Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rijstijl teslarijders

This site may earn commission on affiliate links.
Zelf ben (was) ik een redelijk rustige rijder die weliswaar vaker op de linkerbaan rijdt en iets boven de maximale toegestane snelheid, maar nooit gejaagd en gevaarlijk.

De laatste tijd zie ik echter wel een verschuiving naar een iets snellere (agressievere) rijstijl.

Snel optrekken bij een verkeerslicht blijft leuk en effe snel inhalen is zo makkelijk en doe ik dus nu ook sneller.
Je gaat dus grenzen verleggen door de mogelijkheden van de auto.
Wat ik mij daarbij wel afvraag of ik hiermee niet een negatief imago voor de Tesla rijder veroorzaak.
Dit mede ingegeven door het feit dat Teslarijders al negatief in beeld waren door het grote percentage ongelukken die zij zouden veroorzaken of waarbij zij betrokken zouden zijn.

Ik ben benieuwd hoe jullie dat zien? Is jullie rijstijl ook veranderd?

Of moet ik mij alleen maar zorgen maken over mijn eigen veranderende rijstijl.
 
Nee hoor, ik was vroeger meer een 120 rijder, nu ben ik vaker een 150 rijder :)

Maar soms ben ik dan weer een rechts rijdende AP'er die probeert om zo veel mogelijk percentage van de batterij te winnen op de routeplanner.

Eigenlijk hangt veel af van de situatie op de weg. Bizar genoeg op een zo goed als lege weg kan ik gerust twee uren 110 rijden in Frankrijk dan 130 terwijl dat wel mag. Als het druk is op de weg dan wordt ik gejaagder en rijd ik net sneller.
 
Altijd een rustige rijstijl gehad en nu met de Tesla nog rustiger. Nul tot honderd-sprintjes en hoge rechtelijn-snelheden heb ik nooit zo spannend gevonden. Dat kan iedereen, want daarvoor heb je alleen veel vermogen en een zware rechtervoet nodig. Door enige race-ervaring wat harder door bochten dan andere weggebruikers, juist weer wel. Maar daar leent een MS van 2,2 ton zich weer wat minder voor.

De eerste weken met de Tesla heb ik overigens wel genoten van het acceleratie-vermogen en dan met name de tussensprints bij inhalen. Maar met dat laatste had ik snel in de gaten dat mede-weggebruikers dat niet echt op prijs stelden. In hun ogen waren het kamikaze-acties. Begrijpelijk, want hun auto's zijn niet in staat tot zulke flitsende inhaal-acties. Opgestoken middelvingers waren mijn deel. Ik rijd dus defensiever, maar zo af en toe kan ik het niet laten en vier de teugels. Want diep in het hart blijft iedere volwassen kerel toch een kleine jongen.
 
  • Like
Reactions: MarcelS
Ik heb mijn rijstijl niet (bewust) veranderd, maar ik reed hiervoor ook snelle auto's met vergelijkbare prestaties (ik heb een classic S85, geen P) en ben over het algemeen niet de traagste in het verkeer.

Maar, ik merk wel dat ik vaker last heb van (of misschien mezelf vaker stoor aan) hufterig gedrag van anderen op de snelweg.
Ik heb het dan over snelle dieseltjes die over rechts (proberen) in (te) halen waar het niet gaat (en anders was ik wel even naar rechts geschoven), bumperkleven in druk verkeer, dat soort dingen.
Waarschijnlijk ligt het gewoon aan mezelf, de midlife, het weer, het gebrek aan slaap enz. en is mijn tolerantie hiervoor gewoon minder geworden...

Snel optrekken is volgens mij met een Tesla heel onopvallend: omdat het zonder geluid en gillende banden gaat (de classic P85 daargelaten) merkt alleen degene die naast en achter je staat het, in plaats van dat iedereen op straat zijn hoofd draait naar die coole gast/maniak die daar tekeer gaat...

En op de Nederlandse snelweg is het vaak al 'ieder voor zich' dus wat heb je daar nog aan imago te verliezen... Wat is überhaupt de kans om met een Tesla te maken te krijgen op de snelweg, en dan ook nog één met een hufter achter het stuur?

