koud kijken de vliegen op hem neer en ik hoor de minachting, waarmee een van hen zegt: ‘Daar heb je spuit elf.’ (Simon Carmiggelt, Bij nader omzien, 1986)



Gelukkig hebben we hier nog KERELS zoals jij...
 
Last edited:
  • Love
Reactions: tCC_
Misschien ben ik nu ook een spuit elf (elfjes zijn leuk), maar ik denk dat als je jouw lichtsensor afplakt, dat je dan ook jouw ap camera en regensensor afgeplakt hebt.
Zou kunnen, maar een andere wettelijke manier kan ik niet bedenken om je dimlichten automatisch te laten ontsteken in een Tesla 😜
Moest ik een probleem hebben met het manueel ontsteken van mijn dimlichten zou ik het zeker proberen...
 
  • Like
Reactions: Phil V