Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijstijl aanpassen met een Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
[QUOTE="Xfrank, post: 1487194, member: 9773
je vertrekt iedere morgen met een volle batterij door s'nachts thuis op te laden.

je bedoelt toch met een 80-90% volle batterij ?[/QUOTE]

Met vol bedoelen we hier dat je ruim voldoende hebt voor wat je die dag nodig hebt. Dat kan verschillen. Heb je een lange rit dan kun je gerust tot 100% doorladen als je hem dan ook maar snel gaat gebruiken en geen halve dag/nacht stil laat staan met 100%.
 
Ik heb dus een reservatie voor een model 3 en wil deze ook verzilveren.
Nu lees ik veel op het forum en zie vaak terugkomen dat er uitzonderlijk rustig gereden moet worden om vooropgestelde afstand met volle batterij te halen. Ik doel dan vooral op de autosnelweg, ik lees hier dat je slechts 100 a 110km/h mag rijden om ver te komen! Ik ben absoluut geen hardrijder maar op de autsnelweg gaat mijn cruisecontrol altijd op 125km/h en anders de toegelaten snelheid. Als ik werkelijk aan 110 over de autosnelweg moet rijden dan zal ik snel weer in een ice wagen zitten vrees ik. Misschien kunnen de Tesla rijders onder jullie dit eens verduidelijken. Is het omdat de rijders er naar streven om records neer te zetten kwa afstand of echt noodzakelijk om aan een bompa gangetje te rijden????
Ik woon op 45km van mijn werk en rij dus dagelijks gemiddeld 100km. AC staat altijd aan op 20,5°.
In het vervolg laat ik mijn Tesla thuis als ik naar het Zuiden van Frankrijk ga.

Spijtig genoeg moet ik een zeer negatieve ervaring over mijn Tesla met jullie delen. Ik kwam vorige week tot het besluit dat ik nu ik sinds 6 maanden overgestapt ben van een “gewone” 4x4 personenwagen naar een Tesla model S 85D, niet meer op een aanvaardbare manier naar het Zuiden van Frankrijk kan reizen. Let wel, voor mijn dagelijk woon-werk verkeer (200Km) is de Tesla prima, maar ik rij toch ook zo'n 4-8 keer per jaar naar het Zuiden en dat is alles samen per jaar bijna even veel Km als mijn woon-werk.

Vorige week voor de eerste maal geprobeerd: WestVlaanderen- Provence met een model S 85D, 25.000 Km op de teller. Hoe enthousiast ik ook over mijn wagen ben, hier faalt de Tesla op vele punten:
1. de berekeningen zijn totaal onbetrouwbaar. Als de tripplanner je aankondigt dat je de volgende SUC kan bereiken met nog 25% reserve, raak je er in werkelijkheid nauwelijks! (wat bij mijn dagelijkse trajecten nochtans klopt!) De laatste 80 Km moet je als een slak rijden om ter bestemming te raken want al na 50 Km gereden te hebben is de 25% geslonken tot een rode 5%.
2. Via Reims geraak je er gewoon niet, tenzij je graag aan 90 Km per uur rijdt, en je met je prachtige wagen laat inhalen door iedereen die je verwonderd aanstaart. In praktijk: aan 130 Km/uur (echt niet sneller!!), nauwelijks bagage en 2 inzittenden, haalt mijn 85D GEEN BEREIK VAN 260 Km. Vermits je op de route Lille-Reims-Beaune maar 2 SUC's hebt met telkens 266 en 300 Km afstand, kan je het vergeten.
Dus in de heenrit over Parijs, zoals heel lang geleden, terug in de files, het waanzinnig verkeer en de verplichte berekeningen over hoe je de drukste momenten (bijna onmogelijk) kan vermijden.
In de terugkeer toch over Reims, maar dan is het nodig om langs Auxerre te gaan, daar op te laden, en dan over de "gewone weg" naar Troyes, wat je nog zo eens een kleine drie kwartier extra kost.

Kortom, ipv mijn vroegere trajecten van 9 uur auto voor Brugge - Provence, kostte het me vorige week respectievelijk 13 en 14 uur traject, met veel kopzorgen, angst om het niet te halen, en ergernis om met deze schitterende wagen aan 100 Km/u op de Franse autostrades te rijden.
Besluit: Zolang er geen bijkomende SUC's komen tussen Lille - Reims - Dijon, laat ik de Tesla thuis (zonde!!) en neem terug de benzinewagen voor de vakantie.
 
Ach, dit is de situatie zoals deze anderhalf jaar geleden in Duitsland was. Frankrijk is duidelijk nog in ontwikkeling, het aantal SuC's is nog beperkt en daardoor de afstanden ertussen groot.
Maar er zijn toch wel een paar kanttekeningen te maken bij je verhaal.