Misschien wordt die angst voor 'het imago' ook ingegeven door de Tesla afgunst/leedvermaak als click bait gebruikende media... Ook al neem je alles met een grove korrel zout, als je er maar genoeg van leest dan blijft er toch iets van hangen, ook al weet je dat het grote onzin is.

Ik zou me geen zorgen maken over je rijstijl. Die verandert gewoon met de auto, ervaring en het verkeer mee.
 
Ik heb mijn rijstijl niet (bewust) veranderd, maar ik reed hiervoor ook snelle auto's met vergelijkbare prestaties (ik heb een classic S85, geen P) en ben over het algemeen niet de traagste in het verkeer.

Maar, ik merk wel dat ik vaker last heb van (of misschien mezelf vaker stoor aan) hufterig gedrag van anderen op de snelweg.
Ik heb het dan over snelle dieseltjes die over rechts (proberen) in (te) halen waar het niet gaat (en anders was ik wel even naar rechts geschoven), bumperkleven in druk verkeer, dat soort dingen.
Waarschijnlijk ligt het gewoon aan mezelf, de midlife, het weer, het gebrek aan slaap enz. en is mijn tolerantie hiervoor gewoon minder geworden...

Snel optrekken is volgens mij met een Tesla heel onopvallend: omdat het zonder geluid en gillende banden gaat (de classic P85 daargelaten) merkt alleen degene die naast en achter je staat het, in plaats van dat iedereen op straat zijn hoofd draait naar die coole gast/maniak die daar tekeer gaat...

En op de Nederlandse snelweg is het vaak al 'ieder voor zich' dus wat heb je daar nog aan imago te verliezen... Wat is überhaupt de kans om met een Tesla te maken te krijgen op de snelweg, en dan ook nog één met een hufter achter het stuur?

Misschien wordt die angst voor 'het imago' ook ingegeven door de Tesla afgunst/leedvermaak als click bait gebruikende media... Ook al neem je alles met een grove korrel zout, als je er maar genoeg van leest dan blijft er toch iets van hangen, ook al weet je dat het grote onzin is.

Ik zou me geen zorgen maken over je rijstijl. Die verandert gewoon met de auto, ervaring en het verkeer mee.
Klinkt heel herkenbaar...:)
 
Ik heb mijn rijstijl niet (bewust) veranderd, maar ik reed hiervoor ook snelle auto's met vergelijkbare prestaties (ik heb een classic S85, geen P) en ben over het algemeen niet de traagste in het verkeer.

Maar, ik merk wel dat ik vaker last heb van (of misschien mezelf vaker stoor aan) hufterig gedrag van anderen op de snelweg.
Ik heb het dan over snelle dieseltjes die over rechts (proberen) in (te) halen waar het niet gaat (en anders was ik wel even naar rechts geschoven), bumperkleven in druk verkeer, dat soort dingen.
Waarschijnlijk ligt het gewoon aan mezelf, de midlife, het weer, het gebrek aan slaap enz. en is mijn tolerantie hiervoor gewoon minder geworden...

Snel optrekken is volgens mij met een Tesla heel onopvallend: omdat het zonder geluid en gillende banden gaat (de classic P85 daargelaten) merkt alleen degene die naast en achter je staat het, in plaats van dat iedereen op straat zijn hoofd draait naar die coole gast/maniak die daar tekeer gaat...

En op de Nederlandse snelweg is het vaak al 'ieder voor zich' dus wat heb je daar nog aan imago te verliezen... Wat is überhaupt de kans om met een Tesla te maken te krijgen op de snelweg, en dan ook nog één met een hufter achter het stuur?

Misschien wordt die angst voor 'het imago' ook ingegeven door de Tesla afgunst/leedvermaak als click bait gebruikende media... Ook al neem je alles met een grove korrel zout, als je er maar genoeg van leest dan blijft er toch iets van hangen, ook al weet je dat het grote onzin is.

Ik zou me geen zorgen maken over je rijstijl. Die verandert gewoon met de auto, ervaring en het verkeer mee.
Amen! Ik sluit mij hierop aan. Gelukkig krijg ik naast de regelmatige middelvingers ook regelmatig duimpjes :). De snelwegmensheid is dus toch nog niet verloren ;-).
 
I
Snel optrekken is volgens mij met een Tesla heel onopvallend: omdat het zonder geluid en gillende banden gaat (de classic P85 daargelaten) ....

