Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijden zonder thuislader

pgaarts

New Member
Oct 14, 2019
2
3
Netherlands
Hallo,

Ik ben me aan het orienteren op een Model 3 standard+ in de lease, maar omdat ik geen eigen parkeerplek heb legt mijn werkgever geen thuislader aan (draad over de stoep en aansprakelijkheid daarbij).

De auto wordt voornamelijk gebruikt voor woon-werk (50km one-way), soms andere meest korte ritten, soms een langere naar moeders. Ik kan op het werk laden, en passeer regelmatig laadstations.

In de buurt zijn een paar openbare laadplekken, weet nog niet hoe druk bezet.

Heeft iemand ervaring met het rijden zonder thuislader, of kan iemand vertellen of dit te doen is?

Alvast bedankt, Peter
 

Yendred

Model 3 SR+
Jun 25, 2019
37
13
Drachten
Ik heb dezelfde situatie. Rij ongeveer hetzelfde als jij en kan op het werk laden. Ik heb er in de praktijk geen last van dat ik thuis niet kan laden. Ik heb dan wel het voordeel dat ik vlakbij de suc in Drachten woon en daar wel regelmatig laad in het weekend..
 

robertvg

Extremely Well-Known Member
Jul 3, 2015
5,158
5,882
Amsterdam, Netherlands
Ik rij al 5 jaar met een Tesla met 300km range. 25.000km per jaar, woon-werk afstand is 30km enkele reis.
Met de mogelijkheid om dagelijks op het werk te laden zal je zien dat je die publieke laadpaal thuis niet heel vaak nodig hebt.
 

bugboy

Member
Sep 6, 2018
908
713
The Netherlands
Ik zou zelf nooit een EV willen hebben als ik niet thuis kon laden. Op het werk laden is leuk totdat meerdere collega's een EV hebben en de laadpaal bezet is. Als je in het weekend wat meer wil rijden, dan zit je vast aan een SuC of publieke laadpaal. Lage bijtelling is leuk, maar ik zou dat gedoe er niet voor over hebben.
 

SparkyM3LR4WD

Elbert
Mar 16, 2019
1,233
713
Molenlanden / Holland
Met een Long Range Dual Motor en 82 km enkele reis van het werk zelden nodig om elders te laden dan op het werk. (<1x per maand) De winter moet nog komen maar doorgaans rijden we prive dan ook wat minder. Accu gaat bij nooit voller dan 90% (vrijdag), meestal tot 80% (ma t/m wo) Ik heb er ondertussen 30k op staan -> we rijden dus vrij veel.

Met een standaard+ kom je minder ver maar je woont ook dichter bij je werk. (scheelt 2x 32 = 64 km) Uiteindelijk zal het dus niet zo veel verschil maken. En als je ca. 2 tot 6 maal per maand een beetje moet "bijtanken" bij een snellader dan gaat het maar om weinig kWh en daarmee om relatief weinig euro's. De kosten van Tesla-snelladen zijn daarbij nauwelijks hoger dan prive laden. Met de huidige snelheid van laden heb je er zo 200 km bij :)

Wellicht is er als alternatief ook nog een (openbare) laadpaal vlak bij je woonhuis beschikbaar. Of bij de supermarkt (er zijn zelfs supermarkten met gratis snelladers :rolleyes:)
 
  • Like
Reactions: Danny n

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
6,257
4,556
Belgium
Mijn vrouw laad ook gewoon op haar werk, en ik laad thuis nog gewoon op het stopcontact. Ik heb al 2 jaren de nodige offertes om 3 fasen aan te leggen in de garage omdat we 2 EV's gingen hebben maar nog nooit echt nodig gebleken.
 

pieter!

Member
Mar 26, 2019
129
62
Leiden
Eens met SparkyM3LR4WD.

Heb een laadpaal thuis en een woon-werk afstand van 110 km enkele reis. Tot op heden gebruik ik de laadpaal doorgaans alleen in weekenden bij grotere afstanden.

Ik denk dat alles valt of staat met het aantal prive kilometers: rijd je regelmatig grotere afstanden vergt het wel aanzienlijk meer planning als je niet thuis (of dichtbij huis) kunt laden.
 

