Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijstijl teslarijders

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens mij hebben ze dan deze gelezen: Column: 'De Tesla is de nieuwe Hummer'

Waarover dacht ik in ander draadje -meen Tesla in de media- al e.e.a. was gezegd...

Ah, ik zie het nu ja. Inderdaad een click-bait artikel vol non-fictie.
Maar van mij mag nieuwe batterij technologie de komende jaren / decennia voor een afslankkuur zorgen..

Hoe dan ook, inderdaad ligt Tesla redelijk onder vuur van de gevestigde industrie.
Zeker in Belgie komt ik heel veel jaloerse reacties tegen (vooral online), waarschijnlijk door mensen met gechipte dieseltjes en verwijderde roetfilters.
Maar toch zal ik proberen rekening te houden met mijn rijstijl.
 
Zal het dan toch waar zijn dat je rijgedrag wordt beïnvloed door het feit dat je een snelle auto hebt?

Screenshot_20180130-180149.png
 

Attachments

  • Screenshot_20180130-180149.png
    Screenshot_20180130-180149.png
    557.1 KB · Views: 36
Zal het dan toch waar zijn dat je rijgedrag wordt beïnvloed door het feit dat je een snelle auto hebt?

View attachment 276872
Geen idee hoe wetenschappelijk dat onderbouwd is :), maar als ik denk aan wie systematisch onze SuCs durft ICE'n, kom ik toch op dezelfde top 5 uit (mits vervanging van VW door Porsche, weliswaar) - buikgevoel/herinnering, ook niet wetenschappelijk onderbouwd!

Tesla-rijders op de 10e plaats maar wel 35x minder asociaal dan BMW-rijders? Daar kunnen we mee leven, zou ik zeggen!
 
Er zijn waarschijnlijk 35x zoveel BMW's als Tesla's. Gecorrigeerd zijn beide merken dan even asociaal.

Het is ook maar net wat je onder asociaal verstaat. Harder rijden dan de maximaal toegestane snelheid is iets waar veel weggebruikers zich aan storen en is dus asociaal. Wie van de aanwezigen hier rijdt regelmatig harder dan toegestaan ? Kijk daar ga je.
 
De top 5 zijn wel de wagens waarbij de richtingaanwijzer of heel goed is verstopt, of in een mega duur optiepakket zit. Wat mij ook opvalt is dat relatief veel van deze berijders schijnbaar een nekhernia hebben. Dat merk je vooral als ze naast je rijden en dan sluiten om in te halen. Er is weinig blijven hangen van, “binnenspiegel, buitenspiegel, over de schouder”. Gelukkig mankeren ze niks aan hun oren, de claxon van de X is best luid :)
 
  • Funny
Reactions: Petje1977
Toen ik net mijn rijbewijs had mocht ik in de A4 2.4 liter motor van mijn pa rijden, geweldig, wat een apparaat, 4 wiel aangedreven, overal grip, lekker snel, noem het allemaal maar op. Hoewel ik geen trage chauffeur was denk ik niet dat ik een aso was.

Na enkele jaren had mijn vader hem helaas verkocht en kocht er een ultra trage opel corsa voor terug, wat een verschrikking, als ik de snelweg opreed moest ik invoegen met 75 omdat dat ding gewoon te traag was, vooral als er een normale auto voor me reed, die dan lekker optrok tot de 50, dat stabiel bleef reden en vlak voor de snelweg 70, 80 95 en weg was die en dan moest ik met 65 de snelweg op.
Het was gewoon gevaarlijk en ben meer dan eens rechts over de vluchtstrook ingehaald en het zou me echt niet verbazen als menig vrachtwagenchauffeur wel eens dacht; wat een idioot, diens rijbewijs moeten ze meteen afpakken. Ik schaamde me gewoon echt in die auto.

Vreemd genoeg was het deze corsa waarmee ik alle snelheidsboetes binnenhaalde, als hij na 100 jaar dan eindelijk op de 120 zat stond er plots een bordje 80 en dacht ik, ja doei, dan ben ik weer een half uur bezig om op de 120 te komen. Hoewel ik erbij moet erkennen dat ik de eerste jaren erna een stuk minder auto reed dan destijds, wat minder flitspalen en trajectcontroles uit mijn hoofd kende e.d. is de corsa tot op de dag van vandaag de enige auto waar ik ooit een boete in heb gehad.

Gelukkig had mijn pa hem al vrij snel weer verkocht omdat ook hij zelf hier last had van de traagheid, hij kocht er een A1 voor terug, maar toen was ik al het huis uit.