He, dat moet een andere uitvoering zijn dan de P85 waar ik mee gereden heb...wel slippende banden, maar gillend, geluid.... heb ik nooit meegemaakt -;)
AP resulteert wel in ander rijgedrag. Zeker op woon-werk verkeer.. gewoon op de toegestane snelheid +enkele km's zetten en laten gaan. Het is zo relaxed, daar was ik erg snel aan gewend.. Daarmee rij je dus veel netter.
 
Een andere invalshoek dan imago. Risico.
Ik geef ook meer toe aan spurtjes: De lengte van de oprit volledig gebruiken om wat plaatsen te winnen. Al eens rechts voorbij gaan bij een linkervakrijder,...
Vaak verschiet ik dan van de snelheid die ik al heb. 165 op een oprit is snel gehaald.

Ik begin meer en meer schrik te hebben dat het eens slecht afloopt. Gisteren nog een spurtje bij het oprijden. Als ik iedereen voorbij ben, trek ik de AP op, grijp naar mijn koffiekan en als ik terug voor mij kijk, kan ik nig net een van ontwijken. De AP opzetten was mislukt en hoewel het signaal dan anders klikt had ik dat niet zo gecapteerd. De wagen was ondertussen al bijna een vak opgeschoven.
Op dat moment is het imago wel heel erg geschaad.
De auto is wel een heel erg uitnodigende, maar gevaarlijke BOM.

Eenmaal goed op de snelweg gaat AP op en bol ik rustig aan 125 en kan ik gemakkelijk alle uitdagers negeren. Ik grijp enkel in om van vak te veranderen ( als logistieker zweer ik bij 'zo rechts mogelijk' rijden, om de capaciteit zo vol mogelijk te benutten ten voordele van de 'flow').
 
  • Like
Reactions: Firebird
Ter compensatie, ik rij een stuk netter dan bij mijn fossiel. Dat AP maakt je maar lui. Doorrijden met AP als het wat drukker is is ook niet ideaal omdat t van baan verwisselen nog niet zo soepel gaat. En als t dan eens rustig is dan zegt AP al snel dat t hard genoeg gaat:rolleyes:.
 
Een andere invalshoek dan imago. Risico.
Ik geef ook meer toe aan spurtjes: De lengte van de oprit volledig gebruiken om wat plaatsen te winnen. Al eens rechts voorbij gaan bij een linkervakrijder,...
Vaak verschiet ik dan van de snelheid die ik al heb. 165 op een oprit is snel gehaald.

Ik begin meer en meer schrik te hebben dat het eens slecht afloopt. Gisteren nog een spurtje bij het oprijden. Als ik iedereen voorbij ben, trek ik de AP op, grijp naar mijn koffiekan en als ik terug voor mij kijk, kan ik nig net een van ontwijken. De AP opzetten was mislukt en hoewel het signaal dan anders klikt had ik dat niet zo gecapteerd. De wagen was ondertussen al bijna een vak opgeschoven.
Op dat moment is het imago wel heel erg geschaad.
De auto is wel een heel erg uitnodigende, maar gevaarlijke BOM.

Eenmaal goed op de snelweg gaat AP op en bol ik rustig aan 125 en kan ik gemakkelijk alle uitdagers negeren. Ik grijp enkel in om van vak te veranderen ( als logistieker zweer ik bij 'zo rechts mogelijk' rijden, om de capaciteit zo vol mogelijk te benutten ten voordele van de 'flow').
Het nemen van meer risico's hoort hier inderdaad ook bij. Moet mezelf af en toe ook terugfluiten en letterlijk en figuurlijk inhouden.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik merk dat ik vaak veel te hard rij, maar niet als het druk is dan rij ik relaxed niet storen aan ander idioten en vaak AP als kan.

In drukte op snelweg merk ik vaak veel van achteren dan wel te kleven en drukken om er voorbij te komen als je op AP rijd. Ik negeer dat volledig.

Een oprit is wel lekker versnellen als je de ruimte voor je hebt :)

Waar ik me vreselijk aan stoor is dat andere veel langzamere voertuigen inhalen... dat duuuuuurt een eeuwigheid en is levensgevaarlijk langzaam vooral achter/naast een grote tractor of langzaam rijdende truck.
 