Exiteer

Closed
Dec 2, 2017
3,900
1,313
Limburg
Ik zou zelf nooit een EV willen hebben als ik niet thuis kon laden. Op het werk laden is leuk totdat meerdere collega's een EV hebben en de laadpaal bezet is. Als je in het weekend wat meer wil rijden, dan zit je vast aan een SuC of publieke laadpaal. Lage bijtelling is leuk, maar ik zou dat gedoe er niet voor over hebben.
Mee eens. Mijn woon werk is dan wel 90 km maar om steeds afhankelijk te zijn van laadpalen van derden zou ik niet willen. Helaas moeten we van maart tot december volgend jaar tijdelijke huisvesting gaan betrekken. Hoe zou dat zijn zonder eigen laadpaal?
 

Danny n

Member
Aug 15, 2017
115
88
Gouda
Op het werk laden is leuk totdat meerdere collega's een EV hebben en de laadpaal bezet is.

Uiteraard komen er dan geen laadpalen bij....... Glas is vaker halfleeg in je posts merk ik over dit onderwerp:)

Ts,

Hier een sr+ in exact dezelfde situatie. 0,0 issue. Publieke palen in overvloed mocht het nodig zijn in de omgeving, nooit gehad dat er niets beschikbaar is. Ik heb thuis nog nooit moeten bijladen via het stopcontact omdat ik in nood zat. Je komt zoveel laadpunten tegen waar je ook bent.

Moet je wat meer plannen dan met een thuislader? Zeker. Ik zorg altijd dat hij vol is op vrijdag iv, het weekend. Verder laat ik niet eens elke dag door het uitstekende bereik van de sr+ en de oplaadpunten in overvloed.

Danny
 

Fredblack

Banned
Nov 10, 2018
94
52
Loenen
Ik zou in theorie een lader op mijn oprit kunnen plaatsen, maar ik heb gratis superchargen.

Ik kom daar prima mee uit en nagenoeg elke bestemming (hotel, garage, pretpark, werk) heeft een laadmogelijkheid.

Er zijn altijd voldoende plekken bij de superchargers, dus ik hou “doorreizenden” ook niet op.

Een lader aan huis is voor mij iig niet nodig.
 

bugboy

Member
Sep 6, 2018
908
713
The Netherlands
Uiteraard komen er dan geen laadpalen bij....... Glas is vaker halfleeg in je posts merk ik over dit onderwerp:)
Die garantie dat er laadpalen bij komen op je werk heb je niet. Als dat niet gebeurd, dan sta je met enige regelmaat aan de SuC en daar zou ik niet aan moeten denken (lijkt me op dit moment de reden voor de drukte bij de superchargers). In de winter is je verbruik ook nog eens een stuk hoger (M3 SR+ zal denk ik vergelijkbaar zijn met MS 75D qua range) en in mijn geval zou ik dan elke dag moeten laden. Als het hard regent zou ik niet zo'n trek hebben om een paar honderd meter verderop te moeten parkeren om te kunnen laden. Dan moet je na een paar uur je auto weer gaan verzetten.

Ik zal wel verwend zijn, maar ik vind de Tesla deels zo fijn dat ik nooit meer hoef te tanken en dat laden mij dagelijks hooguit 10 seconden kost. Als ik afhankelijk ben om een publieke laadpaal te moet opzoeken of het laden moet gaan plannen, dan zou ik liever weer af en toe gaan tanken.
 

bugboy

Member
Sep 6, 2018
908
713
The Netherlands
Ik zou in theorie een lader op mijn oprit kunnen plaatsen, maar ik heb gratis superchargen. Ik kom daar prima mee uit en nagenoeg elke bestemming (hotel, garage, pretpark, werk) heeft een laadmogelijkheid. Er zijn altijd voldoende plekken bij de superchargers, dus ik hou “doorreizenden” ook niet op.
Ik weet niet of je onlangs nog bij de SuC bent geweest, maar vrijwel elke SuC heeft een bezetting van ruim boven de 50%. Iedereen die afhankelijk is van SuC geeft een bovengemiddelde belasting van het superchargernetwerk en dat zou (IMHO) door Tesla aangepakt moeten worden. Maar Tesla benoemt deze mogelijkheid actief in de verkoopgesprekken (bij mij indertijd tenminste wel) en dus is Tesla er zelf voor verantwoordelijk. Helaas groeit het SuC netwerk niet mee met de huidige groei van Tesla's.