Inmiddels heb ik een aantal andere auto's gereden en als ik terugdenk merk ik vooral dat ik in de A4 vaak uitgedaagd werd, nou weet ik niet of dat komt door mijn destijds jeugdige uiterlijk, misschien jeugdige rijstijl, de auto zelf, of een combinatie van, maar heb hier nadien nooit meer last van gehad. Ik ben benieuwd hoe dat voor Tesla rijders is, wagen de ICE auto's zich er in zijn geheel niet aan, of juist wel, of vinden ze het juist leuk om zo'n Tesla snel weg te zien rijden of ??
 
Ik heb niet het gevoel vaak uitgedaagd te worden. Ik denk dat de meeste mensen al weten dat het geen zin heeft.

Ik heb overigens wel meer bekeuringen dan met andere auto’s maar vooral bij lagere maximum snelheden omdat het snel te hard gaat.
Gisteravond was er een MS P85 of P90 achter me en we hebben eens samen de oprit Waver op de E411 getest:). Zwaaide ook vriendelijk toen ie eindelijk naast mijn S85D kwam!

Vorige zomer werd ik in Frankrijk uitgedaagd (en heeft mijn S85D zich eens serieus laten verslaan) door een Corvette Z06 - echt niet normaal - maar toen ontdekte ik dat ik mijn wagen in range mode had staan, idioot die ik ben. Anyway, heb de inzittenden van die Corvette die dag echt blij gemaakt, dus dat was mijn goede daad voor die dag!

Boetes? Sedert AP snelheidslimiet+5km/u rijdt, nooit meer. Als AP rijdt voel ik me meer zen aan 125 km/u op Belgische snelwegen dan aan 150 km/u. En zelfs op lokale wegen rij ik, waar AP werkt, op snelheidslimiet+5km/u. Er zijn zoveel leuke podcasts te ontdekken (moeten we ooit eens een draadje over beginnen) en er is zoveel leuke muziek! Misschien moet ik me een oude-mannetjeshoed aanschaffen om voor achterliggers een en ander duidelijk te maken...

Als ik met de Mini van mijn vrouw of de Fiat 500 van mijn oudste zoon op weg ben doe ik gegarandeerd vaak snelheidslimiet + 30 km/u op lokale wegen, genoeg om een rijverbod van twee weken te krijgen. Echt vreemd hoe de Tesla aanzet tot zen-rijden, vind ik.
 
  • Funny
Reactions: Chris R
Bwa...uitgedaagd is wel vaak maar ik doe er niet vaak aan mee.

Meestal door kleine Renaults of seats / Golf bij verkeerslichten. 95% is gewoon "rustig" optrekken tot 65km/h maar ze halen mij in door 80-90km/h te vliegen (op 70km baan)

Kreeg zelfs ooit een bakje koffie tegen mijn ruit (vandaar bij herb een dashcam)

Op autosnelweg is meestal AP cruisen en dan Duitse ICE merken die flitsen dat ik te traag rijd of niet snel genoeg rechts sorteert. o_O
 
Ik denk dat ik ook wel eens als asociaal word gezien. Ik sta graag vooraan bij een verkeerslicht omdat ik andere auto's zoo langzaam vind optrekken. Niet ik altijd de 5 seconde (S85) naar de 100 wil halen, maar gewoon lekker vlot wil door rijden.

Op de snelweg gewoon 140km/h als ik het vind kunnen, ook dat wordt door sommige mensen al als aso gezien. Tja.
 
  • Like
Reactions: FairFrank and HWS
Op autosnelweg is meestal AP cruisen en dan Duitse ICE merken die flitsen dat ik te traag rijd of niet snel genoeg rechts sorteert. o_O
't Is inderdaad een delicaat evenwicht tussen a) je afstand voor de AP instellen tegenover de andere weggebruikers, b) kijken hoe opportuun het is om terug naar rechts te gaan om plaats te maken indien er wat verkeer is en c) de afstand in puntje a) vermeld dicht genoeg zetten zodat de zin die je achterligger heeft om eventueel rechts in te halen gefnuikt wordt. Dat laatste vind ik dus een moeilijke. Als alles lekker bolt kan je gewoon "1" zetten, maar als dan de boel plots aan 't remmen gaat had ik 'em toch liever op "3" gehad in bepaalde gevallen. First world problems, amaaaai :D
 
  • Like
Reactions: EddieW
Ik pleit voor variabele snelheden ngl de drukte op de snelwegen.
Op rustige momenten vind ik het rijden op de snelweg door de snelheidslimieten gevaarlijker dan vroeger. Ik betrap er me soms op dat de concentratie vermindert na een uurtje saai cruisen aan 80,90 of 100. Voel me veel alerter dankzij de variatie op de Duitse Autobahn. Daar zijn ook veel stukken aan 100, maar die worden afgewisseld met stroken waar de teugels kunnen gevierd worden. Sneller rijden kan aso-gedrag zijn maar houdt scherp.
 
