Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijstijl aanpassen met een Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
Met aanpassen bedoel je sneller rijden? :) na twee jaar met een Leaf rijden, waarbij het wel elke rit aanpassen is als je nog maar een beetje wil rijden, is de Model S een verademing.

Ik rij regelmatig dat nieuw stukje asfalt op de E34, en met de P90D is 150 eigenlijk een goede cruise snelheid :)
 
Het heeft allemaal te maken met temperatuur en rechter voet vrees ik. Als ik voor 90% geladen ben staat er typical 405 km range op het dashboard, achter 195 reële km moet ik al terug gaan laden want ik heb minder dan 100 km range.
 
In het begin paste ik ook mijn rijstijl aan. Om te kijken hoe ver ik kon rijden op een lading, ook uit een vorm van onzekerheid.
Maar dat gaat snel over. Stroom is overal. De Tesla heeft plenty range.

En nu krijg ik steeds weer post van het CJIB (lees: bekeuringen).

Ik denk dat ik mijn rijstijl inderdaad maar moet aanpassen. Naar minder snel. :mad:
 
  • Like
Reactions: LuckyLuke
Ik heb dus een reservatie voor een model 3 en wil deze ook verzilveren.
Nu lees ik veel op het forum en zie vaak terugkomen dat er uitzonderlijk rustig gereden moet worden om vooropgestelde afstand met volle batterij te halen. Ik doel dan vooral op de autosnelweg, ik lees hier dat je slechts 100 a 110km/h mag rijden om ver te komen! Ik ben absoluut geen hardrijder maar op de autsnelweg gaat mijn cruisecontrol altijd op 125km/h en anders de toegelaten snelheid. Als ik werkelijk aan 110 over de autosnelweg moet rijden dan zal ik snel weer in een ice wagen zitten vrees ik. Misschien kunnen de Tesla rijders onder jullie dit eens verduidelijken. Is het omdat de rijders er naar streven om records neer te zetten kwa afstand of echt noodzakelijk om aan een bompa gangetje te rijden????
Ik woon op 45km van mijn werk en rij dus dagelijks gemiddeld 100km. AC staat altijd aan op 20,5°.

Hi,
Bij mij ook de CC op 125 bij snelwegverkeer, je verbruikt iets meer dan bij 100 à 110 km/h maar het belet je geenszins om te geraken waar je wil. Dus de bompa-style mag achterwege gelaten worden. Het is natuurlijk altijd even glimlachen als je merkt dat je je verbruikswaarden weer even lager hebt kunnen krijgen, maar wees gerust, het is geen Aixam toestand.
Een SuC in ( de buurt van ) Kortrijk zou inderdaad kloppen, alsook een SeC in West-Vlaanderen is vrijdag tijdens de opening van het SeC in Sint-Martens-Latem ter sprake gekomen.
 
Er is geen Tesla waarmee je je moet inhouden om 100 km te rijden. Je energiegebruik zal hoger zijn bij 125 dan bij 110 km/u. Overigens wordt vaak overschat hoeveel tijdswinst je boekt door sneller te rijden. Bij 90 km aan 125km/u of 110km/u scheelt het maar 6 minuten en dus maar 3 minuten per rit. En dan ga ik er vanuit dat je de volledige rit 110 km/u of sneller mag rijden.
Dat argument is typisch voor Nederland en "klein", als ik een rit van 1100km maak, scheelt het me dus meer dan 1 uur. Voor mensen die (veel) in het buitenland rijden, is de Tesla (nog) geen optie. Af en toe (op vakantie), geen probleem, maar niet als dagelijkse zakelijke auto.

Begrijp me niet verkeerd, voor Nederland is een Tesla een prima auto (daarom hebben we er ook één).

On-topic: Ik heb niet het gevoel dat ik mijn rijstijl moet aanpassen met de Tesla. Ik rij gewoon zoals normaal en heb geen problemen met het bereik (in Nederland ;) ).
 