Last edited:
Het enige verschil voor mij is het optrekken. Al iedere maand een bekeuring gekregen omdat ik op 50 km wegen te hard reed.

Ik rij veel snelweg op cruise control op de snelheid die toegestaan is.

Ik ben blij om nu met een camper in italie te zijn want dat scheelt deze maand hopelijk een bekeuring.
 
  • Funny
Reactions: HerrJones
Het enige verschil voor mij is het optrekken. Al iedere maand een bekeuring gekregen omdat ik op 50 km wegen te hard reed.

Heb nog nooit bekeuring gehad met mijn S.

Ik gebruik altijd Waze op mijn mobiel, niet alleen voor de snelheidsmeter camera's maar zeker voor de nog belangrijker waarschuwingen van ongeval of stilstaande auto's op vluchtstrook en file drukte natuurlijk.
 
Zelf ben (was) ik een redelijk rustige rijder die weliswaar vaker op de linkerbaan rijdt en iets boven de maximale toegestane snelheid, maar nooit gejaagd en gevaarlijk.
De laatste tijd zie ik echter wel een verschuiving naar een iets snellere (agressievere) rijstijl.
Snel optrekken bij een verkeerslicht blijft leuk en effe snel inhalen is zo makkelijk en doe ik dus nu ook sneller.
Je gaat dus grenzen verleggen door de mogelijkheden van de auto.
Wat ik mij daarbij wel afvraag of ik hiermee niet een negatief imago voor de Tesla rijder veroorzaak.
Dit mede ingegeven door het feit dat Teslarijders al negatief in beeld waren door het grote percentage ongelukken die zij zouden veroorzaken of waarbij zij betrokken zouden zijn.
Ik ben benieuwd hoe jullie dat zien? Is jullie rijstijl ook veranderd?
Of moet ik mij alleen maar zorgen maken over mijn eigen veranderende rijstijl.
Ik kocht mijn Model S van topicstarter René Z vorig jaar februari bij km stand 28.000 met een gemiddelde ATA verbruik van 218 wH/km. Inmiddels 22.000 km erbij gereden en de ATA is gedaald naar 204 wH/km. Ik ben zogezegd een rustige rijder.
Wij rijden nogal eens naar familie in Leiden. In Zaandam wordt de AP1 ingeschakeld en de Model S rijdt geheel zelfstandig met 103 km/u naar Leiden. Zelfs het hele stuk op de A4 bij Schiphol waar er 130 km/u mag worden gereden, blijft de AP rustig op 103 km/u staan.
Scheelt enkele minuten, maar rijdt zoooo ontspannen.
 
Ik rij sinds m'n Model X aanzienlijk rustiger. Ik was tot voor kort iemand die zijn cruise control op 160 zette (rijbewijsveilig in België) en gewoon ging. Ook op gewone wegen zat ik makkelijk 20-40km boven de limiet. Nu rij ik de nationale weg op, trek 2 keer aan de AP-hendel en val terug op de snelheidslimiet + 6km/u. Idem op de snelweg. Zelfs aan die snelheden zit je na een minuut al achter een trager rijdende voorligger dus wat wint het...
 
Ik reed vroeger altijd veel te hard met snelle wagens. Vond ik leuk. Dus racecursus gedaan op Zandvoort bij Huub Vermeulen, paar driftcursussen, racewedstrijdjes en een tandje er bij naast Zandvoort ook Zolder, Spa, Assen, Nürburgring enz. Dan ga je op de openbare weg echt veel rustiger rijden en heb je een beetje medelijden met die gasten die op de openbare weg denken dat ze op een circuit rijden. Maar soms kan ik het niet laten op de openbare weg.... en helemaal niet als Tesla een loaner MS met Insane mode mee geeft. Maar dan heb ik het idee dat ik met wat race ervaring wat makkelijker de zaak onder controle heb dan mijn medeweggebruikers. Maar of dat ook zo is... Vroeger kon je een middag Zandvoort, Assen of Zolder (B) afhuren voor wat uitprobeerwerk. Ik weet niet of dat nog zo is. Zou wel leuk zijn om een middagje te gaan gummen met onze Tesla's. En helemaal als het regent...............
 
  • Like
Reactions: Superendo