De tripvoorspeller (dat lijntje met het balletje) is een hulpmiddel om op een efficiënte manier op je bestemming te komen. In de praktijk, ik deed dat in het begin ook, werd deze feature omgekeerd benaderd. Dan ging je harder rijden en dan klopte het niet meer. Logisch natuurlijk want hij weet niet wat je van plan bent maar geeft aan dat als je zo en zo rijdt je aankomt met zoveel procenten rest.
Bj een SuC kun je gerust aankomen met iets van 3% rest dus gaandeweg de trip kun je de snelheid verhogen om op het gewenste restpercentage uit te komen. Niet gewoon snel beginnen want dan kun je in de problemen komen. Ik ben inmiddels al heel vaak op reis geweest met de tripplanner en op deze manier is het één van de beste hulpmiddelen die de Model S biedt.

Je geeft aan een 85D te hebben, toch wel, op de 90D na, de versie met het grootste bereik. Ik ben gisteren met het gezin in Hongarije aangekomen en stukken 150 kunnen rijden zonder ook maar één moment krap te zitten. Maar het laatste stuk, 330 km, heb ik het rustiger aan gedaan en met 44 km rest aangekomen. In een 70D. De eerste helft zuinigjes aan gedaan om wat reserve op te bouwen, de tweede helft die reserve opgebruikt en de toegelaten snelheid aangehouden. Dit moet je dus niet omdraaien.

Wees gerust, de volgende keer zullen er weer wat SuC's bij zijn gekomen en wordt het plaatje anders. Rijdt anders een keer naar Oostenrijk heen en terug over de Duitse Autobahn en merk wat een goed dekkend netwerk betekent. Korte stops want soms tot maar 60% doorladen of langer (als het gezin aan het eten is) en de volgende SuC overslaan.

Je zult altijd wel wat extra tijd houden t.o.v. "vroeger" (bij ons ook minimaal 2 uren op 1500 km ervan uitgaande dat je vroeger ook wel eens stopte) maar die pauzes zijn nu quality-time want je hoeft niet snel snel iets te eten, plassen e.d. en worden door mijn gezin hoog gewaardeerd. Over de hele linie beter dan vroeger en uitgerust aankomen.

Je hebt nu wat pech maar dat zal elke keer wat minder worden en als het kaartje gevuld is dan nog maar eens de balans opmaken.
 
  • Informative
Reactions: vdvoorde
Het belangrijkste dat ik hieruit leer...

  1. traag beginnen en naar het einde sneller rijden.
  2. best via Duitsland naar Italië rijden ipv langs Frankrijk omrijden.

Absoluut. En in plaats van die akelige Péages een éénmalig vignet voor Zwitserland en een prachtige route om te rijden.
Vergeet ook niet dat het gratis (al mag je dat niet zeggen) tanken is.
 
In het vervolg laat ik mijn Tesla thuis als ik naar het Zuiden van Frankrijk ga.

Spijtig genoeg moet ik een zeer negatieve ervaring over mijn Tesla met jullie delen. Ik kwam vorige week tot het besluit dat ik nu ik sinds 6 maanden overgestapt ben van een “gewone” 4x4 personenwagen naar een Tesla model S 85D, niet meer op een aanvaardbare manier naar het Zuiden van Frankrijk kan reizen. Let wel, voor mijn dagelijk woon-werk verkeer (200Km) is de Tesla prima, maar ik rij toch ook zo'n 4-8 keer per jaar naar het Zuiden en dat is alles samen per jaar bijna even veel Km als mijn woon-werk.

Vorige week voor de eerste maal geprobeerd: WestVlaanderen- Provence met een model S 85D, 25.000 Km op de teller. Hoe enthousiast ik ook over mijn wagen ben, hier faalt de Tesla op vele punten:
1. de berekeningen zijn totaal onbetrouwbaar. Als de tripplanner je aankondigt dat je de volgende SUC kan bereiken met nog 25% reserve, raak je er in werkelijkheid nauwelijks! (wat bij mijn dagelijkse trajecten nochtans klopt!) De laatste 80 Km moet je als een slak rijden om ter bestemming te raken want al na 50 Km gereden te hebben is de 25% geslonken tot een rode 5%.
2. Via Reims geraak je er gewoon niet, tenzij je graag aan 90 Km per uur rijdt, en je met je prachtige wagen laat inhalen door iedereen die je verwonderd aanstaart. In praktijk: aan 130 Km/uur (echt niet sneller!!), nauwelijks bagage en 2 inzittenden, haalt mijn 85D GEEN BEREIK VAN 260 Km. Vermits je op de route Lille-Reims-Beaune maar 2 SUC's hebt met telkens 266 en 300 Km afstand, kan je het vergeten.
Dus in de heenrit over Parijs, zoals heel lang geleden, terug in de files, het waanzinnig verkeer en de verplichte berekeningen over hoe je de drukste momenten (bijna onmogelijk) kan vermijden.
In de terugkeer toch over Reims, maar dan is het nodig om langs Auxerre te gaan, daar op te laden, en dan over de "gewone weg" naar Troyes, wat je nog zo eens een kleine drie kwartier extra kost.

