Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijden zonder thuislader

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zou in theorie een lader op mijn oprit kunnen plaatsen, maar ik heb gratis superchargen..
Op mijn eerste Tesla had ik (ook) onbeperkt superchargen. Eigenlijk alleen gebruikt tijdens vakantie en/of roadtrips. Laden wanneer je niet wacht (thuis of op de zaak) blijkt oneindig veel aantrekkelijker, en de kosten hiervan te gering om het zinloze hangen bij een SUC te rechtvaardigen.

(Op doorreis vind ik het SUC'cen overigens wel heerlijk en onderdeel van het nieuwe relaxte reizen. Bakkie, plasje en weer verder. Van mij hoeft de laadsnelheid ook niet heel veel hoger, het stoppie moet wel comfortabel blijven;-)

Mijn 2 centen; ik vind het onbegrijpelijk dat je een laderloze oprit hebt en houdto_O Volgens mij doe je jezelf te kort:rolleyes:


On topic: ik ben verwend met eigen laadmogelijkheid, maar als je tijdens het werk kan chargen zie ik geen enkel probleem
 
Wat is me wel afvraag bij dit onderwerp (hele goeie vragen en suggesties trouwens) is hoe de overheid concreet denkt om te gaan met het thuisladen als we zoals beoogd 'massaal' overgaan op elektrisch rijden. Het gros van de Nederlanders woont nu eenmaal in een rijtjeshuis of appartement. Als die mensen allemaal naar een centrale laadplek moeten, wordt het nog dringen. En lang niet alle bedrijven hebben de mogelijkheid of ruimte om genoeg laadplekken voor personeel en eventueel bezoek aan te bieden.
 
Als alles elektrisch is straks, wordt vermoedelijk (bijna) elke parkeerplaats gewoon een laadplek.

Ik ben overigens verhuisd naar een appartement. Voorheen kon ik voor het huis laden (rijtjeswoning met parkeerplek ervoor), nu niet meer. Maar heb genoeg andere mogelijkheden:

* Even 10 minuutjes bij Fastned, Ionity, Allego of een Supercharger staan (alles met 100+ kW is prima natuurlijk)
* We hebben +/- 40 laders op mijn werk en er komen er nog zo'n 20 bij, naast dat we een EV groep hebben waar je kunt vragen om een laadplekje als ze allemaal bezet zijn (de kans dat er eentje klaar is met laden, of binnenkort klaar is, is best groot)
* Ik heb een paar openbare laadpalen 5-10 minuten lopen bij mijn woning vandaan, prima voor noodgevallen

Ik moet zeggen dat ik het tot nu toe geen enkel probleem vind om niet thuis te kunnen laden met de Model 3. 400+ km range is gewoon echt heel veel, dus puzzelen is niet nodig :) Dus als je twijfelt over een elektrische auto en niet thuis kunnen laden is een bezwaar, neem dit mee en bedenk of het wel echt een groot probleem is.
 
  • Like
Reactions: horta
Het gros van de Nederlanders woont nu eenmaal in een rijtjeshuis of appartement. Als die mensen allemaal naar een centrale laadplek moeten, wordt het nog dringen.

Dat dringen is inmiddels al de praktijk in mijn wijk: de lokale EV-vloot is dit jaar zo snel gegroeid dat de 10-15 laadpalen vrijwel continu bezet zijn. Eigenaren kunnen een nieuwe paal aanvragen bij de gemeente. Ik vraag me af hoeveel leaserijders de noodzakelijke administratieve horde daarvoor hebben genomen.
 
En heb gratis laden tot kunst verheven. (buiten de superchargers om).

Vertel? Hier ben ik wel zeer benieuwd naar.

Zelf laad ik thuis op de gewone 220V 1 fase. Gemiddelde trip kost minder dan 40% charge (circa 160 km) Iedere avond tot 80% laden is voldoende. Helaas redt de 1 fase dat niet altijd. Als er een dag is waarbij ik wat meer moeten rijden, maak ik gebruik van de gratis SuC evenals bij vakanties.

In het begin maakte ik meer gebruik van de SUC, maar das zonde van de tijd.
 
