Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijden zonder thuislader

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,

Ik ben me aan het orienteren op een Model 3 standard+ in de lease, maar omdat ik geen eigen parkeerplek heb legt mijn werkgever geen thuislader aan (draad over de stoep en aansprakelijkheid daarbij).

De auto wordt voornamelijk gebruikt voor woon-werk (50km one-way), soms andere meest korte ritten, soms een langere naar moeders. Ik kan op het werk laden, en passeer regelmatig laadstations.

In de buurt zijn een paar openbare laadplekken, weet nog niet hoe druk bezet.

Heeft iemand ervaring met het rijden zonder thuislader, of kan iemand vertellen of dit te doen is?

Alvast bedankt, Peter
 
Ik heb dezelfde situatie. Rij ongeveer hetzelfde als jij en kan op het werk laden. Ik heb er in de praktijk geen last van dat ik thuis niet kan laden. Ik heb dan wel het voordeel dat ik vlakbij de suc in Drachten woon en daar wel regelmatig laad in het weekend..
 
Ik zou zelf nooit een EV willen hebben als ik niet thuis kon laden. Op het werk laden is leuk totdat meerdere collega's een EV hebben en de laadpaal bezet is. Als je in het weekend wat meer wil rijden, dan zit je vast aan een SuC of publieke laadpaal. Lage bijtelling is leuk, maar ik zou dat gedoe er niet voor over hebben.
 
Met een Long Range Dual Motor en 82 km enkele reis van het werk zelden nodig om elders te laden dan op het werk. (<1x per maand) De winter moet nog komen maar doorgaans rijden we prive dan ook wat minder. Accu gaat bij nooit voller dan 90% (vrijdag), meestal tot 80% (ma t/m wo) Ik heb er ondertussen 30k op staan -> we rijden dus vrij veel.

Met een standaard+ kom je minder ver maar je woont ook dichter bij je werk. (scheelt 2x 32 = 64 km) Uiteindelijk zal het dus niet zo veel verschil maken. En als je ca. 2 tot 6 maal per maand een beetje moet "bijtanken" bij een snellader dan gaat het maar om weinig kWh en daarmee om relatief weinig euro's. De kosten van Tesla-snelladen zijn daarbij nauwelijks hoger dan prive laden. Met de huidige snelheid van laden heb je er zo 200 km bij :)

Wellicht is er als alternatief ook nog een (openbare) laadpaal vlak bij je woonhuis beschikbaar. Of bij de supermarkt (er zijn zelfs supermarkten met gratis snelladers :rolleyes:)
 
  • Like
Reactions: Danny n
Mijn vrouw laad ook gewoon op haar werk, en ik laad thuis nog gewoon op het stopcontact. Ik heb al 2 jaren de nodige offertes om 3 fasen aan te leggen in de garage omdat we 2 EV's gingen hebben maar nog nooit echt nodig gebleken.
 
Eens met SparkyM3LR4WD.

Heb een laadpaal thuis en een woon-werk afstand van 110 km enkele reis. Tot op heden gebruik ik de laadpaal doorgaans alleen in weekenden bij grotere afstanden.

Ik denk dat alles valt of staat met het aantal prive kilometers: rijd je regelmatig grotere afstanden vergt het wel aanzienlijk meer planning als je niet thuis (of dichtbij huis) kunt laden.
 
Ik zou zelf nooit een EV willen hebben als ik niet thuis kon laden. Op het werk laden is leuk totdat meerdere collega's een EV hebben en de laadpaal bezet is. Als je in het weekend wat meer wil rijden, dan zit je vast aan een SuC of publieke laadpaal. Lage bijtelling is leuk, maar ik zou dat gedoe er niet voor over hebben.
Mee eens. Mijn woon werk is dan wel 90 km maar om steeds afhankelijk te zijn van laadpalen van derden zou ik niet willen. Helaas moeten we van maart tot december volgend jaar tijdelijke huisvesting gaan betrekken. Hoe zou dat zijn zonder eigen laadpaal?
 
Op het werk laden is leuk totdat meerdere collega's een EV hebben en de laadpaal bezet is.

Uiteraard komen er dan geen laadpalen bij....... Glas is vaker halfleeg in je posts merk ik over dit onderwerp:)

Ts,

Hier een sr+ in exact dezelfde situatie. 0,0 issue. Publieke palen in overvloed mocht het nodig zijn in de omgeving, nooit gehad dat er niets beschikbaar is. Ik heb thuis nog nooit moeten bijladen via het stopcontact omdat ik in nood zat. Je komt zoveel laadpunten tegen waar je ook bent.

Moet je wat meer plannen dan met een thuislader? Zeker. Ik zorg altijd dat hij vol is op vrijdag iv, het weekend. Verder laat ik niet eens elke dag door het uitstekende bereik van de sr+ en de oplaadpunten in overvloed.

Danny
 
Ik zou in theorie een lader op mijn oprit kunnen plaatsen, maar ik heb gratis superchargen.

Ik kom daar prima mee uit en nagenoeg elke bestemming (hotel, garage, pretpark, werk) heeft een laadmogelijkheid.

Er zijn altijd voldoende plekken bij de superchargers, dus ik hou “doorreizenden” ook niet op.

Een lader aan huis is voor mij iig niet nodig.
 