't Is inderdaad een delicaat evenwicht tussen a) je afstand voor de AP instellen tegenover de andere weggebruikers, b) kijken hoe opportuun het is om terug naar rechts te gaan om plaats te maken indien er wat verkeer is en c) de afstand in puntje a) vermeld dicht genoeg zetten zodat de zin die je achterligger heeft om eventueel rechts in te halen gefnuikt wordt. Dat laatste vind ik dus een moeilijke. Als alles lekker bolt kan je gewoon "1" zetten, maar als dan de boel plots aan 't remmen gaat had ik 'em toch liever op "3" gehad in bepaalde gevallen. First world problems, amaaaai :D
Ik zet meestal 4-5 :D met snelheid 115km/h
 
Ik ook meestal op 3. Als ik aandachtig ben, durf ik wel eens op 1 te zetten om te voorkomen dat er te veel tussen komen.
Als het 'bolt', maar toch voldoende verkeer is om altijd een rijdende wagen in het vizier te hebben zou ik wel eens op 7 zetten en mij toch wel wat iets meer laten afleiden.
Ook al een paar heftige remmanoeuvers meegemaakt waar de wagen toch op tijd stopt (niet onverwacht, ik was aan het opletten, maar vond dat er toch nog ruimte was om de AP te 'testen' en niet in te grijpen). 1 keer zijn er dan voor en achter mijn een aantal kop-staart aanrijdingen geweest. Lijkt toch goed zijn werk te doen. Zolang er ineens geen stilstaande wagen voor jou staat.
1 keer heb ik voor een stilstaande wagen op het derde vak zelf moeten ingrijpen.
Zoals hier algemeen bekend zijn wagens die al stil staan voordat ze in het vizier komen een risico.
Blijven opletten dus!
Oh ja, AP1 bij mij.
 
Ik ook meestal op 3. Als ik aandachtig ben, durf ik wel eens op 1 te zetten om te voorkomen dat er te veel tussen komen.
Als het 'bolt', maar toch voldoende verkeer is om altijd een rijdende wagen in het vizier te hebben zou ik wel eens op 7 zetten en mij toch wel wat iets meer laten afleiden.
Ook al een paar heftige remmanoeuvers meegemaakt waar de wagen toch op tijd stopt (niet onverwacht, ik was aan het opletten, maar vond dat er toch nog ruimte was om de AP te 'testen' en niet in te grijpen). 1 keer zijn er dan voor en achter mijn een aantal kop-staart aanrijdingen geweest. Lijkt toch goed zijn werk te doen. Zolang er ineens geen stilstaande wagen voor jou staat.
1 keer heb ik voor een stilstaande wagen op het derde vak zelf moeten ingrijpen.
Zoals hier algemeen bekend zijn wagens die al stil staan voordat ze in het vizier komen een risico.
Blijven opletten dus!
Oh ja, AP1 bij mij.
Dat niet reageren op stilstaande voertuigen is ook bij de andere merken zo. De radar ziet die voorwerpen wel maar negeert ze.
Het is op zich begrijpelijk dat de radar zo reageert. In een bocht waar auto's stilstaan aan de kant van de weg zou de auto daar steeds voor stoppen. Maar ik kan me wel een scenario voorstellen dat de radar voorwerpen detecteert die op de actieve rijbaan stilstaan op afstanden van 50 tot 100 meter, daarop reageert met een remactie. Als die voorwerpen zich dicht bij de auto en tussen de actieve blauwe lijntjes bevinden zou het toch te programmeren moeten zijn om hier niet als een kip zonder kop bovenop te knallen.
 
Vanavond na een afscheids bbq (nee geen drank!) en dus lekker rustig op de weg weer kunnen genieten van de soepelheid en trekkracht van de Tesla. Betrap mij er wel weer op dat ik ongemerkt gewend ben geraakt aan een zeer vlotte rijstijl op zo'n moment. Het gekke is echter dat tijdens de spits of met drukker verkeer ik mij ook makkelijk kan aanpassen aan een relaxte rijstijl in de Tesla met de AP. Het beste van de 2 werelden dus. Bij welke auto vind je dat nog? Overigens zie ik niet veel wegpiraten in een Tesla. Hoe is jullie ervaring?