Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijstijl aanpassen met een Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
Hier het omgekeerde effect van wat je zou denken als "buitenstaander". Als de batterij voldoende leeg is, knal ik lekker door richting de SuC. Ergens heb ik mezelf overtuigd dat het meerverbruik tijdens die kilometers niet opweegt tegen de minuten extra laden aan de SuC (met lege batterij).

Een lege batterij is ook lichter natuurlijk, beter voor het verbruik :)

(zei mijn 12-jarige zoon in de auto; wij allen lachen, maar 't is verdorie hij die gelijk had, al is het maar voor 3 of 4 microgram; E=mc2 !)
 
Om terug on topic te komen. Bij dagelijks gebruik herneem ik mijn rijstijl zoals ik die had in mijn ICE. Hoewel ik in mijn eerste Tesla jaar beduidend zuiniger reed, merk ik nu dat de oude gewoontes terugkomen.

Maar als ik dan eens een tripje door Frankrijk of Duitsland maak merk ik dat ik door Frankrijk als een oude man moet rijden. Zeker als het koud is en/of regent. De afstand tussen sommige SuC's is soms nogal groot, waardoor je je aan de snelheidslimieten moet houden om er te geraken. (dus 110km/u bij regenweer). Maar op zich geen probleem. Het bespaart me zelfs constante opmerkingen over snelheid van mijn eega.

Ook in Duitsland kun je je aan de snelheidslimieten houden door de alomtegenwoordigheid van SuC's. Daar ligt mijn cruise snelheid rond de 140-150.

Volgende week eens de UK proberen. Maar er staan ook voldoende SuC's op mijn route naar Liverpool.
Ik gebruik dus altijd de auto om door Europa te reizen. Geen trein of vliegtuig als het kan. Meer nog, ik zoek zelfs excuses om tripjes te kunnen doen met mijn Model S.
 
Last edited:
JoeNe, zoals jij met u Tesla omgaat zo wil ik ook kunnen rijden.
Voor mijn dagelijks woon werk kunnen rijden zoals met mijn ICE, vlot rijden en mij geen zorgen moeten maken om met de AC aan te rijden.
Wat reizen betreft gebruik ik zelden of nooit de auto, ik reis gratis met de trein en anders per vliegtuig.
Als ik tot 200km met 1 laadbeurt kan rijden ben ik al tevreden en voor de lange tripjes in mijn vrije tijd wil ik best wel mijn reisweg afstemmen op de SUC's.
 
JoeNe, zoals jij met u Tesla omgaat zo wil ik ook kunnen rijden.
Voor mijn dagelijks woon werk kunnen rijden zoals met mijn ICE, vlot rijden en mij geen zorgen moeten maken om met de AC aan te rijden.
Wat reizen betreft gebruik ik zelden of nooit de auto, ik reis gratis met de trein en anders per vliegtuig.
Als ik tot 200km met 1 laadbeurt kan rijden ben ik al tevreden en voor de lange tripjes in mijn vrije tijd wil ik best wel mijn reisweg afstemmen op de SUC's.
Als ik tot 90% oplaad is 200km per laadbeurt geen utopie. Nu laadt ik 75% (280 km typical) op en rijd ik 100km per dag, met nog +120km typical range over op het einde van de dag.
 
Net rit van 210km achter de rug (max. toelaatbare snelheid aangehouden) - heb nu nog 50% van mijn batterij over (85D).
Heb al een paar keer 390km gehaald - dus vandaag zit er zeker 400 km in

Pics or it didn't happen ;). Mooi om te horen! Dan heb je waarschijnlijk wel rustig gereden. Niet dat daar iets mis mee is overigens, ik rijd doorgaans ook niet harder dan 100 km/u op de snelweg. Dat vind ik een mooi compromis tussen zuinig rijden (ik kan niet alles elektrisch) en verloren tijd.
 
200 op een dag is met een 70D geen probleem, ook niet als je 'los' gaat dus max snelheid +50. Bij normale rijstijl en houden aan de snelheid is in de winter met winterbanden 260/270 de grens en in de zomer 300. Hangt er ook vanaf of het grootste deel 130 of 100 is. Ik rij regelmatig 300 op een dag in de spits en dan hoef in niet onder de max snelheid te komen (wel full charge). Daar waar het kritischer wordt, kun je makkelijk bijsturen met langzamer rijden. Dat heb ik in 35000km 3x gedaan. Wintersport naar Oostenrijk was prima, heen waren de stops heerlijk, terug was ik liever sneller thuis geweest (minder stops) maar was niet onoverkomelijk en niet vervelend.

Al met al helemaal tevreden, zou nooit meer terug willen. Hiervoor een Audi A5 Sportback.
 
Pics or it didn't happen ;). Mooi om te horen! Dan heb je waarschijnlijk wel rustig gereden. Niet dat daar iets mis mee is overigens, ik rijd doorgaans ook niet harder dan 100 km/u op de snelweg. Dat vind ik een mooi compromis tussen zuinig rijden (ik kan niet alles elektrisch) en verloren tijd.

Max. snelheid op snelweg 120. zal proberen screenshot van de logging te nemen
 
Ik herinner me uit mijn confituurritje naar de Moezel dat ik op 200km "300km" typical had verbruikt. Alles samen moet mijn gemiddelde zo'n 150km/h geweest zijn (ongeveer de helft van de route was freie fahrt).
Je mag gerust op zijn dat je een volle batterij niet leeg kan trekken op minder dan 200 à 250km. Tenzij op circuit daar kan je hem op zo'n 100km afstand volledig leegrijden.
 
Tijdens de proefrit afgelopen weekend Recordpoging 4.100 km in 48 uur
tussen SuC Kamen en SuC Wilnisdorf gemiddeld 123km/uur (inclusief file, en wegwerkzaamheden waar we maar 80km/h mochten)

dus @FVO al zegt : een range van 230Km met gemiddeld 123km (80-175km/u max) zou zo 70kWh kosten. is een eitje
IMG_0729.jpg
 
Ik vind de mijne ook geinig....mag ik ook meedingen naar de zuinigheidsprijs? :cool:

View attachment 174674 View attachment 174674

Impliciet zit hierin het antwoord op de vraag "Rijstijl aanpassen met een Tesla?"

Het antwoord is: Nee. Nee.

Je hoeft alleen maar je laadstijl (Van Dale: Nieuw woord!) aan te passen. Met de ondersteunende wetenschap dat stroom door een draadje kan. Tankwagens niet. Stoom is overal.
 
  • Like
Reactions: Steven
@Hans Noordsij maar ik neem aan dat je er nog steeds zo mee rijdt als de vorige toch? :)
Of de handling van een D echt anders dan een enkele (en/of doel je meer op het vermogen onder de vloer :))

Ik bedoel niet zozeer het vermogen hoewel dat wel snor zit maar het verbruik (weliswaar mijn rijstijl) dat beduidend lager is dan mijn vorige 85. Ofwel, hij bevalt prima.