Uiteraard komen er dan geen laadpalen bij....... Glas is vaker halfleeg in je posts merk ik over dit onderwerp:)
Die garantie dat er laadpalen bij komen op je werk heb je niet. Als dat niet gebeurd, dan sta je met enige regelmaat aan de SuC en daar zou ik niet aan moeten denken (lijkt me op dit moment de reden voor de drukte bij de superchargers). In de winter is je verbruik ook nog eens een stuk hoger (M3 SR+ zal denk ik vergelijkbaar zijn met MS 75D qua range) en in mijn geval zou ik dan elke dag moeten laden. Als het hard regent zou ik niet zo'n trek hebben om een paar honderd meter verderop te moeten parkeren om te kunnen laden. Dan moet je na een paar uur je auto weer gaan verzetten.

Ik zal wel verwend zijn, maar ik vind de Tesla deels zo fijn dat ik nooit meer hoef te tanken en dat laden mij dagelijks hooguit 10 seconden kost. Als ik afhankelijk ben om een publieke laadpaal te moet opzoeken of het laden moet gaan plannen, dan zou ik liever weer af en toe gaan tanken.
 
Ik zou in theorie een lader op mijn oprit kunnen plaatsen, maar ik heb gratis superchargen. Ik kom daar prima mee uit en nagenoeg elke bestemming (hotel, garage, pretpark, werk) heeft een laadmogelijkheid. Er zijn altijd voldoende plekken bij de superchargers, dus ik hou “doorreizenden” ook niet op.
Ik weet niet of je onlangs nog bij de SuC bent geweest, maar vrijwel elke SuC heeft een bezetting van ruim boven de 50%. Iedereen die afhankelijk is van SuC geeft een bovengemiddelde belasting van het superchargernetwerk en dat zou (IMHO) door Tesla aangepakt moeten worden. Maar Tesla benoemt deze mogelijkheid actief in de verkoopgesprekken (bij mij indertijd tenminste wel) en dus is Tesla er zelf voor verantwoordelijk. Helaas groeit het SuC netwerk niet mee met de huidige groei van Tesla's.

Overigens snap ik niet dat je voor een paar euro een half uur aan zo'n paal wilt gaan hangen, terwijl je ook gewoon lekker thuis kan laden. Maar ik snap ook niet dat je afhankelijk wilt zijn van publieke laadpalen en SuC om een paar euro te besparen. Ik betaal graag een beetje voor dat comfort. Ik kan ook gratis aan de SuC hangen, maar voor die paar euro heb ik het er niet voor over.
 
Misschien is het netwerk net gegroeid in afwachting van de Model 3? Als je kijkt wat er in 2018 allemaal is bijgekomen, dat was niet voor alle Model S'en en X'en.
In Nederland is dit jaar redelijk onverwacht de bijtelling voor EV's versnelt verhoogd van 4% naar 8%. Dat zou per 1-1-2021 zijn, maar is vervroegd naar 1-1-2020. Daardoor wordt voor de berijder de auto netto vaak 2x zo duur, dus iedereen wil een EV in 2019 geleverd krijgen. Tesla is de enige die kan leveren. Nu geloof ik best dat de Model 3 een fijne auto is, maar zonder die verhoging was er nu niet zo'n enorme run op de Model 3 ontstaan waardoor het de best verkochte auto in NL is voor 2019. Dat heeft Tesla echt nog niet in 2018 voorzien.

Nu is NL een wat apart land, waarbij de aanschaf van auto's al sinds jaren volledig fiscaal bepaalt is. Daarnaast is het een zeer wisselend beleid, waarbij enkele jaren geleden de diesels nog gestimuleerd werden vanwege de lage uitstoot. Ik begrijp dat Tesla graag die auto's hier verkoopt en achteraf kijkt naar de SuCs, maar ik hoop wel dat dit gaat gebeuren. De SuC bij Zevenaar (dat is de enige waar ik af en toe kom) staat de hele tijd erg vol en dat was vorig jaar wel anders.
 
Ik heb thuis ook geen laadpunt. Op 100 meter is een straatpaal welke ik altijd gebruik.

Qua ervaring.... in een jaar met 40k op de teller is het nog nooit voorgekomen dat deze volledig bezet was. De tijd zal t leren wat de toename in elektrische auto's gaat doen maar, voor alsnog gaat het prima.
En wellicht wil je werkgever wel meedenken in een laadvoorziening op kantoor?

conclusie: bestellen die M3 daar ga je geen spijt van krijgen ;-)
 
Hallo,
Ik ben me aan het orienteren op een Model 3 standard+ in de lease, maar omdat ik geen eigen parkeerplek heb legt mijn werkgever geen thuislader aan (draad over de stoep en aansprakelijkheid daarbij).

Bij vrijwel alle gemeenten is een laadpaalbeleid dat je een paal kunt aanvragen mits er niet al eentje binnen 200 meter (ofzo) van je woning is. Wellicht is dat een oplossing.

Laden op je werk is opzich prima, bij nood dat je toch een keer thuis moet laden kun je altijd een haspeltje uitrollen. Gaat niet snel, maar werkt wel.

Aanvragen publieke paal:

https://openbaarladen.nl/
 
  • Like
Reactions: wooter
Ik was recent op bezoek in Amersfoort en het viel me op dat op minder dan 5 minuten wandelen er 2 plekken waren met elk 2 laadpalen, wat het mogelijk maakt om op elke plek met 4 auto's te laden. De mensen waar ik op bezoek was kunnen ook niet thuis laden en denken over een elektrische auto, maar dat lijkt dus absoluut geen probleem voor ze.

Op alle plekken stond overigens niemand te laden. Ik heb maar 1 elektrische auto gezien, een Model 3, en die stond op de laadplek zonder laadkabel...