Overigens snap ik niet dat je voor een paar euro een half uur aan zo'n paal wilt gaan hangen, terwijl je ook gewoon lekker thuis kan laden. Maar ik snap ook niet dat je afhankelijk wilt zijn van publieke laadpalen en SuC om een paar euro te besparen. Ik betaal graag een beetje voor dat comfort. Ik kan ook gratis aan de SuC hangen, maar voor die paar euro heb ik het er niet voor over.
 

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
6,257
4,556
Belgium
Helaas groeit het SuC netwerk niet mee met de huidige groei van Tesla's.
Misschien is het netwerk net gegroeid in afwachting van de Model 3? Als je kijkt wat er in 2018 allemaal is bijgekomen, dat was niet voor alle Model S'en en X'en.
 

bugboy

Member
Sep 6, 2018
908
713
The Netherlands
Misschien is het netwerk net gegroeid in afwachting van de Model 3? Als je kijkt wat er in 2018 allemaal is bijgekomen, dat was niet voor alle Model S'en en X'en.
In Nederland is dit jaar redelijk onverwacht de bijtelling voor EV's versnelt verhoogd van 4% naar 8%. Dat zou per 1-1-2021 zijn, maar is vervroegd naar 1-1-2020. Daardoor wordt voor de berijder de auto netto vaak 2x zo duur, dus iedereen wil een EV in 2019 geleverd krijgen. Tesla is de enige die kan leveren. Nu geloof ik best dat de Model 3 een fijne auto is, maar zonder die verhoging was er nu niet zo'n enorme run op de Model 3 ontstaan waardoor het de best verkochte auto in NL is voor 2019. Dat heeft Tesla echt nog niet in 2018 voorzien.

Nu is NL een wat apart land, waarbij de aanschaf van auto's al sinds jaren volledig fiscaal bepaalt is. Daarnaast is het een zeer wisselend beleid, waarbij enkele jaren geleden de diesels nog gestimuleerd werden vanwege de lage uitstoot. Ik begrijp dat Tesla graag die auto's hier verkoopt en achteraf kijkt naar de SuCs, maar ik hoop wel dat dit gaat gebeuren. De SuC bij Zevenaar (dat is de enige waar ik af en toe kom) staat de hele tijd erg vol en dat was vorig jaar wel anders.
 

Phofstee

Member
Aug 23, 2018
99
75
Heiloo
Ik heb thuis ook geen laadpunt. Op 100 meter is een straatpaal welke ik altijd gebruik.

Qua ervaring.... in een jaar met 40k op de teller is het nog nooit voorgekomen dat deze volledig bezet was. De tijd zal t leren wat de toename in elektrische auto's gaat doen maar, voor alsnog gaat het prima.
En wellicht wil je werkgever wel meedenken in een laadvoorziening op kantoor?

conclusie: bestellen die M3 daar ga je geen spijt van krijgen ;-)
 

Tozz

Active Member
Jan 10, 2018
2,514
1,750
Tynaarlo
Hallo,
Ik ben me aan het orienteren op een Model 3 standard+ in de lease, maar omdat ik geen eigen parkeerplek heb legt mijn werkgever geen thuislader aan (draad over de stoep en aansprakelijkheid daarbij).

Bij vrijwel alle gemeenten is een laadpaalbeleid dat je een paal kunt aanvragen mits er niet al eentje binnen 200 meter (ofzo) van je woning is. Wellicht is dat een oplossing.

Laden op je werk is opzich prima, bij nood dat je toch een keer thuis moet laden kun je altijd een haspeltje uitrollen. Gaat niet snel, maar werkt wel.

Aanvragen publieke paal:

https://openbaarladen.nl/
 
  • Like
Reactions: wooter

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
6,257
4,556
Belgium
Ik was recent op bezoek in Amersfoort en het viel me op dat op minder dan 5 minuten wandelen er 2 plekken waren met elk 2 laadpalen, wat het mogelijk maakt om op elke plek met 4 auto's te laden. De mensen waar ik op bezoek was kunnen ook niet thuis laden en denken over een elektrische auto, maar dat lijkt dus absoluut geen probleem voor ze.

Op alle plekken stond overigens niemand te laden. Ik heb maar 1 elektrische auto gezien, een Model 3, en die stond op de laadplek zonder laadkabel...
 

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top