Kortom, ipv mijn vroegere trajecten van 9 uur auto voor Brugge - Provence, kostte het me vorige week respectievelijk 13 en 14 uur traject, met veel kopzorgen, angst om het niet te halen, en ergernis om met deze schitterende wagen aan 100 Km/u op de Franse autostrades te rijden.
Besluit: Zolang er geen bijkomende SUC's komen tussen Lille - Reims - Dijon, laat ik de Tesla thuis (zonde!!) en neem terug de benzinewagen voor de vakantie.
Slechts 275km bij 130km/h met een 85D, wat zal dat dan geven met de instap model 3!
Zal maar al een spaarpotje aanleggen voor een upgrade van de batterij :)
 
Slechts 275km bij 130km/h met een 85D, wat zal dat dan geven met de instap model 3!
Zal maar al een spaarpotje aanleggen voor een upgrade van de batterij :)

Dan zal het vooral afhangen van de rijstijl en niet direct van de snelheid. Veel hard optrekken en weer vaart minderen versus proberen een constante snelheid aan te houden.

Dit plaatje is best realistisch.
Schermafbeelding 2016-04-25 om 18.04.06.png
 
In het vervolg laat ik mijn Tesla thuis als ik naar het Zuiden van Frankrijk ga.

Spijtig genoeg moet ik een zeer negatieve ervaring over mijn Tesla met jullie delen. Ik kwam vorige week tot het besluit dat ik nu ik sinds 6 maanden overgestapt ben van een “gewone” 4x4 personenwagen naar een Tesla model S 85D, niet meer op een aanvaardbare manier naar het Zuiden van Frankrijk kan reizen. Let wel, voor mijn dagelijk woon-werk verkeer (200Km) is de Tesla prima, maar ik rij toch ook zo'n 4-8 keer per jaar naar het Zuiden en dat is alles samen per jaar bijna even veel Km als mijn woon-werk.

Vorige week voor de eerste maal geprobeerd: WestVlaanderen- Provence met een model S 85D, 25.000 Km op de teller. Hoe enthousiast ik ook over mijn wagen ben, hier faalt de Tesla op vele punten:
1. de berekeningen zijn totaal onbetrouwbaar. Als de tripplanner je aankondigt dat je de volgende SUC kan bereiken met nog 25% reserve, raak je er in werkelijkheid nauwelijks! (wat bij mijn dagelijkse trajecten nochtans klopt!) De laatste 80 Km moet je als een slak rijden om ter bestemming te raken want al na 50 Km gereden te hebben is de 25% geslonken tot een rode 5%.
2. Via Reims geraak je er gewoon niet, tenzij je graag aan 90 Km per uur rijdt, en je met je prachtige wagen laat inhalen door iedereen die je verwonderd aanstaart. In praktijk: aan 130 Km/uur (echt niet sneller!!), nauwelijks bagage en 2 inzittenden, haalt mijn 85D GEEN BEREIK VAN 260 Km. Vermits je op de route Lille-Reims-Beaune maar 2 SUC's hebt met telkens 266 en 300 Km afstand, kan je het vergeten.
Dus in de heenrit over Parijs, zoals heel lang geleden, terug in de files, het waanzinnig verkeer en de verplichte berekeningen over hoe je de drukste momenten (bijna onmogelijk) kan vermijden.
In de terugkeer toch over Reims, maar dan is het nodig om langs Auxerre te gaan, daar op te laden, en dan over de "gewone weg" naar Troyes, wat je nog zo eens een kleine drie kwartier extra kost.

Kortom, ipv mijn vroegere trajecten van 9 uur auto voor Brugge - Provence, kostte het me vorige week respectievelijk 13 en 14 uur traject, met veel kopzorgen, angst om het niet te halen, en ergernis om met deze schitterende wagen aan 100 Km/u op de Franse autostrades te rijden.
Besluit: Zolang er geen bijkomende SUC's komen tussen Lille - Reims - Dijon, laat ik de Tesla thuis (zonde!!) en neem terug de benzinewagen voor de vakantie.

Jammer van je slechte ervaring. Ik denk dat er iets mis is met je auto. Een 85D heeft meer dan 75 kWh beschikbaar. Redt je daar maar 260km mee, dan zit je op 288 Wh/km. Dan moet je flink harder dan 130 km/u rijden.
 
Het enige probleem is Reims/Chalon - Beaune. Reed vroeger ook graag vanuit Brussel langs Reims (veel minder verkeer dan via Luxemburg en leukere snelweg) maar met de Tesla gaat nu net dàt ene stukje vandaag niet (of toch wat moeilijk). Een SuC'je meer (bij Marac/Langres bijv.) en het is opgelost (en dan zouden we ook, komende van Metz, de SuC van Nancy kunnen overslaan - en die van Beaune trouwens ook, op weg naar Macon).