[QUOTE="Hayden, post: 1487195, member: 46725
Dekt u pechverhelping dan zoiets?[/QUOTE]
Hayden,
Ik heb dit expliciet gevraagd aan de pechverhelpingsoplossing, die wij adviseren.
Dit naar aanleiding van vakantie-uittocht zomer 2014.
Toen waren er nog minder SuCs en combinatie van:
- meer gewicht ( personen en koffers)
- niet goed ingeschatte hoogteverschillen
- niet voorziene grote wegomlegging
kon wel eens voor verrassingen zorgen.
Ik heb nu zwart op wit op papier dat er inderdaad bij onze oplossing verzekeringsdekking is in situaties waarop u met platte batterij zou zitten.

Dit neemt niet weg dat het beter is om te anticiperen op degelijke problemen. In tegenstelling tot bij niet-EVs kan men in onze tank geen bIdonnetje ICE-TEA leeggieten. Het wordt dus afslepen naar laadpunt in omgeving met het erbij gepaard gaande tijdsverlies.
 
Dat argument is typisch voor Nederland en "klein", als ik een rit van 1100km maak, scheelt het me dus meer dan 1 uur. Voor mensen die (veel) in het buitenland rijden, is de Tesla (nog) geen optie. Af en toe (op vakantie), geen probleem, maar niet als dagelijkse zakelijke auto.

Begrijp me niet verkeerd, voor Nederland is een Tesla een prima auto (daarom hebben we er ook één).

On-topic: Ik heb niet het gevoel dat ik mijn rijstijl moet aanpassen met de Tesla. Ik rij gewoon zoals normaal en heb geen problemen met het bereik (in Nederland ;) ).

Ik reageerde op de vraag of de rijstijl moet worden aangepast voor een dagafstand van 90km. Het is inmiddels wel duidelijk geworden op dit forum dat voor lange afstanden door Europa de Tesla meer tijd nodig heeft dan een ICE, maar de optimale snelheid ergens tussen de 120 en 150 km/u ligt. Overigens ben ik wel benieuwd hoeveel mensen zeer regelmatig grote afstanden door Europa rijden. Dat kunnen er nooit veel zijn. Dan wordt eerder gebruik gemaakt van de trein en het vliegtuig.
 
Overigens ben ik wel benieuwd hoeveel mensen zeer regelmatig grote afstanden door Europa rijden. Dat kunnen er nooit veel zijn. Dan wordt eerder gebruik gemaakt van de trein en het vliegtuig.

Ik moet regelmatig naar ons kantoor in Luxemburg en dat is toch niet ideaal. Geen van mijn collega's wil met me meerijden omdat ze te veel tijd verliezen door het laden. Ik regel me er gewoon op en neem bvb het ontbijt of het dinner bij een SuC. Mensen die nog in het ICE tijdperk leven staan niet te springen om hun dagindeling hierop aan te passen. Ik doe het met plezier voor het hogere doel niet langer fossiel te rijden. Op termijn lossen deze ongemakken zich wel op als er meer range en meer laadmogelijkheden zijn.
 
Ik reageerde op de vraag of de rijstijl moet worden aangepast voor een dagafstand van 90km. Het is inmiddels wel duidelijk geworden op dit forum dat voor lange afstanden door Europa de Tesla meer tijd nodig heeft dan een ICE, maar de optimale snelheid ergens tussen de 120 en 150 km/u ligt. Overigens ben ik wel benieuwd hoeveel mensen zeer regelmatig grote afstanden door Europa rijden. Dat kunnen er nooit veel zijn. Dan wordt eerder gebruik gemaakt van de trein en het vliegtuig.
Hier is het vanaf nu wekelijks een trip van 1000km enkel... Dit richting het zuiden van Frankrij, voor mij is 110KM/uur ideal, anders doe ik er langer over in tijd.
 
Dat argument is typisch voor Nederland en "klein", als ik een rit van 1100km maak, scheelt het me dus meer dan 1 uur. Voor mensen die (veel) in het buitenland rijden, is de Tesla (nog) geen optie. Af en toe (op vakantie), geen probleem, maar niet als dagelijkse zakelijke auto. bereik (in Nederland ;) ).