Ik weet niet of je onlangs nog bij de SuC bent geweest, maar vrijwel elke SuC heeft een bezetting van ruim boven de 50%. Iedereen die afhankelijk is van SuC geeft een bovengemiddelde belasting van het superchargernetwerk en dat zou (IMHO) door Tesla aangepakt moeten worden. Maar Tesla benoemt deze mogelijkheid actief in de verkoopgesprekken (bij mij indertijd tenminste wel) en dus is Tesla er zelf voor verantwoordelijk. Helaas groeit het SuC netwerk niet mee met de huidige groei van Tesla's.
Ik begrijp je niet helemaal. Volgens jou is de bezettingsgraad van de SuC's ruim boven de 50% (hoe weet je dat?). Maar volgens mij impliceerd dat ook dat er dus nog stall's vrij zijn en je dus nog gewoon kan laden. Een van de grootste verkoopargumenten is nogsteeds het zeer uitgebreide SuC-netwerk van Tesla. Hier kan geen enkel ander merk aan tippen. Natuurlijk gebruik je dat verkoopargument en daarmee maken Tesla-eigenaren er natuurlijk gebruik van.

Ook ben ik het niet met je eens dat het SuC netwerk niet groeit. Ik ben van menig dat dit wel degelijk het geval is. Bestaande locaties zijn uitgebreid (zowel in aantal stall's als snelheid) en er worden nogsteeds nieuwe SuC's geopend.

Persoonlijk is het mij een keer overkomen dat ik niet direct kon laden bij een SuC. Dat was in Apeldoorn en voor de introductie van de M3 in NL. Afgelopen zomer ben ik tweemaal naar Oostenrijk gereden, waarvan eenmaal tijdens een zwarte zaterdag. Ik heb nooit hoevel wachten en had vrijwel altijd een goede laadsnelheid.

Ook zie ik aan mijzelf dat ik in het begin druk was met SUC's, maar steeds meer gebruik maak van laadpalen op mijn vertrekpunt/bestemming. Ik denk dat ik kan aannemen dat dit voor veel Tesla rijders geld. Ik denk niet dat veel mensen voor hun plezier hun reis met 30 minuten verlengen om gratis te kunnen laden.
 
Ook ben ik het niet met je eens dat het SuC netwerk niet groeit. Ik ben van menig dat dit wel degelijk het geval is. Bestaande locaties zijn uitgebreid (zowel in aantal stall's als snelheid) en er worden nogsteeds nieuwe SuC's geopend.

Sterker nog, regelmatig geven Zac and Jesse een update van de nieuwe stalls die erbij zijn gekomen:
zac and jesse now you know - YouTube

En zie de site van Tesla van de chargers (grijs) die gepland zijn: Bezoek een Store | Tesla Nederland
Waarvan 7 nieuwe in Nederland ;)
 
Natuurlijk is SuC een USP van Tesla, maar ik vind het verkeerd dat ze free supercharging “verkopen” als mogelijkheid om goedkoop te rijden. Het primaire doel is om lange afstanden mogelijk te maken. Dat op die wijze promoten vind ik inderdaad een verkeerde zaak.

In de auto zie ik regelmatig dat de SuCs flink bezet zijn. Even snel van 20 naar 50 laden om thuis te komen duurt dan een stuk langer. Die bezetting lijkt in NL erg omhoog gegaan t.o.v. vorig jaar (eigen observatie). Het aantal auto’s is zeker verdubbeld en dat zijn het aantal stalls echt niet.

Vakantie dit jaar was probleemloos. In het buitenland is het een stuk rustiger bij de SuC dan in Nederland.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Sterker nog, regelmatig geven Zac and Jesse een update van de nieuwe stalls die erbij zijn gekomen:
zac and jesse now you know - YouTube

En zie de site van Tesla van de chargers (grijs) die gepland zijn: Bezoek een Store | Tesla Nederland
Waarvan 7 nieuwe in Nederland ;)

Wel apart dat Naarden er op staat, maar Hilversum ook nog steeds. Ik was in de veronderstelling dat Naarden lokatie Hilversum zou vervangen. Dit zou wel vreemd zijn: twee zo dicht bij elkaar.... Dan ken ik nog wel wat grotere gaten in Nederland....
 
Duiven en Zevenaar zitten ook dichtbij elkaar. Ook in Noorwegen zie je dat soms. De hoeveelheid energie die je op één plek kunt krijgen is eindig. Dan is het eenvoudiger om elders een SuC te plaatsen dan te wachten totdat je de bestaande SuC kunt uitbreiden. Zevenaar was zwaar overbelast en de laadsnelheden lagen daar structureel laag. Blijkbaar werd die al behoorlijk overboekt en hebben ze nu (gelukkig) gekozen voor een extra locatie.