Ik snap de conclusie niet helemaal. Die rit van 1100km is dus minstens €110 goedkoper dan met zo'n ouderwetse oliestoker, en dan is een uurtje extra tijd, waarin je ook nog nuttige dingen kunt doen, bij voorbaat onacceptabel????:(
 
  • Like
Reactions: Merijn and vdvoorde
Welke SuC's doe jij aan dan? En wat is je laadschema ongeveer?
Het ideale waarmee ik er het snelste ben:
- In het oprijden: Metz, Beaune, Orange (meestal in de nacht met ontbijt in orange)
- In het terug rijden zorg ik dat ik in Beaune ben rond 13uur om nog te kunnen eten in de crescendo, en dan 340km later in Metz een broodje uit de supermarkt.
Dus ik rij normaal zeker 2 superchargers voorbij. Ik heb ook al eens gedaan tegen 135KM/uur heel het stuk maar dan meer stoppen, telkens met een 5 tot 30KM range toe komen. Maar dit was gewoon langer in totale tijd. Ooit ook al getest in het terug rijden van Beaune tot Metz tegen 135km/uur, maar afgereden naar Nancy welke toch een stuk rond was. Ik ging er niet geraken anders tenzij ik onder 90 ging rijden...

In het oprijden zit de wagen wel altijd aan dicht tegen zijn max laad gewicht. Terugrijden minder, in het terugrijden laad ik telkens minder dan dat de navigatie aangeeft. Omdat het verbruik in het terugrijden zovéél lager is.

Moet er wel bij vertellen dat als er mensen mee rijden dat ik toch een extra stop inlas in Vienne omdat die graag even uit stappen en dan is het ook gezelliger.

Je krijgt er dus 300KM goed uit, meer is je snelheid verlagen. De model 3 zullen we wel zien wat het geeft. Elke model in combinatie met de voet van de bestuurder bepalen de range :) Uiteraard regen, wind, hoogte maken het soms spannend op zulke afstanden waar er geen SuC's zijn elke 100KM zodat je die zekerheid hebt.

Dus je moet je rijstijl niet aanpassen in Nederland, of in België. Maar als je op vakantie gaat betrouw je op de superchargers die soms nog uitdagend ver uit elkaar liggen (bv Metz en Beaune) voor modellen onder de 90D. Eens je Beaune voorbij bent heb je er meer dan genoeg. Zelfs onder de 100KM!

Echter bijvoorbeeld bij sommige SuC's afrijden is echt lang, Valance verlies je veel tijd in het afrijden. Beaune eigenlijk ook, maarja die moet je wel nemen. Metz is geweldig, bijna op de autostrade... Telkens stoppen ook voor de toll. Eigenlijk het laden bij veel stoppen duurt soms even lang als er naar toe rijden als je vaker stopt en minder 'tankt'.

Uiteraard voor iedereen zijn eigen manier van rijden en ervaring. Maar ik ervaar 110KM/uur niet als traag, want in Frankrijk mag je toch niet sneller als er (stevige) regen is, vergeten veel mensen...


Mensen die met een Model S rijden hebben vaker geld genoeg en tijd te kort...
Geld lost het tijdsprobleem niet op, maar meer je tijd nemen voor sommige dingen maakt het wel aangenamer om te leven :) Dan loop je soms minder op de toppen van je tenen. En als geld dan toch geen issue is, dan geniet je er beter van.

En veel geld aan een tesla uitgeven wilt niet zeggen dat ze aan ander dingen veel geld uit geven. Je hoort genoeg van mensen die hun broodjes mee doen in de tesla om te 'besparen'. Terwijl er anderen héél uitgebreid gaan eten. Zelf verkies ik 's middags op mijn lange trips een gewone middag menu van € 9,95 :)

Vaak is het inkomen van een gemiddelde zelfstandige niet eens zo hoog, en toch rijden ze met een tesla. Uiteraard zegt dit niets over de "rijkdom" van die mensen, maar eerder de hoeveelheid belastingen die ze proberen te ontwijken
 
Last edited:
  • Like
Reactions: jpet and Cohiba
Ik ga meestal vanuit Urmond naar Metz. Vind de stop Metz buiten de SuC verschrikkelijk (je ken r nie eens pissen s 'nachts). Helemaal als je daar af moet toppen. Nancy is een stuk leuker om een poosje te moeten verblijven.
Vienne is ook niks te beleven. Ken Beaune en Valence nog niet.